Eldningshalm

Conversation Piece

Trådstartare
Vår halm är ännu inte pressad och ligger på fältet helt förstörd av regnet. Nu funderar jag på vad jag ska göra med den. Jag skulle kunna stapla den på några ställen i hagarna som vindskydd och en del skulle jag kunna lägga på ett ställe där vi har tänkt fylla ut med jord. Men det är MYCKET halm. :crazy:

Vad tror ni om att försöka ge bort den som eldningshalm? Måste den vara helt torr då? Använder man storbalad halm när man eldar?

Sv: Eldningshalm

Beror på vilken typ av storbal det är. De jag känner som har halmeldning har dels egen produktion så de behöver inte köpa och desl bara fyrkantsbalar för det är de som aom passar i pannan. Man vill också ha torr halm så att den inte klumpar ihop sig i pannan.

Jag tror aldrig att min halm blir torr...

En del vill tydligen ha lätt fuktig halm, den brinner bättre eller hur det var.

Om man har en rötningsanläggning för gas. Vilket också finns i gårdsstorlek så vill man gärna ha "rutten" halm. Men jag vet ingen som har dt bara en som säljer själv anläggningen.

Det blir väl lite omständigt sätt att bli av med den dåliga halmen att köpa in en sn där anläggning. :D

Någon som har några förslag på vad jag ska göra med halmen? Jag är inget vidare på att knyta halmkorgar...

Elda på stycket?

Ett stort gods i närheten av Malmö försöjer hela närområdet med sin halmpanna. Men de kör in sitt eget material (gärna med några regn på, som jag förstått det brinner det långsammare när det är hopmöglat).

Man lär sig något nytt varje dag...

Annonsera det som fyllnadsmassor på blocket, gratis mot avhämtning? Bolla över problemet till kommunen och höra om någon har förslag på hur det ska lösas? De kanske t o m behöver fyllnadsmassor? ;)

Det var smart. Det kan ju finnas folk i närheten som behöver fyllnadsmassor. Det ordnar sig på något vis, nu är i vart fall traktorn äntligen lagad...

Oj nej!! Beklagar!! Har inga goda ideer men vill gärna höra hur ni löste det ifall man hamnar i liknande situation själv nåt år.

Senast jag sådde in vall så regnade det också på halmen rejält en par dagar. Körde sen med hösprätten och torkade det när vädret slog om. Var ju tvungen att få bort halmen.

Det tragiska är att vi vände det en gång när vi trodde vädret skulle vända, men nej då det bara regnar. :cry:

Hur är det, klarar en storbalspress av att pressa trots att det är blött? (Jag är ingen riktig bonde, som nu väl avslöjats...) Har man särskilda pressar till silage eller klarar alla pressar blött gräs och halm? Jag tänker att vi kan lika gärna pressa ihop skiten så fort som möjligt, om det fortsätter mögla i balen spelar inte mig någon roll nu när det ändå är förstört.

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 732
Senast: Mia_R
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Hoppla, nu blev det ju verkligen ljust om kvällarna. Egentligen är jag inte så bekymrad över klockan när man håller på och ändrar mellan...
Svar
3
· Visningar
395
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 869
Senast: Habina
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 193

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka