Ekonomifråga

T

Tasja

Jag vet ju det finns en del här med gårdar där man hyr ut bostäder/stallplatser men säkert även andra som kan svara på den här frågan:

När man gör en lånekalkyl hos banken får man då ta med intäkterna från uthyrning av bostad/stallplatser i kalkylen eller tas det ingen hänsyn till att man får in x antal tusen kronor i månden?

Sv: Ekonomifråga

Jag tror inte det tas ngn hänsyn till ev. hyresintäkter av den enkla orsaken att det är osäkert hur mycket man får in, vad man får kvar och om man får något uthyrt. Jag skulle inte våga räkna med ev. hyresintäkter för att finansiera ett gårdssköp. Man ser ju i många trådar här att det inte är speciellt lönsamt heller, många gånger så är det mer jobb och utgifter än vad det är värt.

Det måste man rimligen få göra. Banker skulle inte kunna låna ut till dem som driver rörelse, om de inte toge hänsyn till intäkterna.

När det gäller uthyrning av bostad, är det dock inte säkert att det är till fördel för kalkylen, eftersom ett tomt hus är värt mer än ett uthyrt.

Inkomsten från uthyrning av stallplatser torde ses som en rörelseinkomst.

Men det beror ju på hur man hyr ut! Jag har haft hästgård med uthyrning och tog då bara ut kallhyra och inget ingick och nog tusan tjänade jag på det allt.

Jag drev även ett stall som jag hyrde och sen i min tur hyrde ut boxar i och där ingick hö och strö men inte jobbet och även där gick jag på plus.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 676
Senast: Enya
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 191
Senast: lundsbo
·
F
Juridik & Ekonomi Jag har mycket liten erfarenhet av att ta lån men nu har sambon och jag stött på så pass mycket patrull i senaste låntagarsvängen att...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 483
Senast: Tualma
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 418

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka