Men detta elhalsband som beskrivs har ju inget med att trycka på en knapp att göra, det sköter ju sig automatiskt.... Slingan som ligger nergrävd vid tomtgränsen "utlöser" en stöt om hunden försöker gå över, allså ingen mänsklig faktor som kan trycka vid feltidpunkt.
Observera att jag inte tycker att dessa halsband är nåt som nån ska ha till sin hund, speciellt dessa där matte/husse ska trycka på knappen.....
Men för att inte ljuga så har man väl hett önskat sig ett "underhalsband" en och annan gång när hagelbössan även varit varit ett tänkbart alternativ
För att nu vända upp- och ner på tillvaron måste jag fråga vad som egentligen är skillnaden med att ha elstaket till hästarna och till hunden? VILL INTE ATT FOLK SKA TRO ATT JAG ÄR FÖR ELHALSBAND TILL HUNDAR, VILL BARA HA UPP DEBATTEN
Alla som har hund OCH hästar har väl varit med om att hundstackaren fått en kyss av hästarnas staket. Otroligt effektivt, den går aldrig i närheten av staketet igen= bara en kyss i hela livet och den håller sig garanterat ifrån staketet. Borde inte ett sådant där halsband hjälpa till att förklara tomtgränsen enkelt och effektivt (dessutom med mycket mindre strömstyrka än häststaket om jag fattat rätt)? Jämför med att ha en vansinnig matte i nackskinnet med jämna mellanrum för att man gått över gränsen (har sett alldeles för många sådana).
Ja, hörrni, vad säger ni? Jag måste bara belysa detta för jag har fått frågan från en som tycker att elslingan är bra, hon undrar vad skillnaden är mellan att ha el till hästarna och jag hade inte några superbra svar, några bra argument på lager?