Elektronisk babyvakt

Chlo

Trådstartare
Tänkte skaffa mig en babyvakt. Ni som har, vad har ni för märke? Och framförallt vad tycker ni om den? Funkar den som den ska? Är det några bra specialfunktioner på den eller är det bara onödigt?

Mina önskemål (som jag vet om nu) är att den ska ha vibrator, så man märker att det larmar även om man tex dammsuger.
 
Sv: Elektronisk babyvakt

Har en topcom. Den har ingen vibrator, men däremot möjlighet att ha hörlurar/öronsnäckor i, så man hör trots att man slipar fönster/klipper gräset osv, jag lovar. Bra, basic och billig. Jättenöjd. Lätt att reglera ljudkänsligheten i sändaren och volymen i mottagaren.
 
Sv: Elektronisk babyvakt

Det var ju ett fiffigt alternativ, med hörlurar. Då behöver jag inte vara så insnöad på det där med vibrator...
 
Sv: Elektronisk babyvakt

Det är jättebra!! Jag har haft hörlurar och sen hörselskydd över, och sen är det bara att starta slipmaskinen/gräsklipparen eller vad man nu vill (till dammsugaren behövs ju iofs inga hörselskydd kanske...;))
 
Sv: Elektronisk babyvakt

Ingick det hörlurar/snäckor eller finns det uttag och så får man använda lurar man redan har?
 
Sv: Elektronisk babyvakt

Jag har oxå en topcom (köpt på Jula). Det är 3 km räck vidd på denna, vilket gör att jag kan gå ut i hästhagen utan att vara rädd för inte höra henne. Man kan även använda vanliga walkie talkies om man villha mer än en mottagre, då den går på deras "nät". Det enda felet är väl då att grannarna skulle kunna tjuvlyssna på en om de kommer på vilken kanal vi ligger på, för den som står i hennes sovrum står på jämt, de är så lätt att glömma av att sätta på den annars...
 
Sv: Elektronisk babyvakt

Oj, 3 km räckvidd lät inte så illa!

Har funderat på walkie talkie men jag vet inte... Har en bit till grannarna så med tanke på det är det nog ingen fara, men det är bra att veta i alla fall! (det hade jag inte haft en tanke på annars)
 
Sv: Elektronisk babyvakt

Jag hade aldrig någon till mina ungar, släpade runt på dom såväl vakna som sovande. :crazy:
I somras fick jag lära mig lite mer av besökare här på gården, ett gästande par hade en med stooor räckvidd och dessutom med temperatursensor. Det verkade väldigt bra och de var själva nöjda. Ett annat par hade en enklare variant och de var mer låsta och besvärade eftersom de inte kunde röra sig lika fritt utan att "barnvakten" larmade om för dålig mottagning.
Mitt tips är alltså att köpa en med väldigt bra räckvidd! :)
 
Sv: Elektronisk babyvakt

du har fått många bra tips...
skaffa en med bra räckvidd! Sen vad jag gillar är att min har vibrator, men efter att ha läst här, så funkar ju hörlurar lika bra. Sedan är det bara smaken som avgör.. Jag tycker att de med allt för många finesser och knappar o alternativ bara är onödiga.

Nä, enklast möjliga röstar jag på.

(Min kompis har en supermodern grej som man kan se barnet på samt trycka in en knapp och prata med barnet.. Men jag kan säga att det verkar bara förvilla den lilla. När mamman eller pappan pratar tillbaka så undrar ju barnet var de är, och blir bara mer vaken)
 
Sv: Elektronisk babyvakt

Hörlurar ingår inte, men det finns som sagt uttag... Och som andra skrivit i tråden... 3 km räckvidd..
 
Sv: Elektronisk babyvakt

Har en topcom. Den har ingen vibrator, men däremot möjlighet att ha hörlurar/öronsnäckor i, så man hör trots att man slipar fönster/klipper gräset osv, jag lovar. Bra, basic och billig. Jättenöjd. Lätt att reglera ljudkänsligheten i sändaren och volymen i mottagaren.

Jag har också en topcom. Jättebra! Billig och bra som du säger!!! :bump:
 
Sv: Elektronisk babyvakt

Jag saknar vibrator i min och skulle inte vara nöjd med hörlurar i de lägen man faktiskt ÄVEN vill höra det runtikring som när vi ser på film med hela ljudanläggningen på eller när vi har middag/fest hemma. Bara ett tips!

Vi har en Supernova som har mycket bra batteri-drift (samma batteri-typ som mobil). Vi behöver endast ladda någon gång/vecka trots att vi kör flera timmar varje dag. Har hört om andra som måste ladda varje dag. Kan alltså vara bra att titta på!

Jag är dock inte nöjd med vår SuperNova (vet att det kommit nyare modell, vi köpte vår strax före årsskiftet) då den bara har två känslighetsnivåer och den känsligaste inte reagerar på alla grymtningar eller liknande (fast skrik signalerar den såklart!). Alltså bra med många nivåer, gärna steglöst.

Vad jag vet sänder TopCom kontinuerligt och det kan säkert diskuteras hur nyttigt det är. Alla sänder ju dock impulser för att enheterna ska veta att de har kontakt så jag vet inte om det är SÅ stor skillnad.

Lycka till!
 
Sv: Elektronisk babyvakt

Topcom kan ställas in mellan att sända kontinuerligt, med 5-minutersintervall eller vid ljudpåverkan (som man lätt kan reglera känsligheten för). Vi har våran i ena änden av rummet, och barnet sover i andra änden, trots det är den såpass känslig att vi kan höra när hon vänder sig i sängen...

Har aldrig haft problem med att inte höra den (ens utan hörlurar) när vi haft kräftskiva/middagar/fest. Bara att höja volymen på mottagarenheten.;)

Som sagt, jag är väldigt nöjd med min topcom, och det till bara halva priset mot många av de vanligaste andra "barnvakter"...
Även batteritiden är helt OK, laddas högst en gång/vecka (har satt i 1000mAh-batterier)
 
Sv: Elektronisk babyvakt

kl

Vi hade en babyvakt när barnen var små men i dagsläget skulle jag nog vara mer restriktiv med tanke på strålningslarmen.
Alla är försiktiga med mobilerna men de strålar bara under den tid de är i samtalsläge, vanliga bärbara decttelefoner strålar mer och dessutom hela tiden, babyvakter fungerar likadant som decttelefoner men sänder med ännu starkare signal och med mer räckvidd desto starkare signal.
 
Sv: Elektronisk babyvakt

Jag saknar vibrator i min och skulle inte vara nöjd med hörlurar i de lägen man faktiskt ÄVEN vill höra det runtikring som när vi ser på film med hela ljudanläggningen på eller när vi har middag/fest hemma. Bara ett tips!

Just det ja, tänkte inte på det! :idea:


Svarar alla:
Tack för tipsen! Såna där fiffigheter som gör att man kan se bebisen, prata tillbaka till bebisen eller mäta temperaturen känns lite för lyxigt och onödigt för mig.

Jag spanar just nu bla på en padwico 923 som en kompis har. Hon är nöjd men har inte haft den så länge än. Någon som hört något negativt om dem (eller positivt)?
 
Sv: Elektronisk babyvakt

Var tvungen att åka och köpa en topcom eftersom du talade så gott om den. Så nu är jag innehavare av både SuperNova och TopCom.

Jag har bara haft topcom i ett dygn, men kan redan konstatera att den perfekta babyvakten nog inte finns...

Jag förstår nu vad du menar med att du aldrig missat att den larmar - den avger en "telefonsignal" i början av sändningen. Det gör inte SuperNova (som brusar om det varit ett svagt ljud, eller återger ljudet om det är högre).
Det är absolut en fördel i de flesta fall, men jag skulle vilja kunna stänga av den. Den riskerar ju väcka bebisen t.ex om jag är i närheten där hon sover (om t.ex en moppe kör förbi utanför)! Jag har ändå ställt in signalen på tystaste och tycker den är jättehög.

Jag tycker också att det var svårt att hitta ett bra läge för ljudkänsligheten, vid stor känslighet fångas omgivningsljud upp (inte apparatens fel, men lätt att inte tänka på).

SuperNova
+ Mycket bra batterilängd på såväl baby- som föräldraenhet (batterierna tål kyla)
+ Känns gedigen
+ Anger med pipsignal om den inte har koppling till babyenhet
- Endast två stegs känslighet där den känsligaste inte är så känslig
- Av/På-knapp lätta att råka komma åt av misstag
- Dyr
- Hörs inte att larmet går i stökiga miljöer (och man ser inte alltid att lampan blinkar rött)

TopCom
+ Billig
+ Steglös ljudkänslighet
+ Går att koppla in hörlurar
+ Mycket lång räckvidd
- Känns plastig
- Jättehögt pip-ljud vid av/på-slag
- Babyenheten går på vanliga batterier om man inte kör på nät.
- Ringsignalen när larmet går är för högt och går ej att stänga av
- Ingen indikation om koppling till babyenhet upphör (inte vad jag listat ut i alla fall)

Med tanke på priset hade jag nog tagit TopCom om jag skulle köpt bara en + att den på vissa detaljer slår SuperNova.
 
Sv: Elektronisk babyvakt

Min ger ingen signal innan... (eller så har min man lyckats stänga av den...)
Indikation på om kontakten upphör har jag inte ens tänkt på..
Jag har laddningsbara batterier i min handenhet, jättesmidigt att ladda med den medföljande nätsladden. (men, säg den apparat som är perfekt...);)
 
Sv: Elektronisk babyvakt

Min ger ingen signal innan... (eller så har min man lyckats stänga av den...)
Va? Undra hur han gjorde det? Instruktionsboken var ju inte direkt utförlig så det kan ju hända att man kan göra det?

Indikation på om kontakten upphör har jag inte ens tänkt på..

Kanske inte är något direkt problem med en babyvakt med lång räckvidd? SuperNovan som bara klarar några hundra meter piper ibland för att mottagningen upphör. Jag ser framför mig att jag ska testa med inställningen som gör att TopCom:en piper regelbundet för att se att hela vår tomt är intäckt (vågar annars inte till fullo lita på apparaten).

Men visst måste det väl vara så att topcom ENBART sänder vid ljudpåverkan (om det är den inställningen man valt) och inte med ett visst intervall? SuperNova sänder var x:e sekund just för att man ska veta att apparaterna har kontakt. Det borde betyda att TopCom är bättre ur strålningsperspektiv (förutom att den sänder starkare när den väl sänder då)?
 
Sv: Elektronisk babyvakt

Jag har iaf utgått från att den bara står "stand-by" tills den får ljudpåverkan, skulle den sända kontinuerligt så är det ju ingen vits med olika inställningar....

Om du har samma modell som mig (PMR BabyTalker 1000) så kolla på punkt 7.8 i bruksanvisningen (sid 45 i min). Min fasta enhet står på OFF där, och därför hör jag barnet direkt och slipper jag larmsignalen! (kom på det nu när jag mixtrade lite för att se om jag kunde begripa varför jag inte har någon signal när du har det, ställde jag den i ON-läge så lät den hemskt, så jag förstår vad du menar...)
Testa om det hjälper för dig ;) Lycka till!
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 333
Kläder & Bli fin Jag vill införskaffa någon slags kortbyxa/cykelbyxa att ha under kjol och klänning nu under sommaren. Vilka är bäst? Jag vill nog inte...
Svar
19
· Visningar
1 177
Senast: MiniLi
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 449
Senast: Queen
·
Hästvård Nu behöver jag hjälp! När jag började borsta min häst idag så märkte jag att han är väldigt öm på höger sida nertill vid halsfästet...
Svar
7
· Visningar
548
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp