El i gammalt stall...

Sv: El i gammalt stall...

Glöm inte att elektrikern kanske inte har koll på vad som gäller i stall... gå in och titta hos LBK (kör en sökning på nätet) innan du talar med elektrikern så att DU VET vad som ska göras.

Jag hade kollat så huvudsäkringarna var så starka som möjligt.
När man har gamla hus & stall får man ju tänka lite själv, att det nite går att ha alla lampor/maskiner på samtidigt, då går propparna som på beställning.
Strömfelsbrytare hoppas jag att det finns där, annars är det första grejen som måste instaleras.
Men som andra skriver, ta ut elektriker & gå igenom allt.

Om säkringarna går när man har mycket last på så har man nog gjort en felaktig elinstallation. En säkring skall enligt mig klara av att alla lampor på den gruppen är tända samtidigt. När man använder maskiner lite mer sällan är det kanske acceptabelt att behöva stänga av annan last.

Och man skall inte ha så hög huvudsäkring som möjligt! Ju högre huvudsäkring, desto dyrare abonnemang. Man skall ha så låg säkring som möjligt men där man fortfarande klarar lasten. Det gäller också att försöka få lasten att fördela sig jämt på de 3 faserna.

Strömfelsbrytare hoppas jag att det finns där, annars är det första grejen som måste instaleras.

Och installerar du jordfelsbrytare bland gamla dragningar, så var beredd på att åtgärda mera. Det är liksom inte alltid det går galant med en sådan på plats - å andra sidan blir man "förvarnad" om att det liksom inte funkar ...

Och installerar du jordfelsbrytare bland gamla dragningar, så var beredd på att åtgärda mera. Det är liksom inte alltid det går galant med en sådan på plats - å andra sidan blir man "förvarnad" om att det liksom inte funkar ...

Hoppsan , jag skriver alltid strömfelsbrytare, jag får nog ominstallera mitt ordförråd oxå:angel:
Ja självklart är det lika bra att kolla över allting om amn ändå måste göra en åtgärd.

Det beror ju på hur mkt ström alla elgrejer kräver, inte på att man nödvändigtvis installerat fel;)

Om ledningar och säkringar inte håller för alla strömförbrukare som sitter fast monterade så skulle jag nog påstå att elanläggningen är underdimensionerad.... vilket är att anse som en dålig/felaktig installlation.

Det är en sak om säkringarna går när man drar igång och bågmejslar med sin gigantstora elsvets :d som man då har "stickproppsansluten"... men säkringarna ska inte hålla på och gå hela tiden för att man har alla lampor tända, då är elen på tok för klent dimensionerad.

Liknande trådar

S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 526
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama