Jag tror att prishöjningar på fossila bilbränslen som verktyg för att dämpa förbrukningen tappar verkan ju högre priset är. Om dieseln kostar 30 kr/l eller rent av 40 kr/l om ett par år kommer många av oss att köra lika mycket ändå, men får dra in på andra utgifter.
Som verktyg för att stimulera privathushåll att köpa elbil tror(!) jag också att verkan är begränsad. De flesta privathushåll köper aldrig en fabriksny bil men skall man byta till elbil så är det i praktiken splitter nytt som gäller och därmed ofta en avsevärt högre prislapp. De jag känner som bytt till elbil är utan undantag hög- (eller mycket hög-) inkomsttagare med låg priskänslighet.
I slutänden tror jag att man inte kommer ifrån att tätort vs landsbygd spelar en stor roll i ekvationen på lång sikt. Att transportera människor, framför allt individuellt, mellan bostad och arbetsplats och fritidsaktiviteter kostar pengar och belastar oundvikligen - mer eller mindre - miljön. Med högre koncentration/förtätning kommer dels mindre persontransporter totalt och dels bättre möjligheter att samordna transporterna i kollektivtrafik.
Elnät till förtätade bostadsområden torde också vara både billigare och innebära mindre miljöbelastning att anlägga, än att dra kabel till varenda glesbygdsvilla. Samma sak med vatten och avlopp.
Kanske skall människor inte tillåtas att bo i områden som inte är miljömässigt och samhällsekonomiskt sanktionerade, och i förlängningen kräva samhällsservice som skolor och äldreomsorg, allmänna kommunikationer eller ambulans- och polisinsatser där. Kanske skall bebyggelse koncentreras till 4-5 hårt avgränsade storstadsregioner, exempelvis Malmö / Göteborg / Stockholm / Umeå, och enbart de hushåll vars landsbygdsboende har dokumenterad samhällsnytta tillåts utanför de regionerna. En begränsad population på några tiotusental som arbetar med sanktionerade lokala verksamheter som t ex jord- och skogsbruk och gruvnäring. Resten kan arbeta i de stora koncentrationerna, med media eller internet och sånt.
Och jag tror inte att dilemmat är en nationell fråga.