elite, sport (spr.)

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare attsy
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 1 141
A

attsy

Ja, vad betyder det? Jag undrar även vad Z-springen betyder? och både dessa står bakom namn på ston i en hästs stamtavla. :D

Sv: elite, sport (spr.)

Elit betyder i Holland samma sak som det betyder i Sverige, hingsten/stoet har fått det högsta predikat man kan få d.v.s Elit.
SPORT är ett predikat man får på sina egna sportsliga prestationer, kan delas ut till både sto och hingst.
Z-springen är hoppning, när det gäller ponnyer är det FEI klasser och på stor häst är jag inte säker men kan vara MSV hoppning.
Högsta klass för ponny är ZZ.
Ster predikat är diplom, Keur är diplom och med bruksprov alltså snäppet över diplom.
Pref = preferente är något man får på sina avkommors exteriör
Prestatie= är på sina avkommors prestationer.

Jag hittade det här på en holländsk sida

hoppning
B = 100 cm
L = 110 cm
M = 120 cm
Z = 130 cm
ZZ = ? men troligen högre dårå :angel:

Var själv nyfiken då man undrar hur högt en M-springen häst hoppar tex ;)

En häst som hoppat M i Tyskland har hoppat över 1,30. I Tyskland räknas 1,20 som L-klass.

kl*
tack till alla som svarat, verkligen hjälp! :D

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Hej! Jag köpte i valp i augusti i år och vart då informerad att valpen inte hade stamtavla. Vilket inte gjorde mig något då jag inte... 9 10 11
Svar
208
· Visningar
22 800
Senast: Gunnar
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att... 2
Svar
23
· Visningar
2 042
Senast: Kajsalisa
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
832
Senast: Squie
·
Avel Hej! Jag har ett sto som saknar en del av sin stam från hennes pappas sida. Hennes pappa och farfar står med, men alla ston saknas. Dom...
Svar
17
· Visningar
2 085
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka