Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Aha
Varför skulle han bli misstänksam om det aldrig blir obehagligt?
Så om du från ingenstans ger honom något gott blir han låg? Även om du typ sticker till honom en mumsbit i köket eller liknande?För att han är en lite knasig hund. Han tar inte belöning om han inte förstår varför han får den. Börjar jag belöna för någon när han inte förstår vad det är han gör rätt han gör så blir han ibland låg. Dock så har vi tränat hantering med belöning innan så det borde gå bra
Så om du från ingenstans ger honom något gott blir han låg? Även om du typ sticker till honom en mumsbit i köket eller liknande?
Nej inte så lätt. Men när han förstår att jag vill någonting så kan han blir låg om jag fortsätter belöna och han inte förstår vad han får belöning för. Vi tränade lite hantering nu och han tog gladeligen godis (mjukost) men såg rätt fundersam ut men då var det ju första passet.
Jag tycker att han ser väldigt spänd och obekväm ut. Jag hade belönat mycket mer frekvent. Pet-godis-pet-godis osv.Jag tycker inte att han känns särskilt obekväm. Glad nej men inte heller rädd.
Jag tycker att han ser väldigt spänd och obekväm ut. Jag hade belönat mycket mer frekvent. Pet-godis-pet-godis osv.
Det är ju väldig skillnad på situationer också. I vardagsrummet på golvet och få massage eller uppställd på en plan för hantering eller hantering hos veterinary tycker iallafall jag. Under massage belönas absolut avslappning men uppställt som du visar på filmen är iallafall min tränad att hålla den positionen. Puttar jag på honom lutar han sig emot det trycket och blir tung/mer spänd i den sidan. Omvänt lockande tränad alltså. Så vill du ha honom avslappnad när han står uppställd så här? Bekväm i situationen är jag med på med med en förväntan vilket ju ger en spändhet i kroppen. Det behöver ju inte vara negativt utan kan visa på ett uppgiftstänk hos hunden. Och tipset med target du fått i det läget är väl jättebra. Kan ju vara en blicktarget också inte bara nos. Lite tankar bara..
Är det Groenendael då har? Växte upp med 2 st sådana
Framförallt försöker jag vara lugn och trygg för min hund när andra hanterar henne. Jag befinner mig alltid nära och visar att allt är okej. Hon blev osäker för hantering i samband med en muskelskada som hon fick gå med längre än vad som är bra. Jag märkte att nåt var galet när hon började skygga vid hantering och skällde ut folk som kom för nära. Nu har hon återigen gått igenom en rehabperiod efter en korsbandsskada och accepterar hantering. Hon är ärlig, hon använder hela sitt register med varningssignaler utan att gå till bett. Hon börjar med en blick, sen kommer ett lugnt morr och därefter ökar volymen allt eftersom. Jag finns vid hennes sida hela tiden, är lugn och ger henne den trygghet hon behöver för att orka igenom behandlingar.
Jag borde nästan lägga upp en video på min för att visa skillnaden på en hund som verkligen INTE gillar hantering . Vi älskar varandra och han är väldigt kelig, men tar jag på honom sådär så ser han ut som han håller på att dö. Väldigt onödigt är det i alla fall enligt honom . Jag har sett flera kelpies som är helt trygga med människor som ser ut på det där sättet vid hantering och jag tror det har med signalkänlsligheten att göra.
Min hund har det helt klart genetiskt (blev någon vajsing med ett par valpar i kullen) men det är nog också förvärrat av att han gjorde lite för många smärtsamma besök hos veterinären när han var valp (sår på benet som inte ville läka).
Kan du inte börja mata med mjukost redan innan beröringen så att han liksom är mitt uppe i det där mjukostslicket innan du mjukt smeker honom på något oladdat ställe?
Ok ja du känner honom ju bäst. Min hund funkar bra med den typen av avledning då det ger henne positiva känslor förknippat med visst stimuli
Haha ja det vet jag ju, men ibland kan även olika hundar svara bra på samma sak. Just detta hade nog funkat på både Ila och Camaro och de är nog nästan mer olika än vad Ila och Kiro ärDet kan jag tänka mig funkar bra på Ila Om det var henne du syftade på.
Jag tror vi redan har konstaterat att Kiro och Ila är VÄLDIGT olika typer av hundar
Tack för tipsen, vi ska absolut jobba med hanteringen, ska prova oss fram vad som fungerar.