Ekonomi tjafs

Sv: Ekonomi tjafs

Ja det är det. Vi har nog "misslyckats" lite med henne.... I övrigt en kanongo tjej!

Jag tror inte en sekund på att du "misslyckats" med henne.
Hon har bara inte fått känna på hur det är att betala allt själv och ibland behöva vrida och vända på kronorna för att få det att gå ihop själv.
Så småning om kommer hon nog bli lite mer ödmjuk inför folks ekonomier :)
 
Sv: Ekonomi tjafs

Och om den som tjänar mer vill ha en bostad som kostar 10 000 i månaden och den som tjänar mindre tycker det räcker med en för 5 000, ska då den som tjänar mindre betala hälften för den dyrare?

Och matkostnaden? Ska den beräknas på den som tjänar mer och som vill handla på saluhallen eller på den som vill handla på stormarknaden?

Kan man inte komma överens om sånt, så ska man nog inte vara sambo.

Säg att TS får ut 40.000 i månaden. Om hennes sambo får då får ut 14.000, och vill att hon betalar det mesta med bostad, bil osv, bara för att han ska ha råd att spela golf 3-4 timmar varje kväll, samt köpa klubbor och utrustning för 4-5 tusen i månaden.

Skulle det vara "rättvist"?
 
Sv: Ekonomi tjafs

Med "misslyckats" menar jag att vi nog gett efter för henne ibland, speciellt hennes pappa och farmor, så det ju egentligen inte bara hennes eget fel. Mest pga att hon inte alltid tjänat pengar men också för att vi haft dåligt samvete över all tid vi lägger i stallet. Men det är ju som sagt hennes eget val att göra annat.

Men det var väl inte riktigt detta tråden handlade om.
 
Sv: Ekonomi tjafs

Ja, det tycker jag :)

sålänge man har ekonomin till det, och den andra inte får betala ALLT det gemensamma ser jag inga problem. Min kille tjänar tredubbelt mot mig, och betalar mer just för att jag ska kunna hålla på med hästar, han ser och märker att det gör mig lycklig. (Nu har jag haft häst hela mitt vuxna liv i princip, och har alltid kunnat betala hyra osv plus häst)

TS, Vad är det han tycker du borde lägga mer pengar på hemma?
 
Sv: Ekonomi tjafs

Men då är det ju okey, då försörjer han dig lite, och båda är nöjda.
I TS's fall så börjar ju sambon ifrågasätta det hela. Vilket inte är nåt fel.
 
Sv: Ekonomi tjafs

Jag kan ju berätta hur vi gör här hemma.

Jag studerar, sambon jobbar. Han får in tre gånger så mycket som mig.
När vi blev tillsammans bodde jag i en egen lägenhet med en totalkostnad på under 2000.-/månad. Min matkostnad låg på under 1000.-/månad.
Jag hade två hästar som jag betalade själv.
Vi har delad ekonomi

Sen ville vi flytta ihop.
Jag var inte beredd på att lägga mer än 2000 i månaden på boende och hade gott kunna bo ihop med sambon i min etta men det ville inte han. Han ville bo större.
Så, vi flyttade till större med dealen att eftersom han tjänar 3 ggr så mkt som mig så får han stå för två tredjedelar av boendekostnaden. Vi har ett sambokonto dit båda för över pengar varje månad och sen betalar vi de gemensamma kostnderna därifrån.

Samma sak med maten, jag klarar mig och lever gott på en matbudget av 1000 kr i månaden. Sambon är van att leva äta flådigt och har inga problem att äta på restaurang mitt i veckorna, ja då är det han som får stå för den extra kostnaden det innebär.

Vi har ett barn, jag tar barnbidraget och köper kläder. Bland övriga saker betalar den som har pengar just då. Ofta blir det sambon som köper de dyrare sakerna och jag letar mer på begagnatmarknaden.

Hästarna betalar jag fortfarande själv :)
Jag tror vi båda tycker vårt system fungerar bra, för OSS.
 
Sv: Ekonomi tjafs

Kl
Vad glad jag blir över min man när jag läser denna tråd.
Han tjänar mer än mig o vi har gemensam ekonomi.
Han gruffar aldrig, varken över tiden eller pengarna. Han engagerar sig o följer med på träningar o tävlingar. Servar min transport o fixar o donar.
Han vet hur viktig hästen är o han vill se mig lycklig.
 
Sv: Ekonomi tjafs

Kl
Vad glad jag blir över min man när jag läser denna tråd.
Han tjänar mer än mig o vi har gemensam ekonomi.
Han gruffar aldrig, varken över tiden eller pengarna. Han engagerar sig o följer med på träningar o tävlingar. Servar min transport o fixar o donar.
Han vet hur viktig hästen är o han vill se mig lycklig.
 
Sv: Ekonomi tjafs

Kl
Vad glad jag blir över min man när jag läser denna tråd.
Han tjänar mer än mig o vi har gemensam ekonomi.
Han gruffar aldrig, varken över tiden eller pengarna. Han engagerar sig o följer med på träningar o tävlingar. Servar min transport o fixar o donar.
Han vet hur viktig hästen är o han vill se mig lycklig.

Jag blir valdigt glad over min ocksa.:laugh: Vi har flyttat runt utomlands i 30+ ar och foljt mannens kariar ... Jag har ocksa jobbat storre delen av tiden men tjanat en brakdel av vad han dragit in och vi har aldrig nagonsin varit osams om ekonomi. Nar jag inte ville flytta runt langre sa var det ocksa okay och vi aker fram och tillbaka till varandra vilket innebar att jag inte kan jobba ... och da ar det ocksa okay. Nu senast var han sa glad att jag fatt tag pa en ny hast da han forstatt hur mycket jag saknade mitt halvblod som dog i varas. Jag far nog ringa och tala om det for honom nu.:love:
 
Sv: Ekonomi tjafs

Känner igen det där..

Jag jobbar inte just nu men min fästman gör och försörjer mig, mina hästar och min hund.
Djuren har funnits med från början och han har alltid vetat om att de går före honom.
Tur är också att han råkar älska mina djur lika mkt som jag gör :)
MEN med just hästarna kan han gnälla över kostnader..
Visst har han rätt att det är dyrt med hästarna men jag upplever det som att han köper det mkt lättare när jag berättar varför jag väljer att köpa ett täcke för 2-3000kr istället för de där billiga för 600kr osv.
Men det är klart min fästman är iaf intresserad nog för att jag ska förklara vilken funktion en viss pryl har och varför jag behöver just den och inte en liknande osv.

Så en förklaring om varför hästen behöver ditten och datten och varför vissa saker behöver kosta mer kanske gör att han förstår bättre?

Konstigt att han har åsikter när det är hans pengar du leker bort...
Det skulle jag aldrig klara av, men alla är vi ju olika.

KL/OnT/etc:

Jag och min sambo pluggar båda (men jag jobbar extra på min fritid och hon hänger i stallet), vi delar på hyra, mat och gemensamma inköp (typ möbler båda vill ha, internet etc). Allt annat betalar vi var för sig, vill hon ha en ny TV får hon köpa en ny TV, men inte för mina pengar. Vill jag ha en MoccaMaster för en massa pengar får jag köpa det men inte för hennes pengar...

På så sätt undviker vi allt tjafs om pengar fast det underlättas ju lite av att vi redan innan vi träffades hade samma syn på pengar och dess användning.

/C
 
Sv: Ekonomi tjafs

Gnäller är fel ord, han undrar vad det är som kostar så mkt ibland.
Men han har ju rätt, hästarna är ju inte direkt billiga i drift.
Men å andra sidan är det inte billigt att lösa ut min hund från djursjukhuset heller, det är ännu dyrare att förse mig med mina race motorcyklar men det säger han ingenting om ;)
Men å andra sidan tror jag det handlar om att han förstår VAD det är som kostar där.
Vilket han inte har ngn direkt koll på i mitt hästeri.

Ja tänk så olika man är, min fästman försörjer gärna mig och mina (våra) djur.
Han låter mig hellre leka bort hans pengar och jag är lycklig än tvärt om.
Han verkar inte misstycka alltför mycket heller eftersom han bett mig gifta mig med honom så :)
 
Sv: Ekonomi tjafs

Finns det fler som har sambos/pojkvän etc som tycker att hästen kostar? Har ni sådana fall kommit fram till något bra?

Jag hade en sambo som ansåg att jag lade alldeles för mkt tid på hästar och alldeles för lite tid på honom. På frågan vad han ansåg vi skulle göra istället var svaret att vi skulle sitta i soffan o hålla handen + titta film..

Han är idag mitt X.

Jag vet hur bra jag har det idag. Sambon o jag är ett team. Mitt jobb, liksom hans jobb är att höja den andre. Ekonomisk jämställdhet måste råda, det enda sättet att få en relation att hålla och må bra. Jag uppmuntrar honom till hans intressen och han uppmuntrar mig till mina. Han skulle aldrig kräva av mig att jag skulle välja bort mitt intresse o jag skulle aldrig kräva av honom att han skulle välja bort sitt intresse. Vi skulle båda bli X till varandra om sådana krav ens yttrades..
 
Sv: Ekonomi tjafs

Jag hade en sambo som ansåg att jag lade alldeles för mkt tid på hästar och alldeles för lite tid på honom. På frågan vad han ansåg vi skulle göra istället var svaret att vi skulle sitta i soffan o hålla handen + titta film..

Han är idag mitt X.

Har själv varit i en liknande situation, den mannen är också mitt ex. Gud, vilket ok det var som lyftes från mina axlar när jag avslutade den relationen, jag kunde vara i stallet utan att behöva stressa hem.

TS. Jag har inga bra råd. Men min sambo är inte sån. Han skulle nog kunna ifrågasätta varför hästsakerna kostar så mycket - rent allmänt - men inte varför hästen kostar. Jag är inte särskilt intresserad av att shoppa massa hästprylar och han vet att jag är ekonomisk när det gäller hästkostnader, så nej, vi bråkar ALDRIG om hästen. Nånsin.
 
Sv: Ekonomi tjafs

Som jag ser det handlar det om man vill varandras bästa i förhållandet, eller inte. En partner som vill mig väl gnäller inte över hästen, helt enkelt.

Jag har dock förklarat de större hästutgifterna så att partner vet hur jag prioriterar när det ller hästen, tex varför jag inte har valt billigast möjliga stallplats och sådant.

Nu råkar jag tjäna mest, men det är ovidkommande. Målet bör vara att båda är nöjda, inte millimeterrättvisa.
 
Sv: Ekonomi tjafs

*knapplån*

Det verkar råda enighet i tråden om att en bra partner inte klagar på den andres hobby, vilket jag håller med om, men en fråga måste jag ändå ställa.

Ni som lever på/av era partners, känner ni aldrig att ni (ursäkta uttrycket) parasiterar på dem? Lever något slags lyxhustruliv?

En del av er har redan besvarat frågan (ex, min man gjorde karriär och jag följde med) men ni andra då?

/C
 
Sv: Ekonomi tjafs

Förlåt, men lite får ni ju skylla er själva. Har ni inte satt ner foten innan så kommer ju er dotter inte ta det på allvar om ni gör det nu. OM hon jobbar och tjänar en vettig lön så får ni ju ställa ultimatum.
 
Sv: Ekonomi tjafs

Jag har den omvända situationen: min man lever i ganska hög grad på mina inkomster. Jag ser inte honom som en manlig lyxhustru, utan jag konstaterar helt enkelt att arbetsmarknaden och samhället värderar olika yrken olika. Den olikheten vill jag inte tillåta att prägla vårt förhållande, så därför löser vi det inbördes. Och situationen kan ändras. Det kan bli jag som lever på honom i framtiden. Vi har hållit ihop länge och hjälps helt enkelt åt i livet.

Men jag tycker att vi ser rätt många kvinnor på buke som uppenbarligen blir väldigt ekonomiskt maktlösa mot sina män, men jag ser det som dåliga relayioner, inte som ekonomifrågor i grund och botten.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 154
Senast: mars
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 477
Senast: Squie
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 632
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 805
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp