El på boxgallret.

Sv: El på boxgallret.

Är det tillåtet att ha el i skrittmaskinen då?
Jag har alltid tyckt att det är ett otrevligt sätt att få igång hästen på...
(Jag menar alltså el i " mellanväggarna, de som åker runt runt ;))

Asså att hästen hade munkorg, fine, men el i boxen känns inte ok...

det där med att ha el i boxen. man ska ju betänka att hästen är ett flyktdjur och en häst i rymlig hage som får en elstöt rusar iväg en bra bit med en gång, det är en del av hästens naturliga beteende. När hästen har el runt boxen hindras detta beteendet. Hästen får en stöt men måste stå kvar på samma ställe för att inte få fler stötar. Ska man vara sådan så betyder detta faktiskt att hästen bestraffas för ett naturligt beteende - flyktinstinkten - vilket inte jag tycker är acceptabelt.
Sen har vi sjukhagarna. Jag tycker att det är en viss skillnad mot boxen eftersom hästen som står i sjukhage är van vid att få en stöt och rusa iväg i hagen och förstår att den ska undvika att nudda stängslet. I en box däremot brukar man inte få en stöt, alltså finns det ingen anledning att akta sig för gallret. När hästen plötsligt en dag får en stöt är första impulsen att springa iväg eller skygga liksom den gör i hagen när det bränner till på mulen (får en stöt) eller på ridturen när den blir skrämd av något, men det enda som händer är att den får en till stöt om den inte låter bli att skygga.

Det där med el i skrittmaskinen för att få igång hästen kan jag förstå men samtidigt finns det säkerhetsaspekrer där också. Var i Canada hos min pojkvän när en av unghingstarna kom på en mycket rolig lek. de sprang alihop och bet i gallret framför och heltplötsligt hade han krupit under sin. Hanh är över 1.65 och gallret slutar en halvmeter ovanför marken så måtten var ok. Han gjorde det inte för att komma åt de andra utan bara för att det var roligt i tristessen (min tolkning av situatonen) och blev mycket chockad då det helt plötsligt var ytterligare en hingst framför honom(de kördes alltid med en ledig lats mellan hästarna, dvs tre åt gpngen i en sex hästars maskin).
Efter att han gjort detta två gånger på fem minuter (akuta räddningar emellan så att de två inte skulle slå ihjäl varandra) fick han gå ensam för säkerhets skull. Detta var dock inte hållbart i längden då vi hade många som skulle gå på kort tid. Som lösning låste vi grinden framför och bakom honom vilket hjälpte men jag kan ändå inte fundera på vad som hänt om han desperat velat komma fram. Troligen hade han hittat på något annat sätt!

Hade det då varit legitimt med el för att få honom att sluta?
Hade det varit det om hans försök varit såpass att han fastnade?
Hade man hellre joggat honom förspänd och lagt allt det extraarbetet? (hästen var dessutom något besvärlig att jogga för vagn + att han slog genom skalpersen i tid och otid i vagn men inte i maskin)

Det skulle inte varit aktuellt att sätta el på just denna häst då han enbart var två år och då kanske blivit rädd för gaten vid race - inte bar då man ska vinna lopp men frågeställningen är snarare teoretisk vid hästar i allmänhet.

MVH / Kajsa - fundersam

Till Fleur: Nää, jag tänkte väl det, ändå vet jag flera som har det...

Till Corminta: Jag förstår vad du menar, det är klart att man kan undvika sådana olyckor genom elen, men det känns ändå fel.:confused:

Usch ja, sånt är läskigt! när jag var på Flyinge hände en liknande grej, fast den hästen stod still och lät grindarna åka över ryggen på honom. Det var bara han och en annan häst i skritten men han tog sig in till den andra och sparkade den så illa att benet bröts.

Man får ju inte ha el på smågrisar, inte el i skrittmaskiner så jag är rätt säker på att man inte heller får ha det i boxar...

Att vi inte får ha det i skrittmaskin är idiotiskt tycker jag. Händer många olyckor där hästar trasslar in sig i möget för att de inte har tillräckligt med respekt för mellanväggarna...

Jag trycker inte det är särskilt mycket att bli upprörd över. Det kan ju nämligen vara så att hästen biter sig själv i stressade situationer, exmpelvis finns det hingstar som biter sig själv om brunstiga ston finns närvarande. Hästar på denna nivå är ju oerhört dyrbara så jag är nog säker på att denna lösning är det mest humana i denna hästs situation. En häst på denna nivå måste kunna prestera på topp, och huruvida den skulle sluta om dess naturliga behov tillgodoses är ju svårt att veta. Jag har själv haft en hingst som bet sig själv i tid och otid, å jag kan lova att hans naturliga behov var tillgodosedda från den dan han född blev. Så ibland har faktiskt hästar konstiga beteenden som man inte riktigt kan styra.:confused:
Hästar på denna nivå måste kunna prestera 100%, å de får för det mesta en minutiös skötsel och omvårdnad under tävlingsdagarna, för om hästarna inte mår bra så presterar de helt enkelt inte tillräckligt bra resultat heller. Sedan om man har ström eller ej på boxgaller, och om det är tillåtet eller inte... Man kan ju inte tro annat eftersom man använder det i sådana här sammanhang. Det finns ju många olika aspekter till varför. Enklast är väl i sådana här fall se till att fråga arrangörerna, då får man kanske förklarat för sig varför det är på detta vis, å så slipper man bekymmra sig desto mera....
¨
:bow::bow::bow::bow::bow::bow:

Har också hingstar som trivs med livet. Och den ena som nu är 19 år är s a s hingstig mot sig själv ibland. Luktar sig i ljumskarna och skriker lite eller biter sig vid ljumskarna/flankerna. Men han är hur go som helst att umgås med samt rida.
Till och med har jag haft 2 mkt duktiga hopptjejer som tävlat i svår klass som ridit honom.
Tilläggas bör att han och mina andra hästar är travare, säger väl allt vad det gäller uppfattningen från hopptjejer som normalt hatar travare och säger att det inte går att rida på.

De red honom iallafall och blev helt överförtjusta, -Vilket steg han har va fin han var att rida, han kan ju galopp skänkeln enkelt. Telepatiskt!!!!!!!!
Han har också blivit travtränad som unghäst (mkt lovande) men en proffstränare körde sönder honom som 2 åring, varpå det tog år innan han blev helt ok i alla benen. Red in honom som "skit" och så har det varit sedan dess.

Inga kedjegrimskaft här inte med någon av min hingstar!!!!!!!!!!
Honom verkar jag ute i hagen, utan grimma och grimskaft. Står som ett ljus!!!!:idea:

Till och med min dotter på snart 11 år har alltid kunnat gå in och kela med honom i hagen. Han är som en jättebäbis.:rofl:

*KL*

Ni som ser det som ett möjligt alternativ med el på boxgaller. Hur ser ni på risken för öveslag i en dammig stallmiljö? Är det värt att ta risken?

En vän till mig tränade och jobba nere i Tyskland ett tag. Hennes häst gick i strittmaskin med el. Hästen skadade sig riktigt rejält. Dock inget livshotande, men rejält!

Jag kan köpa el i hagen. Det utsätter inte hästen för fara, men i box och skrittmaskin kommer det så nära hästen (?)

Skulle gärna sätta en munkorg på min lille herre ibland då han är väldigt klåfingrig och måste pilla på allt han kommer åt :devil: Och nog trivs han med livet, men jag vet inte hur mycket grejer jag har fått rädda undan han nos... Dessutom så finns det ju hästar som biter sönder tungan på sig själva när dom blir stressade, så varför inte resten av kroppen?
El till boxen kan väl ifrågasättas, men det finns nog en anledning till att det används. Dessutom tycker jag att det är mycket mycket humanare än dom där elhalsbanden som en del har till hundar (som f.ö är olagliga)

*KL

UPDATED UPDATED (hade helt glömt bort denna tråd...:o)

Hästen till vänster på bild (se mina tidigare inlägg) har el och munkorg för att hon är allergisk mot sig själv och kliar sönder sig annars.

Och att ha el i skritten är en billig livförsäkring för din häst, även om jag anser att det mest bara behövs på hingstar. De vet redan sedan hagen att klicket betyder ajaj, så då stoppar de nog inte nosen där mer än en gång.

KL
En häst måste inte må bra för att prestera bra.. liten kommentar till ett annat inlägg.

Efter att ha läst tråden kan jag se logiken i att ha en eltråd på boxar utan galler, om man har hoppiga hästar (även om jag hellre letar en annan lösning, men tillfälligt på tävlingsplats etc är väl ok..) och det är väl inte värre än en eltråds hage så sett.
Men när det finns boxgaller så kan ju inte hästen hoppa över, så varför ha el i det?
Munkorg får vara till för vad den vill.. kan acceptera gräsreducerare på fånghästar men annars känns det som att något är fel. Kan acceptera det tillfälligt som t.ex på tävling med, men behöver hästen munkorg permanent så..tja.

Sen känns det ju väldigt fel att ha el i en box.. där ska ju hästen kunna slappna av, klia sig mot väggarna (speciellt om de går i en platt hage på dagen.. hur ska de kunna klia sig när det kliar..ush att inte kunna det..) etc utan att riskera elstöt. Även om det egentligen inte är värre än allt annat skit vi utsätter dem för.

*KL
Hästen till vänster på bild (se mina tidigare inlägg) har el och munkorg för att hon är allergisk mot sig själv och kliar sönder sig annars.

Allergisk mot sig själv?! :eek: Men ge henne allergi medecin då för tusan.. hon kan väl inte få leva i ett tillstånd av permanenta allergisymptom! Om medecinen ger doping utslag så får man väl låta bli att tävla, och finns ingen medecin så ta bort häststackarn..
Jag hade blivit galen om jag haft allergiska reaktioner hela tiden, det är fullt tillräckligt att ha det ibland..
Ush för att inte kunna klia tillbaka när det kliar..

Allergisk mot sig själv?! :eek: Men ge henne allergi medecin då för tusan.. hon kan väl inte få leva i ett tillstånd av permanenta allergisymptom! Om medecinen ger doping utslag så får man väl låta bli att tävla, och finns ingen medecin så ta bort häststackarn..
Jag hade blivit galen om jag haft allergiska reaktioner hela tiden, det är fullt tillräckligt att ha det ibland..
Ush för att inte kunna klia tillbaka när det kliar..

Japp, alldeles mot sig själv. Allergimediciner biter inte på henne, och hon mår faktiskt bra, får all uppmärksamhet i världen. Och då undrar man ju, varför ta bort en häst som mår bra OCH presterar bra?

Det är bara att hon kräver ständig uppmärksamhet, och kräver mer tid än de andra hästarna.

Hur kan hon må bra om det kliar på henne hela tiden?

... att hon är allergisk mot sig själv och kliar sönder sig annars.
Allergimediciner biter inte på henne, och hon mår faktiskt bra,...
Hur sjutton får du det där att gå ihop?
Om hon kliar sönder sig, kan hon väl inte må bra? Det sägs att ständig klåda är bland det värsta en människa kan råka ut för. Varför skulle inte det gälla en häst?

... får all uppmärksamhet i världen.
Skulle det ursäkta att låta henne plågas?

varför ta bort en häst som mår bra OCH presterar bra
AHA, där har vi det!

Den här topphästen (citat), får den någonsin gå ut och leva hästliv?

LIA

*delvis KL

Nej, har inte fått veta medicinsk namn, kanske kan ta reda på det.

Till er andra som undrar hur jag kan veta att hon mår bra: jag har sett hur hon beter sig i sin hemmabox, i sin tävlingsbox, på promenad, vid ridning och vid skötsel. Jag vågar säga att jag kan tillräckligt om hästar för att kunna se när en häst mår bra eller inte. Häster äter normalt, dricker normalt, beter sig normalt osv, det enda som skiljer henne från de andra (förutom elen och munkorgen - den senare har hon bara på mycket sällan) är att hon kan inte ha lika mkt täcken på för då blir hon för varm.

Dessutom ska jag tillägga att det inte är en av mina hästar.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 545
Senast: mars
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 296
Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
991
Senast: Cactus
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 299
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar