Eländigt att titta på saluhästar....

Sv: Eländigt att titta på saluhästar....

*KL*
När jag letade häst för några år sedan i den prisklassen tittade jag på totalt 10 hästar. 2 av dessa var oridna unghästar och det visste jag innan så det var inte konstigt. Bland övriga 8 var det 3 som motsvarade säljarens beskrivning av hästens utbildningsnivå, uppfostran och temperament i annons och på telefon. Sedan ska vi inte tala om de 20-30 hästar till som jag inte ens tittade på efter att ha pratat med säljaren på telefon.

Ja, då låter det ju ungefär som min erfarenhet. Inget ovanligt alltså.

Hälsning Maja

Det är ju märkligt egentligen.
Uppenbarligen så åker det folk och tittar på såna hästar.
Själv har jag haft en häst på annons till och från i 3 år, och EN (kanske 2?) person har varit här och kollat. (och då satt hon upp så klantigt att hästen, från att ha varit supersnäll, blev stirrig i flera veckor efteråt):mad:
Det är den absolut finaste häst jag fött upp, och den som jag bedömmer ha högst kapacitet.

Vad gör man för fel?

För att besvara din sista fråga. Så tror jag det beror på att du bara riktar dig till en viss typ av köpare. De som redan kan allt om stammar och vill bruka dina hästar till det du själv vill ha hästen brukad till. Då är det ju just som du vill ha det och den typ av efterfrågan är ju väldigt begränsad.

"Vanliga" hästkunder, som vill ha en hobbyhäst, vill t.ex. gärna se en bild på dina vackra hästar.

Hälsning Maja

Har varit med om något liknande: Var med min kamrat som tittade på häst i 60 000 - 80 000 kr klassen. Vi åkte 30 mil ENKEL resa för att titta på en sto imp Holland.

Det började inte så bra.. Hästen stod i en box som inte var rengjord, hästarna i de andra boxarna "klafsade" det i när det gick runt. Det såg ut som en slagfält med prylar överallt i och utanför stallet. Detta gav inte ett gott intryck på mig.

Dottern var sur och rejält bakfull efter en helkväll på krogen:smirk:, mamman ursäktade det dåliga beteendet :eek:, jag hade nog skällt ut ungen och ridit hästen själv för dottern red inte hästen till sin fördel precis.... Jag tyckte inte dessa var seriösa. De hade flera hästar till salu och jag undrar vilka som köper hästar av dessa personer?

Nu har hon dock hittat en pålle från ett litet handelstall och det funkade UTMÄRKT! Ordning och reda när vi var och provred :D

Skriver under på det du skrivit! Letade häst i höstas, kollade på ja, kanske ett 20-tal. Efter att häst nr:

1: 5-år sto, ej riden, knappt hanterad. Stod ute i spöregn när jag kom, röjde undan en liten plätt i en ladugård för att kunna stå under tak och titta på den. Och ja, de visste innan att jag skulle komma.

2: "Inriden", exploderade vid foten i stigbygeln och diverse ursäkter. Div småsår som inte upplysts om.

3: "Inriden", ok, ungen som visade satt ju kvar i alla fall... Fick fånga in kös häst på gården medan ägaren rökte (detta på ett "stuteri", ej helt okänt). Hästen "helt frisk" med svullnader i bägge fram.

4: Jätte trevlig vid besök nr 1, vid besök nr 2 stirrig, stod på bakbenen (inte en kommentar från ägaren) sår (även denna "skadefri" på tel).

5: 2 hingstar, bägge med mugg, en med tandinflammation, trots utlovat "utan skador/fullt friska".

6: Sto. Öm i ryggen, ponny mått vid kontrollmätning fast ägaren hävdade 155 cm i mkh!

7: Korsning, sålde den åt kompisen "red den igår, ska vara nyverkad". Har aldrig sett en häst så ryggöm, sänkte sig 15 cm vid palpation. Overkade hovar och pälsavfall.

8: Två halvsyskon, en 3- och en 4-åring. Bägge med div mindre skador trots specifikt frågat om det på tel. Mindre väl hanterade....

Osv osv... Letade i prisklass 20.000:- till 60.000:-

Hittade slutligen en som var både frisk och i uppgedd storlek (vilket ytterst få var!). Men det var en på, ja alla dessa.

Så tyvär verkar det inte vara det lättaste ang leta häst. Inte ens om man specifikt förhör sig och förvissar sig om allt tänkbart...

Lycka till med hästletandet!

Japp, det känns igen. Men jag vet inte om det är ett försök att sopa problem under mattan eller ren okunnighet hos säljaren. Förra gången jag hade min "köpa häst" - drive tittade jag på inte mindre än 38 st!!! Alla i Skåne/Blekinge regionen. Allt från rena hästhandlare till privatpersoner till försäljningsstall. De få gånger hästarna verkligen var helt friska stämde tyvärr inte kemin mellan mig och hästen. Tror jag den gången låg ute med inte mindre än tre kostnader för vetbesiktningar som ägarna vägrat betala när hästen visat sig vara halt.
Sen är det ofta det blir fel i definitionerna också. Grundutbildad, t ex, är ett sådant där vanskligt ord att använda som kan tolkas på hundra olika sätt. För vissa betyder det endast sadelvan (inte van vid ryttare!) och för somliga att hästen går att hämta i hagen utan hingstkedja (japp, varit med om det också). En del säljare blir sura när man kommer, studerar hästen och bestämmer sig för att inte provrida. Varför utsätta hästen när det inte blir affär, tycker jag.

Det är bara att fortsätta leta, någon gång hittar man rätt. Själv lade jag allt hästletande på hyllan och då kom min lilla Splash som en ödets nyck framför ögonen på mig. Kemin small till redan när jag såg hennes bild och vi är oskiljaktiga efter fem år. Tack vare en ihärdig kompis som ansåg att jag skulle ringa på den hästen.
/Sessiagh

*kl*

Det stämmer säkert att det finns en mängd hästar till salu som inte alls motsvarar ägarnas beskrivningar. Jag måste ändå dela med mig av en intressant upplevelse förra året, då jag sålde en häst. Två olika spekulanter provred hästen samma dag. Den ena spekulanten trodde säkert att jag hade ljugit om allt jag berättat om hästen, men så var det inte.

Hästen var en d-ponny som var oerhört trygg, välriden och tervlig på alla sätt. Han hade fungerat utmärkt i den ridlägerverksamhet vi hade då, och även varit utlånad till en mindre ridskola. På ridskolan tuyckte de att han var en toppenhäst.

Spekulant 1, en lätt vuxen ryttare älskade hästen. Allt stämde, hon red honom mjukt och harmoniskt, det syntes på hästen att han gillade ryttaren. Han gjorde allt hon bad om.

Spekulant 2. kom några timmar senare. En 15-årig flicka som enligt uppgift hade haft häst i flera år, men nu letade en större. Hästen vände sig bort så fort hon kom in i boxen. Han gjorde inget, men var definitivt avvisande. När ryttaren skulle sitta upp kravlade hon klumpigt upp och sparkade honom rejält i ryggen. Hästen såg ännu mer missnöjd ut. Väl på ridbanan var det nästan ömöjligt att få hästen att röra sig framåt. till sist skrittade han motvilligt. Det fanns inte en chans att få upp honom i trav. (Vi använder aldrig spö här) Jag stoppade provridningen, för hästen visade så tydligt hur missnöjd han var med ryttaren. Spekulantens föräldrar skällde ut mig för att jag hade ljugit om hästens utbildning och temprament.:confused:

Det hade jag ju inte, han hade alltid varit trevlig, vänlig och följsam.

Spekulant 1 köpte hästen och är otroligt nöjd!

Alltså två totalt olika upplevelser av samma häst!

Detta har ju ingenting med sår, hältor och annat sådant att göra, men visar ändå att olika spekulanter kan få totalt olika uppfattning av samma säljare och samma häst.

Samarkand: Du fick mig att börja gapskratta här hemma när jag dragit mig till minnes alla medryttare som varit här genom åren. Mitt sto är ett ruskigt snällt sto men ack så hon visat sitt ogillande för vissa redan innan de ens suttit upp i sadeln! Naturligtvis har de inte blivit medryttare, men hästen kan bli helt personlighetsförändrad!

Själv drog jag mig till minnes två fjordingar jag var spekulant på. Den ena stod som "besvärlig" i annonsen och hade följdaktligen ett lägre pris. Visst var hon lite besvärlig, hon var van att betrakta människor som muslortar vid hovarna, ungefär. Jag red henne och det var en spänd ritt, vill jag lova. Fast jag log i mjugg hela vägen. Sen skulle min kompis provrida och hon hann inte mer än upp förrän fjordingdamen körde hela rodeopaketet och dängde av henne i grusvägen. Besvärlig? Hm. Ruskigt smart människokännare skulle jag vilja säga. Jag får väl tacka min lyckliga stjärna för nåden att få rida en liten tur utan att landa i grusvägen.

Den andra fjordingen jag minns var en välriden och välutbildad dam som enligt ägaren var gudomligt snäll. Hästen togs in i stallet och skulle göras redo för provridning. Jag hade en duktig väninna med mig för provridningen eftersom jag själv lyckats få ryggskott. När ägaren lämnade hästen i stallgången för att hämta sadel och träns förändrades hela hästen på två röda sekunder. Från att stått och gullat med oss och blivit smekt hann bara ägarens rygg lämna synfältet och hästen högg efter oss. Jisses! Jag bara gapade först och sen kom ägaren tillbaka. Hästen förändrades tillbaka med öronen framåt och världens snällaste uppsyn...
Jag kan svära på att den hästen själv bestämde vem som skulle få köpa henne!!
/Sessiagh

kl

tror nog att många hästar i den prisklassen är billiga just för att det är fel på dom. jag är alltid jätteskeptisk om priset verkar för bra - det brukar betyda att det är nåt skumt...

själv har jag nog haft tur, eller så är jag helt enkelt bra på att känna av hur hästen är utifrån en bild. har tre hästar, och jag har tittat på fem hästar totalt, i hela min "karriär" som hästägare. ena är t-märkt men det visste jag om, dom andra är väl kanske lite mer komplicerade än vad som sades men absolut inte dumma eller trasiga på nåt sätt. och jag bestämde mig för dom första sekund jag såg dom, redan innan jag provred (skulle varit väldigt galna för att jag skulle ändra mig hehe).

jag är jättenöjd med mina hästaffärer!

men som sagt så gäller det nog att gallra rejält redan innan man ringer på nån...

Kl

Till alla:

Ja, det verkar vara blandat med erfarenheterna.

Själv har jag i stort sett med de få hästar jag sålt endast visat hästen för den köpare som det sedan blivit affär med. Köpare har blivit överdrivet förtjusta och glada när de sett hästarna och nu förstår jag varför. För att hästen för ovanlighetens skull motsvarat beskrivningen.

Efter Samarkands inlägg kanske jag skall fundera över min roll som köpare. Får jag hästarna spända och ouppfostra? Halta? Fast av de hästar jag tittat på så är det, som någon annan sa, är det inte många jag ens suttit upp på. Så några knän i ryggen på hästkrakarna handlar det inte om.

Nu funderar jag över en häst som både blivit besiktigad UA och röntgad UA alldeles nyligen. Ägaren lovordar hästen och den finns på film under ryttare i trav i snön. Det är en bra bit att åka. Vad tror ni? Varför dessa vetundersökningar innan man ens har en köpare? Är det en hund begraven?

Hälsning Maja

börja nästan skratta när jag kommer ihåg min jakt på häst uppe i Norrland för 15 år sedan.

Skulle åka och titta på en import som hade gått galopplöp (hade begränsat med slantar och ville ha en häst för lättare klasser i hoppning). Den verkade trevlig och sades hoppa väldigt väl och ha kap för dåvarande LA.

Min tränare tog ledigt från jobbet och körde mig de 25 mil som det var till hästen. Hästen visade sig stå i en barack med trasigt fönster. Dessutom avr det ingen galoppör utan en fd montetravare som inte ens kunde galoppera! Snacka om katastrof. Vi var måttligt glada när vi körde tre timmar hem i snörök...

Förlåt för att jag störde er diskussion här, men jag ville bara dela med mig av ett katastrofminne.

Senast ändrad av en moderator:

kl

Egentligen borde det finns funktion på alla hästannonsplatser för spekulanter att skriva kommenatarer under annonsen när de varit och tittat.

Fast då finns ju risken förståss att den som vill köpa hästen, skriver dåliga saker, för att jaga bort konkurrensen. :crazy:

Hälsning Maja

Det finns så många konstiga människor:crazy: jag undrar varför de ödslar tid på att visa en häst som inte alls motsvarar köparens förväntningar:confused:

Kanske tror de att de kan få hästen såld för att den som kommer och tittar på den tycker så synd om den och köper den av rent medlidande :crazy:

/M

Javisst kan hästar bete sig olika mot olika människor :)
En foderhäst jag hade för några år sedan var jättesnäll med mig. Hon var fyra år och jag red in henne, så visst försprång hade jag ju pågrund av det :angel: men då jag skulle skaffa en medryttare ett år senare fick jag av andra i stallet höra att hästen stack med medryttaren och slängde av medryttaren. Den tjejen var inte sämre än mig på att rida.
Då jag red ut barbacka och hamnade i obalans stannade hästen självmant och väntade snällt tills jag återfått balansen, sedan kunde vi fortsätta.

Det slutade med att jag fick leta rätt på en ny medryttare, men jag kan tänka mig att den första stackars tjejen nog tyckte att jag grundlurat henne. Superärlig och snäll, jo pyttsan! :angel:

Är inte frågan felstäld?

Hur kommer det sig att folk betalar så mycket...En bekant hade en 20 årig Islandshäst som hon sålde för 40 000,visst den var snäll och synpatisk,men sedan var det inte mycket mer.
En annan kompis hade en Appalosa valack som han skulle sälja ( 30 000) En mycket besvärlig herre.Men hur det var så började han få lite fason på den,och skulle ha den kvar.Då ringer det en Norrman och vill köpa den.......Ja visst säger han 100 000 så är den din.Han fick 100 000 NKR.
Eller köpa en ridtravare 25 000 för det är så bra stam i den,att det var en valack hade ingen betydelse.

För att inte tala om hur hästen visas.... För några år sedan var jag på "hästinköpsresa" till Skåne (vilket är ett ANTAL mil hemifrån- bor i norra Norrland) och blev fruktansvärt besviken då jag på många ställen p.g.a. underlaget inte ens kunde se hur hästen rörde sig.

När jag letade häst fick jag leta i över ett år. Det var inte så att jag inte hittade några hästar jag ville ha utan de gick helt enkelt inte igenom ett böjprov! Jag provred säker 40 hästar (givetvis red jag inte alla för fullt utan satt av om jag kände att det inte stämde) och förlorade 6 hästar vid besiktning och då är det ju bara att börja om! Så man ska nog ta reda på varför någon har letat häst så länge innan man ser dem som oseriösa!!

Jag var och tittade på en häst som visade sig vara halt. Jag varken såg eller kände något tyvärr (då skulle jag ju aldrig ridit) eftersom hästen hade så kort steg och dessutom är det svårt att veta hur hästen brukar gå första gången man sitter på den. Det var min ridlärare som senare tittade på filmen som sa att den var halt. När vi påpekade det för ägaren blev hon fly förbannad. Den hästen skulle säljas till en ridskola i norrland och hästen stod i skåne. Dessutom hade det varit en hippolog och ridit den dagen innan och hon hade tydligen inte heller märkt att hästen var halt.... Det finns så mkt oseriöst hästfolk.....:(

Senast ändrad:

Kl
Ja, finns det något knepigare än att köpa häst? Det är så mycket som ska stämma, kemin mellan ägare - säljare, häst- säljare, skadefri...etc etc.
Jag har ju alltid köpt med hjärtat mer än med hjärnan, fast jag alltid gjort en veterinärbesiktning. Men jag har alltid vetat vad jag vill ha, ras och syfte. och det tror jag nog är det viktigaste som TS ska specifiera, vad vill du ha? Vilka kriterier kan du ge avkall på och vilka går absolut inte du med på? Specificera ytterst noggrannt. Fast det kanske du redan gjort, och ändå bara råkat ut för puckon som säljer halta hästar.

Tyvärr tror jag detta är vanligt! Hur 17 kan säljare tro de ska kunna sälja hästar som är halta, inte visas ordentligt osv?! Är de helt enkelt korta i roten kan man undra??? :confused:

Jag var och kollade på en häst för ca 1,5 år sedan innan jag köpte min nuvarande häst. Priset var 65.000:-. Vill minnas hästen var 6-7 år.

Beskrivningen när jag ringde var att hästen var startklar i 1,10.
Hästen visades av en 16-årig, tjurig och bakfull tjej. Den fick inte skritta fram, reds fram 5-10 minuter, sedan styrde hon slött och snett upp på ett "titthinder". Häststackaren fattade nada och nitade ju givetvis. Ngt bättre anridning med tuffa hjälper och högt tempo. Resten av visningen över hinder var likadan, tuffa hjälper, slit och drag och övertempo. Hästen rev ett räcke på max 1,00 6-7 ggr innan säljaren drog ut markbommen en dryg halvmeter, då klarade hästen utan att riva. Hästen visades över två räcken (diagonal, långsida) och en oxer (långsida), hindren inte i följd (bana).
Hästen var tunn, omusklad, och inte i kondition.

Jag satt upp, hästen var livrädd om munnen (stång med kedja), kunde inte fatta rätt galopp, blev rädd och slog med huvudet när man försökte svänga osv. Insåg snart att den ridning som skulle funka, det var att rida som på en unghäst som rids sina första pass. Då fungerade det att rida på fyrkant och stor volt.
Jag travhoppade ett litet hinder.

Startklar 1,10? :smirk:
Jag köpte inte hästen, såg den sedan på annons igen några veckor senare, då hade de lagt till "mkt välriden på marken" i annonsen.

KUL *not* att åka 30 mil för en häst som inte stämde ett dugg med annonsen!! :mad:

kl

Märkligt nog är det en tröst att höra att det är fler som råkat ut för eländet.

Ringde nyss på en häst med bara ett skönhetsfel enligt annonsen. Då tänker man sig en ett fult överben, långt från senor, en missbildad svans eller något liknande. Vad var då detta fel, jo, en galla på ett framknä. Hästen var tre och skadan tillkommit när det var ett år. "Hur vet du att det inte är något problem". Jo, den hade ju aldrig varit halt på det benet, utom just när det hände. "Vad säger veterinären då?", blev min följdfråga. Då fick jag ett unvikande svar, som sa mig "veterinär, vad är det?". Det blev tack för mig. Hur glad skulle man bli när man ridit in den hästen och den BLEV halt på det benet.

Hälsning Maja

Senast ändrad av en moderator:

Njaa vet inte om jag skulle tycka det vore bra.Finns ju många som överskattar sin ridning.Skulle de då inte klara av hästen så är det ju inte skoj för säljaren att få negativa omdömen som inte är rättvisa.

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 676
Senast: AbCdE
·
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 854
Ekonomi & Juridik Min kompis har ägt sin häst i 7 år. En hopphäst, halvblod. Hon tröttnade på ridningen och lånade ut henne på foder till en yngre tjej...
2
Svar
21
· Visningar
5 071
Senast: Lobelia
·
Anläggning Står nu inför val av stall/lösdrift och hur jag än vänder och vrider på detta så blir jag inte klokare. Först, lite saker ni behöver...
2
Svar
21
· Visningar
2 696
Senast: spinxx
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar