Jag trycker inte det är särskilt mycket att bli upprörd över. Det kan ju nämligen vara så att hästen biter sig själv i stressade situationer, exmpelvis finns det hingstar som biter sig själv om brunstiga ston finns närvarande. Hästar på denna nivå är ju oerhört dyrbara så jag är nog säker på att denna lösning är det mest humana i denna hästs situation. En häst på denna nivå måste kunna prestera på topp, och huruvida den skulle sluta om dess naturliga behov tillgodoses är ju svårt att veta. Jag har själv haft en hingst som bet sig själv i tid och otid, å jag kan lova att hans naturliga behov var tillgodosedda från den dan han född blev. Så ibland har faktiskt hästar konstiga beteenden som man inte riktigt kan styra.
Hästar på denna nivå måste kunna prestera 100%, å de får för det mesta en minutiös skötsel och omvårdnad under tävlingsdagarna, för om hästarna inte mår bra så presterar de helt enkelt inte tillräckligt bra resultat heller. Sedan om man har ström eller ej på boxgaller, och om det är tillåtet eller inte... Man kan ju inte tro annat eftersom man använder det i sådana här sammanhang. Det finns ju många olika aspekter till varför. Enklast är väl i sådana här fall se till att fråga arrangörerna, då får man kanske förklarat för sig varför det är på detta vis, å så slipper man bekymmra sig desto mera....