Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
I alla fall såg jag ett tv-program en gång som talade om att de små humlorna överlever i alla fall INTE. Man bränner deras bon och de dör. Har tydligen blivit mycket vanligt och hotar humlornas överlevnad. Måste finnas bättre metoder.
Vi har ett par gamla beten som aldrig plöjs, det blir alltid stora rator här och svårt att slå ut skiten i detta höga gräs. Att bränna gräset här borde ju alltså hjälpa upp det inte sant? Det är alltså inte frågan om att bränna hela hektar...
Kolla med din kommun först om det är OK att elda. Var på information om de nya EU-bidragen och de hae en miljöinspektör där som sa att i princip all eldning utomhus var förbjuden. Det enda som var godkänt enligt henne var mindre grenar och kvistar som inte gick att använda som ved. Inget annat var tillåtet inte ens i trädgårdar. Nu vet jag inte om det bara var i hennes kommun eller om det var generellt. Man kunde ansöka om tillstånd men det var svårt att få och allt berodde på miljölagstiftningen.
Ingen som var på informationen hade heller hört något om det så vi såg väl ut som riktig utropsteckan när hon sa det.
Det enda jag visste sedan tidigare var att man om man ska göra rätt ska anmäla till Brandskyddet innan man startar "större" bränder. Allt för att slippa betala för onödiga utryckningar.
Jo det skulle vara all eldning och hon poängterade speciellt hur svårt det var att hålla koll på alla "vanliga" som eldade trädgårdsavfall i sina trädgårdar. Tror att det helt och hållet sa vara av miljöskäl typ växthuseffekt eller liknade.
Det stämmer säkert det du säger för en hästägare i byn eldade en större brasa i sin trädgård. Grannen som hade ett horn i sidan till denne ringde och anmälde och brandkåren kom och skulle släcka, trodde de. Det blev ingen åtgärd för brandchefen visste att hästägarens granne var taskig. Däremot talade han om att ifall hästägaren skulle elda större brasor i fortsättningen också var han tvungen att ringa och anmäla detta.
Vad jag vet så är det förbjudet i HELA Norge att elda fält(orsaken är att höpartiklar sprids lätt och kan inandas av extrema höallergiker som blir jättesjuka), jag kan tänka mig att samma gäller i Sverige
Ja, jag tyckte det var en strålande idé men jag verkar bli nedröstad... I vår kommun brukar utlysas totalt eldningsförbud längre fram på våren så om jag gör det nu tror jag ingen bekymrar sig nämnvärt om. Speciellt som jag redan sett att det görs lite här och där utan åtgärd.
Trädgård & Växter
Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Hundavel & Ras Bara för att en hund kan ha massor av energi vid exempelvis träning så betyder det inte att den automatiskt blir jobbig av att inte få...
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.