Sv: Eländigt att titta på saluhästar....
*kl*
Jag måste ha haft en enorm tur när jag köpt hästar..
har totalt köpt 5 st, och sammanlagt tittat på....5 st.
Det jag anser att man som spekulant kan kräva är:
En häst i bra, välskött, ridbart skick (om hästen är inriden) med rätt antal skor på sig, en lugn plats att titta på hästen samt en yta där hästen kan ridas. Jag vill gärna INTE att hästen ska vara sadlad och klar när jag kommer, det är något som jag helst vill göra själv, eller iaf se på när det görs. samma sak med de som visar en redan uppvärmd häst.... Jag vill se hur hästen beter sig från scratch, så den inte har några stelheter/ojämnheter som går bort efter 10-15 minuters uppvärmning. Dessutom vill jag kunna känna på hästens ben före OCH efter ridningen.
Vill gärna se hästen riden av ägaren/ordinarie ryttare också, för att få en bild av hur hästen är van att bli riden
Lite övriga reflektioner.
En "lat" häst anser inte jag att det behöver vara ngt fel på, inte heller en överviktig/fet häst, sådant går ju i de allra flesta fall att åtgärda (överviktig/fet kan åtgärdas i samtliga fall)
Sen ligger en del ansvar även på spekulanten att ta reda på så mkt som möjligt om hästen innan man åker iväg för att titta. Ställ konkreta frågor om det är ngt särskilt man vill veta. Allt kan man inte skriva i annonser om man inte vill spendera massor av pengar på annonsen. Ofta får man som säljare höra:"berätta", och om man då frågar vad de vill veta så får man ofta till svar:"hur är den". Jag föredrar att få raka frågor, som jag självklart svarar ärligt på (hade en spekulant på en ponny en gång som trodde att jag avskydde ponnyn i fråga, eftersom de inte tyckte att jag sa mer än ett par positiva grejer om honom, men vad ska man göra.... Ponnyn var jättesnygg att titta på, hade kanongång och superbra hoppteknik, men ville inte samarbeta. Stod gärna på bakbenen om man drev på, alternativt vägrade röra sig en millimeter. Svårlastad 9 gånger av 10, svår att lyfta hovarna på, livrädd för vattenslangen, stentuff mot andra hästar i hagen (bortsett från vårt ledarsto). Mkt av detta pga att han som ung häst hamnade på ridskola där han vantrivdes så till den grad att all livsgnista försvann, men han tvingades ändå vara kvar där i 3 år "för han bar ju iaf upp en ryttare"...(hur kul är det som ryttare att sitta på en häst som inte rör sig mer än ett par varv runt ridbanan på en hel lektion)
Hur som helst så slutade det med att de spekulanterna köpte ponnyn "för han var ju inte så hemsk som vi hade utmålat"...)
Sen vet jag inte riktigt hur man ska definiera ex.vis....
Skadefri:
För mig så innebär inte ett litet sår (typ skrapsår/bitmärke) som inte inverkar på hästens ridbarhet att hästen är skadad vid det tillfället. Däremot så måste man ju givetvis anse hästen skadad om såret sitter på sådant ställe att man inte kan rida den fullt ut (ex.vis under sadeln, vid skänkelläge eller på halsen där tyglarna kan irritera såret)
Lättriden:
En lättriden häst innebär ju inte per automatik att det bara är att hoppa upp och att allt ska klaffa till 100% direkt, mkt handlar om personkemi och olika ryttare kan ha lite olika hjälper vilket kan förvilla viken häst som helst (jag hade ex.vis ett sto till försäljning som var superlätt att rida, gjorde alla rörelser upp till msv bara man som ryttare tänkte just den rörelsen. En tjej som provred kunde inte ens få hästen att rygga, eftersom hon försökte rygga enbart mha händerna
I övrigt hade tjejen även problem med en sån enkel grej som galoppfattningar..... Jag rider väldigt mkt på ytterhjälper, vilket ju innebär att mina hästar är vana vid den ridningen. Kommer det någon då som är mer invand på att rida på innerhjälper så kan det bli lite kortslutning i huvudet på en känslig häst)
Okomplicerad:
Beror till viss del också på kemi, många hästar testar gärna nya människor för att se vart gränsen går/om människan är en värdig ledare
Till stallhh: Hade det varit om ett år så hade jag definitivt varit intresserad, men är själv gravid ft...