Eländigt att titta på saluhästar....

Sv: Eländigt att titta på saluhästar....

Jag tycker att du ska höra dig för bland folk som du känner, t ex någon tränare, hästkompis eller annan person som du känner eller i alla fall har lite koll på och fråga om de vet någon som har en häst till salu eller om de känner till något bra och väl omtalat försäljningsstall.

På tal om vad en köpare vill veta i en annons så såg jag ngt jag ansåg vara ngt jag aldrig skulle skriva i en annons på en saluhäst. I det här fallet en unghäst.
"Lågt pris till meriterad utbildare, normalt pris till mindre meriterad utbildare" eller ngt liknade stod det. I allfall så framgick det med full tydlighet att en meriterad ryttare skulle få betala ett lågt pris, en mindre rutinerad ryttare skulle få betala markant mkt mer.
Öhö?! :confused:

Likaså storleken på hästen står inte alltid. Jag som är 179cm över havet behöver ju inte uppta en säljares tid om hästen den säljer är 160 cm hög liksom. :smirk:

Likaså när det inte står vart ngnstans i landet hästen finns. Spelar ju rätt stor roll om hästen står ett par mil bort = jag kan åka efter jobbet. Eller hästen står 30 mil bort = bör lägga in om ledighet/planera en hel dag för att kolla INNAN jag ringer på annonsen.

Ja, jag håller med.
Och jag förstår inte att det så ofta fattas basfakta som ålder och storlek.

Vi håller på att kolla efter d-ponny/liten storhäst att köpa, eller för all del foder om det finns någon, och jag tror att jag håller på att bli gråhårig på kuppen!

Av de tidigare ponnyerna/hästarna i vårt liv är det bara en som är skaffad via annons, och det var vår unghäst och där var ägaren MKT tydlig i sin beskrivning. De andra har vi köpt eller haft på foder via bekanta.
Nu letare vi ytterligare en, men man suckar mest under annonsläsandet.

Likaså storleken på hästen står inte alltid. Jag som är 179cm över havet behöver ju inte uppta en säljares tid om hästen den säljer är 160 cm hög liksom. :smirk:

Jag är bara 1 cm kortare än dig, och föredrar de mindre hästarna (de senaste jag har haft har varit 158, 154, 166, 160, 161 och 172cm)
För mig är inte de stora hästarna intressanta (de som är +168cm går helt bort, helst ska de vara runt 160-164cm)

På tal om vad en köpare vill veta i en annons så såg jag ngt jag ansåg vara ngt jag aldrig skulle skriva i en annons på en saluhäst. I det här fallet en unghäst.
"Lågt pris till meriterad utbildare, normalt pris till mindre meriterad utbildare" eller ngt liknade stod det. I allfall så framgick det med full tydlighet att en meriterad ryttare skulle få betala ett lågt pris, en mindre rutinerad ryttare skulle få betala markant mkt mer.

Säljarna ville väl helt enkelt att hästen skulle komma till någon som kunde få ut max av dess kapacitet, däremot vet jag inte om jag skulle satt ut något sådant i annonsen (men i princip så är det ju samma sak som att skriva "rätt hem = rätt pris", eller rätt pris till rätt ryttare")

Jag tycker att du ska höra dig för bland folk som du känner, t ex någon tränare, hästkompis eller annan person som du känner eller i alla fall har lite koll på och fråga om de vet någon som har en häst till salu eller om de känner till något bra och väl omtalat försäljningsstall.

Jomenvisst har jag redan gjort det.

Hälsning Maja

Jo, men om det är en egen uppfödning som man tror mycket på så kan jag absolut förstå att man skriver "lägre pris till meriterad ryttare". Om hästen går upp i klasserna blir ju detta bra reklam för säljaren!

Jag skulle välja att skriva att jag bara ville meriterade ryttare skulle höra av sig i stället.
Letade jag häst skulle jag inte ringa på den annonsen, jag skulle känna mig sågad redan innan jag presenterat mig för säljaren!

Om hästen går upp i klasserna blir ju detta bra reklam för säljaren!

Detta förutsätter ju att säljaren är intresserad av tävlingar och resultat. För mig är det helt ointressant, jag har t o m tackat nej till köpare som bara gick på om sina tävlingsresultat. De verkade mest intresserad av vad hästen kunde prestera som tävlingsmaskin.

Detta förutsätter ju att säljaren är intresserad av tävlingar och resultat. För mig är det helt ointressant, jag har t o m tackat nej till köpare som bara gick på om sina tävlingsresultat. De verkade mest intresserad av vad hästen kunde prestera som tävlingsmaskin.

Och här har vi dem alla. Säljarna som vill att deras uppfödda hästar skall prestera och säljarna som vill att deras bebisar skall få ett långt och lyckligt liv. Köparna som vill lufsa i skogen på en rar häst och de som vill ut och tävla på en hållbar och duktig häst.

Därmed krävs helt olika strategi för försälning och köp.

Hälsning Maja

*KL*

Tänk om ishockey/fotbollsklubbarna vore lika petiga.

Nja, Sundin kan vi inte köpa, inte ens billigt, han har ju faktiskt blivit av med en framtand en gång, vem vet vad det kan föra med sig.

Absolut inte Rami Shaban, han har fel färg.

Jag gillar inte Andreas Isakssons farfar, då kan vi inte köpa honom, tänk om de generna dyker upp?

Jaha, blev inte Kim Källström vaccinerad mot röda hund när han var liten, det sa de inte när vi tittade på honom.

Det har nu i efterhand framkommit att Olof Mellberg bröt armen när han var liten, tror ni att vi kan få prisavdrag?

Ja, tänk för visst är de jämförbara - folk och fä.

För är det så att Andreas farfars gener dyker upp och man inser att han har alzheimers, så måste han parkeras i lagets ägares gästrum. När han irrar sig ut på byn får ägaren springa efter och leda tillbaka honom.

När han så slutligen blir liggande och inte kan torka sitt eget ar-le heller så blir det torka och byta lakan av. Så en dag måste även beslutet fattas om man skall torka och vårda lite till eller om man skall hålla Andreas hand när man läkaren sätter ett skott i pannan på honom.

Och så skall det gråtas en skvätt och dåligt samvete skall has, tänk om man inte drivit honom så hårt på plan. Då kanske inte alzeheimern kommit fram.

För visst är det jämförbart folk och fä?

Hälsning Maja

Jag letade häst för ett halvår sen ungefär, och provred 13 hästar innan jag äntligen hittade min fina jag har nu. :)
Att åka runt och provrida var självklart roligt och gav en allt mer insikt i vad man ville ha för slags häst, men det var verkligen INTE en dans på rosor. Många säljare var väldigt oseriösa, och trots att jag uppgett på telefon innan provridningen att jag är hoppryttare, så hade vissa säljare satt på dressyrsadel när jag kom. Sure, klart dressyren ska funka, men framförallt hoppningen - det är ju liksom det jag är intresserad av.
Men som sagt, man får helt enkelt försöka ta vissa hästägare med en nypa salt, trots att det brinner i en ibland. :angel: ;)

Och här har vi dem alla. Säljarna som vill att deras uppfödda hästar skall prestera och säljarna som vill att deras bebisar skall få ett långt och lyckligt liv. Köparna som vill lufsa i skogen på en rar häst och de som vill ut och tävla på en hållbar och duktig häst.

Hälsning Maja

Jag har väl inte påstått något annat?

Ville påpeka att det inte är alla säljare som först och främst vill att hästen ska tävla.

Tror nog oftast (ja, jag försöker behålla hoppet om mänskligheten! :angel: ) det beror på att man inte märkt det/tänkt på det helt enkelt. Även om det låter illa att t ex inte märka att ens häst är halt så vet jag mer än en om man säger så som avfärdat vad som ser ut som 3-gradig hälta som "den går så" :crazy: sen kan det ju vara saker som pågår under en längre tid så de inte märkt det, som det där med skorna - att man "missat" skoningen helt enkelt med ett par veckor för mycket, men innan dom där par veckorna såg hovarna ok ut (i ägarens ögon). Att hästen varit sned och vind så länge och blivit sliten/stum i kroppen pga det så det sker så gradvis att man inte märker att hästen fått kotledsinflammation i 3 ben, osv.

Fast sånt där tycker inte jag är speciellt för saluhästar (kanske liite vanligare än i övrigt, för det är såklart lättare att folk blir less/ger upp om de tycker hästen är kass av för dom okänd anledning) utan rent generellt - det är väldigt många som inte har koll på hästarnas fysik, eller har stora missar i grunderna inom ridning/hantering. Det känns rätt normalt och naturligt att det brister inom något/ett par områden, alla kan inte vara proffs på allt. Men över en viss grad kan man börja fundera hur det inte märks - ja.

Likaså när det inte står vart ngnstans i landet hästen finns. Spelar ju rätt stor roll om hästen står ett par mil bort = jag kan åka efter jobbet. Eller hästen står 30 mil bort = bör lägga in om ledighet/planera en hel dag för att kolla INNAN jag ringer på annonsen.

Man behöver ju faktiskt inte svara på annonser som låter oseriösa eller som riskerar att "ödsla din tid" på de sätt du skriver här! :p
För att ta mig själv som exempel så letade jag i första hand D-ponny när jag letade kuse sist. Då kollade jag inte på annonser där storleken inte stod, eller jo - kollade gjorde jag allt för såå viktigt var det inte att det skulle vara just en D-ponny, hade det varit det så hade jag inte kollat på annonser utan kategori eller som potentiellt hade kunnat varit hästar.
Sen fastnar jag oftast för annonser med bilder. Där kan man se på ett ungefär hur stor hästen verkar. Litegrann kan man då sålla redan när man ser bilden - om den verkar himla stel eller spänd/himla ojämn o dylikt.
Eftersom jag bor i Norrland så söker jag annonser utifrån vart jag bor. Står inget skulle jag inte svara öht. :p

Ser du? Lätt åtgärdat! :D
Info´n i annonsen kan nog ha stor betydelse för hur många som svarar, hur många spekulanter som det faktiskt kan tänkas vara "rätt" häst för, men som köpare är det väl inget större problem? Man struntar i att ringa eller så ställer man de frågor man vill veta över telefon.

Jag brukar iofs vara så pessimistisk av mig att jag utgår ifrån att det kan vara en hel massa ägaren inte berättar som är viktigt för mig (som de helt enkelt inte vet om eller inte prioriterar på samma sätt om inte annat) så jag skulle nog inte klandra hästägaren om jag åker ut i onödan utan snarare se till så att det inte känns som något besvär utan en chansning jag tar att det faktiskt skulle kunna vara en häst för mig - även om risken för att det inte är det också är stor.

Fast problemet är ju att det oftast inte står det mest väsentliga i annonsen.
Tex hur hög hästen är, vart den befinner sig osv.

Jag hjälpte en bekant att leta häst och vi letade i närområdet. Ringde på en häst som var utannonserad i vårt län. Det visade sig att ägaren bodde i vårt län hästen stod hos fodervärd i Norrland. :crazy: Dessutom var hästen utannonserad som d-ponny men det visade sig när vi pratade att den nog hade klättrat över ponnygränsen. När vi ringde fodervärden så visade det sig att hästen var 155 cm.

Så att leta häst i dag är absolut inte lätt.

Hälsning Maja

Och jag är en sådan där jobbig säljare som vill att hästarna ska komma till bra hem, där de får må bra, vara lyckliga, ses som de individer de faktiskt är OCH att deras kapacitet på tävlingsbanorna ska tas tillvara... Det är kompisar, inga tävlingsmaskiner jag säljer, men visst är det kul när köparen satsar på tävlandet...

Usch, stackars köpare... :D

Och jag är en sådan där jobbig säljare som vill att hästarna ska komma till bra hem, där de får må bra, vara lyckliga, ses som de individer de faktiskt är OCH att deras kapacitet på tävlingsbanorna ska tas tillvara... Det är kompisar, inga tävlingsmaskiner jag säljer, men visst är det kul när köparen satsar på tävlandet...

Usch, stackars köpare... :D

:D Jag, som letar häst, skulle nog tycka att du var en utmärkt säljare.
För jag antar att du skulle engagera dig och både berätta om häst och fråga om oss.. och dessutom skriva både ålder och höjd på din häst.

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 676
Senast: AbCdE
·
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 854
Ekonomi & Juridik Min kompis har ägt sin häst i 7 år. En hopphäst, halvblod. Hon tröttnade på ridningen och lånade ut henne på foder till en yngre tjej...
2
Svar
21
· Visningar
5 071
Senast: Lobelia
·
Anläggning Står nu inför val av stall/lösdrift och hur jag än vänder och vrider på detta så blir jag inte klokare. Först, lite saker ni behöver...
2
Svar
21
· Visningar
2 696
Senast: spinxx
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar