Ekonomi tjafs

Sv: Ekonomi tjafs

Förlåt, men lite får ni ju skylla er själva. Har ni inte satt ner foten innan så kommer ju er dotter inte ta det på allvar om ni gör det nu. OM hon jobbar och tjänar en vettig lön så får ni ju ställa ultimatum.

Du behöver inte be om ursäkt, dessutom skrev jag att det är vi själva som skapat situationen. Dessutom får hon inte så mycket längre, mer än att om ena barnet får byxor, gympadojjor eller vad det nu gäller så får hon något likvärdigt ibland. Duger det inte med byxor från Gina får hon vara utan eller lägga till själv och det vet hon.
Problemet just nu är att farmor (och farfar) sticker till henne ganska mycket pengar och presenter "det är ju så synd om henne som inte har någon häst" vilket ju hon faktiskt valt själv som jag skrev innan. Hon är också första barnbarnet och dom har alltid haft mycket kontakt om det spelar in.
 
Sv: Ekonomi tjafs

Ni som lever på/av era partners, känner ni aldrig att ni (ursäkta uttrycket) parasiterar på dem? Lever något slags lyxhustruliv?

En del av er har redan besvarat frågan (ex, min man gjorde karriär och jag följde med) men ni andra då?

/C

Näe varför skulle jag det? Det finns många anledningar till att jag inte jobbar.
När jag och min fästman träffades tävlade han i landslaget och åkte jorden runt för att träna/tävla, om jag skulle stannat kvar på mitt dåvarande jobb hade vi kunnat ses knappt 1 gång i månaden.
Nu ville vi ses betydligt mer än så och då var något tvunget att ändras.
För oss var det självklart att jag sa upp mig från mitt arbete som säljare för det kändes inte ett dugg viktigt i jämförelse med hans karriär som han dels tycker var himla kul + att den genererar mkt mer pengar än mitt säljjobb.
Säljjobb finns det fler av, men en aktiv karriär som elitidrottare får man bara en gång.
Sen har det hänt saker på vägen som gör att jag har svårare att arbeta nu när det finns lite tid för det.

Min fästman tycker det är viktigare att jag mår bra än att jag jobbar och drar in några kronor när vi klarar oss bra ändå.
I vårat förhållande ser vi inte saker som ditt och mitt, det är VÅRA pengar tex även om vi inte är gifta ännu.
 
Sv: Ekonomi tjafs

Ni som lever på/av era partners, känner ni aldrig att ni (ursäkta uttrycket) parasiterar på dem? Lever något slags lyxhustruliv?

/C

Jag tror det handlar om bekvämlighet i många fall. Jag tjänar mer än min partner, men har nära vänner där den ena inte jobbar. Han mår på nåt sätt bra av att vara försörjare och hon gillar att slippa jobba.
 
Sv: Ekonomi tjafs

När vi fick första barnet så slog vi ihop våra inkomster och hade gemensam ekonomi. Vi hade en summa var som vara våra egna personliga pengar som den andra inte hade att göra med vad de användes till. Jag använde mina till hästarna och han till party och nikotin. Funkade hur bra som helst. Jag hade min summa och kunde då bestämma själv om jag ville lägga allt på hästarna eller göra andra prioriteringar.

Vad gäller tiden kan jag förstå honom att det kanske blir lite mycket, men har han inget eget intresse av nånting?
 
Sv: Ekonomi tjafs

Men om hon tjänar egna pengar (lika mycket som dig?) Så borde hon betala hyra, mat, egna internet/mobilkostnader samt för löpande hygienartiklar, vill hon inte det så står det henne fritt att flytta.
Tror att Sparbanken har tabeller för hur mycket det är rimligt att unga med egen inkomst skall betala för sig om de bor hemma.
 
Sv: Ekonomi tjafs

*knapplån*

Det verkar råda enighet i tråden om att en bra partner inte klagar på den andres hobby, vilket jag håller med om, men en fråga måste jag ändå ställa.

Ni som lever på/av era partners, känner ni aldrig att ni (ursäkta uttrycket) parasiterar på dem? Lever något slags lyxhustruliv?

En del av er har redan besvarat frågan (ex, min man gjorde karriär och jag följde med) men ni andra då?

/C

Ja. Jag är definitivt en lyxhustru. Nej, jag känner mig inte som en parasit. I vårt fall så är det under en begränsad tid i och med studier. När jag blir klar kommer jag att tjäna mer än honom, han har önskat sig en sprillans ny Camaro i födelsedagspresent när det blir aktuellt. ;) Nåt jag mer än gärna köper till honom även om han bara använder den 3 gånger om året.

Hade det varit så att vi levde på marginalen hade situationen säkert varit annorlunda, men det gör vi inte med hans lön + det som jag tjänar extra har vi råd med allt som vi vill och lite till. Detta framför allt pga billigt boende, som vi köpt tillsammans och där vi lagt ungefär lika mycket i insats. I "mitt tidigare liv" tjänade jag också mer pengar än jag hann göra av med, och insats plus alla pantbrev osv var ffa från min sida.

Men när vi väl bodde ihop, vilket vi inte provat innan vi köpte huset, så slutade det spela så stor roll var pengarna kom ifrån. Vi lever tillsammans och har gemensam ekonomi, jag betalar hästarna på med mina pengar och hälften av huslånen. Men i övrigt tar min man det mesta av hus+bilkostnader, jag betalar när jag har råd, som nu efter sommarens jobb tex. Vi har valt att leva ihop, och hoppas att detta ska hålla hela livet, i livet går det upp och ner. Ibland ligger nån på plus och nån på minus, några år senare är rollerna de omvända, i slutänden blir det troligen plus/minus noll. Om vi då inte grälar om vem som ligger var för tillfället så lever vi troligen både längre och lyckligare.
 
Sv: Ekonomi tjafs

Min make muttrar väl nån gång om hästen men det är väl inte så seriöst, jag tjänar ett par tusen mer än honom men har också mer utgifter; bil, häst, barn (fast han tycker nog inte just barn är min utgift då han är minst lika mån om att hon ska ha allt hon behöver fast det inte hans egen).

Vi har haft gemensam ekonomi sen vi flyttade ihop i princip, ibland har jag försörjt oss (när han pluggade eller var utan jobb) och ibland har han varit den med bättre inkomst. Jag är dock den som är sämst på att hålla i pengar :angel:..

Plus för honom är att jag aldrig säger nej om han vill köpa nåt (ny dator, mobil eller whatever) då han aldrig kommer upp i de pengar jag lägger på häst per månad och då betalar jag ändå bara hälften (delar med syster). Mutar honom med en fin flaska whisky också mellan varven så han börjar få en ok samling.

När vi pratat seriöst om hästkostnaderna så är det: Nää, det klart ni ska ha häst. Du tycker ju att det kul och det är ju nåt du kan göra tillsammans med Bus (dottern) och det klart hon ska få hålla på med det. Vi bråkar aldrig om pengar, inte ens när vi haft det tajt då vi i grunden har samma prioriteringar.

Han har t.o.m. vart ute i stallet med mig nån gång alldeles frivilligt då jag behöver hjälp när jag ska köra hästen och verkar tycka att det rätt roligt. :love:
 
Sv: Ekonomi tjafs

Du behöver inte be om ursäkt, dessutom skrev jag att det är vi själva som skapat situationen. Dessutom får hon inte så mycket längre, mer än att om ena barnet får byxor, gympadojjor eller vad det nu gäller så får hon något likvärdigt ibland. Duger det inte med byxor från Gina får hon vara utan eller lägga till själv och det vet hon.
Problemet just nu är att farmor (och farfar) sticker till henne ganska mycket pengar och presenter "det är ju så synd om henne som inte har någon häst" vilket ju hon faktiskt valt själv som jag skrev innan. Hon är också första barnbarnet och dom har alltid haft mycket kontakt om det spelar in.

Herregud! Så fort jag fick egen inkomst fick jag betala för mig själv.. Jag slapp betala hyra hemma mot att mina syskon fick också rida min häst (köpt för egna pengar) som jag betalade helt själv. Inte en suck att morsan köpte kläder eller dylikt till mig och hade jag inte haft hästen så hade jag definitivt fått betala en del av hyran hemma också. Det var inte nåt nuttenutt utan mamma slapp då betala för två av mina syskons ridning då de använde min häst och jag höll lektioner för dem också. Min bror tränade hoppning på henne för en tränare och skulle ha tävlat henne också om hon inte så typiskt nog hade blivit halt lagom till tävlingen, tror jag försökte betala hans lektioner i den mån jag kunde då jag såg det som ett plus att hon blev hoppad (själv var jag för feg). Jag fick vara glad om jag fick nåt i julklapp eller födelsadags present typ.

Att få bo hemma gratis när man är över 18 och tjänar egna pengar och dessutom ha mage att klaga.. Oavsett vad syskonen får eller inte får så anser inte jag att det är ens sak längre att säga nåt om det när man skaffat sig en egen inkomst.
 
Sv: Ekonomi tjafs

Jag och min sambo har bott ihop i ca 4 år. Ha tjänar ca dubbelt så mkt som jag (även om jag inte tjänar minimun lön).
Han har alltid betalat mer än mig, det verkar ju lite dumt att vi skall dela lika på alla utgifter, då detta resulterar i att han har massa pengar kvar i månadsslutet, och jag inte har ett öre.....
Vi lever i en vuxen relation där vi planerar att vara tillsammans för livet, så att hålla på att räkna kronor hit och dit verkar lite......futtigt.

Men så har jag också en väldigt generös sambo, som har köpt både min bil och min häst åt mig:0)
 
Sv: Ekonomi tjafs

Knapplån.

Vi har gemensam ekonomi, och delar på allt. Jag har haft mer pengar ibland, och tvärtom ibland. Alla pengar som kommer in, oavsett från vem - går först till att betala räkningar, sen till hemmet (mat, städ etc) och därefter används dom till olika saker beroende på vem som behöver handla något "extra" just då.
Jag har ett barn sen innan, samt 5 st hundar som kostar varje månad, något vi också delar på såklart. Trots att det inte är HANS djur, eftersom han ju valde att leva med mig och då finns dom här - så är det bara.

Nu ska han snart byta upp sig i lön, och kommer att stå för det mesta. Om några år ska han utbilda sig vidare, och då kommer jag att stå för mycket.. Och därefter ska jag utbilda mig, och då får han in mest igen. Vi har samma prioriteringar, så det är aldrig några problem!
 
Sv: Ekonomi tjafs

Vi kör också gemensam ekonomi då vi resonerar att vi bor under samma tak, äter samma mat, har räkningar som vi skaffat oss gemensamt osv..
Inga större inköp görs utan att vi pratar igenom dem.
Vi bryr oss inte heller från vem av oss pengarna kommer ifrån, de ska in och räkningarna betalas i vilket fall som helst.

Han har tjänat mer än mig nu en period men nu kommer det att bli tvärtom då han ska börja studera. Vi kommer fortsätta på samma sätt då vi tycker det snarare känns hindrande om vi ska börja räkna kronor, någon av oss blir ju lidande i så fall och då är det bättre att slå ihop och att det går runt av sig själv där båda kan leva av samma pengar.

Jag resonerar lite som du ang hästen, den fanns där med mig innan och på något vis får den kostnaden också komma till. Han kan gnälla att hästen är dyr ibland (mest skämtsamt) men för min del så är det så att ting kan man ersätta lättare än levande individer, djur och det skulle mycket till innan jag gjorde mig av med hästen för att någon ansåg att han hade för stor kostnad..eller att dra ner på kostnader som äventyrade den vården han behöver.
Skulle det vara så att han ansåg sig lidande/hindrad av min häst så är dörren fri..för jag gör mig inte av med min häst bara för att, det är mer än en hobby.
 
Senast ändrad:
Sv: Ekonomi tjafs

Hur gammalt är ert barn? Om du är i stallet 3 h 3-4 ggr i veckan och sedan kanske vill umgås med barnet när har du tid att umgås med din sambo, har han ngn hobby som tar tid så ni har barnvakt eller sitter han hemma ensam när barnet somnat 4 kvällar i veckan och surfar eller tittar på TV?

Jag tycker ofta beror det faktiskt på att den andra partnern känner sig bortglömd, om det sedan är golf, segling, hästar, kross , rally eller folkrace med tillhörande svetsning...
 
Sv: Ekonomi tjafs

Fy, sånt är jobbigt. Frågan är ju hur pengar tid och så vidare ska värderas. Min sambo kan tycka att hästarna kostar mycket men han vet också att jag inte heller köper onödiga saker och nya grejer hela tiden.

Men det är så tråkigt att bråka om ekonomi. Du får fråga honom vad han vill du ska göra bättre.
 
Sv: Ekonomi tjafs

Näe varför skulle jag det? Det finns många anledningar till att jag inte jobbar.
När jag och min fästman träffades tävlade han i landslaget och åkte jorden runt för att träna/tävla, om jag skulle stannat kvar på mitt dåvarande jobb hade vi kunnat ses knappt 1 gång i månaden.
Nu ville vi ses betydligt mer än så och då var något tvunget att ändras.
För oss var det självklart att jag sa upp mig från mitt arbete som säljare för det kändes inte ett dugg viktigt i jämförelse med hans karriär som han dels tycker var himla kul + att den genererar mkt mer pengar än mitt säljjobb.
Säljjobb finns det fler av, men en aktiv karriär som elitidrottare får man bara en gång.
Sen har det hänt saker på vägen som gör att jag har svårare att arbeta nu när det finns lite tid för det.

Min fästman tycker det är viktigare att jag mår bra än att jag jobbar och drar in några kronor när vi klarar oss bra ändå.
I vårat förhållande ser vi inte saker som ditt och mitt, det är VÅRA pengar tex även om vi inte är gifta ännu.

Får man vara nyfiken och fråga i vilken sport han tävlade.
Vet att det är OT men blev lite nyfiken.. :o
 
Sv: Ekonomi tjafs

*kl*
Jag hade ett ytterst tillfälligt förhållande med en kille som bodde hos mig i några månader utan att betala en krona av hyran. Han hade egen inkomst och stod för sin del av maten men inget mer då han sparade till en jordenruntresa som han skulle åka på.

Jag jobbade skift och var i stallet dagtid när han jobbade och hemma på kvällarna jag inte jobbade, men det gnälldes iaf över hästen och att det tog tid. I hans fall var det knappast tiden som var problemet utan att jag hade ett intresse som gick före honom, han hade inga hobbies eller intressen, inga egna vänner utan ville bara sitta hemma i soffan och glo på TV. Han gnällde tom över att jag gosade med mina katter! När han åkte var det utan någon som helst saknad från min sida och jag såg mig som singel igen, jag borde slängt ut honom långt tidigare men var för snäll. Bland det sista jag kommer ihåg av honom var att jag skulle aldrig få råd att åka på några jordenruntresor, men det är klart, då ska man inte låta andra bo gratis heller! :grin:

Senaste ex sa vid ett tillfälle när min gamling var dålig att om hon var tvungen att sluta så borde jag absolut köpa ny häst. Han klagade aldrig på att det kostade eller tog tid, det var mina pengar och min tid och han hjälpte mig alltid om jag behövde, åkte med vid transporter till kliniker, visningar, betäckningar osv. Burit vatten och baxat hösilagebalar, mockat, kliat, sörjt och glatt sig tillsammans med mig. Han hjälper mig fortfarande om det behövs så nog finns det killar som är guldkorn. Vi grälade aldrig om pengar och hade separat ekonomi med gemensamma utgifter.
 
Sv: Ekonomi tjafs

Kl
Vad glad jag blir över min man när jag läser denna tråd.
Han tjänar mer än mig o vi har gemensam ekonomi.
Han gruffar aldrig, varken över tiden eller pengarna. Han engagerar sig o följer med på träningar o tävlingar. Servar min transport o fixar o donar.
Han vet hur viktig hästen är o han vill se mig lycklig.

Samma sak här!
Har visserligen delad ekonomi med min sambo, vi delar jämnt av för hyra och el då de är de störrsta kostanderna, vi betalar var för sig för respektive bil.
Jag tjänar mer än honom så iom det så har jag tagit på mig att stå för övriga mindre månadskostnader så som sophämtning, bredband, tv etc.
Jag betalar själv för min häst.
Sambon klagar aldrig över tid, kostnad eller något som har med hästen att göra, han erbjuder att åka med (träning/tävling) om jag skulle behöva ett extra handtag och håller också på och ser efter både min bil och min transport med service och däckbyte ochgudvetvad :love: och hjälpe till att borra och ha sig i boxen när jag behövde ny anordning till att knyta upp hönätet.
Har också hjälp till när min ridklubb ordnat tävling med att lyfta hinder, tillverka hinder etc. agerat fotograf osv :bow: :bow:
 
Sv: Ekonomi tjafs

Ni som lever på/av era partners, känner ni aldrig att ni (ursäkta uttrycket) parasiterar på dem? Lever något slags lyxhustruliv?

Nä, någon lyxhustru är jag inte. Jag bidrar med det jag kan. Parasit är omöjligt att vara eftersom vi ser OSS som ett team. Vi är inte två singlar som bor ihop.
 
Sv: Ekonomi tjafs

Nä, någon lyxhustru är jag inte. Jag bidrar med det jag kan. Parasit är omöjligt att vara eftersom vi ser OSS som ett team. Vi är inte två singlar som bor ihop.

Precis ... vi ar inte tva singlar, vi ar ett team som diskuterar storre utgifter och gemensamt bestammer om hastar, bilar, eller ATV's ska inkopas. Min man har tjanat mest i alla ar ... jag har skott huvuddelen av budget, hushall, och barn da VI har valt att satsa pa hans kariar. Jag ar larare sa det har fungerat bra for mig att jobba ocksa trots att vi bott utomlands nastan sedan forsta borjan, men min inkomst har alltid varit mycket mindre, "gradden pa moset" sa att saga och jag har inte jobbat alls de sista 6 aren sedan vi flyttade fran Florida.

Having said that ... Jag servar inte min man. Han stadar koket efter middagen, skoter sin tvatt och strykning sjalv (det var enklare da han alltid rest mycket och inte nodvandigtvis kommit och gatt i takt med att jag tvattat at mig och barnen). Kort sagt; vi ar ett team.
 
Sv: Ekonomi tjafs

Hade det varit mitt barn - så hade hon antingen betalat vad det kostar att bo hemma eller åkt ut. Jag hade INTE en sponsrat en sån attityd med en enda krona
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 154
Senast: mars
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 477
Senast: Squie
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 632
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 805
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp