Det är JÄTTEmycket jobb med eksemhästar. De är ju alla olika, men man får räkna med att en häst med "medel" mycket eksem ska ha täcke alltid när han/hon är ute om det inte ösregnar from april/maj - oktober. Vissa måste kanske ha täcke inne också om de kliar sönder sig mot väggarna. Täckena går ofta sönder så det blir mycket att laga och köpa nytt.
De behöver badas ca var tredje dag - en gång/vecka under större delen av perioden, och smörjas minst en gång varje dag. Alla medel fungerar inte på alla hästar, så mycket pengar går till att hitta rätt kombination av medel.
Hagarna måste i de flesta fall vara träd/slyfria eftersom hästen ofta kliar sönder sig på dessa. Även stora stenar kan de klia sig på. Hagarna måste också vara sådana att det inte blir mycket knott och grejer, dvs öppna så det kan blåsa ordentligt. Helst ska hästen ha möjlighet att gå in under tak(inga väggar behövs oftast) dygnet runt, eftersom de flesta insekter inte följer med hästarna in under tak.
Sedan får man tänka på att eksemet KAN förvärras om man har otur, och då kan man bli tvungen att avliva hästen för att den inte ska lida alltför mycket. Vissa kan dock bli bättre med rätt och noggrann behandling.
Som det verkar är det insekterna de inte tål, det var iaf det senaste jag hörde. Men ofta är det väl en komination av insekter och andra saker.
Vi valde att köpa en eksemhäst eftersom vi tyckte att han var så fin och trevlig att han var värd allt extra arbete. Och jag vill lova att det är svårt att hitta stallplats om man har så många speciella krav...
Vi känner att just den här hästen är så bra, att vi inte skulle byta honom mot en frisk, och vi ångrar oss inte, men det gäller att VERKLIGEN veta vad man ger sig in på. För det är inte lätt att sälja en eksemhäst sedan, när man upptäcker att man inte orkar...
PM:a gärna om du vill prata mer om saken, jag har iaf en del tips och råd..