Ekonomisk hästhållning?

MondayMorning

Trådstartare
Som alla vet så är det dyrt att ha häst. Har ni några tips på något sätt att hålla hästhållningen mer ekonomisk?

Sv: Ekonomisk hästhållning?

En häst som mår bra är billigare än en häst som mår dåligt, iaf under förutsättning att man är rädd om sin häst och kunnig nog att se när den mår dåligt.

Jag går efter några förutsättningar
- Bra stråfoder. Inte dålig hygienisk kvalitet och bra analysvärden. Analysera alltid grovfodret, det tjänar man på.
- Goda levnadsförhållanden för hästen, dvs bra luft i ev stall, torra hagar och bra strömaterial. Självklart också en säker miljö för att undvika skador.
- Väl utpassad utrustning.
- God planering när det gäller hälsan. Ta träckprov enligt rekommendationer, utför god hovvård, vaccinera när man ska och utför tandvård och ev friskvård (tex Equiterapeut) med det intervall som hästen kräver.

Så håller jag min häst och jag räknade för ett tag sen ut att hennes månadskostnad är inte ens 1400 kr. Hon är helskodd, har equiterapet 4 ggr/år och äter en hel del grovfoder. Men jag har ingen uppstallningavgift och jag har ju inte heller räknat in den stora investeringen som är gjord i stallmiljön (lösdrift, bra hagar osv).

Vara nog med bra kvalité på foder, analysera grovfodret så du vet vad din häst behöver och inte stoppar i den en massa onödigt.
Kollektivstall eller stall där man kan hjälpa till för lägre hyra.
Köpa utrustning begagnat.
Gå ihop några stycken när det är dags för vaccinering.

Bo i rätt del av Sverige med många stall och låga priser, det är den jag har valt + ettan.

1. Köp inte en häst som redan har problem. En svenskfödd häst är lättare att hitta bakgrund på. Köper man direkt av uppfödare så vet du hur den är uppfödd, enligt mig ger lösdrift i flock de mest hållbara hästarna om man inte rider sönder dom senare i unga år ändå.

2. Strunta i att köpa massa onödig utrustning så som 100 olika billiga träns, 400 olika pannband och 2500 täcken för tid och otid :D Även om det ÄR kul att shoppa så behöver man ju faktiskt inte allt man köper....

3. Se över foderstaten, försök hitta grovfoder som täcker det mesta av hästens behov och fodra så lite som möjligt med kraftfoder som är sviiindyrt!

4. Stallplats. Det varierar ju på hur man själv vill ha det. Enligt mig får det gärna kosta lite mera för att jag som ägare och ryttare ska trivas i första hand! Och jag trivs ju när min häst mår bra, så det går ju hand i hand :)

Jag säger som alla andra, köp ett bra grovfoder, köp inte mer saker än du behöver och när du väl köper så köp kvalité direkt även om det är begagnat-det sparar du på i slutändan. Hitta ett bra stall med ett rimligt pris för det dom erbjuder.
Kolla så avståndet till stallet inte kostar mer än vad du är beredd att ge.
Ha en bra hovslagare, då har du friska hovar även om det kanske inte är den billigaste i stan.
Ha en bra försäkring till hästen som täcker så mycket som möjligt om olyckan skulle ske!

Kl
Tid är pengar. För min del är det lätt värt att lägga pengar på saker som underlättar den dagliga skötseln. Foder automater och termobar tex.

Jag har turen att ha häst väldigt billigt.
Stallhyran är jättelåg och jag arbetar av det mesta (mockar och sköter ruljansen i stallet så att säga, sköter det mesta på den andra hästen förutom min egen då samt sköter staket mm.) och betalar endast en liten slant för elen.

Min häst är en Nordsvensk och är därför billig att försäkra, samt har en låg skadefrekvens (ta i trä!). Har dock valt att lägga extra pengar på en bra hovslagare samt equiterapeut/kiro till honom då han har haft muskelproblem (och en knäskada som kom sekundärt) som jag vill förebygga att de kommer tillbaka. Det känns dock som välplacerade pengar då han verkar må alldeles prima just nu. Tränar också för tränare då och då för att se till att jag rider honom på rätt sätt så att han håller sig fräsch.

Han äter i princip enbart analyserat hö/hösilage vintertid, och jag strör med halm som vi brukar få tag i ganska billigt på storbal. Han går ute mycket och klarar oftast gå helt utan täcke beroende på om/hur mycket han klipps. Han har bra hovar och tappar sällan skor.

Nu vår/sommar/höst går han på magert bete dygnet runt och kostar därför i princip ingenting i foder.
Jag lägger en liten summa på bensinpengar för att träna då och då men det är max 2-3 gånger per månad och då kör jag inga längre sträckor.

Utrustning köper jag bra grejer som håller länge och passar bra.

Vintertid kostar han i runda slängar max 1000 kr per månad, sommartid mycket mindre.

Snåla inte in på kvalitet där tjännar man i längden på att lägga ut mer så som grovfoder och bra strö.

Ju mer du gör själv i stallet och den dagliga hanteringen desto billigare brukar det bli men då får man stå för tiden istället.

Det finns mycket fint och oanvänt eller närapå oanvänt på begagnatmarknaden. Inte minst sadlar är väldigt smart att köpa begagnat, av god kvalité då.

Håller med övriga.

*Köp inte en häst med "småproblem", köp en som åtminstone är frisk när den kommer till dig.
*Köp bra grovfoder, även om det kostar någon krona extra är det inget mot vad kraftfoder kostar per kg.
*Handla begagnade prylar. Idag när det är mycket trender och mode kan man fynda prylar som är i bra skick men inte av årets modell eller färg. Utnyttja det! :d
*Räkna på resor till och från stall/träningar etc. Kanske tjänar du på att betala några hundralappar mer i stallhyra till grannstallet än att pendla till det billiga i grannbyn?
*Om foder och strö inte ingår i hyran, samköp med stallkamraterna.
*Köp träningar istället för nya bett och hjälptyglar om ridningen inte funkar.
*Mycket utevistelse spar strö.

Som alla vet så är det dyrt att ha häst. Har ni några tips på något sätt att hålla hästhållningen mer ekonomisk?

Min erfarenhet är att den minsta kostnade för att att hålla häst är själva inköpet.

Mtt bästa råd för att hålla en mer ekonomisk hästhållning är att man ställer sig själv frågan först om jag verkligen har båder ekonomi,kunskap och dom förutsättningar som krävs..

När det redan från början inte finns rätt förutsättningar så är mitt råd att det mest ekonomiska att helt avstå från all typ av hästhållning.

Min erfarenhet är att den minsta kostnade för att att hålla häst är själva inköpet.

Mtt bästa råd för att hålla en mer ekonomisk hästhållning är att man ställer sig själv frågan först om jag verkligen har båder ekonomi,kunskap och dom förutsättningar som krävs..

När det redan från början inte finns rätt förutsättningar så är mitt råd att det mest ekonomiska att helt avstå från all typ av hästhållning.

Hör o lär :bow:

Jag har shettisar, och att de är mindre hjälper inte när stallhyran är densamma för lilla shettisen som stora nordsvensken. Skillnaden var att jag behövde inte köpa lika mycket strö, men grovfodret ingick i hyran och då kvittar det att jag använder 5 av 10 kg, eller alla 10kg för min plånbok.
Den ena shettisen har dessutom haft fång och klåda som gjorde att han kliade sönder sig i stora partier. Det var inte billigt att vara hos veterinären trots att han är liten.

Lägg ut en annons på blocket om att "bytes mot marsvin" :p

Nej, då, nu ska jag faktiskt svara på frågan om vad jag försöker tänka på:

- Minska transporterna. Jag försöker bli bättre på att cykla till stallet oftare och kör inte transporten så ofta (fast det beror mest på att min häst inte tävlas just nu).

- Jag försöker bli bättre på att vara nöjd med det jag har, t.ex. utrustningen (så länge hästen är nöjd förstås! Det är ju A och O), transporten, ridkläder o.s.v.

- Att vara hjälpsam mot andra, då får jag oftast hjälp själv. Så ibland får man ett extra schabrak, en påse morötter som någon vill dela som tack för hjälpen o.s.v.

- Gör business på det du kan och vill. Jag hyr ut hästtransporten, har lektioner för nybörjare och hade jag eget stall skulle jag försöka hyra ut sommarbete eller stallplatser. Alla sådana extra slantar betyder mycket.

- Använd symaskinen när saker går sönder :)

- Köp smart, alltså det som faktiskt behövs, och köp det som är av bra kvalitet och gärna begagnat men i bra skick

Och sen är det väl så att det helt enkelt är billigast att ha häst i "rätt" kommun också. Ju mer stadsliv man vill leva när man inte är tillsammans med sin häst, desto dyrare blir själva hästen.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 311
Senast: Squie
·
Hästvård Behandlar hästen med TENS i rehabsyfte, hyr just nu en i 3 veckor, de rekommenderar att köpa en själv, jag googlar och blir inte klok...
Svar
0
· Visningar
341
Hästvård Hej! Min häst har fått en stickskada rakt genom kinden, hål igenom. De försökta laga på lokala veterinärkliniken för 5 d sen. Fick ta...
Svar
2
· Visningar
463
Senast: MiniLi
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 962

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka