Elda gräs- parasitförebyggande?

Eastwick

Trådstartare
Om man bränner av betena nu på våren, hjälper det något mot parasitförekomst eller överlever de små :devil: det?

Sv: Elda gräs- parasitförebyggande?

I alla fall såg jag ett tv-program en gång som talade om att de små humlorna överlever i alla fall INTE. Man bränner deras bon och de dör. Har tydligen blivit mycket vanligt och hotar humlornas överlevnad. Måste finnas bättre metoder.

Jo jag har hört att parasiterna ska dö av att man bränner gräset. Rätta mig om jag har fel någon, men det sades på en parasitföreläsning i fjol.

Vi har ett par gamla beten som aldrig plöjs, det blir alltid stora rator här och svårt att slå ut skiten i detta höga gräs. Att bränna gräset här borde ju alltså hjälpa upp det inte sant? Det är alltså inte frågan om att bränna hela hektar... ;)

Kolla med din kommun först om det är OK att elda. Var på information om de nya EU-bidragen och de hae en miljöinspektör där som sa att i princip all eldning utomhus var förbjuden. Det enda som var godkänt enligt henne var mindre grenar och kvistar som inte gick att använda som ved. Inget annat var tillåtet inte ens i trädgårdar. Nu vet jag inte om det bara var i hennes kommun eller om det var generellt. Man kunde ansöka om tillstånd men det var svårt att få och allt berodde på miljölagstiftningen.

Det har jag svårt att tro att det gäller här då folk i alla tider har eldat gräskanter längs vägar och liknande, så även i år har jag sett.

Ingen som var på informationen hade heller hört något om det så vi såg väl ut som riktig utropsteckan när hon sa det.
Det enda jag visste sedan tidigare var att man om man ska göra rätt ska anmäla till Brandskyddet innan man startar "större" bränder. Allt för att slippa betala för onödiga utryckningar.

Men det kan väl inte vara förbjudet för dom som inte tar i mot EU-bidrag, eller :confused: :confused: :confused:

Kram

Jo det skulle vara all eldning och hon poängterade speciellt hur svårt det var att hålla koll på alla "vanliga" som eldade trädgårdsavfall i sina trädgårdar. Tror att det helt och hållet sa vara av miljöskäl typ växthuseffekt eller liknade.

Jaja... men om man frånser EU då? :angel: Parasiterna skiter nog i vilket... frågan är om de dör?

Det stämmer säkert det du säger för en hästägare i byn eldade en större brasa i sin trädgård. Grannen som hade ett horn i sidan till denne ringde och anmälde och brandkåren kom och skulle släcka, trodde de. Det blev ingen åtgärd för brandchefen visste att hästägarens granne var taskig. Däremot talade han om att ifall hästägaren skulle elda större brasor i fortsättningen också var han tvungen att ringa och anmäla detta.

Finns det verkligen ingen som faktist vet?? Ni brukar ju faktiskt vanligtvis vara tillförlitliga här på Buke!! ;)

Vad jag vet så är det förbjudet i HELA Norge att elda fält(orsaken är att höpartiklar sprids lätt och kan inandas av extrema höallergiker som blir jättesjuka), jag kan tänka mig att samma gäller i Sverige:(

Fast nu var det ju inte det frågan gällde utan om parasiterna dör!

Spolmasken ska klara det mesta, den är det svårt att bli av med. Men vanliga små blodmaskar överlever knappast.

Jag tycker det var en smart idé, om man nu kan begränsa elden till ratorna.

Ja, jag tyckte det var en strålande idé men jag verkar bli nedröstad... :crazy: I vår kommun brukar utlysas totalt eldningsförbud längre fram på våren så om jag gör det nu tror jag ingen bekymrar sig nämnvärt om. Speciellt som jag redan sett att det görs lite här och där utan åtgärd.

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 305
Senast: Roheryn
·
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 304
Senast: Mabuse
·
Hundhälsa Vi har fått tid till veterinären på onsdag men vill bara höra om man kan göra något själv? Tror att ena hunden har fått något som har...
2
Svar
26
· Visningar
2 230
Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
472
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• kattförsäkring
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023