El på boxgallret.

Sv: El på boxgallret.

Jag vet svenska ryttare som burat in sina hästar med elstaket uppevid på boxen... Av den anledningen att hästen inte ska hoppa på väggarna för att betäcka brevid..

El i boxgallret har jag inte sett tidigare, däremot är egna små elstängsel högst upp på boxväggen är ju mer regel än undantag när man har en hingst ute på tävling, boxarna är ju sällan tillräckligt höga så hingstarna når över, få hingstar är så trevliga att de struntar i den häst som står i boxen bredvid/bakom...

Jo... så kan det ju också vara..... men fy och behöva hålla på så... btw frågar ts vilkens häst är det???? PM om du vill!

*KL*

Jag har under en begränsad tid (en vecka typ) haft eltråd runt boxen på en box hemma. Det har varit när det kommit hit hästar som av en eller annan anledning fått för sig att det här med boxar utan galler var ju kul, då kan man idka boxhoppning. Det har handlat om hästar som inte varit rädda/uppstressade, utan som helt sonika rest sig över väggen eller försökt hoppa väggen för att ta sig ut när det inte passat. En av den brukade lugnt och stilla gå upp på bakbenen, och sen lägga frambenen över boxdörren och sen stå där och tycka det var jättekul...

Det är en stor risk med en sådan häst, och i de två fall det inträffat har jag satt en eltråd 1 dm ovanför boxkanten, väl synlig. Det brukar ta 2 - 3 elstötar så inser de att det var inte så himla kul. Självklart har de INTE lämnats utan tillsyn med elen påkopplad.

Eftersom det länge var en box som bara användes till inackorderingar fick eltråden sitta kvar, utan påkopplad el. Jag hade djurskyddsinspektion i samma veva, och de frågade varför det satt eltråd, jag förklarade och de tyckte 'okej'. Ingen anmärkning eller dikussion.

(Observera att jag ALDRIG ens skulle fundera på el på en häst som pga rädsla/nervositet reagerade på att exvis bli lämnad ensam med att försöka hoppa, en sån häst blir inte ett dugg mindre stressad av att få en elstöt i det läget, även om den skulle sluta försöka hoppa)

Det är inte bara Djurskyddsmyndighetens regler som gäller här. Även regler för elsäkerhet kan ju ha ett och annat att säga om detta. Arbetsmiljöregler om man har anställda kanske.

Hur är det tex med risk för överslag och brandrisk tex? vad säger försäkringsbolaget?

Jag vet egentligen inte men det finns ett flertal olika aktörers regler som kan gälla så det räcker inte att se vad Djurskyddsmyndigheten säger.

Det enda jag har läst ang. elsäkerhetsreglerna så är det att elaggregatet måste sitta utomhus på ett icke brännbart material.

Men usch! Det är inte djurvänligt för fem öre. stackars häst. Håller med den som skrev att är den så folkilsken så är det bättre att låta den somna in.
Sverige är ett konstigt land ibland. Det får inte vara för brett mellan gallren i boxen, men det är ok att ha el i boxgallret. Vart finns logiken?

den hästen som Sorbe visade på bild har el och munkorg helt enkelt för att hon biter sönder sig själv och täcken, hon är lite lustig men det är inget fel på henne. Och elen är bara där för att skydda henne.

och hon är INTE folkilsken.

den hästen som Sorbe visade på bild har el och munkorg helt enkelt för att hon biter sönder sig själv och täcken, hon är lite lustig men det är inget fel på henne. Och elen är bara där för att skydda henne.

och hon är INTE folkilsken.

Varför har hästen el då? Om det är så att den biter sönder sig själv och täcken, varför räcker det då inte bara med en munkorg? Vad skulle den skyddas ifrån? *nyfiken* :)

Nä det är nånting att den gnuggar sig mot väggen...hmm. Måste uppdatera infon lite, minnet sviker.

men snälla nån biter hon sönder sig själv,då måste det fattas henne något kanske mer utevistelse eller är elstötar något att tänka på för nagelbitare kanske?

nämen det är lindor och täcken o blaha blaha..topphäst vet du...

en häst jag känner fick alltid ha haklapp, munkorg eller något liknande när han eller någon hagkompis/granne hade täcke på sig, för han slet sönder allt annars.

han gick i hage varje dag, reds 5-6 dagar i veckan, åt en väldigt välbalanserad foderstat.

men han kanske borde avlivats istället... :smirk:

en häst jag känner fick alltid ha haklapp, munkorg eller något liknande när han eller någon hagkompis/granne hade täcke på sig, för han slet sönder allt annars.

han gick i hage varje dag, reds 5-6 dagar i veckan, åt en väldigt välbalanserad foderstat.

men han kanske borde avlivats istället... :smirk:

Fast nu skrev ju faktiskt Qwerty hopp att hästen bet sönder sig själv! Vet inte om Qwerty hopp bara uttryckte sig klantigt och menade att hästen biter sönder täcken med mera.

/Maria

Det är inte bara Djurskyddsmyndighetens regler som gäller här. Även regler för elsäkerhet kan ju ha ett och annat att säga om detta. Arbetsmiljöregler om man har anställda kanske.

Hur är det tex med risk för överslag och brandrisk tex? vad säger försäkringsbolaget?

Jag vet egentligen inte men det finns ett flertal olika aktörers regler som kan gälla så det räcker inte att se vad Djurskyddsmyndigheten säger.

Håller med dig om det. Skulle inte tro att det skulle vara så populärt tilltag ur försäkringsbolagets synvinkel. Enligt regler för elsäkerhet så måste all metall vara jordad. När vi byggde vårt nya stall så jordade elektrikern all metall, boxgaller....rubbet, om det t.e.x blir ett överslag.

/Kicki :)

nej men inte vill jag att han skulle avlivats istället, varken den häst tråden handlar om eller den häst du beskriver,men ofta är ju ett avvikande beteende en produkt av för konstlad hästhållning som man kan rätta till genom att tillgodose hästens basala naturliga behov istället för att konstra till det ännu mer, Lyckliga hästar biter varken sönder sina egna eller kompisarnas täcken , jag är åxå så naiv att jag tror att även tävlande individer på hög nivå fungerar bättre om dom får vara hästar mellan tävlingsvarven då kan även deras ryttare begära prestation med gott samvete,:bump:

Lyckliga hästar biter varken sönder sina egna eller kompisarnas täcken , QUOTE]

:confused:
Joho, det kan dom väl visst göra!
Om två lyckliga hästar leker med varandra oavsett dom har täcke eller inte så brukar ju bett och spark ingå.
Att täcken då går sönder har väl inget med huruvida dom är lycklig eller inte?

Jag trycker inte det är särskilt mycket att bli upprörd över. Det kan ju nämligen vara så att hästen biter sig själv i stressade situationer, exmpelvis finns det hingstar som biter sig själv om brunstiga ston finns närvarande. Hästar på denna nivå är ju oerhört dyrbara så jag är nog säker på att denna lösning är det mest humana i denna hästs situation. En häst på denna nivå måste kunna prestera på topp, och huruvida den skulle sluta om dess naturliga behov tillgodoses är ju svårt att veta. Jag har själv haft en hingst som bet sig själv i tid och otid, å jag kan lova att hans naturliga behov var tillgodosedda från den dan han född blev. Så ibland har faktiskt hästar konstiga beteenden som man inte riktigt kan styra.:confused:
Hästar på denna nivå måste kunna prestera 100%, å de får för det mesta en minutiös skötsel och omvårdnad under tävlingsdagarna, för om hästarna inte mår bra så presterar de helt enkelt inte tillräckligt bra resultat heller. Sedan om man har ström eller ej på boxgaller, och om det är tillåtet eller inte... Man kan ju inte tro annat eftersom man använder det i sådana här sammanhang. Det finns ju många olika aspekter till varför. Enklast är väl i sådana här fall se till att fråga arrangörerna, då får man kanske förklarat för sig varför det är på detta vis, å så slipper man bekymmra sig desto mera....

Jag trycker inte det är särskilt mycket att bli upprörd över. Det kan ju nämligen vara så att hästen biter sig själv i stressade situationer, exmpelvis finns det hingstar som biter sig själv om brunstiga ston finns närvarande. Hästar på denna nivå är ju oerhört dyrbara så jag är nog säker på att denna lösning är det mest humana i denna hästs situation. En häst på denna nivå måste kunna prestera på topp, och huruvida den skulle sluta om dess naturliga behov tillgodoses är ju svårt att veta. Jag har själv haft en hingst som bet sig själv i tid och otid, å jag kan lova att hans naturliga behov var tillgodosedda från den dan han född blev. Så ibland har faktiskt hästar konstiga beteenden som man inte riktigt kan styra.:confused:
Hästar på denna nivå måste kunna prestera 100%, å de får för det mesta en minutiös skötsel och omvårdnad under tävlingsdagarna, för om hästarna inte mår bra så presterar de helt enkelt inte tillräckligt bra resultat heller. Sedan om man har ström eller ej på boxgaller, och om det är tillåtet eller inte... Man kan ju inte tro annat eftersom man använder det i sådana här sammanhang. Det finns ju många olika aspekter till varför. Enklast är väl i sådana här fall se till att fråga arrangörerna, då får man kanske förklarat för sig varför det är på detta vis, å så slipper man bekymmra sig desto mera....

:bow: :bow: :bow:

Är det möjligtvis hästen till vänster du menar?

Vilken läskig bild. Hästen ser ju faktiskt folkilsken ut, när den är så.. utspökad.. :( Tycker faktiskt att det är tr¨kigt att se att det ska behövas ha på sånt här på hästarna, samt el i gallren, om det nu stämmer..
(Inget är menat till dig, vars inlägg jag skriver i) ;)
//Ellinor

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 545
Senast: mars
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 296
Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
991
Senast: Cactus
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 299
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar