Elfenspuk avkommor??

nikodemus

Trådstartare
Hej!

Tänkte höra vad ni här på bukefalos har för erfarenheter av avkommor fron Elfenspuk..
Jag har hört att hans avkommor kan vara knepiga i huvudet och lite svåra att ha och göra med, men samtidigt att de mycket väl kan vara bra hopphästar, huruvida det här stämmer eller inte vet jag noll om.

Så nu vill jag ha kommentarer från er egna erfarenheter av elfenspuk avkommor! :idea:

/nikodemus

Sv: Elfenspuk avkommor??

I den tråden var ju alla positiva. En kompis hade ett sto e Elfenspuk som var heltokig. Ett sto på alla sät och vis. Dessutom fux. :angel:

MEN - hon kunde hoppa. Exteriört sett så såg hon inte så kul ut (extremt låg halsansättning), men hon gick 1,40 med kompisen innan hon fick ett utbrott en dag och slog halvt ihjäl både sig och kompisen. Då såldes hon.

I den tråden var ju alla positiva. En kompis hade ett sto e Elfenspuk som var heltokig. Ett sto på alla sät och vis. Dessutom fux. :angel:

MEN - hon kunde hoppa. Exteriört sett så såg hon inte så kul ut (extremt låg halsansättning), men hon gick 1,40 med kompisen innan hon fick ett utbrott en dag och slog halvt ihjäl både sig och kompisen. Då såldes hon.

Jag har ungefär samma erfarenhet av hans avkommor, har även haft en knäppgök själv. Men dom jag har sett har dessutom varit vackra och rört sig bra, det är "bara" i skallen dom inte riktigt varit som dom ska.

Min Elfenspukavkomma hade i och försig världens goaste mamma, och hon blev helt fantastisk själv. En häst man kan göra allt med! Pigg och glad, konstant positiv till att arbeta, sund, hoppar kanon, medelmåttigt steg (mamman ren hopphäst).
Man kunde utan problem hoppa presseningshinder i blåst, läsa sydsvenskan på ryggen på henne.. Och inte minst gå in i ridhuset människovägen ;) (smalt och lågt i tak).
Tyvärr inte tävlad mycket, men älskar som sagt att hoppa. Som 18 åring satsade hon 100 % på hoppträningen, slog hovarna i marken och fes ;)
Jag kommer aldrig att få en liknande häst, och det grämer mig. Men jag vet att hon har det bra nu och blir bortskämd av en hel familj :).
Ulrika

Jag och min mamma hade en valack efter Elfenspuk och han var absolut underbar. Vi hade honom från att han var 3 till 10 år och när han var 4½ och jag sju år så red jag ut på honom själv. Han ville alltid göra rätt och vara oss till lags. :love:

**KL**
Är det någon som har bilder på Elfenspuk i gömmorna, har letat på nätet, men där finns det inte så många olika ;). Pinsamt att vi hade häst i samma stall som han stod, och jag har inte en enda bild. Men det var innan jag var intresserad av avel, och inte fattade bättre..
Ulrika

jag vet också en häst e elfenspuk som är ridskolehäst. gick tidigare 1,20-hoppning. hon var trevlig att rida men inte speciellt trevlig att ha och göra med i stallet. men kanske skulle det varit skillnad om hon enbart varit privathäst.

Elfenspuk togs väl ur aveln för att hans avkommor blev för små om jag inte minns fel?

Det låter konstigt... han har visserligen -2.1 i mankhöjdsblup, men jag har svårt att tänka mig att man skulle kassera en hingst enbart på grund av det. Tänk på elithingsten Urbino, som har -4,9.

Tror mer på nedärvningen i hoppning (76) och dressyr (85), faktiskt. Låga blup-siffror överlag för honom, tyvärr, ingen siffra över 100.

NORF har ett flertal avkommor från elfenspuk kolla på www.norf.nu :)
Alla Elfenspuk avkommor där är jätte trevliga både i stallet och på ridbanan :)

Jag har ju redan svarat i den andra tråden men jag hade en fantastiskt trevlig Elfenspukavkomma (ue Mowgli).
Fina, taktmässiga gångarter och ett fantastiskt hopp.
Ett stort hjärta hade han min Blacken:love:, jag tackar för den tid jag fick ha honom!

Min Elfenspukavkomma hade i och försig världens goaste mamma, och hon blev helt fantastisk själv. En häst man kan göra allt med! Pigg och glad, konstant positiv till att arbeta, sund, hoppar kanon, medelmåttigt steg (mamman ren hopphäst).
Man kunde utan problem hoppa presseningshinder i blåst, läsa sydsvenskan på ryggen på henne.. Och inte minst gå in i ridhuset människovägen ;) (smalt och lågt i tak).
Tyvärr inte tävlad mycket, men älskar som sagt att hoppa. Som 18 åring satsade hon 100 % på hoppträningen, slog hovarna i marken och fes ;)
Jag kommer aldrig att få en liknande häst, och det grämer mig. Men jag vet att hon har det bra nu och blir bortskämd av en hel familj :).
Ulrika

En liten uppdatering, min sålda Elfenspukavkomma fyllde 21 år, still going strong.. Bortskämd av en hel familj och i fint skick. Ser absolut ut att vara yngre. Blir fortfarande helt varm i hjärtat av att tänka på den här hästen.
Jag vet att Elfen fick ganska få avkommor under ganska många år som inte gjorde något alls mer än gick i en hage.
/U

*kl*

Jag har träffat på 1 Elfenspukavkomma.
Den märren var helt tokig! Kunde brista totalt och bli livsfarlig. När hon var 7 år så hade de fortfarande inte kommit någon vart med henne. Hade inte kunnat rida ut en enda gång utan att det slutade i katastrof, inte kunnat hoppa utan att det blev tokigheter.
Hon såldes när hon var 8, sen vet jag ingenting.

Fux, ganska snygg vad jag minns.

Jag red en avkomma när jag bodde uppe i Hudiksvall. Han var inte snygg exteriört, hade medelmåttiga gångarter och sådär hoppteknik, men psyket var det inga fel på! Han hade ju mkt emot sig exteriört och sa ifrån när det blev för jobbigt, men vi avancerade från knappt LC till LA på ungefär ett år. Startade 8 gånger och var placerad i alla starter! Gillade att jobba, lite tittig i skogen men underbar i stallet, världens kelgris.

Låter hittils som att valackerna är bra och stona lite tokiga.Eller så är dom bara vanliga ston?

Den jag träffade var absolut inget "vanligt sto svår". Detta var långt utöver detta. Totalt opålitlig.

Ägarna var rutinerade och kunniga enligt min mening. De försökte med allt typ.
Mamman till hästen vet jag inget om.

Men jag har som sagt var bara varit i kontakt med en Elfenspukavkomma.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har haft besvär med riklig mens, pms, mellanblödningar och mensvärk i några år nu. Tidigare hade jag noll besvär. Jag har bokat in...
Svar
17
· Visningar
577
Senast: FrDrake
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 950
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 919
Senast: Anonymisten
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kommer emellanåt på mig själv med att ta en titt om min dotter @EmmaFilippa skrivit något här. Detta trots att jag mycket väl vet...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
19 493
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V