Elhalsband

_Viva_

Trådstartare
Idag har jag för första gången stött på användandet av sådana.

Fick en demonstration av ägaren.

Han "varnade" hunden genom att trycka på en knapp, ett pip hördes och oj vilken reaktion det blev. Utan att ens ge den en stöt utan bara genom att varna för det så ändrades hundens beteende från att vara en svansviftande glad hund till att vara en riktigt skamsen och Rädd hund som direkt kröp ihop på golvet och inte visste vart den skulle fästa blicken.

Läskigt värre, men visst är sådana förbjudna i sverige?
 
Sv: Elhalsband

Ja det är förbjudet i Sverige men rykten gör gällande
att de på vissa butiker säljs "under disk" så att säga...

Förstår inte hur någon människa kan utsätta våran vän Hunden
för dylika saker.
Fy f*n säger jag!
Lägg pengarna på en session hos en hundpsykolog istället.

:eek:
 
Sv: Elhalsband

Ja det är förbjudet i Sverige men rykten gör gällande
att de på vissa butiker säljs "under disk" så att säga...

Förstår inte hur någon människa kan utsätta våran vän Hunden
för dylika saker.
Fy f*n säger jag!
Lägg pengarna på en session hos en hundpsykolog istället.

:eek:

.. eller anlita en duktig instruktör!
 
Sv: Elhalsband

Ja det är förbjudet i Sverige men rykten gör gällande
att de på vissa butiker säljs "under disk" så att säga...

Förstår inte hur någon människa kan utsätta våran vän Hunden
för dylika saker.
Fy f*n säger jag!
Lägg pengarna på en session hos en hundpsykolog istället.

:eek:

Eller kanske dessa människor först ska gå till en human-psykolog. :(


//Gawotka
 
Sv: Elhalsband

Herregud vad hemskt. Jag är emot elhalsbandsanvänding på hund till 99%. Inte sjutton ska det ge en sån reaktion.
 
Sv: Elhalsband

Idag har jag för första gången stött på användandet av sådana.

Fick en demonstration av ägaren.

Han "varnade" hunden genom att trycka på en knapp, ett pip hördes och oj vilken reaktion det blev. Utan att ens ge den en stöt utan bara genom att varna för det så ändrades hundens beteende från att vara en svansviftande glad hund till att vara en riktigt skamsen och Rädd hund som direkt kröp ihop på golvet och inte visste vart den skulle fästa blicken.

Läskigt värre, men visst är sådana förbjudna i sverige?

Så du har alltså stått o tittat på när nån användt ett förbjudet hjälpmedel som dessutom räknas som djurplågeri. Det är fan illa för gubben kan ju fan inte ens använda det rätt, för en hund ska inte bli så rädd för då har man ju verkligen missuppfattat grejen med just el.
 
Sv: Elhalsband

Så du har alltså stått o tittat på när nån användt ett förbjudet hjälpmedel som dessutom räknas som djurplågeri. Det är fan illa för gubben kan ju fan inte ens använda det rätt, för en hund ska inte bli så rädd för då har man ju verkligen missuppfattat grejen med just el.

Det har du fanimig rätt i..Att inte ens jag tänkte på det!:eek:
 
Sv: Elhalsband

Men i England kan de vara tillåtna. :idea:

Nej tror det inte är tillåtet där heller, till och med Tyskland är det förbjudet nu.

Jag kan säga att jag har varit väldigt positiv till el då jag sett det användas på rätt sätt.

Men nu har jag faktiskt ändrat mig helt, att det är sista utvägen man ska använda det, för det är en enklare väg o gå med problemen för det är ett skarpt hjälpmedel o ta till och garanterat man för reaktion.Men om det verkligen behövs i liv o död situationer så tycker jag det är okej.
 
Senast ändrad:
Sv: Elhalsband

Det är fullt lagligt att använda elhalsband här i England.
Självklart hade jag gjort något åt det om det var olagligt men tyvärr så kan jag inte göra något.

Ägaren är Inte en oerfaren hundägare som använder det av okunskap.
Han har flertalet hundar (uppfödare) och använder det av ren lathet. 'Lättare att elchocka dem än uppfostra dem.'

I Wales är det numera olagligt och i Scotland är det på gång.

Jag har hört talas om användandet (i sverige och här) men aldrig tidigare sett det praktiserats.
Som sagt, det var ingen angenäm upplevelse.
 
Sv: Elhalsband

Okej då tar jag tillbax det jag skrev om att du bara titta på.

men gubbfan kan ändå inte använda det rätt.
En hund ska då inte bli rädd av stöten då är nåt fel i själva användandet. Den ska ta åt sig men inte mer som i all korrigering med obehag den ska ta åt sig men inte bli rädd.
 
Sv: Elhalsband

Man ska ju inte ens använda den öht. Det måste folk ha missat. :smirk:

det är inget fel på El i rätt situation på rätt hund med rätt dressör men sällan alla dom stämmer in så därför är det ett olämpligt hjälpmedel o använda för lekmän.
 
Sv: Elhalsband

Fast i england är det ju inte förbjudet.

Om det kan man ju tycka vad man vill (i mitt fall illa), men så är det där ännu så länge.
 
Sv: Elhalsband

Det finns halsband med flera funktioner t.ex. med el och vibration. Dessa går och stänga av elen på och om man informerar kunden om att det är olagligt att använda elen har jag uppfattat det som att det är lagligt att sälja, men jag kan ha missuppfattat detta.
 
Sv: Elhalsband

Stackars hund :( Jag är emot el och anser att det måste finnas andra sätt att uppfostra en hund på. Är man för lat för att försöka uppfostra hunden ska man inte ha hund alls :mad:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Min BC har precis fyllt två år, är precis så pigg och glad som en ung BC är och älskar att vi börjat träna agility! Han har alltid fått...
2
Svar
27
· Visningar
8 875
Senast: Ananas
·
Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
13 636
Övr. Hund Jag och min man har en adoptivhund, en staffe, som är fem år gammal och som nästan alltid är världens bästa hund. Vi har bara haft honom...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 254
Senast: mmbot
·
Övr. Hund Diskussionerna ang elhalsband går ju ofta höga på diverse forum. Själv har aldrig provat, men alltid varit av åsikten att det är bra att...
2 3
Svar
40
· Visningar
7 220
Senast: Nizhoni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp