Eksemtäcke-passform?

gyllebo

Trådstartare
Hej! Köpte eksemtäcke och huva med lång hals på Hööks. Täcket sitter hårt över manken men passar för övrigt bra.Huvan sitter som en handske över huvud och öron. Bör jag köpa större eller det ska sitta nära kroppen? Har provat allt på min häst och hon störs inte av det.:smirk:

Sv: Eksemtäcke-passform?

jag tänkte också beställa ett sådant täcke och är lite fundersam över vilken storlek jag ska ta. Min Saga är drygt 1,40 och jag tror jag ska beställa ett i L (ca 135) Hur stor är din häst?

Om din häst inte störs av täcket och det inte hindrar hennes rörelser så tycker jag du kan ha den storleken

Jag har andra täcken i storlek 135cm från Hööks som är lagom eller lite stora. Hon är ca 133 cm i mankhöjd. Man ska mäta från manken till svansroten och välja den storlek som ligger närmast. Hööks rekommenderade mig att ta storlek M. Jag har inte haft ekemtäcke tidigare och vet inte om det får vara stramt över manken (och bogen) det spänner när hästen betar.

Jag har stl M till min, men hon är liten. Bara 127 cm över havet. :angel:
Täcket stramar en aning över manken för det glider bakåt lite, men det stör inte hästen.
Passa dig bara för huvan. Den glider gärna upp i ögonen. Sömmen mellan nätet och tyget ligger väldigt nära ögonen och det skavde fruktansvärt på min häst. Hon fick ha det i en dag. Ögat var svullet som en tennisboll och helt igenmurat. :mad:
Sen håller inte nätet på öronen särskilt bra heller. De gick sönder första och enda dagen den användes. Så jag köpte Boetts luva istället och är mer än nöjd med den.
Men Höökstäcket har jag haft i två säsonger och är jättenöjd med det. Nu är det inte detta årets täcke utan det grå som har funnits ett par år. Det får hänga med i år också. Jag har lagat och förstärkt endast över mankammen.

Lite off topic - men det bästa jag gjort var att investera i ett riktigt Boettäcke. Visst, de kostar sin slant men det sitter perfekt på Fjalar!
Tror visst att de har nån rea på sina eksemtäcken nu också.

Jag har en annat eksemtäcke också, men det sitter jättedåligt. Typ hööks-modell.

vilken storlek har du på boett till Fjalar? hur stor är han?

Fjalar är stor, dryga 144 cm.
Han har strl 4 (enl. Boett motsvarande D-ponny/stor islandshäst).

okej! saga ligger runt 1,42 så borde vara samma storlek. Doch är hon väldigt kompakt med extremt kort rygg.

Jag vet inte vilket täcke jag ska köpa riktigt. Vet ju inte om det är eksem som saga har än:confused: Hon kliade sig lite förra året, så jag vill ta det säkra före det osäkra. Så jag funderade på att skaffa ett från hööks nu när det är 30% och se hur hon reagerar på solen i vår. Visar hon något tecken på eksem så investerar jag i ett Boett då tänkte jag men jag vet inte...:confused::confused:

hööks eksemtäcken är ofta för trånga över bogen på många hästar tyvärr.
har ett hängandes som jag inte kan använda

okej! saga ligger runt 1,42 så borde vara samma storlek. Doch är hon väldigt kompakt med extremt kort rygg.

Jag vet inte vilket täcke jag ska köpa riktigt. Vet ju inte om det är eksem som saga har än:confused: Hon kliade sig lite förra året, så jag vill ta det säkra före det osäkra. Så jag funderade på att skaffa ett från hööks nu när det är 30% och se hur hon reagerar på solen i vår. Visar hon något tecken på eksem så investerar jag i ett Boett då tänkte jag men jag vet inte...:confused::confused:

:confused:Vårsolen? Ska man skydda hästen från solen okså, jag tänker på insekterna att det är de som är bovarna. Hjälp till att reda ut detta!:idea:

Lite off topic - men det bästa jag gjort var att investera i ett riktigt Boettäcke. Visst, de kostar sin slant men det sitter perfekt på Fjalar!
Tror visst att de har nån rea på sina eksemtäcken nu också.

Jag har en annat eksemtäcke också, men det sitter jättedåligt. Typ hööks-modell.

Jag har haft båda sorterna och faktiskt sitter höökstäcket bättre på min häst. Men jag får ta L på det , M är för litet. 137 cm grov isis.

Håller faktiskt med dig där. Hööks passar bättre till min häst än Boetts. Men nu jämför jag med det gamla Boetts. Vet inte om det är en annan passform på det nya med bredare remsa mellan frambenen.

ja, det var kanske lite klumpigt uttryckt av mig där.
Jag tror det är flera faktorer som utlöser eksem. Det kommer både inifrån och utifrån.
Som Carla skriver inifrån magen och utifrån från sol (då kanske man ska kalla det soleksem) och knott..

har idag provat ett hööks täcke som en i stallet hade. Det var storlek M alltså 125 på det och det passade väldigt bra. Min Saga är stor men väldigt kompakt och kort i rygg och länd så det satt bra. Dock vet jag inte hur bra det sitter när hon gått med det ett tag men ..

Men soleksem är väl inte särskillt vanligt, de flesta får väl svidknottseksem? Och om de då kan gå in i skugga så tycker inte knotten om det lika mkt..?

Men sen kan det ju bero på saker innefrån också, det tror jag på, dels det och dels att de ej tål vår sorts knott.

Liknande trådar

Utrustning Hej, köpte ett eksemtäcke till pållen ifjol, men det blev inte använt mer än nån gång då det sitter som det gör. Mössan ska ju fästas...
Svar
6
· Visningar
869
Senast: MiniLi
·
Utrustning Hej! Står lite i valet och kvalet på om jag Hööks eksemtäcke skulle kunna vara en idé, det som heter Shield nånting. Köpte ett Fly...
Svar
3
· Visningar
725
Senast: skiesabove
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 650
Däggdjur Efter mycket funderingar fram och tillbaka hämtade vi en till kanin i går söndag (vi har en kastrerad ettårig dvärgvädur sedan innan som...
Svar
4
· Visningar
1 568
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka