Eländesponny!

R

Rio

Nu under sommaren är jag lite av en ridlärare åt flickorna på gården när d-ponnyn går under sommaren.
Där finns en shettis som de lär sig rida på. Så länge de lullade på med ledare i skritt i ett par minuter gick det toppen. Nu när de blivit lite äldre (6 år) rider de mestadels själva och har börjat hoppa dessutom.
Ponnyn är den mest typiska shettisen man kan tänka sig, förutom att dra ner huvudet i blixtfart så flickorna far så har hon nu börjat krypa under tråden i ridbanan... Hon har gjort det endast lös tidigare (vid löshoppning) men idag hände det med en av tvillingtjejerna. Som då fastnade i tråden med halsen medan shettisen droog sig framåt tills ryttaren till slut for av baklänges. Hon klarade sig hyfsat med skrapsår och liknande, men rädd såklart.
Vi kopplade på ström på tråden och lät ponnyn nosa på det, hon fick sig en stöt och blev rädd. Dock gav hon inte upp sina flyktdrömmar utan rymde glatt under tråden (kryper) som är 30-40 cm.

Hur att göra nu? Någon ide? Vi ska ha en liten hopptävling för småryttarna i byn på onsdag, lyckat om ponnyn sticker ut... Vi ska stå utställda längs staketet. Men denna ponny skyr iiinga medel alls för att ta sig ut. Ett envist shettissto på 15 bast är rätt tuff!:devil:
Är enda lösningen att bräda in ridbanan, eller kanske leta rätt på en ny ena(som ryttaren sa idag: Jag vill ha en ny, snäll ponny, som grannens ponny!).
Jag vill gärna ha erfarenheter och liknande, vi har misströstat en del idag.

/Sanna - som inser att det inte bara blev långt, utan även rätt flummigt:p

Sv: Eländesponny!

Jag har inga råd angående stängslet... men vill berätta om vår egen shettis.

Det är en stor och kraftig valack på 8 år, vi hade honom på foder i 3 månader innan vi köpte honom i januari i år. Då började även äldsta dottern, 8 år, rida lektion på honom. Och det var då det började... det är som du skriver att när jag körde, tömkörde och vid all hantering var han underbar.... men när äldsta dottern nu började ställa krav på honom.... då blev det jobbigt. Det blev blod, svett och tårar - på riktigt!!! Jag hade gånger då jag gladeligen hade slängt in honom i en slaktbil om en sån åkt förbi just då.... Och så många tårar min dotter fällt över denna häst. Kommer ihåg en lektion då han var extra bökig så ridläraren till och med frågade om dottern ville fortsätta. Hon väste, med tårarna rinnande utför kinderna att hon skulle minsann rida klart lektionen!!!!

Men tack vare vår underbara ridlärare som peppade både mig och min dotter har vi fått fason på honomidag - för nån vecka sen tog de sin första rosett i en clearround - då var tårarna inte långt borta kan jag säga, som vi kämpat!!!!!:D

Ja, än är det ju inte över, han kommer ju testa många gånger till. Dessutom har jag ju två yngre döttrar som snart börjar rida själva och då ska de oxå testas :crazy:

Inget svar på din fråga kanske... men en liten tröst :idea:

Jag förstår inte varför folk ska envisas med att rida shettisar som uppenbarligen inte alls uppskattar det, än mindre hoppa med dem... :smirk:

Använd den shettisen till det den är skapad för - Körning!

Jag förstår inte varför folk ska envisas med att rida shettisar som uppenbarligen inte alls uppskattar det, än mindre hoppa med dem... :smirk:

Får jag fråga dig en sak, hur kan du veta att just denna shettis är skapad för körning den kanske inte ens går att köra och hur vet du att den inte tycker om att ridas, personligen tycker jag det låter som om det är en typisk ponny, en envis än. Hur vet du föresten att shettisen inte tycker om att hoppa har hon sagt något om det, nej. Den verkar bara helt enkelt tycka att det är lättare för den att själv ta komandot genom att krypa under staketet.

glöm det!! shettisen ska ridas om jag säger den ska ridas!! o ingen ska skadas!!
om den vägrar 1 timma står jag 1 ½ timma.... jag har lärt mig att en shettis tar tid....
V

för att lära båda shettisen och barnen kanske??

Kryper han under 30-40 cm staket med ryttare eller när han ur i hagen? ni kan ju plocka fram dressyrstaket under det valiga staketet så blir det lite svårare. Men ha inte ström i tråden! det blir inte roligt för ryttaren om han tänker krypa under då!
Är det nån äldre erfaren som rider/tömkör/kör ponnyn eller är det bara småflickorna som rider? Det är säkert trevligt för ponnyn att jobba med någon erfaren ibland.
Lycka till!

Underbart...
"Det är bara att åka med gumman! vi kommer låsa in er i en bunker så ponnyn inte kan smita ut!"

hmm... den fattade jag inte...:crazy:
men jösses... varför vill shettisen ut därifrån??
gör det till nåt roligt...
glöm spö o liknande..
gör det roligt för envisa lilla gubben/gumman....
ps. går inte att mutra min lilla envisa gumma....tyvärr..
V

Senast ändrad av en moderator:

Jag ägde en shetlandsponny när jag var 8 år gammal, den höll på på samma sätt...
När man är så pass liten är det rätt svårt att säga till hästen på ett bra sätt, men vi kämpade på, mycket beröm så fort hästen gjorde rätt. Dessutom löste vi det från början med att rida dressyr ute på ängar och åkrar, det tyckte han var jätteroligt, och där fanns det ju heller inget staket att krypa under.

Jag kommer ihåg att vi var på en äng där det låg ett par stockar, så vi varvade dressyrpassen med att hoppa lite över de där stockarna, vilket uppskattades.

Men om ni inte har tillgång till någon äng, sätt upp ett dressyrstaket längst ner så shettisen inte kan krypa under. Se till att göra övningar hela tiden för att hålla henne sysselsatt. Arbeta med bommar, gör shettisagiility, AKTIVERA henne!
Shettisar behöver mycket motion!

Känner så väl igen detta:angel:. Har en shettis valack på 12 år som kan vara precis lika dan. När han var hingst 6 år så var han ganska jobbig o rida o gick i princip dit han ville:crazy:. Satte upp en tjej på 15 år på honom för hon var den enda som inte var för stor, som samtidigt kunde sätta honom på plats, trodde vi:p. Det slutade med att Molle tog sats o sprang under staketet (trästaket) o tjejen blev hängande kvar på staketet o ponnyjäkeln fortsatte glatt o sprang hem. Ett år senare kastrerades han för han blev så jäkla hingstig så han blev livsfarlig att hantera. NU har han dock slutat med sina "springa under staketet" fasoner, när rutinerade ungar rider honom, men sätt en nybörjare på ryggen o vi får hämta honom i grannbyn:devil:.

Personligen tycker jag inte shettisar är bra nybörjarponnier, det finns så trevliga b och c-ponnier som man kan ha mkt roligare med och känna sig riktigt trygg på. En shettis som är hanterad och arbetad som unghäst som sysselsätts regelbundet brukar oftast bli trevligare, men många shettisar är ju som du just har beskrivit!
Vill ni fortsätta traggla så kanske ni kan hitta en större rytare som kan sätta ponnyn på plats? Eller att du longerar när de rider? jag förstår att det vill rida själva, men bara så flickorna inte skadar sig:crazy:
Lycka till.

Återgå till ledning i flera gångarter ute , man kan ju springa med en shettis som galopperar så att ryttarna får in balansen för gångarterna. Rid väldigt korta pass på ridbanan då belöning ska ske ganska omgående.

Hon ska lära sig att det är belöning att vara inne på ridbanan. Där händer bara bra saker.....Ryttaren ska sitta av på ridbanan och berömma henne där. Första gångerna räcker det kanske med med en uteritt med ledning på 45 min sedan in på banan och sitt av. Ge henne morot eller vad hon brukar få ridbanan ska vara toppen för henne... Sedan får hon vila ett par timmar i hage för nästa tvillingsyster...samma procedur.

Hon får inte ha chansen att rymma ut från banan.För varje gången hon lyckas och får av sin ryttare är det ju en träning på just det.

Hon ska tycka om banan och veta att det är ett bra ställe att vara på.
Gör uteritterna så roliga som möjligt för henne också - tycker hon det är kul med andra hästar så se till att hon får gå bakom en annan häst också. Så det blir lätt för henne att göra rätt...

Som flera har skrivit här jobbade vi stenhårt med varierad träning och beröm beröm beröm. Vi fick order från vår ridlärare att rida MAX två dar i veckan på ridbana, mycket ridning fritt ute. Då fick jag ju leda barnen. Detta för att han skulle tycka ridning var ROLIGT!!! Idag kan min dotter rida i alla gångarter helt själv på en stor åker. Det kan fortfarande vara så att han sparkar bakut om hon vill att han ska galoppera bortåt.

Enligt vår ridlärare (som för övrigt är väletablerad, kunnig, och duktig) handlade/handlar det om ledarskap. Och ledarskapet har eller är min dotter på väg att ta.

Härlig berättelse! Tack för att du delade med dig av den:bow:

Den shettisen är tyvärr inte inkörd, utan har enbart gått som ridskoleponny. Hoppa verkar hon dock gilla, men har en shettis lärt sig något (krypa under låga staket) så sitter det rätt bra har jag fått erfara.

Varför sätter man då upp ungar som inte har nån kontroll alls?

Ungarna har rätt bra kontroll nu, fixar styrning i de flesta lägen. När ponnyn drar ner huvudet och sätter järnet mot staketet är det dock ibland svårt att parera.
Jag ska dock poängtera att de aldrig lämnas vind för våg, utan vi är alltid minst en äldre ridkunnig närvarande när de är ute på.

Kryper han under 30-40 cm staket med ryttare eller när han ur i hagen? ni kan ju plocka fram dressyrstaket under det valiga staketet så blir det lite svårare. Men ha inte ström i tråden! det blir inte roligt för ryttaren om han tänker krypa under då!
Är det nån äldre erfaren som rider/tömkör/kör ponnyn eller är det bara småflickorna som rider? Det är säkert trevligt för ponnyn att jobba med någon erfaren ibland.
Lycka till!

Med ryttare, dock kommer inte ryttaren med under utan dras av utav staketet. Det där med dressyrstaket lät intressant! Ström har vi självklart inte i när det är ryttare på ryggen!! Ingen risk alls.

Jag själv (kort o relativt lätt och 16 år) har suttit upp på henne några enstaka gånger få minuter då hon varit riktigt envis med flickorna och då går hon som en klocka. Hon har stenkoll på vem som sitter på. Annars brukar jag longera henne, vilket funkar bra.
Vi funderar dessutom på om vi ska prova att tömköra henne, körning borde funka bra då även vi äldre kan hålla i tömmarna då.

Tack!
/Sanna

Bonita4:
Tack för tips och liknande. Skönt att höra att envisa ponnyer kan funka bra!

arabia:
Haha. Låter lite som damen här det. Dom har ju humör de små shettisarna:devil:

Harmonica:
Ja visst vore en trevlig b-ponny det bästa. Det vill gärna flickorna ha också sen de träffat grannens välutbildade b-ponnysto. Men jag kan tyvärr inte besluta om det, även om jag kan upplysa föräldrarna.
Ja longering borde funka, vi får nog ha henne i lina ett tag till.

ridtravare:
Tack för dina tips, det låter väldigt klokt i mina öron. Ska prata med mamman till veckan om hur vi ska lösa det hela.

Tack alla!

/Sanna

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 133
Senast: Juli0a
·
Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 595
Senast: TinyWiny
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 200
Senast: QueenLilith
·
Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 548
Senast: akleja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar