M

misterhultspyret

hej!
undrar hur mycket jobb är det med eksem islandshästar.
ska dom ha täcken på nätterna också?
är det knott eller solen dom inte tål? eller båda?
om man har eksem täcke måste man då smörja in dom med salvor också?
vad tycker ni om eksem på hästar ni som har erfarenhet av det?
finns det mer knott i värmland än i södra småland?

Det är ganska mycket jobb..
och man ske helst låta hästen stå inne när det är som varmast och "knottigast".. att ha hästen ute på nästterna är helt ok.. men helst ska täcker vara på då.. men av med täcket när hästen är inne.. varje/varannan dag bör man massera in ex. nylanders hästkräm där eksemen finns..

det kan vara både solen och knotten som ittiterar eller var och en för sig.. det är ett annat klimat här i sverige än på island och solens strålar har en annan infallsvinkel mot jorden (även fast det låter konstigt så är det såhär) samt att ozonlagret är annorlunda här.. och luften är även annorlunda.. då uppkommer gärna eksemen och knotten dras till såren som bara förvärras.. alternativt är det knotten det börjar med, knotten här i sverige har ett annat gift än de på island och detta tål inte importerna, varaefter de får sår som förvärras med hjälp av sol och knott..

och ja du måste använda någon salva även fast du har eksemtäcke.. ett tips är att ge hästen ½ deciliter B-viplex(finns på apoteket) en gång om dagen i 2 veckor, göra upphåll på 2 veckor och därefter ge hästen b-viplex två veckor.. då blir hästen mer resistent mot knottgiftet.. men eksemtäcke och salvor behövs ändå..

själv är jag emot import av islandshästar från island bara för "nöjes skull"(hemmahästar, kanske tävlas lite, familjehästar), ska det importeras ska det vara för avel eller för elittävlingar.. Eksemen tar så hårt på hästarna.. dom lider vekligen av det och så många hästar som möjligt ska få slippa eksem.. så hellre ska man köpa en svenskafödd häst eller om man tvunget vill ha en "äkta" islandshäst från island kan man väl köpa en som redan finns i landet men är importerad.. men då får man juh eksemen på köpet..då vet man vad man får..

"min hästägare" äger fyra isisar varav en av dom har fruktansvärt hemska eksem på sommaren! täcke hela tiden, massera in diverse krämer, får kosttillskott etc, ta in honom innan klockan tre osv. enligt henne ska jag aldrig, aldrig, aldrig köpa mej en eksemhäst! man kan inte rida på samma sätt heller när hästen har eksem och ska gå in klockan tre. tyvärr, men sant

Det är JÄTTEmycket jobb med eksemhästar. De är ju alla olika, men man får räkna med att en häst med "medel" mycket eksem ska ha täcke alltid när han/hon är ute om det inte ösregnar from april/maj - oktober. Vissa måste kanske ha täcke inne också om de kliar sönder sig mot väggarna. Täckena går ofta sönder så det blir mycket att laga och köpa nytt.
De behöver badas ca var tredje dag - en gång/vecka under större delen av perioden, och smörjas minst en gång varje dag. Alla medel fungerar inte på alla hästar, så mycket pengar går till att hitta rätt kombination av medel.
Hagarna måste i de flesta fall vara träd/slyfria eftersom hästen ofta kliar sönder sig på dessa. Även stora stenar kan de klia sig på. Hagarna måste också vara sådana att det inte blir mycket knott och grejer, dvs öppna så det kan blåsa ordentligt. Helst ska hästen ha möjlighet att gå in under tak(inga väggar behövs oftast) dygnet runt, eftersom de flesta insekter inte följer med hästarna in under tak.

Sedan får man tänka på att eksemet KAN förvärras om man har otur, och då kan man bli tvungen att avliva hästen för att den inte ska lida alltför mycket. Vissa kan dock bli bättre med rätt och noggrann behandling.

Som det verkar är det insekterna de inte tål, det var iaf det senaste jag hörde. Men ofta är det väl en komination av insekter och andra saker.

Vi valde att köpa en eksemhäst eftersom vi tyckte att han var så fin och trevlig att han var värd allt extra arbete. Och jag vill lova att det är svårt att hitta stallplats om man har så många speciella krav...
Vi känner att just den här hästen är så bra, att vi inte skulle byta honom mot en frisk, och vi ångrar oss inte, men det gäller att VERKLIGEN veta vad man ger sig in på. För det är inte lätt att sälja en eksemhäst sedan, när man upptäcker att man inte orkar...

PM:a gärna om du vill prata mer om saken, jag har iaf en del tips och råd..

tack för det svaret fick bra nödvändig information.
men nu handlar inte detta om import utan att jag funderar på att köpa en islandshäst som redan har eksem.

Eksem är eksem oavsett graden, nu måste inte alla hästar stå installade nattetid. Jag har själv en eksemhäst som går ute även nattetid under sommaren, med sitt täcke på visar han inga symtomer och det är möjligt att han skulle kunna gå utan under dagen och stallas in nattetid.

Detta är inget jag tänker prova, då han ivarje fall dyrkar sin pyamas och är helt överens med mig om att den är bäst.
Täcket samt en daglig dos av Föllinge på kroppen, så klarar han sig utmärkt. Jag brukar även ta och duscha honom mellan varven, samt byta täcket regelbundet då insektsmedlet gärna binder både damm och hår.

Just i detta fall har jag det lindrigt, det som kostar extra är täcket. Insektsmedel måste man ju ändå bespruta dom med, oavsett de har eksem eller inte. :D

Ja huvva att hålla de fina och så besvärsfria det går är ett himla pyssel!

Tvätta, täcka, smörja, skydda... You name it.

Men har man hittat en pärla man inte tänker avla på så är det värt besväret.

Kan man dessutom ställa hästen på ett bete nära havet med salt i luften och mkt blåst så brukar de må mkt bättre (Gotland, Öland...)

Jag tycker inte att man kan generalisera och säga att det är JÄTTEmycket jobb med ALLA eksemhästar. Man måste vara medveten om att det kan vara jättemycket jobb, men det finns även "lättskötta" eksemhästar. Kombinationen bra klimat och förebyggande behandling gör att man kan få en relativt "lättskött" eksemhäst. Jag har själv en eksemhäst. Han har täcke på sig och går ute dygnet runt. Han visar inga tecken på eksem och har inte gjort det sen han kom till den gården där han är nu. Jag använder PROB-olja i förebyggande syfte, vilket fungerar jättebra. Vi har jättebra klimat för eksemhästar. Inte särskilt fuktigt och det blåser alltid lite ute i hagarna. Min häst lider inte ett dugg av sitt eksem, som nuförtiden inte går att se ens. Det extra jobb som jag lägger ner på hans eksem, tar ungefär fem minuter extra om dagen och kostar ungefär 300 kr mer per säsong + ett nytt eksemtäcke cirka vart tredje år. Detta kan jag helt klart stå ut med eftersom hästen är allt jag någonsin velat ha. Han har bra gångarter och är supertrevlig. Om jag någon gång i framtiden ska köpa fler hästar så kommer jag inte att dra mig för att köpa en häst med eksem och jag köper GÄRNA en islandsimport.

Detta ämne är oerhört omtvistat och folk har väldigt olika uppfattningar, beroende på vilka erfarenheter de har. Så här tänker jag, men jag hade antligen inte tänkt på samma sätt om jag hade haft min häst i t ex skogarna i Småland, där det kryllar av knott. Då vet jag att man måste lägga ner betydligt mycket mer tid och pengar och att hästen ofta lider.

jo är man beredd att ta på sig ansvaret för en häst med eksem så är det bättre att ta en som redan är importerad.. och sedan är det så att man gör vadsomhelst för just den där hästen som man vill ha :smirk:
men jobb är det.. att lämna på bete ensamma är inget alternativ.. hästen måste ses över varje dag.. ingen semester där inte :smirk:

Jag har också en eksemhäst och tycker att det är dumt att dra alla över en kam. Visst, man måste veta att det kan bli jobb, men det är inte så för alla. Semester på sommaren kan man visst ta, jag ser inte till min häst varje dag.

BeastieBabe: Hur mycket kan du egentligen om islandshästar och eksem? Har du någon egen erfarenhet? Med tanke på vad du har skrivit på din hemsida om islandshästar så verkar det inte som att du kan så mycket...

Nej, det behöver inte vara jättemycket jobb. Men det KAN vara det - och med miljöombyte vid t ex ett köp så vet du aldrig om det "lättskötta" eksemet kommer att förbli lika lättskött eller vad som inträffar. Och lätt eksem, där håller jag med visa Tims inlägg sedan tidigare; "det finns inget lätt eksem, bara välskött eksem".
(fritt citerat).

Att en eksemhästägare inte tycker att det är ett stort problem kan ju också vara för att det är en del av livet och hästskötseln som numer är en inbyggd nödvändighet och det är klart att man då kanske "uthärdar" den även om man gärna vill slippa. Och då kanske man bagatelliserar det hela. För handen på hjärtat - nog är väl en frisk individ att föredra, om du jämför eksem med eksemfri?

Och just hur mycket pyssel och oro just den individen kräver, det kan du aldrig veta ens från säsong till säsong. Kanske tycker du pengarna är små för täcken och extra omsorg; men att bli låst tidsmässigt alltifrån de flesta till varje dag kan vara en nog så stor uppoffring...

Om du läser mitt inlägg igen så ser du att jag har skrivit att man ska vara medveten om att det kan vara mycket jobb. Jag har även skrivit om olika miljöer. Jag hade aldrig köpt en eksemhäst om jag hade bott i skogen i Småland. Nu gör jag inte det, och har inte tänkt flytta dit heller. Klimatet här är exemplariskt för eksemhästar och det gör att vi inte behöver tampas med svårskött eksem.

Och, handen på hjärtat, jag väljer en trevlig häst, oavsett om den har eksem eller ej.

Att jag skulle vara låst varje dag, det har jag aldrig känt.

Oavsett vart du bor när du köper hästen, så kan du inte med full säkerhet säga att hästen kommer att bo där resten av sitt liv, eller för den delen på ett knottfritt ställe.

Mitt inlägg var inte heller riktat till enbart dig vilket jag ber om ursäkt för. Dock vill jag påtala att min frågeställning gällde eksem eller inte i valet av häst, jag bortsåg där från övriga kvaliteter. Och egentligen kanske man kan skriva frisk eller sjuk?!

Att vara låst varje dag är förvisso en subjektiv känsla till mångt och mycket, vilket vilken häst som helst kan framkalla. Dock behöver många eksemhästar extra tillsyn, vilket jag tycker är en viktig faktor i helhetsbilden.

B-viplex, vad är det? Har jag aldrig hört talas om... Vad är det i det som får hästen mer resistent? Är det bevisat? Låter ju jättebra isf! :)

Det enda jag vill ha sagt är att jag tycker inte att man kan generalisera, som många här gör, och säga att alla eksemhästar är svårskötta och lider jättemycket.

Jag håller med dig , det behöver inte vara sååå jättejobbigt. Det är inte jobbigare att ta på exemtäcket på sommaren än att ta på vintertäckena på andra hästar på vintern. Som dessutom inte behövs alla gånger. Smörja hästen måste väl alla som vill ha hästen i gott skick, tvättar gör jag nästan aldrig. Med en bra salva och bra myggmedel håller man exemet borta på en lindrigt drabbad häst. Min är en sån, han har klarat två somrar nu.

Det är sant att det inte behöver vara jättejobbigt men, eftersom man inte vet det förrän efter man har hästen hemma på gården är det bäst att räkna med det värsta scenariot och den mesta omvårdnaden. I alla fall när man står i valet och kvalet när det gäller att köpa en eksemhäst.

Om det sen visar sig att hästen behöver mindre omvårdnad än beräknat så är det bara bonus! Har sett så många tråkiga exempel på dåligt skötta eksemhästar att jag verkligen vill att människor ska förstå vad de ger sig in på innan de står där med en eksemhäst som är, liite för jobbig eller för dyr att kosta på tid och pengar på... eller den kliar sig bara lite (typ ingen man kvar) så det är onödigt med täcke... eller det är för dyrt att köpa nytt täcke alternativt jobbigt att laga det trasiga så att den får gå med sitt skitiga och trasiga täcke som knappt fyller någon funktion... eller jag har provat med ett par salvor men, inget verkar fungera, så nu får det vara så här... eller jag provade med alger i två veckor men, det funkade inte... Nä, då är det bättre att vara beredd på det värsta och är det sen mindre besvärligt så är det bara toppen.

Bor man som Sesselja så har man dessutom bättre naturliga förutsättningar att erbjuda eksemhästar en bra miljö. Det kan man ta med i beräkningen när man köper en eksemhäst men, det hjälper ju kanske inte om det är ett visst foder hästen inte tål.

b-vitamin hjälper alla sorters hästar vid pälssättning och pälsfällning, är inte speciellt påläst om exakt vad b-vitaminet gör, men hästens hud klarar av "pälsomställningar" bättre.. Och på kompisens mammas och väninnas häst har det blivit stor skillnad sedan de började ge b-viplex.. men man ska börja ge vitaminerna redan i februari för att få bra resultat..
sedan vet jag inte om det funkat på alla hästar men det är värt att prova :)

det är klart att det inte är exakt lika för alla hästar.. de vet du juh själv.. men man ska veta att det KAN bli en helvetes massa jobb.. eller skulle jag ha sagt "eksemhästar är inget problem, och man måste nästan inte göra nånting extra" det hade vart MER fel eller hur..

vartfan står det att jag har en hel hemsida om islandshästar?? :mad: :mad: :mad: jag har skrivit KORTA raspresentationer.. det ser du ganska lätt om du kollar hur jag skrivit på alla andra raser.. titta runt lite innan du klagar.. det är jävligt irriterande när folk klagar utan att veta nått..

och erfarenhet av eksemhäst har jag av min kompis mammas och väninnas häst som har problem med eksem och måste skötas varje dag.. och den hästen tog jag hand om en del då jag red den som sällskp tillsammans med min kompis och hennes häst..

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 383
Senast: Stergo
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
944
Senast: Fiorano
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 489
Senast: Thaliaste
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 926

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Specialsök (Röd kong)

Hästrelaterat