Elhalsband

G

glee

Är alla elhalsband totalförbjudna? Eller finns det varianter som är tillåtna?

Jag har sett en annons i tidningen några gånger..
"Dressyrhalsband med fjärr, 150 m räckvidd, 7 strömnivåer."

Sv: Elhalsband

alla elhalsband är numera förbjudna. Jag tror tyvärr att polisen har dispens för att använda dem i sin hundträning, men annars är de helt förbjuden i hundträning.

Javan

Tack för svar. :)
Jag googlade lite och det verkar som om det är förbjudet att sälja dem också.

Får väl ta och maila polisen. :devil:

Det blev totaltförbjudet för inte så länge sen, men man kan ansöka om dispans.

Det finns många elhalsband kvar dock, som ingen vet om, dessutom kan det inte vara så fasligt svårt att tillverka ett själv. Annars kan man ju använda citronhalsbanden som inte heller är så himla mysiga. Det är ju lättare med allsköns hjälpmedel. *suck*

Dock kan jag förstå varför de uppkom, själv har jag många gånger när hunduslingen har stuckit efter katten, eller en hare (inte Loka då:) ) "en knapp hade inte suttit fel nu"... Eller nån sorts komradio...
kanske hade varit nåt "Emma till Mixie, Emma till Mixie, ge fan i katten"
Ska se vad jag kan göra, finns ju små jaktradios nu för tiden.;)

//E - trött...

Ja, ibland har man full förståelse för de som använder elhalsband.. :D

Undrar om det är någon idé att maila? Polisen brukar väl inte ha tid för såna småsaker.

Jag har också googlat och försäljning är tillåtet, men inte att bruka det. Senaste artikeln jag läste om försäljning var daterad 30: juni. Ganska så färsk alltså.

Ok. Sjukt att det är tillåtet att sälja när det inte är tillåtet att använda dem..

Liknande trådar

Övr. Hund Har en Mim Allsafe hemma i L men den är lite för stor för mina hundar. Tänkte att en M blir perfekt då men döm av min förvåning när den...
Svar
0
· Visningar
257
Senast: Viva
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 608
Senast: fixi
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 801
Senast: Maniac123
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 349
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka