Eländigt att titta på saluhästar....

Sv: Eländigt att titta på saluhästar....

Jag känner mig fräck som i telefon, frågar den som ägt hästen sedan ett års ålder om uppväxtens foderstat, hovvård, storlek på hagar, hästkompisar osv. Men frågar man inte så ja, då far man runt som jag har gjort. Min frågelista har bara blivit längre och längre.

Har letat häst i fyra månader och kikat på flera hästar. Har ännu inte hittat rätt.

Jag håller med dig, jag frågar numer tills jag blir blå, om allt. För varje häst jag tittat på så tillkommer det någon mer fråga som jag missat.

- Jag frågar speciellt om nytagna bilder:

En valack, tio år och korsning nordsvensk men lätt i kroppen. Såg fin ut på bilderna.

När jag kört 1,5 tim till säljaren och kommer ner till stallet, är hästen redan sadlad och uppvärmd av dotterns tränare. Det skiljer cirka 100-150 kilo på hästen mellan bild och verklighet, omusklad och fet istället för trimmad toppkondis. Visar sig att bilderna jag fått är många många år gamla...

När jag senare sadlar av är hästen ofantligt svankryggig, vilket heller inte syntes på de gamla bilderna. Han såg ut som Ferdinand-hästarna på julafton.

Tränaren nämner att hästen är import lettland. Märkligt, säger jag, att det är en nsv-korsning från lettland.
Är stammen okänd kan man ju säga att det är korsning av vad som helst, blinkar tränaren.

- Hur länge ägaren har haft hästen:

En ko-lugn valack, åtta år och mycket riden och körd, beskrivs som mkt snäll familjehäst lugn i all hantering och en solstråle.

När jag är och ska kika på hästen så får jag gå och hämta honom i hagen eftersom ägaren inte törs (?). Hästen har öronen bakåt hela tiden i stallgången när jag borstar o sadlar.

Ingen vill rida hästen och visa honom. Till slut hoppar dottern motvilligt upp, håller sig i manen och skrittar några varv i paddocken under tiden hon skriker om att de måste ta in en annan häst som galopperar runt i hagen bredvid. Tar något travsteg. Ser märkbart nervös ut. Hoppar av hästen efter några minuter och jag hoppar upp.

Hinner sätta mig tillrätta, men innan jag fått i foten i stigbygeln drar hästen. Reagerar varken på vikt eller tygel. Får stopp på honom till slut efter många om och men (trodde han skulle hoppa paddockstaketet).

Säljaren kastade sig ur paddocken när hästen drog, verkade rädd.
Försöker förklara hästens beteende med att stigbygeln kanske dinglade mot magen.

Visar sig att de endast haft hästen knappt en vecka (import) och ridit honom två gånger. Hur vet de då att han är "genomsnäll familjehäst" och urstabil i all hantering? Jag fick inte den uppfattningen alls.

- Hur hög hästen är slutmätt till. Inga "cirka" utan gå ut och mät hästen och ring tillbaka.

Frieserkorsning, sto. Ringde på annonsen och frågade hur hög hon var (vill ha 1.50-1.60 max). Ägaren sa att hon var 1.58 ungefär, absolut inte över 1.60.
Hittade hästen på ägarens hemsida, där var hon utannonserad som 1.64.

...och så vidare. Kan skriva en bok om det här.

Just nu är jag urless på att åka mil efter mil i onödan.
Urless.

Ähh, gud vad jag gnäller :o ser jag nu när jag läser igenom vad jag skrivit. Ta det med en nypa salt, har en dålig dag idag. :cool:

Senast ändrad av en moderator:

*KL*

Tänk om ishockey/fotbollsklubbarna vore lika petiga.

Nja, Sundin kan vi inte köpa, inte ens billigt, han har ju faktiskt blivit av med en framtand en gång, vem vet vad det kan föra med sig.

Absolut inte Rami Shaban, han har fel färg.

Jag gillar inte Andreas Isakssons farfar, då kan vi inte köpa honom, tänk om de generna dyker upp?

Jaha, blev inte Kim Källström vaccinerad mot röda hund när han var liten, det sa de inte när vi tittade på honom.

Det har nu i efterhand framkommit att Olof Mellberg bröt armen när han var liten, tror ni att vi kan få prisavdrag?

*KL*

Tänk om ishockey/fotbollsklubbarna vore lika petiga.

Nja, Sundin kan vi inte köpa, inte ens billigt, han har ju faktiskt blivit av med en framtand en gång, vem vet vad det kan föra med sig.

Absolut inte Rami Shaban, han har fel färg.

Jag gillar inte Andreas Isakssons farfar, då kan vi inte köpa honom, tänk om de generna dyker upp?

Jaha, blev inte Kim Källström vaccinerad mot röda hund när han var liten, det sa de inte när vi tittade på honom.

Det har nu i efterhand framkommit att Olof Mellberg bröt armen när han var liten, tror ni att vi kan få prisavdrag?

:rofl::rofl::rofl:
ja, det är svårt att få tag på bra fotbolls/hockeyspelare nu för tiden...

ja, det är svårt att få tag på bra fotbolls/hockeyspelare nu för tiden...

Det är konstigt att det ska vara så petigt med hästarna, när folk i princip kan bli sambo med vilka tokstollar som helst.

Det är konstigt att det ska vara så petigt med hästarna, när folk i princip kan bli sambo med vilka tokstollar som helst.

*skrattar så att tårarna rinner*

Kanske vore trevligt att byta egenskaper på sambo och häst någon gång?
En ursnäll häst som inte kan säga emot, pedant men som kan stressa upp sig lång ovanför öronen? (Och som snarkar?)

Eller en sambo med svankrygg och som är rädd om huvudet men gärna äter morötter?
:rofl:

Förlåt för trådkapningen

Eller "jättebra (hopp/dressyr)stam" på avelsston. Man bara jaha? Vilken stam? Jättebra behöver ju inte betyda det för alla, man har ju olika preferenser.

urs när jag läser dehär blir jag ororlig över min häst!
Har han på annons nu han är lite smådryg att rida, kickar gärna osv osv..

Har försökt att ärligt berätta hur han är, men man vet juh aldrig kommer tre st o helgen dom kanske startar liknande trådar om oss :o

KL

Jag åkte en massa mil, 30-40 för att titta på en jättefin islandshäst som kunde ridas av alla. Bilden var jättefin och ägaren berättade om hur mycket den tränats or ridits. Lät kanon.

Väl framme var den redan sadlad och tränsad och stod på stallplan. hästen tittade öht inte på mig, såg lite "halvdöd" ut mentalt. Väl på ryggen gick hon rakt fram utan problem (hade gått på turridning några år), när vi skulle trava gick inte det eftersom jag gjorde fel hela tiden:crazy: Jag skulle avlasta ryggen MEEER och trycka på halsen MEER och ge henne ÄNNU LÄNGRE TYGLAR!!! DU GÖR JU FEEEL!:crazy: Hästen kunde alltså trava endast på helt långa tyglar och om jag stod helt framåtlutad över halsen och tryckte på halsen samtidigt... Tölten var det ingen guldkant i heller, den kunde galoppera - på långa tyglar.

När jag satt av så tittade inte hästen på mig då heller. Så den jättefina hästen som kunde ridas av alla upplevde jag som en häst utan livsgnista och som inte kunde ridas bra i någon gångart. När vi var klara tyckte ägaren att jag skulle ge henne tiotusen i handpenning som hon skulle behålla om jag ändrade mig och inte ville ha hästen. Det fick hon inte. De kände sig jätte besvikna när jag inte ville köpa hästen, jag kände mig jättebesviken över åkturen.

Herregud, ja folk ÄR idioter, det kommer vi inte undan från..

Jag hörde en "kul" grej för nåt år sen om en kvinna som skulle titta på lite hästar som var till salu på ett "fint" stuteri, väl framme inne i stallet fick hon sig en chock, ROSA heltäckningsmatta i gången och damen som sålde hästen påminnde ganska mycket om en dryg östermalmstant (No offense, östermalmare) och när de skulle tita på hästen som var i hagen kunde inte kvinnan hämta in den själv (hade hon ens rört i sin egen häst?) o så höll det på.. Kommer inte ihåg om det var något "fel" på hästen, men köp blev det inte av, konstigt nog..

kanske inte var så kul men ändå :P

Ha ha :rofl:
För väl att maken inte vet bes mig "innan köp" :angel:

Själv känner jag mig inte petig med hästen i sig, min "måste-lista" är inte lång.
Är lynnet bra kan jag ta att det saknas ett ben eller två. :cool:

Däremot petig/trött på säljare som inte är ärliga, som får mig att åka och titta
på hästar som inte tillhör den hästkategori som jag letar efter.
T ex letar jag efter en 1.50-1.60-häst så vill jag ju inte åka och titta på en 1.64-häst som jag vet kommer kännas för stor för mig.

urs när jag läser det här blir jag orolig över min häst!
Har honom på annons nu, han är lite smådryg att rida, kickar gärna osv osv..

Har försökt att ärligt berätta hur han är, men man vet juh aldrig. Det kommer tre st i helgen dom kanske startar liknande trådar om oss :o

Det stavas

USCH och JU

Cilla
som fick nog

urs när jag läser dehär blir jag ororlig över min häst!
Har han på annons nu han är lite smådryg att rida, kickar gärna osv osv..

Har försökt att ärligt berätta hur han är, men man vet juh aldrig kommer tre st o helgen dom kanske startar liknande trådar om oss :o

Vad är det som oroar dig angående din häst? Att han inte skall uppföra sig när han visas, utan spara det tills de har fått hem honom.

Nä, allvarligt, bara du är ärlig redan på telefon skall du nog inte få några problem.

Hälsning Maja

Vad är det för fel på min gubbe? ;) Han går fortfarande utan några långvariga hältor/ryggskott och har inte behövt sprutas i några leder än. Och då har jag ändå haft honom i 21 år. Jag önskar att jag kunde sagt detsamma om de hästar jag haft. Fast det är väl kanske tur att det inte vore tvärtom.

Hälsning Maja

Jag visade en häst en gång och skämdes så jag nästan dog:

Hästen var 5 år och ägdes av mej och kompisen ihop. (vi handlade lite med hästar då) Det var kompisen som brukade rida honom och han skötte sej alltid bra.

Spekulanterna var från en ridskola och två av ridlärarna var där för att provrida hästen.

Fiasko är det minsta man kan säga :crazy: Han slängde av en och vägrade gå med den andra.

Dagen efter red jag honom och han skötte sej hur bra som helst. Vete katten vad som hände. Veckan efter kom en annan och tittade på hästen, provred och köpte. Och vad jag vet var han drömhästen för henne (jag fick brev och vykort i flera år efter där hon sa att hon var såååååååå nöjd)

Ibland verkar hästarna själva vara med och välja sina köpare :cool:

Usch, jag har utan vett och vilja varit en av de där säljarna som ni skriver om....
Skulle sälja en treårig arabvalack med bra stam, insutten och påbörjad. Jag annonserade ut honom som något för distansen.

Och flera distansryttare hörde av sig, bl a körde en kvinna massor av mil för att titta på honom.

När hon kom tog vi upp honom i paddocken för longering och allmän beskådning. Då visar det sig att han har ett svullet knä som jag inte hade lagt märke till!! Det var på sommaren så hästarna gick på bete, jag tog in honom från hagen och ryktade innan de kom och lade inte märke till något konstigt alls.

Usch, vad jag skämdes, det märktes så väl att kvinnan trodde att jag ljög när jag stammade fram ursäkter om att jag faktiskt inte hade märkt det svullna knäet...

Det blev inget köp, och väl var det, för några dagar senare var knäet inte svullet längre och vi beslöt att behålla hästen. Nu är han igång och tränar, har tävlat hoppning på lokal nivå och ska startas i distans i sommar. En urtrevlig häst som vi älskar, borde väl egentligen vara tacksamma över det där knäet, men då kändes det hemskt!

Något liknande hände när vi sålde vår ponny. Jag är säker på att hon var med och valde vem som skulle köpa... Hon var en välriden ponny och kunde en hel del dressyr. En familj kom och tittade på henne och flickorna i familjen fick henne inte ens att galoppera..., det var inte kul alls, turligt nog hade de inte kört jättelångt.

Jag åkte 25 mil för att titta på ett sto för några månader sen. Hade fått jättefina bilder över datorn och såg denna vackra häst framför mig. När vi kom fram gick hon i en hage med 30 cm lera. Hon som sålde hästen hade vita tennisskor på sig och sa " jag kan inte hämta henne med mina skor". Vi fick själva gå ut i leran och hämta henne. Bra i och försig, men hon var svårfångad och ville inte komma. Efter20 min Fick vi in henne.. Hon hade regnskollor över hela kroppen och var precis knottrig. Hade aldrig gått att lägga en sadel på henne.
Hon gick på lösdrift och när vi tar in henne säger ägaren att hon har inte varit inne på 4 MÅNADER. Vanvårdade hovar inte verkad på ett år. Det blev ingen affär.
Det är den enda häst jag har tittat på som jag inte har köpt.
Har haft oerhörd tur när jag har köpt häst och har kontakt med förra ägarna till mina hästar. Kul att kunna ringa och berätta hur det går.

kl

Rolig läsning då jag själv säljer en del hästar. Jag hade ett sto till salu för en tid sedan som jag beskrev efter hur jag tyckte att hon var. En spekulant tyckte att hon var hemsk att rida och sa att hon minsann ville ha en mer välriden häst. Jag sa inte så mycket om det utan önskade henne lycka till i jakten på sin drömhäst.

Nästa spekulant sa till mig "den här hästen är mycket välriden och uppmärksam på sin ryttare, det tycker jag gott att du kan ta till dig som ägare" .

Det är faktiskt inte lätt att beskriva sin häst så som man tror att spekulanten ska uppfatta den. Vi är ju alla olika och rider olika. Det som den ena ryttaren tycker är trög tycker den andra är lugn och sansad. Det som en ryttare tycker är pigg och framåt tycker nästa är het och okontrollerbar.

kl

Usch ja hur det kan bli! Jag betalade 25000 mer än jag tänkt mig bara för att hästen stod i grannstallet hos vår hovslagare(inte hennes häst) och hade varit där i ca 6månader på bete och inkörning. Hon kände ju hästen och hade skött den hela tiden så det kändes nästan som att själv ha haft den på prov.:)

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 677
Senast: AbCdE
·
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 854
Ekonomi & Juridik Min kompis har ägt sin häst i 7 år. En hopphäst, halvblod. Hon tröttnade på ridningen och lånade ut henne på foder till en yngre tjej...
2
Svar
21
· Visningar
5 071
Senast: Lobelia
·
Anläggning Står nu inför val av stall/lösdrift och hur jag än vänder och vrider på detta så blir jag inte klokare. Först, lite saker ni behöver...
2
Svar
21
· Visningar
2 696
Senast: spinxx
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar