Morran

Trådstartare
Hur högt "smäller" en elitfölsutmärkelse egentligen? (Dvs är det något att "skryta" med ;))

Är det skillnad inom vilket förbund fölet får utmärkelsen? Är det finare att få en utmärkelse inom ett visst förbund kontra ett annat? Tänker både i Sverige och resten av Europa. Det är halvblod jag tänker på.

Sv: Elitföl?

Hur högt "smäller" en elitfölsutmärkelse egentligen? (Dvs är det något att "skryta" med ;))

Är det skillnad inom vilket förbund fölet får utmärkelsen? Är det finare att få en utmärkelse inom ett visst förbund kontra ett annat? Tänker både i Sverige och resten av Europa. Det är halvblod jag tänker på.

Det smäller nog bra så länge hästen fortsätter att utvecklas i samma riktning. Att fölet har fått en 9-a på gångarterna betyder inte mycket om den som vuxen bara rör sig för en 6-a. Det är ju alltid vanskligt att bedöma så unga individer.

Är det till avel du ska ha hästen?

Damen i fråga är bara åring än så länge, men om sissådär en två år så är det nog ingen omöjlighet att jag tar ett föl om hon har utvecklats åt rätt håll. (Hon ska tydligen va en fin åring och ha en ganska intressant stam säger dom som är mer insatt än vad jag är.)

Att det är svårt att sia om framtiden på ett litet föl köper jag helt och hållet, absolut! Men generellt sett, hur "vanligt" är det att ett elitföl förvandlas till "skräp" och självklart, helt tvärt om? (Dvs den fula ankungen-syndromet)

Damen i fråga är bara åring än så länge, men om sissådär en två år så är det nog ingen omöjlighet att jag tar ett föl om hon har utvecklats åt rätt håll. (Hon ska tydligen va en fin åring och ha en ganska intressant stam säger dom som är mer insatt än vad jag är.)

Att det är svårt att sia om framtiden på ett litet föl köper jag helt och hållet, absolut! Men generellt sett, hur "vanligt" är det att ett elitföl förvandlas till "skräp" och självklart, helt tvärt om? (Dvs den fula ankungen-syndromet)

Jag har sett några sådana exempel, och även föl som blivit högt bedömda och sedan sänkta i högre ålder. Jag tror det är viktigare att lita på sin magkänsla. Har den direkt utstrålning? Hur verkar hästen vara i temperamentet? Tillräckligt känslig och reaktiv? Hur rör den sig? Kommer den upp över marken, balanserar den sig, använder den bakbenen? Är den jämnt utvecklad, rak på rakt spår, korrekt i benen framifrån och från sidan? Har den en harmonisk överlinje och en mycket välliggande bog? Attraktiv stamtavla?

Osv osv! :)

Med andra ord så säger inte utmärkelsen ett dugg? ;)

Nu var det ju inte därför jag köpte henne, för utmärkelsen, utan för att hon tilltalade mig.
Vaken uppsyn med vänliga, utrycksfulla ögon. Lyhörd och vaken, men mycket tillitsfull och gör det man ber om efter bästa förmåga. Exteriör och gång får någon annan bedömma, jag anser mig inte tillräckligt duktig för det.
(Men jag tycker hon rör sig bra för det ändamål jag ska ha henne samt att hon är mycket vacker! Går det sedan bra på tre-årstestet blir det bara plus i kanten.)

Generellt så tror jag att de tidiga testerna gynnar snabbväxande föl/unghästar som ser tidigt ser klara ut. Jag har sett flera exempel där sådana hästar fått väldigt bra poäng på 3-årstest där de fullkomligt strålar för att sedan få mer mediokra poäng på kvalitets och sedan som 5-åringar har växt ifrån sig så att de upplevs som burkiga och kortbenta.

Tilltalar fölet dig nu så kommer det säkerligen att tilltala dig senare så var nöjd och glad över ditt elitföl!

jodå ,nöjd är jag!

Det var mer en fundering över varför man visar fölen, om det egentligen inte spelar någon som helst roll vilken poäng fölis lyckas skrapa ihop.

Jag kan ju bara prata för mig själv, men för mig betyder inte fölvisningar och andra visningar speciellt mycket. Jag vill ha presterande hästar och det är det jag bryr mig om.

Generellt så tror jag att de tidiga testerna gynnar snabbväxande föl/unghästar som ser tidigt ser klara ut. Jag har sett flera exempel där sådana hästar fått väldigt bra poäng på 3-årstest där de fullkomligt strålar för att sedan få mer mediokra poäng på kvalitets och sedan som 5-åringar har växt ifrån sig så att de upplevs som burkiga och kortbenta.

Tilltalar fölet dig nu så kommer det säkerligen att tilltala dig senare så var nöjd och glad över ditt elitföl!

Då menar du att då finns det ingen anledning igentligen till att Diplomstona ska få simulanspaketet ?? För dom är ju skit när dom är 5 år ..

Detta tycker jag inte stämmer med vad jag har läst om utan dessa ston får oftare klass 1 på sina föl .

Mvh Mia

Då menar du att då finns det ingen anledning igentligen till att Diplomstona ska få simulanspaketet ?? För dom är ju skit när dom är 5 år ..

Detta tycker jag inte stämmer med vad jag har läst om utan dessa ston får oftare klass 1 på sina föl .

Mvh Mia

Nu lägger du ord i min mun-sluta med det tack.:mad: Jag har inte sagt att alla diplomston är skit när de är 5 år.

Det finns självklart inga regler utan undantag men de tidiga testerna gynnar många gånger unghästar som är tidigt färdiga och utvecklade. Det är däremot inte alls säkert att de hästar som räknas som de bästa som 3-åringar (eller föl för den delen) blir de bästa hästarna i slutändan. Jag har sett många senvuxna och spetiga hästar som inte varit till sin fördel jämför med mer "klara" individer på tidiga tester men som senare blommat ut som långt mer optimala i typ när de väl kommit ihop sig.
Det är dock fler parametrar än enbart typ som premieras på utställningar och tester, gångarter, benställning etc. så stimulanspaketet har definitivt ett berättigande.

Det finns nu en studie publicerad som har kommit fram till att fölens poäng överensstämmer med poängen de får på 3-års och kvalitetstävlan.

Den måste jag säga att jag betvivlar starkt, inte minst för att det finns motsägande studier. Var är den publicerad?

Generellt så tror jag att de tidiga testerna gynnar snabbväxande föl/unghästar som ser tidigt ser klara ut. [B]Jag har sett flera exempel där sådana hästar fått väldigt bra poäng på 3-årstest där de fullkomligt strålar för att sedan få mer mediokra poäng på kvalitets och sedan som 5-åringar har växt ifrån sig så att de upplevs som burkiga och kortbenta.[/B][/COLOR]

Du får förlåta Sar men men jag tycker nog att du skriver att du sett flera Hästar detta har hänt .

Och visst jag hårdrar det och att då kan man fundera på om dessa färdiga 3 åringar Diplom sedan får som 5 åringar mediokra poäng och sedan blivit burkiga och kortbenta som 5 åringar om de ska vara i aveln ?

Sedan kan jag hålla med om att alla hästar inte är färdiga till 3 årstesten och inte kan visa sitt *rätta* jag där utan sedan visar sig tex bättre på kvaliten som 4 åringar. För att de behövt mer tid på sig .

Jag har själv *hört* saker som den vann som fölunge och sen så blev den liten burkig och kortbent .Och man har helt dissat den hästen , frågan är vad för siffror som har ändrat sig och att man kan hävisa till hästexempel här i tråden med siffror :)
(har inte sett hästen enbart *hört* )

Det skulle jag tycka vore intressant .
Vet iof själv en fölis som fick en 9 på sin trav som fölis och sen aldrig mer visade den traven efter den var 1 år den hästen visade det sig vara fel på efter många års sökande med vetrinärer och behandlingar .

Mvh Mia

Sedan är det tyvärr så att en del gångarter "rids bort" istället för tvärt om... Alla kan ju heller inte vara Jan Brink! ;)

Sedan är det tyvärr så att en del gångarter "rids bort" istället för tvärt om... Alla kan ju heller inte vara Jan Brink! ;)

Min uppfattning är att snarare att föl får för höga poäng. De kan sällan leva upp till samma gångarter under ryttare eller vid hand (vilket fodrar både träning, elasticitet, balans och god ridbarhet). Bogen får en brantare lutning med åldern och bogfriheten minskar i en del fall.

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 133
Senast: Farao
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 812
Senast: Johanna1988
·
Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
1 060
Senast: Fazeem
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 375
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka