Eländigt att titta på saluhästar....

Sv: Eländigt att titta på saluhästar....

Jag begriper mig inte heller på "rätt pris till rätt ryttare" i en annons.

Varför inte det??

Två likvärdiga köpare, men den ena har bättre stall, hagar etc

Eller en köpare som skulle passa utmärkt till ens häst, men som kanske inte har råd med det priset man begär.

Jag har sålt häst exakt så, dvs billigare för att jag vet att hästen skulle trivas och bli bra omskött

Jag är intresserad av vad det stått i annonserna när ni varit och kikat på dessa vrak till hästar?
Har det låtit som kalashästar eller skulle man kunna utläsa nåt annat mellan raderna?
Vissa hästar som tävlat högt upp och så borde ju inte ha problem med utbildningen iaf.
Och så undrar jag - om jag letar ponny till ungarna; hur 17 ska jag veta att den funkar med barn??? Vågar ju inte slänga upp dem på en okänd häst. Jag rider iofs ponny själv och skulle kunna provrida utan problem, men sen vet man ju inte om den är snäll med barn och jag vill ju helst inte ha ungarna avkastade hur som helst... Känns jobbigt...

Och så undrar jag - om jag letar ponny till ungarna; hur 17 ska jag veta att den funkar med barn??? Vågar ju inte slänga upp dem på en okänd häst. Jag rider iofs ponny själv och skulle kunna provrida utan problem, men sen vet man ju inte om den är snäll med barn och jag vill ju helst inte ha ungarna avkastade hur som helst... Känns jobbigt...

Hitta ett barn som du känner och som är något skickligare än dina barn som kan få provrida. Finns säkert någon du känner från den närliggande ridskolan som du litar nog på att få prova hästen efter att du ridit på den först. Men jag tror också att man brukar veta och själv känna efter när man rider om hästen är lugn och trygg nog för att dina egna barn ska rida den.
Du vet ju också hur dina barn rider och vad de har för krav på hästen och vilka "ryttarfel" som måste kompletteras av hästen. T. ex. ett barn som gillar fart vill ha en alert ponny medan ett barn som är lite mer försiktigt vill ha en lugn och häst som väntar ut barnet.

Man känner ganska omgående man sätter sig på en ponny om den skulle funka till barn. Speciellt om man letar ponny till sina egna barn så vet man ju hur de rider och vad de behöver för ponny.

När jag skulle köpa ponny till min dotter, som i princip var nybörjare var det jag letade efter en snäll, snäll, snäll ponny. Hittade en annons, mailade ägaren med frågor, ringde och pratade med ägarens mamma. Vi åkte och tittade på en som först visades av sin dåvarande ägare, en tjej några år äldre än min dotter men fortfarande ett barn. Jag provred en liten stund, provade olika saker, och min syster provred en kort stund. Sen satt min dotter upp och red ett par varv. Vi fick även se ponnyn lastas och i sin hemmiljö samt i hagen.

Detta räcker gott och väl för mig för att avgöra vad en ponny är lämplig till för kategori av ryttare. Det blev köp :love: och min dotter har lärt sig ALLT på denna ponny. Hon är guld värd!

Kanske hade vi tur, jag vet inte. Men i detta fall stämde både annons och ägarens beskrivning till 100% med ponnyn och dessutom med vad vi letade efter.

Senast ändrad:

Varför inte det??

Eller en köpare som skulle passa utmärkt till ens häst, men som kanske inte har råd med det priset man begär.

Jag har sålt häst exakt så, dvs billigare för att jag vet att hästen skulle trivas och bli bra omskött

Om jag hade två köpare varav den ena var bättre men egentligen inte hade råd kanske jag skulle kunna tänka mig att sälja billigare.

Men inte för att den ena erbjöd ett bättre hem. Den skulle jag sälja till till utsatt pris, den andra skulle jag inte sälja till alls.

Så fånigt att du måste trycka till mig genom att påstå att mina uppfödningar blir sålda för att det är en "fluga".

Det var inte menat att trycka till dig och låg absolut ingen värdering alls i knabstrupphästar. Helläckra. Men olika rasers populäritet varierar med tid.

Hälsning Maja

Stämmer precis och inte de 15 efterföljande telefonsamtalen heller trots att då vi varit noga med att ta reda på det viktigaste via mail först så visade det sig att en hel del grejer som stod i annonsen kanske inte riktigt stämde.

En stod det i annonsen att den var maxad D. När vi mailade frågade vi rent ut är hästen 147-148 cm? Fick ett jakande svar på den frågan. Efter lite mailande fram och tillbaks ringde vi upp. Nähä då hade stackars ponny krympt till 138 cm. :eek: Vet själv inte om den ens uppnått d-ponny gränsen då men det är fan skit alltså.

En ponny lät perfekt. 4 år skulle förmodligen krypa över ponnygränsen precis eftersom den låg på 148 cm nu. Allt lät jättebra och den var snäll vid hovslaga besök osv. Gick barfota vilket kompisen tyckte var perfekt eftersom det känns mer naturligt och bra om de kan det. Hon hade i princip bestämt sig för denna ponny när vi ringde för att kolla vem som barfotaverkade henne osv. Kan vara bra om det får fortsätta vara samma liksom. Nähä då helt plötsligt hade hästen varit skodd sedan den var 2 år. Frågade vilken hovslagare hon använde och hon hade samma som jag. Ringde upp honom och fråga om hästen. Svaret vart: Den jävel får vi plegga varje gång den ska skos.

Nä jag funderar på om folk verkligen vill sälja hästarna de har på annons.

Det påminde mig om den första hästen jag var och tittade på i denna hästletaromgång, som jag glömde nämna. Det var en häst som också krympte från 165 till drygt 150. Vanvårdad och undernärd. Hade det inte varit för att ägaren var på väg att flytta från gården, så att ingen stallplats ändå skulle finnas kvar, så att jag visste att hästen ändå tvunget måste till ny ägare, så hade jag nog ringt och anmält.

Hälsning Maja

Det var inte menat att trycka till dig och låg absolut ingen värdering alls i knabstrupphästar. Helläckra. Men olika rasers populäritet varierar med tid.

Hälsning Maja

Det gör de säkert - men en bra häst är alltid en bra häst, prickar eller ej.

*KL*

Tänk om ishockey/fotbollsklubbarna vore lika petiga.

Nja, Sundin kan vi inte köpa, inte ens billigt, han har ju faktiskt blivit av med en framtand en gång, vem vet vad det kan föra med sig.

Absolut inte Rami Shaban, han har fel färg.

Jag gillar inte Andreas Isakssons farfar, då kan vi inte köpa honom, tänk om de generna dyker upp?

Jaha, blev inte Kim Källström vaccinerad mot röda hund när han var liten, det sa de inte när vi tittade på honom.

Det har nu i efterhand framkommit att Olof Mellberg bröt armen när han var liten, tror ni att vi kan få prisavdrag?

:rofl::rofl::rofl::rofl: HAHA, det var bra:p. det bästa inlägget hittills i den här dumma konversationen:p

fast det kan dom ju vara ändå även om dom tävlar!
det beror väl på hur man rider i ren allmänhet.
en tävling är ju inte värre än ett träningspass igentligen.

jag vet en häst som fortfarande tävlades när den va 31 år.
Det är väl hållbart!?

:rofl::rofl::rofl::rofl: HAHA, det var bra:p. det bästa inlägget hittills i den här dumma konversationen:p

Åtta sidor av dum konversation, som du tydligen läst eftersom du visste att det var det bästa inlägget. Jamen...

Hälsning Maja

Oj,du måste verkligen haft otur som drabbats utav så många idioter!

Själv kan jag bara erinra mej en katastrofhäst jag varit iväg o kollat på,
6-årigt d-ponnysto som skulle vara väl grundutbildat och mkt fin att rida...
Jovisst,hästen var fastvuxen i marken med ryttare på ryggen och gick inte att rubba.
Kröp sedan fram att hästen tidigare(obs.Tidigare) haft fång.

Detta var en försommar och hon hade haft hästen ett knappt år men hon visste ju iaf. att hästen inte skulle ha mer problem med fång längre.:cool:

Varför inte det??

Fst inte säljer man väl sin häst till nån man inte tycker passar iaf?

när jag har letat efter hästar så har faktiskt hästarna varit mkt bättre i verkligheten än i annonsen... är det bara jag som råkar ut för det?

tex min valack, han stod som lugn, åt det lata hållet bra första häst osv...

idag är han iinte lat, utan yberpigg älskar att arbeta, kan alla rörelser i dressyr, placeringar i msv distans, provat på gymkhana mot tränarens häst, quarter som är tränad för detta, behöver jag säga mer än att min häst vann alla 7 gångerna som vi tävlade mot varann?:banana:

eller unghästen... iofs stod i princip bara hennes stam, men oxå världens underbaraste individ...

förra hästen iofs... han var inte riden på 6 mån, men hade inga olater :D

hehe, jag satt kvar i 10 sek när jag provred... men mamma o han fyllde på samma dag så... hon sa att det var meningen att han skulle till oss.. o han bockade o stegrade o levde fan, försökte döda min pojkvän ett antal ggr, bara när jag inte tittade....

5 år senaare fick jag reda på att de hade försökt rida in honom i 1,5 år... lämpligb häst till en 13 åring :crazy: visst löste jag det och vi blev bästa kompisar o han kom galopperandes skrikandes när jag kom hem från skolan, men vägen dit.... under sina första 5 år hade han 5 olika ägare, varav en hade honom som unghäst i 3 år så han hade flyttat en del... jag hade honom 6-7 år innan jag tog bort honom... ganska speciell... när vi hade fått denna kontakt så kunde han anfalla om nån person var dum eller hade ett taskigt kroppspråk mot mig... ett tag funderade jag på att sätta varningsskkyltar runt hagen :rofl:

Jag pratade med TS häromdan om detta med till salu annonser.

Jag fattar inte riktigt vitsen med att skriva om att hästen är avmaskad och verkad regelbundet.
Sånt är väl lika självklart som att ge hästen mat och vatten?
Men tydligen så är det viktigt för en del köpare att få läsa sånt i annonsen.

Jag tror jag håller mig till att föda upp travare. Där skriver man ålder och härstamning i annonserna, och inte en massa onödigt dravel.
Tänk, det trodde jag i min enfald också var en självklarhet.

Men tydligen är det vanligt (bland arabuppfödare i alla fall, något annat kan jag inte uttala mig om) att man aldrig vare sig avmaskar eller vaccinerar unghästarna. Eller att de fått bra mat med rätt mängd protein och mineraler under uppväxten. Det är dessutom inte säkert att de är registrerade eller har pass heller, när de ska säljas.

Stopek skrev:
Jag känner mig fräck som i telefon, frågar den som ägt hästen sedan ett års ålder om uppväxtens foderstat, hovvård, storlek på hagar, hästkompisar osv.

Jag blir inte ett dugg förnärmad om en spekulant frågar mig om sånt. Jag tycker att det visar att man vet vad som är viktigt för en växande häst. Det känns betydligt tristare när man har en unghäst uppfödd efter konstens alla påkostade regler och spekulanten struntar helt i det utan bara är ute efter att pruta ner priset till 15 000 kr.

Carina på Silver Arabians

Senast ändrad:

Tips:
om du ska titta på fullblod så rekommenderar jag att mkt hellre köpa direkt från banan än från en privat ryttare, om det är den lägre prisklassen du shoppar i.
du får betydligt mer för 25.000 direkt från tränare än från en hobby ryttare om du frågar mig.

Åtta sidor av dum konversation, som du tydligen läst eftersom du visste att det var det bästa inlägget. Jamen...

Hälsning Maja

Ja, det var ju så himla roligt att läsa allting:p. alltid kul när folk blir osams och inte kan fatta att man har olika funderingar och värderingar om saker och ting:D. det är underhållande helt enkelt:idea:

fast det kan dom ju vara ändå även om dom tävlar!
det beror väl på hur man rider i ren allmänhet.
en tävling är ju inte värre än ett träningspass igentligen.

jag vet en häst som fortfarande tävlades när den va 31 år.
Det är väl hållbart!?

Jag har inget emot att folk tävlar, själv är jag inte alls intresserad. För mig är det inget argument att sälja en häst, om köparen tänker tävla. Den reklamen behöver jag inte.

Hrmm... vad hemskt!! :eek:
Fast nu förstår jag ju bättre varför jag fick sålt min blanka, glada, 5-åriga fullblodsvalack - med välskötta hovar för 25' utan att de ens prutade och på 2 dagar... :)

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 676
Senast: AbCdE
·
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 854
Ekonomi & Juridik Min kompis har ägt sin häst i 7 år. En hopphäst, halvblod. Hon tröttnade på ridningen och lånade ut henne på foder till en yngre tjej...
2
Svar
21
· Visningar
5 071
Senast: Lobelia
·
Anläggning Står nu inför val av stall/lösdrift och hur jag än vänder och vrider på detta så blir jag inte klokare. Först, lite saker ni behöver...
2
Svar
21
· Visningar
2 696
Senast: spinxx
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar