Eländigt att titta på saluhästar....

Sv: Eländigt att titta på saluhästar....

*kl*

En kompis till mig letade häst för många år sedan och har precis samma upplevelser som er, oseriösa säljare som inte talar om hur det ligger till. Jag menar hur kan man säga att en häst är totalt okomplicerad när den bockar i boxen vid sadling..

Jag har å andra sidan haft väldig tur när jag köpt häst, bara två ggr i och för sig.. Men jag sorterade väldigt hårt när jag tittade på annonser, gick igenom alla kända annonssidor och på dom typ 1000 annonser så var det kanske ca 5 st som i huvudtaget var intressanta. Var några enstaka som jag ringde eller mailade till och bad alltid om bild och film.

Köpte sedan den nuvarande utan att titta på han i verkligheten men med reservation att han skulle stämma med säljarens beskrivning. Det var väldigt långt att åka, 57 mil, så provred innan besikting och hade transporten med mig. Allt stämde och han gick igenom utan anmärkning. :banana: Allt har verkligen blivit jättebra, kunde inte ha köpt en bättre häst. :love:

KL. Till alla;

JAG VET... jag kan ju sälja min valack innan jag köper ny häst. Det verkar ju vara så man gör.:(

Med följande text: "Sprallig och glad häst, för den duktiga ryttaren, då han kan både bocka och bralla. Lite för mycket häst för mig som är rätt försiktig. Men passar utmärkt för den riktigt kaxige och modige."

Hästen har nämligen spatt och väldigt ont i ryggen av det och därmed ostyrigheten om man skulle sitta upp. Tror inte att någon skulle se någon hälta, har rör sig jättefint. Spatten är läkt, men ryggen gör ont. Det vore väl helt i linje med de hästar jag tittat på.

Om nu någon inte skulle förstå ironin, så är hästen inte till salu. Om han inte kommer att må bra av att vara promenadridnings/sällskapshäst så får han vandra vidare till de gröna vidderna.

Hälsning Maja

Hej Maja
Om du tror dig klara av ett fullblod så tycker jag du kan ta en helg eller ett par dagar och åka till en av galoppbanorna och titta efter en schysst häst. Tala om vad du e ute efter osv. Du kan få en jätte fin fullblodshäst för 25000kr som är frisk och inte är tillräckligt snabb för att gå löp.Och på täby har dom en klinik som du kan besiktiga hästen på oxå. Lycka till.

Inte för att göra din dag ännu mer deprimerande, men jag letade häst förra sommaren och gjorde precis samma upptäckt som du.... (letade i samma prisklass)...Jag letade i över tre månader, provade nog 25 talet hästar (jag är inte så kräsen....:) bara för att hitta en vettig hobbyhäst som ändå kan gå lite lättare klasser i framförallt dressyr...Den jag sedan hittade var till på köpet den billigaste, bäst gångarter och än så länge inga olater.....så det går att göra fynd, bara man har tålamod. Fördelen med att prova många olika är att man rätt snart får helt klart för sig vad det är man är ute efter. Den jag till slut köpte, provade jag bara en gång, bestämde mig ett par timmar senare- jag visste ju exakt vad jag letade efter vid det laget.... så lycka till, ha tålamod, du kommer att hitta det du söker!!

Känner precis igen det här. Jag och min mamma letade häst åt mig för 12 år sedan i 20000-25000kr klassen. Önskemål: över 1.50, lugn och stabil, frisk och skadefri, ej över 17. Ras utan betydelse (ej travare), kunna ridas i samtliga gångarter ute av en yngre tonåring men inga krav på utbildning i övrigt.

Omöjliga krav för den prisklassen -96? Tycker inte det. Men vi tittade på MÅNGA hästar. Det var givetvis några hästar som bara "inte passade" mig och 3 st som ej gick igenom besiktningen.

Men:

1) Triangelmärkt häst som bara var ohalt om han skoddes av just den hovslagaren och reds lugnt ca 3 dagar/v.

2) Häst som var full av eksem/bölder.

3) Häst som inte kunde provridas (hade stått senaste halvåret)

4) Den fetaste häst jag någonsin sett.

5) Häst som behövde arbetas ordentligt på bana flera dagar/v och var svårriden ute. Säkert en helt ok häst, men inte för en ung tjej som första häst och utan dom dressyrkunskaper som krävdes.

6) Halt häst

Sedan var det lite annat smått och gott. Gallor, ärr, m.m.
Jag undrar bara varför inget av detta kunde komma fram på telefon? Vi skulle i samtliga fall ovan inte vara intresserade av att titta på hästen i fråga och spara bensinpengar och tid för både oss och säljaren. Vi var som sagt tydliga med vad vi var ute efter och mina ridkunskaper.

Hittade till slut min lille pålle efter långt letande.

Hej Maja
Om du tror dig klara av ett fullblod så tycker jag du kan ta en helg eller ett par dagar och åka till en av galoppbanorna och titta efter en schysst häst. Tala om vad du e ute efter osv. Du kan få en jätte fin fullblodshäst för 25000kr som är frisk och inte är tillräckligt snabb för att gå löp.Och på täby har dom en klinik som du kan besiktiga hästen på oxå. Lycka till.

Menar du att det bara är att åka dit och säga jag vill köpa en häst? Och att därmed många kommer att vara till salu. Har nu nagelfarit galoppsidor och bara hittat en hästbörs på Täby galopp. Hur sj-tsingen hittar man dessa galoppörer?

Hälsning Maja

jag kollade på 5-6 stycken innan jag köpte min nya pålle, INGEN var vaccinerad, en gick itne ens in i transporten, enligt ägaren verkade jag kunna sitta upp och rida när jag kom, enda prylen han hade till hästen vr ett ruttet gammalt PONNYträns+ hästen var inte riden sen flera månader tillbaka, en häst stannade och ville itne gå i paddocken..

Fast jag tycker nog att du likställer ägarnas fel och brister på hästarnas. Det får man ju inte göra. När man köper häst, och speciellt i den prisklassen du tittar i, får man se till vad man själv kan göra med hästen.

1. Fullblodsvalack 6 år. Trög och ovillig att fatta galopp.
Det behövde ju inte vara något fel på hästen, bara det att ni inte passade tillsammans.

2. Fullblodssto 6 år: vanvårdad som föl, platta och vanvårdade hovar. Öm rygg och visades sedan gångarterna i en ströad lösdrift. Den sparkade bakut åt mig och sprang runt i panik.
Här är det ju inte bara hästen som är fel. Hovarna ordnar en bra hovslagare till. Öm i ryggen kan ju bero på massor, men såhär års är det lätt att hästen får öm rygg om de inte har täcke på sig, någonting som är lätt att åtgärda hemma.

3. Halvblod 6 år: även här vanvårdade hovar. Ovillig fatta höger galopp och oren på liten volt i trav.
Oren på liten volt är fel, resten går att ordna till.

4. Korsningsto 3 år: fräsch kanske. Sparkade åt alla som kom nära hennes bakdel. Longerad bockar och sparkar. Riden ok.
Den är det ju lite mer jobb med förstås om man ska få henne ok med bakdelen. Det räknas som fel håller jag med om.

5. Korsningssto 6 år, riden i några månader. Ej skodd på två månader visades i stenig paddock, med TRE lövtunna skor.

Vad var det för fel på den hästen??

6. Korsningsto 3 år. Sårskorpa ena bakbenet, som den haft hela vintern. Ej tillkallat vet ännu. Nära tvågradig hälta.

En sårskorpa är väl ingenting speciellt om hästen är ok i övrigt. På en veterinärbesiktning ser man ju om det är någonting annat. Hältan är ju ett fel förstås, men ett sår vårdar man ju enkelt själv.

7. Halvblod 4 år, oriden. Fräsch, trevlig och fin.
8. Anglo 6 år. Fräsch och riden.

Båda de antar jag är de du anser vara helt ok.

Jag har råkat ut för en massa grejer när jag har tittat på hästar, men jag har lärt mig att de hästarna jag minst anar har varit de som blivit bäst. Grejen är ju att om man tittar på en häst som är 100% i precis allting så kan det ju inte bli bättre. En häst som är välskolad, en häst som är perfekt vårdad blir inte bättre än så. Men en häst som är lite för smal, lite ovårdad, lite dåligt riden, lite skrubbig och dan kan bara bli bättre!! Dessutom brukar de vara mycket billigare i inköp. Jag har mången gång köpt en häst som sett för djävlig ut och inte gick att rida ordentligt. Men efter ett bad, lite trimmning av päls, man och svans har hästen sett ok ut. Några veckor senare med bra foder har hästen sett superfin ut. Då återstår ridningen och grovjobbet gör man ganska så fort, det är finliret som tar tid. Jag köper hellre en häst som jag kan förbättra, än en häst som redan står på topp.

Jag förstår att det måste vara superfrustrerande att titta på assor med hästar som inte motsvarar förväntnigarna och informationen man fått.

MEN ibland har ju inte de som ska köpa häst någon som helst självinsikt (precis som säljarna inte alltid har).

Hästvärden och dess olika beskrivande termer är ju som gjort för missförstånd, några exempel:

Grundutbildad kan vara allt från att den går att leda till hagen till tävlad med placering i lätta klasser.

Okompliceradberor ju helt på vad man har för referensramar:D

Lättridenberor ju på hur dukig man är vad man menar med lättriden.

Snällkan ju vara allt från helt lobotomerad till att den inte bits så hårt

Friskkan var allt ifrån just frisk till inte död:eek:

Det jag försöker säga är att det inte alltid är så lät att beskriva hästen man har för någon annan, det enda man kan göra är ju att beskriva som man själv upplever den. Ibland kanske det inte överensstämer med det som den som kommer och tittar ser/tycker.
Sedan ska ju hästen självklart inte vara vanvårdad eller direkt sjuk.

Jag ber om referenser och/eller film innan jag åker jättelångt för att titta på en häst.

*kl*

Jag måste ha haft en enorm tur när jag köpt hästar..

har totalt köpt 5 st, och sammanlagt tittat på....5 st.

Det jag anser att man som spekulant kan kräva är:

En häst i bra, välskött, ridbart skick (om hästen är inriden) med rätt antal skor på sig, en lugn plats att titta på hästen samt en yta där hästen kan ridas. Jag vill gärna INTE att hästen ska vara sadlad och klar när jag kommer, det är något som jag helst vill göra själv, eller iaf se på när det görs. samma sak med de som visar en redan uppvärmd häst.... Jag vill se hur hästen beter sig från scratch, så den inte har några stelheter/ojämnheter som går bort efter 10-15 minuters uppvärmning. Dessutom vill jag kunna känna på hästens ben före OCH efter ridningen.
Vill gärna se hästen riden av ägaren/ordinarie ryttare också, för att få en bild av hur hästen är van att bli riden

Lite övriga reflektioner.

En "lat" häst anser inte jag att det behöver vara ngt fel på, inte heller en överviktig/fet häst, sådant går ju i de allra flesta fall att åtgärda (överviktig/fet kan åtgärdas i samtliga fall)

Sen ligger en del ansvar även på spekulanten att ta reda på så mkt som möjligt om hästen innan man åker iväg för att titta. Ställ konkreta frågor om det är ngt särskilt man vill veta. Allt kan man inte skriva i annonser om man inte vill spendera massor av pengar på annonsen. Ofta får man som säljare höra:"berätta", och om man då frågar vad de vill veta så får man ofta till svar:"hur är den". Jag föredrar att få raka frågor, som jag självklart svarar ärligt på (hade en spekulant på en ponny en gång som trodde att jag avskydde ponnyn i fråga, eftersom de inte tyckte att jag sa mer än ett par positiva grejer om honom, men vad ska man göra.... Ponnyn var jättesnygg att titta på, hade kanongång och superbra hoppteknik, men ville inte samarbeta. Stod gärna på bakbenen om man drev på, alternativt vägrade röra sig en millimeter. Svårlastad 9 gånger av 10, svår att lyfta hovarna på, livrädd för vattenslangen, stentuff mot andra hästar i hagen (bortsett från vårt ledarsto). Mkt av detta pga att han som ung häst hamnade på ridskola där han vantrivdes så till den grad att all livsgnista försvann, men han tvingades ändå vara kvar där i 3 år "för han bar ju iaf upp en ryttare"...(hur kul är det som ryttare att sitta på en häst som inte rör sig mer än ett par varv runt ridbanan på en hel lektion)
Hur som helst så slutade det med att de spekulanterna köpte ponnyn "för han var ju inte så hemsk som vi hade utmålat"...)

Sen vet jag inte riktigt hur man ska definiera ex.vis....

Skadefri:
För mig så innebär inte ett litet sår (typ skrapsår/bitmärke) som inte inverkar på hästens ridbarhet att hästen är skadad vid det tillfället. Däremot så måste man ju givetvis anse hästen skadad om såret sitter på sådant ställe att man inte kan rida den fullt ut (ex.vis under sadeln, vid skänkelläge eller på halsen där tyglarna kan irritera såret)

Lättriden:
En lättriden häst innebär ju inte per automatik att det bara är att hoppa upp och att allt ska klaffa till 100% direkt, mkt handlar om personkemi och olika ryttare kan ha lite olika hjälper vilket kan förvilla viken häst som helst (jag hade ex.vis ett sto till försäljning som var superlätt att rida, gjorde alla rörelser upp till msv bara man som ryttare tänkte just den rörelsen. En tjej som provred kunde inte ens få hästen att rygga, eftersom hon försökte rygga enbart mha händerna:eek: I övrigt hade tjejen även problem med en sån enkel grej som galoppfattningar..... Jag rider väldigt mkt på ytterhjälper, vilket ju innebär att mina hästar är vana vid den ridningen. Kommer det någon då som är mer invand på att rida på innerhjälper så kan det bli lite kortslutning i huvudet på en känslig häst)

Okomplicerad:
Beror till viss del också på kemi, många hästar testar gärna nya människor för att se vart gränsen går/om människan är en värdig ledare

Till stallhh: Hade det varit om ett år så hade jag definitivt varit intresserad, men är själv gravid ft...:D;)

Och så slutade det med arab, ser det ut som. Vill tillägga att jag inte haft denna typ av problem, inte ens i närheten, när jag varit på arabjakt själv.

Hälsning Maja

Haha, nej ingen arab, en hannoveranare blev det. Hästen på min avatar är en Welsh ;) fast lite arablik är han faktiskt...

Fast jag tycker nog att du likställer ägarnas fel och brister på hästarnas. Det får man ju inte göra. När man köper häst, och speciellt i den prisklassen du tittar i, får man se till vad man själv kan göra med hästen.

1. Fullblodsvalack 6 år. Trög och ovillig att fatta galopp.
Det behövde ju inte vara något fel på hästen, bara det att ni inte passade tillsammans.

2. Fullblodssto 6 år: vanvårdad som föl, platta och vanvårdade hovar. Öm rygg och visades sedan gångarterna i en ströad lösdrift. Den sparkade bakut åt mig och sprang runt i panik.
Här är det ju inte bara hästen som är fel. Hovarna ordnar en bra hovslagare till. Öm i ryggen kan ju bero på massor, men såhär års är det lätt att hästen får öm rygg om de inte har täcke på sig, någonting som är lätt att åtgärda hemma.

3. Halvblod 6 år: även här vanvårdade hovar. Ovillig fatta höger galopp och oren på liten volt i trav.
Oren på liten volt är fel, resten går att ordna till.

4. Korsningsto 3 år: fräsch kanske. Sparkade åt alla som kom nära hennes bakdel. Longerad bockar och sparkar. Riden ok.
Den är det ju lite mer jobb med förstås om man ska få henne ok med bakdelen. Det räknas som fel håller jag med om.

5. Korsningssto 6 år, riden i några månader. Ej skodd på två månader visades i stenig paddock, med TRE lövtunna skor.

Vad var det för fel på den hästen??

6. Korsningsto 3 år. Sårskorpa ena bakbenet, som den haft hela vintern. Ej tillkallat vet ännu. Nära tvågradig hälta.

En sårskorpa är väl ingenting speciellt om hästen är ok i övrigt. På en veterinärbesiktning ser man ju om det är någonting annat. Hältan är ju ett fel förstås, men ett sår vårdar man ju enkelt själv.

7. Halvblod 4 år, oriden. Fräsch, trevlig och fin.
8. Anglo 6 år. Fräsch och riden.

Båda de antar jag är de du anser vara helt ok.

Jag har råkat ut för en massa grejer när jag har tittat på hästar, men jag har lärt mig att de hästarna jag minst anar har varit de som blivit bäst. Grejen är ju att om man tittar på en häst som är 100% i precis allting så kan det ju inte bli bättre. En häst som är välskolad, en häst som är perfekt vårdad blir inte bättre än så. Men en häst som är lite för smal, lite ovårdad, lite dåligt riden, lite skrubbig och dan kan bara bli bättre!! Dessutom brukar de vara mycket billigare i inköp. Jag har mången gång köpt en häst som sett för djävlig ut och inte gick att rida ordentligt. Men efter ett bad, lite trimmning av päls, man och svans har hästen sett ok ut. Några veckor senare med bra foder har hästen sett superfin ut. Då återstår ridningen och grovjobbet gör man ganska så fort, det är finliret som tar tid. Jag köper hellre en häst som jag kan förbättra, än en häst som redan står på topp.

Jag hör att du inte har några problem att hitta en häst som passar dig när du letar. Good for you.

Du kan få köpa en häst av mig. Du kan säkert fixa till det. Skall bara ta en sväng om Strömsholm med den i morgon. Men efter kl.två går det nog bra att ringa.

Hälsning Maja

Senast ändrad av en moderator:

Jag förstår att det måste vara superfrustrerande att titta på assor med hästar som inte motsvarar förväntnigarna och informationen man fått.

MEN ibland har ju inte de som ska köpa häst någon som helst självinsikt (precis som säljarna inte alltid har).

Hästvärden och dess olika beskrivande termer är ju som gjort för missförstånd, några exempel:

Grundutbildad kan vara allt från att den går att leda till hagen till tävlad med placering i lätta klasser.

Okompliceradberor ju helt på vad man har för referensramar:D

Lättridenberor ju på hur dukig man är vad man menar med lättriden.

Snällkan ju vara allt från helt lobotomerad till att den inte bits så hårt

Friskkan var allt ifrån just frisk till inte död:eek:

Det jag försöker säga är att det inte alltid är så lät att beskriva hästen man har för någon annan, det enda man kan göra är ju att beskriva som man själv upplever den. Ibland kanske det inte överensstämer med det som den som kommer och tittar ser/tycker.
Sedan ska ju hästen självklart inte vara vanvårdad eller direkt sjuk.

Jag ber om referenser och/eller film innan jag åker jättelångt för att titta på en häst.

Hittills har jag lyckats beskriva hästen korrekt när jag sålt häst själv. Glada köpare som tittat och sluppit visa mer än en, på två hästar, och två visningar på en.

Hälsning Maja

Kunde inte lata bli...:o
Tva sidor av samma mynt :D

Det är ju märkligt egentligen.
Uppenbarligen så åker det folk och tittar på såna hästar.
Själv har jag haft en häst på annons till och från i 3 år, och EN (kanske 2?) person har varit här och kollat. (och då satt hon upp så klantigt att hästen, från att ha varit supersnäll, blev stirrig i flera veckor efteråt):mad:
Det är den absolut finaste häst jag fött upp, och den som jag bedömmer ha högst kapacitet.

Vad gör man för fel?

Skriver under på det du skrivit! Letade häst i höstas, kollade på ja, kanske ett 20-tal. Efter att häst nr:

2: "Inriden", exploderade vid foten i stigbygeln och diverse ursäkter. Div småsår som inte upplysts om.

Lycka till med hästletandet!

Hur stor är kunnskapen hos den till tänkta köparen?
Det är lite skillnad på ridskolehästar och "vanliga hästar":Söker man en lobotomerad fläskpålle,då skall man hålla sig till den klassen.
Att hoppa på en häst som man inte känner och tro att den skall fungera perfekt från första stund,det är mer tur än skicklighet,om det skulle ske.Har hästen det önskade psyket och inte är hallt,och det yttre som man tänkt sig.Det får man nöja sig med resten visar sig under resans gång.

Fast alla är ju inte ute efter ett projekt så att säga. En del vill ha en häst där man ser vad man får, av olika orsaker. Man kanske vill ha användbarheten direkt, man kanske inte känner sig kunnig nog, eller helt enkelt vill göra ett okomplicerat köp, är några varianter jag kan tänka mig. Känner man sig inte säker på var felet sitter och att man kommer att kunna reda ut det, då blir det för mycket av en chansning att köpa hästar som i exemplet. Alla har inte möjlighet att chansa på det sättet. Då kanske man får ta att hästen kostar lite mer i inköp förstås, men ofta får man ändå lägga ut lite extra i början om man köper de billigare hästarna som behöver fixas till.

Kunde inte lata bli...:o
Tva sidor av samma mynt :D

De diverse småsår som hon nämnt var ett överben, mindre än en halv stenkula, som sitter helt ofarligt på skenan bak.
Orutinerat att tro att den skulle vara farlig.
Möjligt också att hästen hade en mindre fläck mugg.

Men om jag rider in en häst, och den uppför sig exemplariskt 20 ggr.
Sen kommer en spekulant och slår foten i korset på hästen, är det nåt JAG då ska be om ursäkt för?

Nu salde jag min tre-aring innan hon kom och provred, men han hade definitivt ocksa farit iväg om han fatt en fot i korset vid uppsittning. Och han var riktigt lugn och snäll.

skador och stora avvikelser ska man ju upplysa om, men smasar och dylikt? Det hör ju till vardagen. Kan ändra sig fran dag till dag.

Jag pratade med TS häromdan om detta med till salu annonser.

Jag fattar inte riktigt vitsen med att skriva om att hästen är avmaskad och verkad regelbundet.
Sånt är väl lika självklart som att ge hästen mat och vatten?
Men tydligen så är det viktigt för en del köpare att få läsa sånt i annonsen.

Jag tror jag håller mig till att föda upp travare. Där skriver man ålder och härstamning i annonserna, och inte en massa onödigt dravel.

Jag pratade med TS häromdan om detta med till salu annonser.

Jag fattar inte riktigt vitsen med att skriva om att hästen är avmaskad och verkad regelbundet.
Sånt är väl lika självklart som att ge hästen mat och vatten?
Men tydligen så är det viktigt för en del köpare att få läsa sånt i annonsen.

Jag tror jag håller mig till att föda upp travare. Där skriver man ålder och härstamning i annonserna, och inte en massa onödigt dravel.

Som sagt så är det skillnad på köpare och köpare. Beroende på vilken köpare man vänder sig till så skriver man ju givetvis på olika sätt. Vill man endast sälja sin häst uppfödd till en viss tävlinggren till just det, jag då räcker det med ålder och stam och kön. De som då ägnar sig åt tävlingsgrenen vet vad man då pratar om och det räcker. Är marknaden stor nog så får man också köpare.

Vill man däremot sälja hästen till vanligt ridfolk så får man nog vara lite mer specifik. De allra flesta äger inte så många hästar i sitt liv och ett hästinköp - om man har tur - gör man en gång var tioende, tjugonde år - detta när man i huvudsak bara har sin EN häst och rider på.

Men att skriva verkad och avmaskad regelbundet, skall ju inte behövas. Men när man är den vanliga köparen, som också tror att det inte behövs och åker ut och tittar på unghästar och sedan vill lyfta på en fot. Får en blick från ägaren, lite panikartad. "Tjae...lyft fötterna har vi inte gjort", då inser man att det kanske behövs skrivas. Så man slipper ringa/åka på "skräp" i onödan. Fast regelbundet avmaskad, verkad kan man låta bli att skriva i en annons om det på annat sätt framgår att man seriöst skött hästen.

De flesta vill nog veta, ålder, storlek, stam (vilken typ av prestation i stammen), temperament, utbildningsnivå på hästen, se exteriör och gärna något bevis på utbildningsnivå i form av film.

Jag känner mig fräck som i telefon, frågar den som ägt hästen sedan ett års ålder om uppväxtens foderstat, hovvård, storlek på hagar, hästkompisar osv. Men frågar man inte så ja, då far man runt som jag har gjort. Min frågelista har bara blivit längre och längre. Och nu ger jag snart f-n i det här och låter en häst trilla i knäet på mig, när den råkar göra det.

Hälsning Maja

Nu har jag iofs inte varit och tittat på några hästar, men kollar annonser.

Hur svårt är det att skriva ut ålder på hästen? Jag är inte intresserad av någon unghäst!

Nej, tack och lov att man har sitt på det torra ett tag framöver så kanske hästmarknaden hinner skärpa till sig lite...

Såg en annons idag: "Fått en sprak i hagen för ett år sen. Går därför inte igenom ett böjprov, men inga problem annars"

Döh??:confused: jag skulle iaf inte vilja köpa en häst med orent böjprov, men jag kanska lite petig?

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 676
Senast: AbCdE
·
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 854
Ekonomi & Juridik Min kompis har ägt sin häst i 7 år. En hopphäst, halvblod. Hon tröttnade på ridningen och lånade ut henne på foder till en yngre tjej...
2
Svar
21
· Visningar
5 071
Senast: Lobelia
·
Anläggning Står nu inför val av stall/lösdrift och hur jag än vänder och vrider på detta så blir jag inte klokare. Först, lite saker ni behöver...
2
Svar
21
· Visningar
2 696
Senast: spinxx
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar