Eländes elände

R

roslagen

Jag fick punka på vagnen, :eek: vem sjutton kom på den idiotiska idén att man ska ha luftfyllda däck???:devil:

Är det någon annan som lyckats lika bra som jag med detta? Hur löste ni tillbakavägen, för självklart händer ju inte en sådan här grej nära stallet utan ju längre bort man är desto bättre.... :crazy:

Sv: Eländes elände

Hur löste du det? :p
Har inte fått punka men jag hade klivit av och gått brevid bara. Gamla bilhjul och gamla skottkärrehjul (naturligtvis i gott skick!) har jag på vagnarna (flak) och det är bara att byta mot lika hjul som jag har extra hemma sen! :smirk:
Men jag tror bara slangen går mer sönder, tror inte fälgarna eller själva däcken tar så mkt styk :smirk:

Du får kosta på ståleker hjul med gummibeläggning; ingen mer punka! :p
Eller fixa gamla bilhjul/skottkärre och ha ett i reserv på vagnen!
Vilken bra ide det ska jag nog fixa om jag får för mig att köra en längre tur! :)

/L

Hejsan! jag lyckades med att slangen exploderade, "skitslang". De var med min nya maratonvagn, och paret har bara gått i par 4 gånger, :crazy: (inga vassa föremål på gatan) men vi hoppade till både hästarna och jag :o sedan fick jag gå brevid vagnen hem, och hästarna var lugna och snälla :D ( men de ska vara ovanligt att de ska hända)

Ja den jävlen ska ha sig en snyting :devil:

Hur många gånger vill du veta om?

Första gången skulle jag ch en kompis köra runt en sjö, kanske 1 mil runt. Vi kommer iväg med fika och hela faderutten och tar oss igenom campingplats, badstrand, sommarstugor mm och HELT PLÖTSLIGT är ena däcket tomt. Jag ringer föräldrarna som mötte oss vid OK i närheten, dit går vi så vagnen inte har någon tyngd i sig, pumpar upp däcket maximalt och travar sedan raskt hem igen! Sista biten fick vi gå...

Andra gången var på tävling. Jag hade innan vi gick och selade på inför maraton många gånger kollat båda däcken men på väg till starten ropar någon "DU HAR PUNKA". Jag tittar ner och visst har jag det. PANIK!! Många försökte hjälpa till men hjulet satt ju som berget, vi hade ju med oss så vi kunde laga om vi bara fick av hjulhelvetet... Tur i oturen var uppstallningen på en travbana så det fanns en rockard (dock 1 meter längre än min...) som vi lånade som var oerhört obekväm!! Med den långa vagnen fastnade vi dock i ett hinder när vi inte kunde "smita förbi" vattnet som planerat (Clicken vägrade genom att visa upp magen för publiken:devil: ) så vi fick ändå bryta. Till saken hör ju att vi hade utklassat motståndet i både dressyr och precision att vi i stort sett bara hade behövt ta oss igenom banan för att vinna totalen, men det lyckades vi då ju inte med...

Efter detta beställdes nya hjul och däck! :idea: Som dock tog tid på sig att komma, så kommande tävling körde vi med tejpat däck (dom var gamla och hade spruckit i gummit då...), som tidigare nämnt, eltejpen - kuskens bästa vän! Men då hade vi sagt att skit samma om det blir punka, vi kör ändå när vi ändå skulle få nya hjul.

Vill du höra fler historier? Att man ändå kör man med luftfyllda däck när man har riktiga gummihjul...:angel: Måste vara ett tecken på ren och skör dumhet!

har alltid med mig två grimskaft, bara att sela av, koppla på grimskaften o rida hem. Jag fick punka en gång 2 km hemifrån mitt i värsta myggperioden så jag var nådigt stressad över att få avselat en svettig häst som stod o skakade av myggskräck. körde o hämtade rockarden med bilen sen, kopplade den i bakluckan :)

Ja det är ett j-a skit men detta är verkligen första gången jag fått punka på någon av mina vagnar. Att lämna vagnen och hämta sedan var ju inget alternativ då den i storstockholm garanterat skulle bli strippad/snodd/misshandlad/torterad inom en kvart. Så stackars hästen fick dra den hem långsamt, långsamt fast när vi mötte en moped och pållen blev rädd och började springa så lät det fantastiskt mycket från det platta däcket så han blev ännu räddare... moment 22!
Man får väl helt enkelt sätta fast reservhjul, verktyg och domkraft på ståplattan så är man alltid säker;)

PUNKA det otrevligaste när man kör jag har på macken köpt punka sprej som jag har pyst i däcken innan jag kört ut så nu har jag sluppit punka i ett år punkasprej räddaren i nöden lycka till

Jag skaffade också punkaspray men jag fick (som tur var?) aldrig tillfälle att använda den... Men då ska man spruta in allt i däcket och snurra däcket så det blir jämnt fördelat eller nåt... Men det är ju svårt att fixa själv med förspänd häst! Bäst är att bojkotta de luftpumpade helt...:devil:

Där ÄR du juh..

Undrade faktiskt vart du hade tagit vägen?

Du vet att jag till 99% är oense med dig och dina "dumma" kommentarer..;)
..men det har änna varit tyst här..hmmm

Ingen som jag/vi kan reta oss på alls!
Som detta inlägget tex..du är för rolig!

En häst som stod och skakade av myggskräck!
Huva, en häst som blir rädd för så små saker skulle jag inte ge mig ut med alls.
Tänk om det skulle komma en MOPED!!!

Välkommen tillbaka Snigelfarmor!:bow:

Senast ändrad:

:rofl: Jag läser inte ens de svaren men gjorde det nu och konstaterar krasst att alla hästar går faktiskt inte att rida på av oliak orsaker.

Förresten är ju min pålle rädd för just mopeder men ger vi oss aldrig ut och möter dem kan han ju heller inte vänja sig:idea:

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej Buke, Jag skriver under anonymt nick pga att det är personligt och allmänt jobbigt. Bakgrund: Jag jobbar som konsult sedan några år...
2
Svar
28
· Visningar
4 209
Senast: monster1
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 687
Relationer Många diskussioner här brukar ju handla om hästlivet i relation till en partner, men hur funkar kompisrelationer för er som ”lever...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 391
Senast: emma-vsm
·
Anläggning Hjälp! Jag har min häst inackoderad i ett mindre stall, det är bara min häst och hyresvärdens två hästar där. Mer än en gång under tiden...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
9 495

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka