Ekonomi tjafs

Triax

Trådstartare
Hej.
Min häst har verkligen hamnat mellan sambon och mig! Vilket jag tycker är väldigt jobbigt. En häst kostar pengar, som alla vet, och det är ibland svårt att få ihop det ekonomiskt. Vi har delad ekonomi, men får ändå jobbiga kommentarer när jag handlar något till hästen. Vilket leder ibland till att vi blir osams. Han tycker jag lägger förlite pengar på familjen och mer på hästen. Ibland har han rätt. Men det är inte så att jag springer och handlar saker som jag inte verkligen behöver. Han tjänar mkt mer än mig, så det är klart att hans pengar räcker längre.....
Jag hade häst även när vi träffades för 13 årsedan. Så han visste vad han gav sig in i. Jag älskar min sambo och det är så tråkigt att min hobby som jag också älskar ska hamna i kläm.
Jag vet inte vad jag vill få ut av den här tråden, ville mest bara skriva av mig lite. Finns det fler som har sambos/pojkvän etc som tycker att hästen kostar? Har ni sådana fall kommit fram till något bra?
 
Sv: Ekonomi tjafs

Jag är inte i den situationen.

Men vad är det du inte gör tillräckligt "för familjen" i hans ögon?
Vad är det han saknar?

Om det är så att din sambo får betala största delen av alla gemensamma kostnader (el, TV, hyra, mat och så vidare) och din inkomst går nästan enbart till hästen och personliga kläder och sådant, så förstår jag att han kan ha synpunkter.

Om ni delar lika på gemensamma kostnader och du väljer att lägga allt ditt på hästen och själv avstår från annat utan att det drabbar någon annan, så tycker jag att du har rätt.

Om medelvägen är sann: ni delar lika på alla gemensamma kostnader, allt du har kvar går till hästen på bekostnad av exempelvis bio, restaurang, andra gemensamma sysselsättningar, så kan jag faktiskt förstå ett visst missnöje och se skäl till kritiken.

Du skriver inget om barn men om de finns, anser jag att de hamnar i "gemensamma kostnader" vad gäller ekonomin..;)
 
Sv: Ekonomi tjafs

Japp, här är en till!
Går runt med nästan konstant dåligt samvete för att jag lägger så mycket tid och pengar på hästeriet som jag gör.
Det är skitjobbigt!
Framförallt gnälls det på att det tar sådan tid med hästen.
Då hör det till saken att jag bor ihop med en egen företagare som jobbar till 21 på kvällarna.
Ändå gnälls det på att jag är hos hästen mycket. :devil:

Nu ha vi helt gemensam ekonomi och inga barn och vi tjänar ungefär lika.
Men jag gjorde en gång en budget som visar vilka pengar jag lägger på hästandet.
Jag visade då att jag har råd med allt det som vi har samt hästen även om jag står på egna ben.

Du kanske kan presentera en budget för honom och visa vad det är du lägger pengarna på.
Sedan får du bara vara tuff och säga att det är ditt intresse och det har varit med så länge att du inte tänker ge avkall på det.
Om det nu är så du vill ha det!
 
Sv: Ekonomi tjafs

Frågan är om det grundar sig i pengar egentligen eller om han helt enkelt känner sig lite åsidosatt utav hästeriet? Fråga honom hur han skulle vilja ha det? Vad vill han hellre lägga krutet på? Har han något hobby kan jämföra med?
 
Sv: Ekonomi tjafs

Jag är oerhört tacksam över min man, som aldrig gnällt en sekund över hästarna och eventuella kostnader därikring. Han skulle ha all rätt att göra det då jag pluggar och egentligen inte har råd, utan han tar det mesta av de gemensamma utgifterna. Jag är enormt bortskämd! Men samtidigt så betyder inte pengar så mycket för oss, vi har så det räcker och blir över pga billigt boende och bra jobb, extrajobb för mig.

Om det saknades pengar till nåt han ville göra pga hästarna skulle det säkert se annorlunda ut. Så jag undrar om det gnälls för gnällandets skull eller om det är någon ouppfylld önskan som ligger bakom?
 
Sv: Ekonomi tjafs

Om ni har delad ekonomi har han ingen anledning att gnälla. Det hela tyder på att han inte vill att du ska ha ditt hästintresse, utan borde göra något annat.

Vad gäller ekonomin i stort tycker jag ni ska göra så här: Ta alla era fasta utgifter, mat, el, boende, telefoner och försäkrignar, bilar. Dela det så att ni betalar lika mycket procentuellt utifrån vad ni tjänar. Dvs tjänar han 20 pprocent mer än du borde han betala större andel av era fasta utgifter. Då är det rättvist.
 
Sv: Ekonomi tjafs

Dvs tjänar han 20 pprocent mer än du borde han betala större andel av era fasta utgifter. Då är det rättvist.

Det rättvisa är väl att man betalar hälften var?

Då finns det ju ingen anledning att skaffa välbetalt jobb, om man ändå inte får mer pengar över?
 
Sv: Ekonomi tjafs

Det rättvisa är väl att man betalar hälften var?

Då finns det ju ingen anledning att skaffa välbetalt jobb, om man ändå inte får mer pengar över?

Så om en har 10 000 efter skatt och en har 20 000, de gemensamma utgifterna är 20 000 så tycker du att de ska betala 10 000 var?

Den som tjänar 10 000 i detta exemplet har då INGA egna pengar kvar till kläder osv och den andre har 10 000 över varje månad!

Eller ska de betala 50% av sin inkomst till den gemensamma kassan? Den ene betalar 5 000 och den andre 15 000?
 
Sv: Ekonomi tjafs

Vi pratar om rättvisa.
Det rättvisa måste väl ändå vara att man betalar för sig själv.
Vill den som tjänar mer sponsra sin sambo med pengar så är det ju snällt, men knappast rättvist.

Har man inte delad ekonomi så ska ju var och en betala sin del. Dvs halva hyran, halva elen, halva matkostnaden osv.
 
Sv: Ekonomi tjafs

Vi pratar om rättvisa.
.

Det är detta som är så spännande med ordet "rättvisa".
Man kan tycka olika.

I TS fall funderar jag - som sagt - på vad TS avstår från, och huruvida det endast drabbar TS eller om det drabbar "famljen" också (och för allt i världen framgår det inte vad TS menar med "familjen").

Om det endast är TS som drabbas så spelar det ingen roll.
Om sambon drabbas, exempelvis genom att TS köper utrustning eller annat till hästen och sedan inte vill/har råd till gemensamma aktiviteter och hänvisar till ekonomin för att avstå från gemensamma aktiviteter, så kan jag ha viss förståelse för om sambon är besviken.

Min syster och hennes sambo har var sin ekonomi. Sambon har betydligt bättre lön än min syster. De betalar ändå hälften var av bostadskostnaden - eftersom min syster anser att hon ska försörja sig själv. Bilen betalar min syster - eftersom det är hon som använder den och det är hennes bil. Sambon åker tunnelbana.
När de är på gemensamma bilturer tror jag att det är sambon som betalar bensinen.
När de är på restaurang, betalar var och en för sig.
Ibland har inte min syster råd och då bjuder sambon.

Min bästa kompis och hennes sambo har var sin ekonomi. Sambon har betydligt bättre lön än min kompis. De betalar en andel av sin inkomst för de gemensamma kostnaderna. Det som blir kvar, disponerar var och en efter eget tyckande.
Under ett par år var min kompis arbetslös (ingen vidare arbetsmarknad) och då betalade sambon gladeligen allt. Min kompis har en häst och tyckte att det var jättejobbigt att sambon skulle betala för hästen. Vilket han dock gladeligen gjorde trots att han inte hade något hästintresse, och trots att hästen inskaffades många år efter att de blivit ett par.
Sambon har nu blivit hästintresserad och de har gemensamt köpt en gård på landet och fler hästar.
 
Sv: Ekonomi tjafs

Vi pratar om rättvisa.
Det rättvisa måste väl ändå vara att man betalar för sig själv.
Vill den som tjänar mer sponsra sin sambo med pengar så är det ju snällt, men knappast rättvist.

Har man inte delad ekonomi så ska ju var och en betala sin del. Dvs halva hyran, halva elen, halva matkostnaden osv.

Och om den som tjänar mer vill ha en bostad som kostar 10 000 i månaden och den som tjänar mindre tycker det räcker med en för 5 000, ska då den som tjänar mindre betala hälften för den dyrare?

Och matkostnaden? Ska den beräknas på den som tjänar mer och som vill handla på saluhallen eller på den som vill handla på stormarknaden?
 
Sv: Ekonomi tjafs

Det är jobbigt att vara sambo ibland.. Jag undrar, som många andra, om sambon är med och betalar på hästen? Och blir andra gemensamma aktiviteter lidande?

Jag och min sambo har delvis delad ekonomi. Vi betalar gemensamt på gemensamma kostnader, sen tillkommer vissa kostnade ibland. Då är det lite olika vem som betalar. Jag skulle tippa på att det går jämnt ut.

Däremot så betalar jag allt till min häst själv, ändå kan det gnällas och pikas om att jag lägger så mycket pengar, och tid, på hästen. Vilket jag inte gillar.. :mad:
 
Sv: Ekonomi tjafs

Till alla.
Med familjen menas ett barn :)
Vi har ett konto som enbart går till lån och räkningar. Där sätter han in något mer än jag. Så om det är rättvist el inte kan jag inte svara på, det beror på hur man ser det. Men min häst betalar jag helt själv.
Som en del skriver så är det väl inte bara om pengar det handlar om utan att det tar tid att ha häst också. Försöker endast rida 3-4 dagar i veckan för att kunna vara hemma så mycket som möjligt.
Jag var hästlös i 1 1/2 år, men då gick jag nog honom på nerverna, jag hade så mycket energi och kunde inte sitta still. Så det var inte så bra det heller ;)

Vi är väl helt enkelt inne i en svacka nu. Tack för alla svar. Det är bra att få lite olika synvinklar på det hela, så man får tänka till lite. Hatar att var osams!
 
Sv: Ekonomi tjafs

Nej, min make har inga som helst åsikter om hur mycket pengar jag lägger på mina hästar, och inte bryr jag mig hur mycket han lägger på sin passion här i livet. Därmed inte sagt att sunt förnuft inte skall råda så klart.

För övrigt spenderar jag timtal med hästarna varje dag utöver det faktum att jag jobbar mer än heltid. Och Karlen har valt att engagera sig i de fyrbenta för att underlätta för mig - något jag aldrig tänker ta för givet.
 
Sv: Ekonomi tjafs

Jag informerade min sambo på ett ganska tidigt stadium att om han försöker tvinga mig att välja mellan honom och hästen, så skulle han förlora.... Inte för att jag älskar hästen mer, utan för att jag inte vill leva med en man som förstår mig så dåligt att han skulle tvinga på mig ett sådant ultimatum.
 
Sv: Ekonomi tjafs

delvis kl

Har dock ingen egen häst, men har lagt och lägger mycket tid på medryttarhäst/hästar.
Sambon har ibland blivit lite "ledsen" när jag åker iväg till stallet, men han säger själv att han aldrig skulle hindra mig för han är glad att jag har en sån passion och det är väl bättre att han blir lite ledsen än att han säger "Åh vad skönt att du försvinner en stund":p
Han får gärna hänga med, men vill han inte det så vill han inte.
 
Sv: Ekonomi tjafs

Här är det samma visa fast ena barnet som kräver att bli kompenserad för hästkostnaden. Innerst inne förstår hon nog att det inte fungerar så men så fort det är något så kommer garanterat "men hästarna får kosta minsann".
Hästarna är inköpta till barnen, men äldsta dottern, 19 år, tröttnade och fick andra intressen efter ett par år. Inget problem i sej, jag tog mej an pensionärshästen och vill verkligen inte vara utan honom. Till saken hör att hon jobbar och tjänar samma som jag men utan fasta utgifter.
Utefter min och mannens budget har vi råd med två hästar, men inte att kompensera 19-åringen med samma summa som en häst kostar i månaden, och vi vill absolut inte sponsra när hon har egen inkomst.
 
Sv: Ekonomi tjafs

Här är det samma visa fast ena barnet som kräver att bli kompenserad för hästkostnaden. Innerst inne förstår hon nog att det inte fungerar så men så fort det är något så kommer garanterat "men hästarna får kosta minsann".
Hästarna är inköpta till barnen, men äldsta dottern, 19 år, tröttnade och fick andra intressen efter ett par år. Inget problem i sej, jag tog mej an pensionärshästen och vill verkligen inte vara utan honom. Till saken hör att hon jobbar och tjänar samma som jag men utan fasta utgifter.
Utefter min och mannens budget har vi råd med två hästar, men inte att kompensera 19-åringen med samma summa som en häst kostar i månaden, och vi vill absolut inte sponsra när hon har egen inkomst.

Det var allt ett oförskämt utspel av 19-åringen.
 
Sv: Ekonomi tjafs

Känner igen det där..

Jag jobbar inte just nu men min fästman gör och försörjer mig, mina hästar och min hund.
Djuren har funnits med från början och han har alltid vetat om att de går före honom.
Tur är också att han råkar älska mina djur lika mkt som jag gör :)
MEN med just hästarna kan han gnälla över kostnader..
Visst har han rätt att det är dyrt med hästarna men jag upplever det som att han köper det mkt lättare när jag berättar varför jag väljer att köpa ett täcke för 2-3000kr istället för de där billiga för 600kr osv.
Men det är klart min fästman är iaf intresserad nog för att jag ska förklara vilken funktion en viss pryl har och varför jag behöver just den och inte en liknande osv.

Så en förklaring om varför hästen behöver ditten och datten och varför vissa saker behöver kosta mer kanske gör att han förstår bättre?
 
Sv: Ekonomi tjafs

Här är det samma visa fast ena barnet som kräver att bli kompenserad för hästkostnaden. Innerst inne förstår hon nog att det inte fungerar så men så fort det är något så kommer garanterat "men hästarna får kosta minsann".
Hästarna är inköpta till barnen, men äldsta dottern, 19 år, tröttnade och fick andra intressen efter ett par år. Inget problem i sej, jag tog mej an pensionärshästen och vill verkligen inte vara utan honom. Till saken hör att hon jobbar och tjänar samma som jag men utan fasta utgifter.
Utefter min och mannens budget har vi råd med två hästar, men inte att kompensera 19-åringen med samma summa som en häst kostar i månaden, och vi vill absolut inte sponsra när hon har egen inkomst.

Kanske dags för fröken att flytta hemifrån och betala för sig själv?
Få känna på att vara vuxen på riktigt.
När hon har en hel del pengar själv utan några egentliga utgifter, varför tycker hon då att du ska lägga pengar på henne?
Eller är hon bara girig och mycket vill ha mer?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 153
Senast: mars
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 464
Senast: Squie
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 632
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 805
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp