Elak kille på min son på dagis- igen!!!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Gry

Trådstartare
Innan jul var det kaos på dagis, långtidsjukskrivningar och vikarier medförde att tempot var hetl uppskruvat coh ett killgäng hade tagit över. Min pojk och några andra (för att inte tala om tjejerna) blev kraftigt påhoppade, sparkade och "fick inte vara med" vilket de sa högt varenda gång. De hade speciellt ett rum där de fick busa och stoja helt fritt i och där de "värsta" kunde vara elaka utan att ngn såg, för dörren var stängd.
Vi och några andra föräldrar pratade med dagis och det har skett en enorm uppryckning plus att ordinarie är tillbaka. Den "elakaste" killen lugnade ner sig, och hans familj fick tillsägelse om att han inte kunde vara där full tid eftersom han inte mådde bra.

Nu har det dock börjat igen :cry: Förra veckan rapporterade min son om dagliga sparkar och slag och att han "inte får vara med". Han är jätteledsen. Idag kom jag till dagis och fröknarna berättade att min son och den "elaka" hade bitit varandra och förväntade sig att jag skulle skälla på min son. Frågade några barn vad som hade hänt, plus min son och det som hade hänt var att efter en hel dag med trakassering och puttningar hade min son slängts in i ett hörn och blivit påpucklad. Han hade blivit "räserarg" och bitit tillbaka varvid han fick bett av "den elaka".

Killen som varit på min son stod och flinade när min son berättade det här och fler killar kom fram och berättade om busungens framfart coh sa att han var likadan mot dem. GAH!!!! Säger jag bara. Sa naturligtvis till "ungen" att han skulle vara snäll osv i trevlig ton men hade god lust naturligtvis att inte vara fullt så pedagogisk (Typ; Är du inte snäll nu så dör Spindelmannen! :angel: )

Sambon är skitarg och jag är förtvivlad. Funderar på att fråga rätt ut vad tusan de ska göra för att lösa det här problemet. Alternativt ringa kommunen och byta dagis. Om de bara hade tagit tag mer i det och jobbat "proffessionellt" med det hade jag kännt mig mer trygg. Nu känns det som att bara inte vi klagar gör de ingenting.

Hur mkt ska man stå ut med? Inte kan de väl påstå att pojkar är pojkar här? Då är det väl ändå oproffsigt? Eller är jag en hönsmamma?

Det känns lite konstigt att personalen inte ger fler signaler om att de tycker att det är tokigt. En i personalen som har ett gravvik är väldigt proffsig och Up to date med förhållningssätt, olika pedagogiker osv, resten har jobbat där i 18 år och tycker att det gamla funkar alldeles utmärkt (vilket det har gjort till och från)

Tankar och funderingar? :confused:
 
Sv: Elak kille på min son på dagis- igen!!!

Personalen måste ta tag i situationen bums! Jag hade varit lika arg o förtvivlad som ni är!
Personalen måste punktmarkera pojken som hoppar på din son o verkligen markera att det han gör är fel! Det får inte uppkomma situationer där han får möjlighet att gå på din pojke!
Du kan prata med föreståndaren om inte personalen tar dig på allvar! Känner du att du inte får gehör där heller så får du antingen gå till högsta instans eller byta fsk!
(Jag hade nog känt att om ingen tog tag i problemet av personal eller chef, då hade jag flyttat!)

Har du pratat med det andra barnets föräldrar? Det kan oxå vara en idé.

Visst pojkar är pojkar, men de ska ju inte ha ihjäl varandra! Tycker att det är mycket oproffsigt skött av personalen!

Lycka till!
 
Sv: Elak kille på min son på dagis- igen!!!

Tycker att det är hemskt!!! Har liknande erfarenheter.. och vad skall man säga till ens dotter när hon berättar att nån slår henne och att ingen gör nått? Efter att man talat med fröknar.... Jag fick personligen "spel" på dagis efter att jag själv blev attackerad av en grabb i 4 årsåldern... Han kom springandes och slog mig i magen... Dagis fröken bara tittade och sa med väldigt snäll ton att så där gör man vell inte.....utan resultat, han kallade henne jävla kärring!

jag grep tag i ungen satte honom på en stol.. och talade strängt om för honom att man inte får slåss! Och att man inte säger sådana fula saker... Han började stört tjuta och skrek ännumera, jag var bara dum och ingen kärring skulle få bestämma över honom... (undrar hur han har det hemma:confused:

Jag pratade med dagispersonalen och sa att de facktist har ansvar för dessa barn.. Och att jag föruttsättter att mitt barn går säkert när hon är på dagis... om man inte kan handskas med 4-5 åringar så kanske man inte skall jobba på ett dagis?! Talade om för dem att det är deras jobb att se till att ungar inte slåss och att de inte mobbar varandra! Att de kanske måste agera hårdare, snabbare vid sådana här fall.. Inte bara sopa undan bekymmret igenom att sära på ungar.. Om inte de talar om för barnen att man inte slåss vem skall då göra det? Och vilka ungar är det som får betala priset för att personalen är lamslagna? Vi pratar ju om ungar som vistas på dagis väldigt länge, ofta 5 dagar i veckan, 9-10 timmar om dagen.. Där stod altså trion av dagispersonal och den ena blev rödare än den andra... Det blev ändring... de ryckte upp sig..

För att svara på frågan.. Så visst pojkar är pojkar, men därmed inte sagt att ungar skall få bete sig hur som helst!!! DAGIS SKALL VARA FÖR ALLA! Och det är personalens uppgift att se till att det fungerar.....

Jag tycker att du skall kräva ett möte med berörd personal och deras chef, dvs rektor! berätta hur du känner, hur din son känner sig.. Ställ personalen mot väggen... Och kräv en lösning på bekymmren.. Det brukar ha effekt att visa att man menar allvar.. Kan de inte fixa till det så får du försöka byta dagis... Tråkit men man får göra vad man kan... MAN KAN SOM FÖRÄLDER KRÄVA ATT BARNEN INTE FÅR STRYK PÅ DAGIS! och du är absolut ingen hönsmamma för det...
 
Sv: Elak kille på min son på dagis- igen!!!

Personalen måste ta tag i situationen bums! Jag hade varit lika arg o förtvivlad som ni är!
Personalen måste punktmarkera pojken som hoppar på din son o verkligen markera att det han gör är fel! Det får inte uppkomma situationer där han får möjlighet att gå på din pojke!
Du kan prata med föreståndaren om inte personalen tar dig på allvar! Känner du att du inte får gehör där heller så får du antingen gå till högsta instans eller byta fsk!
(Jag hade nog känt att om ingen tog tag i problemet av personal eller chef, då hade jag flyttat!)

Har du pratat med det andra barnets föräldrar? Det kan oxå vara en idé.

Visst pojkar är pojkar, men de ska ju inte ha ihjäl varandra! Tycker att det är mycket oproffsigt skött av personalen!

Lycka till!


Prata med föräldrar funkade inte i mitt fall då de inte kan varken svenska eller engelska... .. Detta drabbar så klart pojken som slog mig också... Han får bete sig så mot sin mamma med har jag observerat.. Detta är inget enstaka fall utan det är fler ungar på dagis som har det så.. en liten detalj bara.. Jag var ganska frustrerad....
 
Sv: Elak kille på min son på dagis- igen!!!

*kl*

När jag läser detta så inser jag ännu mer hur bra det verkar fungera hos min dotters dagmamma/dagis (dottern är på ett dagis de dagar dagmamman är ledig/sjuk)

Oftast lugnt & fint, ibland lite stojigt men aldrig okontrollerat.
Om något händer går personalen in direkt & undersöker saken, hjälper barnen att komma fram till vad som hände, varför det hände & vad de ska göra åt det :bow:
 
Sv: Elak kille på min son på dagis- igen!!!

Pojkar ska klara av att vara trevliga precis som tjejer.

Exakt!
Uttryck som "pojkar är pojkar" får mig att se rött!
Alla ska lära sig hur man uppför sig!
Inte komma undan med att skylla på nån sorts "busgen". :crazy:

Annars kan man ju också börja fundera; om man nu låter "pojkar vara pojkar", dvs inte behöva ta hänsyn, kan det ha nått samband med att 90% (typ) av de som sitter i fängelse är just pojkar (män)?

Kanske många av dessa hade kunna räddas på ett tidigt stadium om de inte tillåtits vara "pojkar", dvs lärt sig ta hänsyn till sin omgivning?
 
Sv: Elak kille på min son på dagis- igen!!!

Jag arbetar på fsk!
Prata med föräldrarna kan man göra trots att de inte kan språket. Det är bara för förskolan att se till att ta in en tolk! Har arbetat på mångkulturell fsk ett bra tag o vet hur frustrerande det är att inte kunna kommunicera direkt. Men tolk finns!

Har även varit med om pojkar som behandlar sina mammor illa o det är många gånger en kulturell fråga... MEN det rättfärdigar inte att de gör det o vi säger alltid till mammorna att det är oacceptabelt beteende!
 
Sv: Elak kille på min son på dagis- igen!!!

Mitt "pojkar är pojkar" var sagt med ironi vilket inte framkom av mitt inlägg!
Självklart ska pojkar uppföra sig vilket jag oxå förmedlade ganska tydligt i övrigt tycker jag!
Att uppföra sig illa har inget med gener att göra!
 
Sv: Elak kille på min son på dagis- igen!!!

Pojkar ska klara av att vara trevliga precis som tjejer.

Javisst. Självklart. Ingen snack om saken och jag ser oxå rött. Problemet är att på förskolan tycker ingen av personalen att det. De säger ofta att killar är killar och tjejer är tjejer och såååå är det bara. Suck. Sann feminist som jag är har vi diskuterat det ett antal ggr. :devil: (fast det framkom verkligen inte här) Jag har inte resignerat men försökte halvdesperat se det från deras synvinkel; möjligen det att även om killar är som killar är måste det väl finnas en gräns för hur mkt "kille" man får vara?!

Tillägg till alla:

Har nu pratat med en annan förälder som jag har kontakt med, hans barn har oxå råkat ut för "bossen". Hans barn kom hem med ett blått öga idag. (Jag hämtade två tim före han) och efter alla incidenter idag hade personalen extra möte när han kom. Att det ska till sånt här???!!!! :mad: :cry:
Tänkte därför vänta med kraftåtgärd tills vi vet vad de har på planering, har de ingen får de banne mig komma på ngn, annars blir det samtal till rektor och händer inget där inom snar framtid blir det byte av förskola. Nu är det nog.
 
Sv: Elak kille på min son på dagis- igen!!!

Det måste ju vara något som ligger bakom pojken beteende! Man föds ju inte elak, eller? :confused: Men jag tycker minst sagt att det är slött av personalen att låta det gå så här långt! Om inte annat så får ju personalen ta in barnets föräldrar till ett samtal o gemensamt komma fram till en lösning!
Stå på dig!!!
 
Sv: Elak kille på min son på dagis- igen!!!

Det måste ju vara något som ligger bakom pojken beteende! Man föds ju inte elak, eller? :confused: Men jag tycker minst sagt att det är slött av personalen att låta det gå så här långt! Om inte annat så får ju personalen ta in barnets föräldrar till ett samtal o gemensamt komma fram till en lösning!
Stå på dig!!!
Tror inte heller att pojkstackaren är född elak. och hade min son varit elak på det där sättet hade jag krävt att personalen skulle jobba proffsigt och med ett bra förhållningssätt. Det är knappast bra att "lyckas" med att vara elak och få andra barn rädda. Och inte håller man på så där för att man är så himla lycklig heller. Så jag har jättestor förståelse. Egentligen.

Det är bara det att den där försåelsen kommer på sniskan lite när min son är ledsen för att han fått sparkar och inte får vara med. Eller som nu ikväll när han berättade att "bossen" vill leka slagsmål och slår de andra... Men jag har empati med bråkstaken oxå, bara kanske inte just nu när det är så skönt att få ur sig all frustration. (Buke är en underbar ventil ibland!)

Är det ett bra förslag att föreslå att de tar in en extra vick ett par timmar per dag för att hålla extra koll på det tuffa killgänget? Borde väl vara en bra investering (men investeringar för framtiden kanske inte är kommuners starka sida...)?
 
Sv: Elak kille på min son på dagis- igen!!!

En extra personal hade varit perfekt! Då har de andra i personalen inte press på sig att "övervaka" o ta tid från de andra barnen. Har själv varit i den situationen o det är inte lätt att vara på alla ställen samtidigt! Barn är fenomenala på snabba förflyttningar! :D

Tycker du ger ett väldigt genomtänkt intryck o kan du bara hålla dig saklig o lugn när du pratar med personal o ev chef så ska det mycket till för att de inte ska lyssna på dig!
Man blir som en tiger när det gäller ens egna barns väl o ve! :love: :love:

Jag tror inte att förskolan är så pigg på att du ska byta ställe, det ser ju inte bra ut för deras del! Men om det inte blir ändring tycker jag absolut att du ska göra det!
 
Sv: Elak kille på min son på dagis- igen!!!

Är det ett bra förslag att föreslå att de tar in en extra vick ett par timmar per dag för att hålla extra koll på det tuffa killgänget? Borde väl vara en bra investering (men investeringar för framtiden kanske inte är kommuners starka sida...)?

Det är det bästa förslaget. Jag blir grymt ledsen av att läsa att förskolepersonalen "borde" göra mer osv. Idag är resurserna så snåla så hur ska man hinna med? Är man ensam efter rasten och står och torkar tre barn på toaletten så kan man omöjligt befinna sig på 15 andra ställen samtidigt. Sen får man höra att man är typ... lat... Många glömmer bort omvårdnadsbiten som tar TID! Någon kissar på sig, då ska man trolla bort de blöta kläderna, torka upp samt trolla fram de torra kläderna och helt så ska det inte ta någon tid alls. Helst inte om någon förälder glömt att skicka med extrakkäder, då ska man trolla fram andra lånekläder snabbt och även det samtidigt som man har koll på 17 övriga barn.

Med andra ord så spelar det ingen roll hur engagerad man än är när det inte finns resurser eller tid... Och den tiden man har kvar ska man ägna sig åt att leta strumpor eller trä på fingervantar istället för att jobba med barnen...

Så kan man få in en resursperson för denna pöjk så är det kanon! Det är inte alltid så lätt att få det... Men chans finns. Ibland så...
 
Sv: Elak kille på min son på dagis- igen!!!

Vad bra att det finns tolk.... Undrar just om "vår" dagispersonal andvänt sig av sådan?.. Ingen har informerat mig om att det finns.. Jag frågade inte heller i.o.f..

Och jag tror också att det lönar sig att var lugn och saklig när man talar med folk om problem.. även om jag inte klarade av mer än att vara saklig....jag har lite humör.. det var nån som sa nått om tiger..:smirk: .. I vilket fall som helst så funkade det... Det blev ändring, till det bättre....

Jag menar givetvis att barn är ju barn..... Kanske var fel uttryckt med pojkar är ju pojkar... barn är inte alltid snälla mot varandra.. Ni som är pålästa, vid vilken ålder utvecklar barn empati?

Barn behöver vuxna som hjälper dem att styra upp i allt ibland...Och det är ju väldigt frustrerande att vara tvungen att lämna iväg sitt barn nånstans som barnet inte är tryggt...
 
Sv: Elak kille på min son på dagis- igen!!!

Jag förstår vad du menar BRANDGUL...

Men i mitt fall så har jag stått och sett på hur ungar ryker ihop och dagis personal stått och tittat på utan att ingripa...förren nån unge störtgråter.. Då tar de ena ungen (den som slagit) i handen och säger: det där blev ju inte så bra kom får du rita istället... Allt det här hände en morgon vid lämning av barn..
Och det tycker jag är lathet.. Det jag såg var att man valde den enklaste lösningen.. Sätt det elaka barnet i aktivitet nån annanstans så slutar den slåss, i stället för att ta tjaffset som blir om man talar om att man inte får slåss, och reda ut bråket..

Sen fattar jag att det är många gånger en mardrömslik situation som dagispersonalen sitter i.. Uppfostra andras ungar... och dessutm hur många som helst samtidigt...:crazy:
 
Sv: Elak kille på min son på dagis- igen!!!

Fast utvecklar barn empati, måste de inte lära sig det? Jag tycker det är väldigt trist att se att det finns människor som ursäktar dåligt uppförande med att de är pojkar, tänker på dagispersonalen nu i första hand men även många andra. När är det tänkt att pojkar ska lära sig att visa hänsyn och växa upp till ansvarstagande vuxna karlar om de får uppföra sig som svin från det att de är små? :confused:

Jag skulle aldrig klara av att jobba med ungar, jag skulle bli så förbannad att jag skulle explodera om jag såg sånt här som ni skriver i tråden. :o
 
Sv: Elak kille på min son på dagis- igen!!!

Fast utvecklar barn empati, måste de inte lära sig det? Jag tycker det är väldigt trist att se att det finns människor som ursäktar dåligt uppförande med att de är pojkar, tänker på dagispersonalen nu i första hand men även många andra. När är det tänkt att pojkar ska lära sig att visa hänsyn och växa upp till ansvarstagande vuxna karlar om de får uppföra sig som svin från det att de är små? :confused:

Jag skulle aldrig klara av att jobba med ungar, jag skulle bli så förbannad att jag skulle explodera om jag såg sånt här som ni skriver i tråden. :o


Jo men jag har läst nånstans att barn inte utvecklar empati förré nån viss ålder.. Altså jag menar en riktig förståelse för andra... Visst bygger det på att nån hjälper dem att lära sig det...
 
Sv: Elak kille på min son på dagis- igen!!!

Barn utvecklar förmåga till empati helt på egen hand men för att barnet skall kunna använda det så behöver den ha en miljö som tillåter den att växa.
Se det på samma sätt som att barn som får minimal kontakt och minimal stimulans med andra människor i unga år kan utveckla autism. Det är bristen på stimulansen som gör att barnet inte utvecklas rätt inte att oförmågan finns där från början. Sedan finns det autism som är medfödd där miljön inte är orsaken precis som det finns med empati.
Sedan så är det så att barnet mycket väl kan ha förmåga till att känna empati men samtidigt ha andra problem så att det ser ut som om dom inte hade den förmågan.
Det krävs att man är duktig på att läsa barn och förstå orsak och verkan.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Japp, här sitter man halv två på natten och känner sig som en kass förälder (fast jag innerst inne vet att mina pojkar mår alldeles...
2
Svar
25
· Visningar
18 156
Senast: Zaria
·
Z
Hästmänniskan Vet inte riktigt vart jag ska börja. Behöver hjälp. Jag och familj flyttade till ny ort för 3 år sedan. Allt var frid och fröjd, vi...
Svar
7
· Visningar
2 648
Småbarn Sonen (fyller 3 om två månader) började på dagis för lite mindre än en månad sedan. Från början var det tänkt och sagt att han skulle gå...
2
Svar
35
· Visningar
4 993
Senast: Lupin
·
  • Låst
Övr. Barn Börjar bli lite bekymrad över mina barns dagis. Personalen gör väl vad de kan, antar jag, men det tycks inte bita särskilt hårt. Min...
Svar
16
· Visningar
1 344
Senast: Gry
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp