Eländigt att titta på saluhästar....

Sv: Eländigt att titta på saluhästar....

*KL*

Tänk om ishockey/fotbollsklubbarna vore lika petiga.

Nja, Sundin kan vi inte köpa, inte ens billigt, han har ju faktiskt blivit av med en framtand en gång, vem vet vad det kan föra med sig.

Absolut inte Rami Shaban, han har fel färg.

Jag gillar inte Andreas Isakssons farfar, då kan vi inte köpa honom, tänk om de generna dyker upp?

Jaha, blev inte Kim Källström vaccinerad mot röda hund när han var liten, det sa de inte när vi tittade på honom.

Det har nu i efterhand framkommit att Olof Mellberg bröt armen när han var liten, tror ni att vi kan få prisavdrag?

:rofl: :rofl: :rofl: :rofl:
Bara så klockren!:bow:

Känner igen det där...
En gång kollade jag på en häst som skulle vara 163 hög enligt ägaren. Skulle vara så fin och utbildad msv. Tror de skulle ha 60 000 för honom.
När jag kom dit var det en PONNY på max 150 (tja, liten häst då kanske)
När jag såg han ridas var hästen absolut inte utbildad msv, inte ens lc. Jag var där i typ 10 min sen sa jag tack och hej... Kul.... Hade ju bara kört sisådär 20-30 mil.......

En annan häst jag kollade på skulle vara utbildad MSV hopp och dressyr, vanligt hbl som skulle vara välmusklad, ska ha varit frisk i alla år (typ 10 år gammal). Och han skulle också vara lugn och trygg. Priset var 60 000
När jag kom dit var hästen utmärglad, totalt omusklad, kanske utbildad lb om jag ska vara snäll (han rev VARENDA hinder på 60 cm....), halt och ont i ryggen, skenade för det mesta som fanns i ridhuset (ett ridhus han var van att ridas i) men var ändå så seg att han hade sår (!!!) var ryttarens sporrar hamnade. Han var totalt apatiskt och ingen livsglädje. När jag konfronterade säljaren efteråt förstod hon inte alls vad jag pratade om. Hästen var ju så fin. Även då hade jag kört en bra bit.

När jag var och kollade på min häst sa dom att han var inriden, lugn och snäll osv, men han var i princip en vildhäst och inte ens sadel och tränsvan. Honom köpte jag för jag blev helt kär. Men ja, det har varit MKT jobb.

En häst som faktiskt var lika underbar som säljaren beskrev var ett litet frieserföl jag kollade på i höstas. Och tur var det, för vi körde 70 mil för att kolla på den lilla hingsten.
Helt underbar på alla sätt och vis och tyvärr kunde jag inte köpa honom pga vissa omständigheter. Men den säljaren kände jag sen innan iofs och hon har många bra referenser också. Jag tror att man faktiskt måste vara extremt noga med vilka frågor man ställer, be om bilder och filmer om man har en bit att åka. Och sen så ska man nog ta allt med en nypa salt, så om sakerna stämmer när man väl ser hästen så blir man bara glatt överaskad.

Jag svarade på en annons där det stod problemhäst till salu. Eftersom jag inte har så mycket pengar till att köpa häst för, så är det typ den kategorin jag har råd med.
Han var 5 år inte mycket hanterad, inte inriden, rädd för allt, kunde inte gå med andra hästar mm. Fick bilder och han var så vacker. Åkte 25 mil för att titta på denna "knäppa" häst. När jag såg honom var jag såld. Vi borstade honom i stallgången och han lade huvudet på min axel och blåste mig på kinden. Den mysigaste häst jag har träffat. Dagen efter åkte jag 25 mil för att hämta honom. Jag har inte ångrat mig en minut.
Jag har inte sett något av de problem han hade tidigare. Har haft honom några månader och kan rida ut på honom själv i skogen.
Släppte ihop honom andra dagen med mina andra hästar och de blev kompisar direkt. De äter tom i samma höhög.
Säljaren upplyste mig om alla fel så jag visste vad jag gav mig in på, men tur för mig så var det inte så illa.

Så du hoppade en häst som var utmärglad och halt och hade sår efter sporrar, det säger nog en del om dig förutom hästsäljaren?

Ägaren tycker ju förstås att ens egna häst är den bästa och skriver att det är den underbaraste.:love:eller hur..
Orsaken till att hästen inte alls är som det stog i annonsen tror jag kan bero på
*Att häst ägaren skriver om hur hästen har varit när den var i topp form, men sedan när dom säljer hästen har den oftast (inte alltid förstås) stått en längre tid och tappat muskler, kondition osv och kanske dess utom har haft tid att skaffa sig en del problem under tiden eller t o m skador/sjukdom som ägaren inte upptäkt.

För rätta mig om jag har fel men är inte den vanligaste orsaken till att man säljer sin häst att man inte har tid att ha kvar den..?

Jag ska själv sälja min häst nu och jag måste nog själv erkänna att jag skrivit i annonsen hur han var när jag hade igång honom i träning:crazy:men jag berättar fullt ut när någon hör av sig om att jag inte haft honom i full träning under den senaste tiden, och tror då att dom flesta förstår.

Jag har inte sett något av de problem han hade tidigare. Har haft honom några månader och kan rida ut på honom själv i skogen.
Släppte ihop honom andra dagen med mina andra hästar och de blev kompisar direkt. De äter tom i samma höhög.
Säljaren upplyste mig om alla fel så jag visste vad jag gav mig in på, men tur för mig så var det inte så illa.

Där ser man..det är inte hästarna som har felen, det är människorna.:angel:

Jag var med om det för några veckor sedan. Åkte och tittade på en fd travare tillsammans med en vän (som skulle ha hästen åt sig och dottern). Vännen hade redan provridit den en gång och det hade gått bra och vännen var kär :love:. Så jag skulle i princip bara provrida och kolla den... Väl i stallet där berättar säljaren att hästen hade genomgått en besiktning och där sagts vara 2 grader halt på ett framben, men vi fortsätter i alla fall, då ägaren bedyrar att hon inte märkt av det alls på hästen.

Och snäll var den ju, i boxen var den gudagod och så ut att gilla livet. Sedan satte vännen upp och red på en traktorstig (det fanns ingen paddock eller ridhus). Red lite fram och tillbaka, halter och igångsättningar vilket gick väl hyfsat. Hästen hade blivit westenriden de senaste åren så reaktionshastigheten kunde bero på att den inte riktigt förstod vad vännen menade. När jag tittade på henne bad jag henne göra en öppna (för det skulle hästen kunna), och hästen bara går rakt fram. Så när jag hoppar upp provar jag att broms och gas fungerar, och travar jag lite (hemåt, för att se hur hästen reagerar) och hästen skenar iväg mot stallet och jag får inte stopp på den, och när jag väl får det så bockar den och lättar fram en liten stund. När jag sedan ska själv prova att ställa den i sidan så börjar en bocka igen och blir helt förbytt (ingen gosig och mysig häst här inte).

Mycket kanske kan skyllas på (vilket ägaren gjorde) personkemi, men inte att det inte gick att ställa den (vilket det inte gjorde varken för mig eller min vän) som jag relaterar till hältan, något var inte rätt med hästen, helt klart. Att den sedan är bortskänkt till denna ägare som problemhäst är ju också något att ta i beaktning (även om nuvarande ägaren bedyrar att hon inte märkt av några problem och alla kan rida hästen). Vännen köpte inte hästen, på inrådan av mig, då den dels förmodligen inte var fräsch i benen samt att jag aldrig skulle sätta upp min dotter på den hästen. Ägaren vart tydligen ganska upprörd när vännen inte köpte och kunde inte förstå varför.

För mig var hela provridningen ett skämt då det var svårt att ens rida, traktorstigen var hal och gick inte att galoppera på så man visste inte ens om hästen kunde ta galoppskänkel (det sas att den kunde det). Numera i annonsen finns ett tillägg om att den gillar att springa fort. Undrar varför det...:angel:

(Nu vart det ganska långt inlägg men det får man leva med...)

kl

Jag sålde precis en häst, som tur var så var den andra köparen som kom ut en vettig människa. Med de första provryttarna hade både jag och troligen hästen lite skräckupplevelser. Tre personer kommer ut och ska provrida en 5-åring som i stort sett bara är riden av mig. Han är verkligen världens snällaste häst, men 5 år. När den tredje personen skulle sitta upp så sa jag att han nog var ganska trött eftersom de andra två hade ridit ca 30 min var och att hon kunde rida lite kortare tid, då blev hon ganska sur. En av de tre red hyfsat, de andra två var inte duktiga, den ena var ridlärare ( inte den duktiga av dem...) som hela tiden kommenterade fel på hästen. Som sagt så hittade jag en perfekt köpare i spekulant nr 2, hon var helnöjd med hästen från början och de kommer få mycket roligt tillsammans, sedan gör det inget att hon är en mycket duktig ryttare som kan utveckla honom rätt.
Någon dag senare ringde spekulant nr 1 och sa att de kommit på att de ej skulle ha en unghäst utan skulle köpa en äldre häst som var 15 år. Jag hade aldrig låtit dem köpa min häst, men hur kan man efter att ha tittat på 30-40 hästar "komma på" att man ska ha en äldre häst. Det känns som så onödigt slöseri på tid för min del. Visserligen har vi ridhus vid stallet, men man engagerar sig ganska mycket för en visning ändå + att hästen kändes konstig att rida en vecka efter deras ridning. Tur att jag säljer en ridhäst var 10:e år kanske... Tidigare har jag mest sålt föl eller unghästar som man släpper i manegen så att de får visa upp sig själva, jag ska nog fortsätta med det har jag insett.

Vad illa det lät. usch! Tyvärr verkar det som det finns många säljare som bara tänker på att dra in pengar. Kanske de hoppas på att nån dum sate inte märker alla problem. Köparen har ju informationsplikt. Jag kan ändå inte förstå varför någon vill sälja en häst utan att informera om allt som har med hästen att göra. Det borde ligga i säljarens intresse att köpare och häst passar ihop och är lämpliga för varandra. (men verkligheten ser inte alltid ut så)
När jag sökt häst själv har jag inte varit med om detta, men när jag var med en kompis som letade dressyrhäst för några år sen var det många hästar som var halta/oridna/helt ur kondition till riktigt höga priser. Flera gånger vände vi direkt. Detta trots att köparen noga förklarat vad hon sökte. Illa tycker jag.
Hoppas du hittar seriösa säljare som har vad du söker.

Har själv tittat på häst i liknande prisklass och det är nog den typ av hästar man får, tyvärr.

Ägarna bör ju dock ändå vara bättre på att upplysa spekulanter. Själv provred jag en "MKT välutbildad" som hoppade "MKT bra". Vilket vi aldrig fick reda på det den vägrade gå inom 30 m-radie av ett hinder, och tvärnitade i varje hörn. tog ca 7 min att komma ett varv runt ridbanan. "Trevlig i all hantering" var den ju också, så länge man inte kom i närheten av bakbenen....

Men ett problem är att det är svårt att få ut spekulanter om man är ärlig. Om det är två likvärdiga hästar för samma pris där den enas annons låter bättre får ju den hästen mer spekulanter. När jag var ärlig och sa att min ponnys gång var 6-mässig men utvecklingsbar, och att jag tyärr hade svårt att uppskatta hur långt hon kunde gå pga min okunskap fick jag inte ut spekulanter.

Det är jag iof lycklig över idag, då hennes gångarter nu är bättre än de flesta SM-ponnys jag sett och jag idag skulle kunna få ut betydligt mer.

*kl*

Nu tittar jag bara på annonser för skojs skull men varför skriver de inte ut ålder ochkön på hästarna?

Såg en annons som löd så här ungefär: Trevlig korsningsponny D-ponny, skäck. Pris 25000 kr.

Sedan var det en bild på en fin skäck. Men ingen ålder, inget kön och inget om vilka raser de trot/misstänker att hästen har. Begreppet D-ponny är ganska stort också. Är mna ute efter tex maxad D så vill man helst slippa svara på de annonser där ponnyn precis klättrar över från c. Vill inte folk få sina hästar sålda?

Jag håller med! Varför sätter man inte ut ålder, kön och mankhöjd mer exakt. är oxå en annonstittare som inte letar häst just nu. men om man nu skulle vilja köpa, så är det väl smidigast att få reda på basicfakta i annonsen.precis, vill folk inte få sålt sina hästar?
*kl*

Herregud vilka folk det finns!! Jag har aldrig varit ute o provridit i den bemärkelsen, eller jo, två st fd travare. men där var båda i det skicket jag fått förklarat för mig. Om nåt år eller så ska jag bege mig ut och kolla hästar. Bra att ha detta i åtanke då, att folk kan vara så fula!Usch!!och vad hemskt att det finns så många misskötta hästar där ute oxå:(

kl
Det är faktiskt inte lätt att beskriva sin häst så som man tror att spekulanten ska uppfatta den. Vi är ju alla olika och rider olika. Det som den ena ryttaren tycker är trög tycker den andra är lugn och sansad. Det som en ryttare tycker är pigg och framåt tycker nästa är het och okontrollerbar.

:bow::bow::bow:

..så var det dags för en ny häst. Har tittat i ca. 3 veckor i prisklassen 25-40 000 kr på hästar utan någon speciell stam. Hittills har jag tittat på åtta hästar och av dessa har sex stycken haft problem.

1. Fullblodsvalack 6 år. Trög och ovillig att fatta galopp.
2. Fullblodssto 6 år: vanvårdad som föl, platta och vanvårdade hovar. Öm rygg och visades sedan gångarterna i en ströad lösdrift. Den sparkade bakut åt mig och sprang runt i panik.
3. Halvblod 6 år: även här vanvårdade hovar. Ovillig fatta höger galopp och oren på liten volt i trav.
4. Korsningsto 3 år: fräsch kanske. Sparkade åt alla som kom nära hennes bakdel. Longerad bockar och sparkar. Riden ok.
5. Korsningssto 6 år, riden i några månader. Ej skodd på två månader visades i stenig paddock, med TRE lövtunna skor.
6. Korsningsto 3 år. Sårskorpa ena bakbenet, som den haft hela vintern. Ej tillkallat vet ännu. Nära tvågradig hälta.
7. Halvblod 4 år, oriden. Fräsch, trevlig och fin.
8. Anglo 6 år. Fräsch och riden.

Och det var inte de sista av dessa hästarna som hade det högsta salupriset. Ett par hade samma och högre pris än dem.

Inga av dessa problem kom fram i telefonsamtalen och jag tyckte att jag hade lärt mig att fråga mer och mer.

Men inte skall man behöva fråga om hästen varit vanvårdad i sitt liv, när den senast blev skodd, om den är halt? Det tycker jag är ohyfsade frågor att ställa. En av dem jag tänkt titta på lät ägaren mig veta i förväg att den inte var helt fräsch just nu och att det därmed inte var lönt för mig att komma.

Är det så att folk chansar på att köparen inget skall märka, eller har de faktiskt ingen aning om sina hästars status?

Är det fler än jag som råkar ut för dylika saker när ni tittar på hästar?

Hälsning Maja

Tråkigt att du har träffat på så många dåliga säljare! Jag tror att den prisklassen du håller dig inom är väldigt svår! Den är inte så låg att man kan tänka sig defekter på hästarna och inte så hög att man når de seriösa säljarna och uppfödarna (om man ska hålla sig kring den åldern du verkar vara intresserad av). Eftersom du inte verkar vara intresserad av någon specifik ras och som det verkar inga specifika egenskaper skulle nog jag ha kollat runt på ridskolor för att hitta en unghäst som kanske inte passar in i verksamheten. Ofta är det väldigt välskötta hästar! Galoppbanorna är ju också ett alternativ, där kan man kolla på massvis till salu hästar som det inte är något annat fel på än att de inte springer tillräckligt fort.

Lägg förresten ut önska köpa annonser också på så många ställen du bara kan (tidningen kan ju vara bra och lappar i de stora stallen runt omkring)! Är många säljare som inte lägger ut annonser på sina hästar för det är så många konstiga människor som ringer och när hästen väl är såld så kan man vänta sig telefonsamtal i en evighet efteråt.

Lycka till med hästletandet!!!

Senast ändrad av en moderator:

Istämmer helt med alla inlägg om att annonser och verklighet inte alltid går hand i hand.

Jag har själv till och från varit i hästletarträsket och nu senast så har jag blivit så luttrad att jag efter att fått reda på vad hästen heter (om det inte står i annonsen redan) googlar på namnet och ser vad jag hittar.

Intressant är att av 8 hästar vi tittat på sedan januari så var 6 stycken omskrivna på nätet, framförallt här på buke. Av dessa 6 hästar visade sig 5 stycken då ha haft otaliga problem med skador. De var allmänt svåra att hantera. Funkade inte med andra hästar osv osv. Allt gick alltså att läsa sig till här på bukefalos. I annonserna eller över telefon nämndes inget om detta så klart.

Endast en tjej hade skrivit något positivt om sin häst i olika trådar här och den hästen var också den dyraste, tyvärr för dyr för mig.

Senast idag såg jag ett sto på annons igen där jag VET att annonstexten inte stämmer med hur det egentligen är efter att ha läst och sett bilder på hästen här på buke.

Jag har själv till och från varit i hästletarträsket och nu senast så har jag blivit så luttrad att jag efter att fått reda på vad hästen heter (om det inte står i annonsen redan) googlar på namnet och ser vad jag hittar.

Intressant är att av 8 hästar vi tittat på sedan januari så var 6 stycken omskrivna på nätet, framförallt här på buke. Av dessa 6 hästar visade sig 5 stycken då ha haft otaliga problem med skador. De var allmänt svåra att hantera. Funkade inte med andra hästar osv osv. Allt gick alltså att läsa sig till här på bukefalos. I annonserna eller över telefon nämndes inget om detta så klart.

Ha ha, det gör jag också.
Och det är otroligt vilken "databas" Buke har blivit även när det gäller salu-hästar. Jag har precis samma erfarenhet som du om de hästar jag hittat här. Ur köpar-perspektiv är ju detta kalas-bra :D

När hon kom tog vi upp honom i paddocken för longering och allmän beskådning. Då visar det sig att han har ett svullet knä som jag inte hade lagt märke till!! Det var på sommaren så hästarna gick på bete, jag tog in honom från hagen och ryktade innan de kom och lade inte märke till något konstigt alls.

Liknande råkade jag ut för som köpare. Fast här hade ägaren sett att hästen var tjock i benet på morgonen... och ändå valt att inte höra av sig om vi ville komma ändå.
Då hade jag ändå beklagat mig för denna att jag tidigare haft väldig "otur" när jag tittat på hästar eftersom många var halta när man vält kom fram... Hon beklagade sig, jaaa den del är inte alls seriösa.

Väl framme så muttrade vi lite över skada, hästen tog ut och vi sa direkt den är ju oren. Tack för den, en till 30 mila resa enkel väg för att se på halt häst.
Jag blir så förvånad över vad tror säljarna, att man skall vara intresserad ändå? Eller finns det horder av folk som inte ser att deras hästar är halta?

Tillägg:

De dressyrhästar jag var med och tittade på var i en högre prisklass, men problemet fanns alltså där med.

Jag tycker inte att det är någon ekstremt låg prisklass du kollat på utan kanske den allra vanligaste. speciellt när du inte har någa krav på ras eller egenskaper för tävling. Jösses man säljer väl inte sin häst i en låg pris klass bara för att hästen inte är något att ha! Utan för att dom vill ha spekulanter, vilket dom kanske inte får om dom sätter den på 80 000 klassen. Dom flästa tycker väl endå att ägaren är viktigare en priset (även om det tuvärr finns undantag :(

Hämskt att det finns så många ägare som vissar upp sina hästar och låter provrida trots att dom är halta:devil:

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 677
Senast: AbCdE
·
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 854
Ekonomi & Juridik Min kompis har ägt sin häst i 7 år. En hopphäst, halvblod. Hon tröttnade på ridningen och lånade ut henne på foder till en yngre tjej...
2
Svar
21
· Visningar
5 071
Senast: Lobelia
·
Anläggning Står nu inför val av stall/lösdrift och hur jag än vänder och vrider på detta så blir jag inte klokare. Först, lite saker ni behöver...
2
Svar
21
· Visningar
2 696
Senast: spinxx
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar