Eländigt att titta på saluhästar....

Sv: Eländigt att titta på saluhästar....

Men är det en sjujäkla bra stam på en häst, då är den intressant! Och då blir jag besviken om inget står om mankhöjden, jag ringer och den bara är 160 cm hög! Det är så jag menar!

I övrigt håller jag med om att en exakt beskrivning kan inte en säjare ge, för som du säger, vi alla ser ju lite olika på vad som anses relevant.

Och jag är en sådan som inte gärna skulle sälja till ngn som inte har tränings OCH tävlingsambitioner. För generellt så har jag genom åren sett att de hästägare som inte vill träna för tävling de som jag anser inte tar hand om sin häst så bra som jag kräver för att kalla det bra hästliv. Det spars pengar på utrustning så hästen går med utrustning som inte passar, det spars på foderkvalitén, "det är inte så noga" osv, osv, osv. Undantag har jag givetvis sett, men de är tyvärr sällsynta!

Däremot har i stort sett alla tävlingsryttare jag träffat haft välskötta, glada och friska hästar.

På tal om vad en köpare vill veta i en annons så såg jag ngt jag ansåg vara ngt jag aldrig skulle skriva i en annons på en saluhäst. I det här fallet en unghäst.
"Lågt pris till meriterad utbildare, normalt pris till mindre meriterad utbildare" eller ngt liknade stod det. I allfall så framgick det med full tydlighet att en meriterad ryttare skulle få betala ett lågt pris, en mindre rutinerad ryttare skulle få betala markant mkt mer.
Öhö?! :confused:

Tycker det är helt ok faktiskt. Skall man sälja en lovande unghäst så vill man ju att den kommer till en bra ryttare och detta är inte alltid det lättaste.

Att göra så som du beskriver är ett alternativ som både gagnar säljaren och tillika köparen.

:D Jag, som letar häst, skulle nog tycka att du var en utmärkt säljare.
För jag antar att du skulle engagera dig och både berätta om häst och fråga om oss.. och dessutom skriva både ålder och höjd på din häst.

Hittills har alla inblandade varit nöjda ;)

(förutom den kvinna jag nekade att köpa en ponny av mig, eftersom jag visste att de inte alls skulle passa ihop, kvinnan med mkt "mesig" inställning till hästuppfostran ("men lilla gubben, varför gör du sådär????" med hundvalpsögon), och ponnyn som tog varje chans att sätta sig som ledare över allt o alla)

Fast problemet är ju att det oftast inte står det mest väsentliga i annonsen.
Tex hur hög hästen är, vart den befinner sig osv.

Jag hjälpte en bekant att leta häst och vi letade i närområdet. Ringde på en häst som var utannonserad i vårt län. Det visade sig att ägaren bodde i vårt län hästen stod hos fodervärd i Norrland. :crazy: Dessutom var hästen utannonserad som d-ponny men det visade sig när vi pratade att den nog hade klättrat över ponnygränsen. När vi ringde fodervärden så visade det sig att hästen var 155 cm.

Så att leta häst i dag är absolut inte lätt.

Ok, ett telefonsamtal som inte slutade i hästköp mao. Visst förstår jag att det kan kännas frustrerande om det blir 10, 20, 50 telefonsamtal "i onödan", men att man inte kommer nappa på det man hör är väl annars något man räknar med att det finns risk för när man ringer på en annons.?

Och jag är en sådan som inte gärna skulle sälja till ngn som inte har tränings OCH tävlingsambitioner. För generellt så har jag genom åren sett att de hästägare som inte vill träna för tävling de som jag anser inte tar hand om sin häst så bra som jag kräver för att kalla det bra hästliv. Det spars pengar på utrustning så hästen går med utrustning som inte passar, det spars på foderkvalitén, "det är inte så noga" osv, osv, osv. Undantag har jag givetvis sett, men de är tyvärr sällsynta!

Däremot har i stort sett alla tävlingsryttare jag träffat haft välskötta, glada och friska hästar.

Jag tränar absolut aldrig för tävling, men jag rider på hög nivå ändå. Åker ofta på kurser, har väl utprovad utrustning och friska, glada hästar.
Betyder det att du aldrig skulle sälja en häst till mig?

Oj, här finns det fördomar. Inom de kretsar jag rör mig, människor som sysslar med AR, åker ofta på kurser, sadlarna brukar kosta väldigt mkt pengar och är väl utprovade, etc etc. Men ingen tävlar öht. Hästarna behandlas furstligt, däremot har jag sett många tävlingsryttare som behandlar sina hästar som tävlingsmaskiner, och har död blick och andra tävlingsryttare med glada och välskötta hästar.
Det jag menar är att det går inte att dra några generella slutsatser. Däremot är fenomenet hästägare utan pengar tyvärr alldeles för vanligt.

Jag har väl inte påstått något annat?

Ville påpeka att det inte är alla säljare som först och främst vill att hästen ska tävla.

Det är väl klart att det finns många uppfödare som vill att deras hästar skall tävla. Meriterade avkommor till ens fölston/hingstar ger givetvis mer klirr i kassan och bättre renommé.

Hälsning Maja

Har bara stött på någon enstaka som INTE månat om sin häst, sett till att den har rätt utrustning, foder, skötsel osv, oavsett om de är hobbyryttare eller tävlingsryttare.

Så du säljer hellre en häst som tävlingsmaskin än som en kompis? Tror INTE att tävlingshästar har ett bättre liv än hästar som inte har ägare/ryttare med tävlingsambitioner.

Men är det en sjujäkla bra stam på en häst, då är den intressant! Och då blir jag besviken om inget står om mankhöjden, jag ringer och den bara är 160 cm hög! Det är så jag menar!

I övrigt håller jag med om att en exakt beskrivning kan inte en säjare ge, för som du säger, vi alla ser ju lite olika på vad som anses relevant.

Ja, det är sant, man bygger upp förhoppningar som inte finns. Fast som sagt tror jag det är lätt hänt oavsett, himla svårt att beskriva en häst både i en annons och per telefon.

Har själv kommit på mig vid något tillfälle att ha missat just sådan "relevant" information och då såklart lagt till det i efterhand om det gått, men det är ju just för att försöka få det till att det förhoppningsvis blir större chans att de som hör av sig faktiskt är intresserade och inte lurats att tro att det är något annat...

Det är väl klart att det finns många uppfödare som vill att deras hästar skall tävla. Meriterade avkommor till ens fölston/hingstar ger givetvis mer klirr i kassan och bättre renommé.

Hälsning Maja

Inte nödvändigtvis. Jag har inte behövs annonsera ut mina knabstrupperuppfödningar (en av dem visas snart som hingst), folk har envisats med att vilja köpa dem ändå, t o m den jag inte hade tänkt sälja. Jag tror mitt s k renommé är utmärkt.

Inte nödvändigtvis. Jag har inte behövs annonsera ut mina knabstrupperuppfödningar (en av dem visas snart som hingst), folk har envisats med att vilja köpa dem ändå, t o m den jag inte hade tänkt sälja. Jag tror mitt s k renommé är utmärkt.

Jomenvisst kan det vara så. När något är en fluga. T.ex. på 70-80-talet med araber, som inte gjorde annat än ställdes ut, sedan kom quarterhästarna på 90-talet. Båda raserna idag kräver prestation numer, mest då araberna då det var längre sedan de var en fluga. Inte ens prestationsaraber är lättsålda numer. Fråga CK som har en kanonprestationshäst som hon inte får såld. Hade hon velat sälja till vanligt folk hade jag köpt den, men där vill hon ha en tävlingsryttare.

Snart är knabstrupper också en övergående fluga (kanske ;) ), ju fler vi får i landet. Islandshästarna har ju även de gått den vägen. Må tro är det Bent Branderup och akademisk ridkonst som gjort knabstrupper populära? Jag visste inte att det var så nu.

Hälsning Maja

Så fånigt att du måste trycka till mig genom att påstå att mina uppfödningar blir sålda för att det är en "fluga".

På tal om vad en köpare vill veta i en annons så såg jag ngt jag ansåg vara ngt jag aldrig skulle skriva i en annons på en saluhäst. I det här fallet en unghäst.
"Lågt pris till meriterad utbildare, normalt pris till mindre meriterad utbildare" eller ngt liknade stod det. I allfall så framgick det med full tydlighet att en meriterad ryttare skulle få betala ett lågt pris, en mindre rutinerad ryttare skulle få betala markant mkt mer.
Öhö?! :confused:

Det är ju lite samma sak som "priset kan diskuteras med rätt köpare" - jaha, men ni säljer gärna till fel ryttare för ordinarie pris? Och hur kul är det som köpare att få höra att "visst får du köpa den, men så illa som du rider och kommer överens med hästen så lägger jag på 40 000."

*KL*

Tänk om ishockey/fotbollsklubbarna vore lika petiga.

Nja, Sundin kan vi inte köpa, inte ens billigt, han har ju faktiskt blivit av med en framtand en gång, vem vet vad det kan föra med sig.

Absolut inte Rami Shaban, han har fel färg.

Jag gillar inte Andreas Isakssons farfar, då kan vi inte köpa honom, tänk om de generna dyker upp?

Jaha, blev inte Kim Källström vaccinerad mot röda hund när han var liten, det sa de inte när vi tittade på honom.

Det har nu i efterhand framkommit att Olof Mellberg bröt armen när han var liten, tror ni att vi kan få prisavdrag?

Faktum är att idrottstjärnor röntgas och genomgår noggranna läkarundersökningar innan de köps. en gammal skada innebär mer svårsåld och ev lägre pris. Kolla på brolin tex..

Ok, ett telefonsamtal som inte slutade i hästköp mao. Visst förstår jag att det kan kännas frustrerande om det blir 10, 20, 50 telefonsamtal "i onödan", men att man inte kommer nappa på det man hör är väl annars något man räknar med att det finns risk för när man ringer på en annons.?

Stämmer precis och inte de 15 efterföljande telefonsamtalen heller trots att då vi varit noga med att ta reda på det viktigaste via mail först så visade det sig att en hel del grejer som stod i annonsen kanske inte riktigt stämde.

En stod det i annonsen att den var maxad D. När vi mailade frågade vi rent ut är hästen 147-148 cm? Fick ett jakande svar på den frågan. Efter lite mailande fram och tillbaks ringde vi upp. Nähä då hade stackars ponny krympt till 138 cm. :eek: Vet själv inte om den ens uppnått d-ponny gränsen då men det är fan skit alltså.

En ponny lät perfekt. 4 år skulle förmodligen krypa över ponnygränsen precis eftersom den låg på 148 cm nu. Allt lät jättebra och den var snäll vid hovslaga besök osv. Gick barfota vilket kompisen tyckte var perfekt eftersom det känns mer naturligt och bra om de kan det. Hon hade i princip bestämt sig för denna ponny när vi ringde för att kolla vem som barfotaverkade henne osv. Kan vara bra om det får fortsätta vara samma liksom. Nähä då helt plötsligt hade hästen varit skodd sedan den var 2 år. Frågade vilken hovslagare hon använde och hon hade samma som jag. Ringde upp honom och fråga om hästen. Svaret vart: Den jävel får vi plegga varje gång den ska skos.

Nä jag funderar på om folk verkligen vill sälja hästarna de har på annons.

Det vet jag inte eftersom jag inte sett dig rida. Och inte heller känner till vilka tränare du rider för = jag vet inte om du tränar för en tränare jag anser är "bra".

Min gammelpålles fodervärd har inga tävlingsambitioner vilket är ok med mig. För jag har sett henne rida och hört hur hon resonerar angående hästhållning när jag ställde frågor på ett sådant sätt att jag jag förstod att vi hade samma inställning vad som är seriös hästhållning och bra ridning.

Jag har inga fördomar, jag skrev att det var vad JAG sett genom livet, inte att alla jag inte sett är på ett visst vis.
Men eftersom jag till 99% sett att en viss typ av hästägare behandlar hästen på ett visst vis, då kan jag ju inte ha ngn annan inställning.

En svårklassryttare i hoppning sa när han var i Sverige och hade kurs (läste i Ridsport) "bara glada hästar vinner rosetter".
Tävlar hästen då finns det dokumenterat hur hästen mår, ser ut och behandlas. Rids hästen inte längre bort än ut i skogen från sitt hemstall, då är det inte många som kan ge referenser alla ggr!

Jag vet tyvärr inte vilka hästar som räknas som tävlingsmaskiner, så det kan jag inte svara på.

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 676
Senast: AbCdE
·
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 854
Ekonomi & Juridik Min kompis har ägt sin häst i 7 år. En hopphäst, halvblod. Hon tröttnade på ridningen och lånade ut henne på foder till en yngre tjej...
2
Svar
21
· Visningar
5 071
Senast: Lobelia
·
Anläggning Står nu inför val av stall/lösdrift och hur jag än vänder och vrider på detta så blir jag inte klokare. Först, lite saker ni behöver...
2
Svar
21
· Visningar
2 696
Senast: spinxx
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar