S

Sunna

Hej :)
Är det någon här som har erfarenhet av islandshästar med eksem? Hur sköter man det på bästa sätt egentligen? Jag har ett 19-årigt sto som har eksem. Det har blivit bättre, men hon har det ändå väldigt jobbigt under eksemperioden. Jag smörjer med Ökoson och har eksemtäcke på henne på sommaren. Skulle vilja veta vad det finns för andra metoder? Så jag kan förbereda mig inför sommaren :) Tack på förhand! Ylva

Sv: Eksem

Du kan söka bland gamla trådar,:idea: det finns många som handlar om eksem.
Men att stalla in de perioder på dygnet när det är som värst är ett råd. Sen kan du förebygg igenom att börja smörja el.spraya med insektsmedel så fort det börjar bli varmare ute, eller switch kanske, se till att din häst har tillgång til mineraler osv. Sedan täcka så fort det blir knotttempratur och inte vänta till hästen börjar klia sig.
Ja, det finns tusen tips och annat man kan göra.

Hej!

Ja, det finns nog hur mkt tips som helst om detta med eksem och div salvor och tillskott.....

A och O är ändå att hålla hästen borta från dessa otyg som är upphovet till problemet. Alltså installning mellan 17-09 heeeela perioden! Eksemtäcke och huva dygnet runt.

* Tvättning av täcke (grönsåpa) en gång i veckan

* Duscha hästen var till varannan vecka med shampo (klådstillande)

* Hage utan en massa träd, helst öppen så att det blåser

* Rejält med insektsmedel en till två ggr /dag

Sen finns det ju en massa smörjor odyl som man får prova sig fram med. Själv har jag använt Prob-produkterna till min häst, samt ovan nämnda punkter och han tappade ingen man eller svans, kliade sig nästan ingenting, och var finare än alla hästar utan eksem :banana:

* Förebyggande får han linfröolja året runt
* Kiselgur (bra för hovar och hårrem)

Sen har jag hört att Probimin (för att hålla magen i form) skall vara bra.
Har också hört att bakjäst (vanlig som man har till bakning alltså) kan vara bra. Man ger 1/4 dels paket om dagen till häst.

* Olivolja blandat med vitlök som fått dra sprutas direkt i mungipan på hästen (håller flygfäna på avstånd).
* En skvätt med äppelcidervinäger i drickkoppen varje dag

Ja, det finns MÅNGA sätt....detta är mina iallafall...och de fungerade för min häst med grav eksem. :)

Sen så smörjde jag skapet med Skillingarydsalvan ifall det ändå blev småsår där, KANON!

Hoppas du vet att man inte får fuska, då kommer skiten som ett brev på posten....så NOGGRANNHET är min bästa "medicin". :idea:

Lycka Till!!!

Min har täcket på i stallet, under vissa perioder när det är som värst så har han även huvan på.

Liknande trådar

Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
2 192
Senast: MML
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 362
Senast: Ridinglady
·
Skola & Jobb Hej allesammans! Jag har börjat fundera på vad jag skulle vilja jobba med när jag blir vuxen då det börjar närma sig gymnasieval. Ett...
Svar
5
· Visningar
1 352
Senast: BusBarro
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 163
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar