El i gammalt stall...

S

sov

Har precis köpt gård och flyttat dit hästarna för några dagar sen bara. Stallet är rätt gammalt och vi hade tänkt att rusta upp det ordentligt med takhöjd, ny inredning, el osv, men dock först efter att det värsta i huset är fixat. Nu är det dock rätt akut med elen. Har inte varit där en enda dag utan att proppen gått/lampljusen kommit och gått osv. Känns himla otryggt. Funderar på om man ska lägga om elen provisoriskt inför den stora renoveringen. Måste ju göras iallafall... men kan man kräva något av säljarna? Som den är idag är den ju inte funktionsduglig (blinkade i 5-10 sek, sen var allt becksvart fick göra allt i skenet av en pannlampa:crazy: ). De påstår att den aldrig klyddat för dem.. Vad göra? Och ni som fixat till stall-el, vad gick den notan på? KAn det bero på den blöta hösten/vintern?:confused:
/ledsen sov med orolig pålla..:cry:

Sv: El i gammalt stall...

Vad står det i besiktningen?

Annars kan det vara så enkelt att det bara är lite fukt runt kontakterna som gör att propparna går.

Ta ut en elektriker och få felet undersökt. Det kan ju vara brandfara!!

Jag skulle ta ut elektriker omgående och fixa elen. Ordna upp ordentliga säkringar och sedan dra lite provisoriskt (eftersom renovering/ombygge planeras). Dra kablar och lampos dit det är absolut nödvändigt. Det är lätt att flytta om senare för elektriker. Och om elen är osäker nu kommer den i alla fall att behövas säkras upp inför en renovering.

Bryt strömmen till stallet och kolla upp med elektriker!!! Det kan var s k nollfel och då finns det risk för att ALLA metalldelar i stallet blir strömförande!!!

Säger som de andra ta ut en elektriker OMGÅENDE.
Vi gjorde om vår el i sommras när vi byggde stall i gamla koladugården. Den hade inte krånglat, men elektrikern bytte ut nästan alla kablar & installationer för de var gamla och inte tillräckligt säkra. Kommer inte ihåg kostnaden men arbetet gick på en dag. Vi satte oxå in en jordfelsbrytare, en ganska billig försäkring när man ändå byte allt.
Du kan inte kräva något av f.d. ägarna som ersättning. Att det är gamla elkablar och anslutningar är ju inget dolt fel det ser man med blotta ögat.

Har du gården försäkrad? I så fall har du väl haft försäkringsbolagets elektriker ute på inspektion!
Det hadde vi och han dömmde ut all elen i hela stallet(renoverat på 80-talet), han sa att det var ren tur att det inte blivet eldsvåda.

Så nu är ALL el ny.Slutnota på co 100000:-,mellanstort stall(7boxar).
//Fpl

Jag hade som projektarbete i gymnasiet att kolla upp vad det ung skulle kosta att renovera upp ett gammalt stall. Eftersom far min är elektriker hjälpte han mig kolla upp priset och om jag inte mins fel så gick utrustningen (dvs kabel proppskåp osv) på ca 30000:- och då undrar jag om inte han kollade via sitt företag som har rabatt på elgrejor.

Byt ut all el!

Vi håller just nu på med att inreda vårt f d kostall till häststall, och en av de viktigaste sakerna var att all el byttes ut.
Vad just elbiten kostar vet jag tyvärr inte, eftersom firman vi anlitar fixar allt (el, snickerier, murning, allt material).

Immer

Tack alla som svarat!:bow:
Strömmen ut är nu helt bruten och kommer att dras om helt inom 2 dagar. Tills dess får det helt enkelt stå i mörker. Vågar inte chansa. Elektrikern tyckte att det var illavarslande så det är bara att blunda och betala:angel: .
Huset är besiktat, men inte stallbyggena. Dock påtittade av fackmän "privat". Allt är även försäkrat, men det jag är mest orolig över är ju att det ska börja brinna och inte hinna få ut hästarna i tid *mardröm*:eek:
Längtar dock efter ström. Hur kul är det att mocka torv i totalmörker?... (glömde pannlampan idag:crazy: )
/sov

SJälv upptäckte jag en kväll när jag skulle installera en ny lysrörsarmatur att ALL jävla el i stallet var livsfarlig! Massor av kablar som var frilagda och strömförande. Hittade dessutom en 3fasledning som var avklippt och stack rakt ut ur väggen!
Det var bara att klippa ALLA ledningar från proppskåpet och dra om alla kablar...jättekul i norrlandsinland en februarimånad(mörkt och minus20°...) tur man gått el-tele på gymnasiet...Det var alltså bara en tidsfråga när elbranden börjat...

Hur kul är det att mocka torv i totalmörker?... )/sov

Jag förstår dej. Att mocka torv i uteboxar i kompakt totalmörker har jag gjort i fjorton månader nu. Gissa om jag längtar efter att stallet ska bli klart!:D

Immer

Det kan var s k nollfel och då finns det risk för att ALLA metalldelar i stallet blir strömförande!!!

Bara en amatörfundering - men om metall osv blir strömförande så är det väl ändå ett jordfel?! Det är ju därför man skaffar jordfelsbrytare, för att den skall känna av "förlusten" och bryta strömmen.

Ett nollfel är (enkelt förklarat, jag är inget proffs) när du kan få mera volt genom dina anslutna saker som lampor etc, eftersom strömmen går andra vägar i ledningarna då det är ett brott på nollan. Förmodligen "inte så kul" det heller, men en helt annan grej.

USCH att lämna kvar strömförande kablar avklippta är ju ett generalfel. Hur kan man vara så korkad?

Men varför var du tvungen dra om allt? Gick det inte att följa ledningarna och montera ner det som var felaktigt bara?

Det kan ju vara ett sånt skatbo av allt att det är enklare att riva ut skiten och dra nytt istället? Vi har på det viset i vårt hus som vi håller på att renovera, det är det mest märkliga dragningar och man har väldigt dålig koll på vad som går till vad och om en del ledningar ens används. :crazy: Det är inte så lätt att smyga ledningarna heller då de går kors och tvärs och försvinner in i väggar, under tak, ut och in och delar sig här och där. Strömbrytare som inte går nånstans... Nolla och jord är blandad i proppskåpet, amatördragningar eller full elektriker? :eek:

I vårt stall har elen fungerat Ok de år jag bott här. Men i somras började det strula med att propparna slog ut. Vi har dragit om en del el till bla garage och förråd + ytterbelysning till andra proppar (har moderna elskåp med jordfelsbrytare) och kunde slutligen lokalisera felet till sladden in i stallet. Bytte sladden och gissa vilka som varit framme? Jo mössen hade gnagt av all plast på sladden där den gick genom väggen så kablarna gick ihop... Nu fungerar det perfekt igen. Jag har hittills i höst tagit 5 möss i min sadelkammare. Har fällor hela tiden nu + våra två katter som gör sitt jobb...

Det är just p.g.a mössen som man inte ska ha "vanlig" kabel i stall utan ha metallmantlade kablar EKLK, EKPK.... och uppsatta på ett sånt sätt att gnagarna har svårt att komma åt dom... och jordfelsbrytare.

Har några byggnader hemma med bristande el... :smirk:, kommer att kosta en del.

Jag hade kollat så huvudsäkringarna var så starka som möjligt.
När man har gamla hus & stall får man ju tänka lite själv, att det nite går att ha alla lampor/maskiner på samtidigt, då går propparna som på beställning.
Strömfelsbrytare hoppas jag att det finns där, annars är det första grejen som måste instaleras.
Men som andra skriver, ta ut elektriker & gå igenom allt.

Liknande trådar

S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 526
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama