Ekonomi deklarering

rubytoo

Trådstartare
Nu skall jag deklarera för första gången i mitt företag vad skall man tänka på??

Bör man vända sig till en bokförare eller vad??

Snälla alla råd mottages tacksamt :bow:

Sv: Ekonomi deklarering

Nu skall jag deklarera för första gången i mitt företag vad skall man tänka på??

Bör man vända sig till en bokförare eller vad??

Snälla alla råd mottages tacksamt :bow:

När startade du företaget? Vilken företagsform?

Det du måste göra i vilket fall är att bokföra från starten av företaget, antingen själv eller ta hjälp. Alla verifikationer (kvitton in/ut) ska bokföras och arkiveras i kronologisk ordning, direkt efter avslutad affärshändelse. Så om du har startat för ett tag sedan och inte BOKFÖRT alls har du jobb som måste fixas omgående. För deklarationen behöver man sedan en massa siffror som oftast kan hämtas direkt från bokföringen, från resultaträkning och balansräkning. Ett plus är om bokföringsprogrammet du använder kan lämna SRU-rapport, med Skatteverkets koder direkt.

I övrigt finns mycket information på www.skatteverket.se. Om det är en enskild firma du ska deklarera är det ganska rättframt och enkelt och det finns normalt inga revisorskrav.

Jag vill bara tillägga att man inte behöver använda ett bokföringsprogram på dator. Man kan fortfarande bokföra för hand i ett bokföringsblock som tex köps i bokhandeln. Jag föredrar förvisso att bokföra på dator men det kostar ju lite mer. Deklarationen blir dessutom väldigt enkel om man bokfört med ett bokföringsprogram.

Sen är deklarationen inte så svår. Det är bokföringen som är det värsta jobbet.

Jag vill bara tillägga att man inte behöver använda ett bokföringsprogram på dator. Man kan fortfarande bokföra för hand i ett bokföringsblock som tex köps i bokhandeln. Jag föredrar förvisso att bokföra på dator men det kostar ju lite mer. Deklarationen blir dessutom väldigt enkel om man bokfört med ett bokföringsprogram.

Sen är deklarationen inte så svår. Det är bokföringen som är det värsta jobbet.

Stämmer, men billigare vet jag inte om det blir (beroende på om man har tillgång till dator eller inte i och för sig..)

Jag bokför med ett enkelt program som kostar 100 kr / år och uppfyller BFN:s rekommendationer. Kan generera nödvändiga rapporter inkl SRU-rapport. Är dock begränsat när det gäller egen uppföljning, t.ex. finns inte periodiseringsrapporter osv utan alla rapporter täcker alltid hela bokförda året.

Notera att egenhändiga Excel-ark och dylikt EJ uppfyller detta. Det krävs att man inte kan editera/radera verifikationer. Alla ändringar skall korrigeras med rättelseverifikat.

Ytterligare, om det är ett hästföretag med djur inblandade är en viktig detalj bokföringen av dessa djur och ev. avskrivningar.

Stämmer, men billigare vet jag inte om det blir (beroende på om man har tillgång till dator eller inte i och för sig..)

Jag bokför med ett enkelt program som kostar 100 kr / år och uppfyller BFN:s rekommendationer. Kan generera nödvändiga rapporter inkl SRU-rapport. Är dock begränsat när det gäller egen uppföljning, t.ex. finns inte periodiseringsrapporter osv utan alla rapporter täcker alltid hela bokförda året.

Notera att egenhändiga Excel-ark och dylikt EJ uppfyller detta. Det krävs att man inte kan editera/radera verifikationer. Alla ändringar skall korrigeras med rättelseverifikat.

Ytterligare, om det är ett hästföretag med djur inblandade är en viktig detalj bokföringen av dessa djur och ev. avskrivningar.

Jag har bara bokfört via Excel. Är det ej ok?

Finns det avskrivning på djur?

Nu blir jag nyfiken på vilket program du har. Står just och velar mellan SPCS och Hogia, men är intresserad av bra och prisvärda alternativ!

Jag hoppar in i samma tråd och undrar om någon kan förklara hur man bokför inventarier som ska skrivas av. Jag gissar att man ska ha ett separat konto där man bokför "restvärdet"? När för man i så fall över till utgiftskontot - direkt vid köpet eller vid årsskiftet och hur gör man de kommande åren? Skulle bli mycket tacksam för en pedagogisk förklaring på vilka konton man bör använda och hur...

Sen har jag en nybörjarfråga om moms också... Ska jag ha separata konton för utgående och ingående moms och bara bokföra värdet utan moms på inkomst- och utgiftskontona? Eller ska jag bokföra inkl moms?

(Jag har ett nystartat företag (EF), och en kvittobunt som inte bokförts än... :o )

Jag har bara bokfört via Excel. Är det ej ok?

Finns det avskrivning på djur?

1. Nej, det uppfyller inte BFN:s rekommendationer. Det är dock i sig inget lagbrott (har jag för mig i alla fall), men betraktas som "oseriöst" och kan bli problematiskt vid en revision.

2. Ja och nej. Och det är det som är kruxet. Finns mer info på SKV:s hemsida. Grundregeln är att jordbruksfastigheter ALDRIG får skriva av djur mer än till viss procentnivå (jag tror att det var 80% av värdet som alltid måste behållas). Andra företag kan efter motivering om hur djuren används skriva av dem på andra sätt. Notera att detta dock INTE är komplett information, men det finns rättsfall som styrker ovanstående.

2. Ja och nej. Och det är det som är kruxet. Finns mer info på SKV:s hemsida. Grundregeln är att jordbruksfastigheter ALDRIG får skriva av djur mer än till viss procentnivå (jag tror att det var 80% av värdet som alltid måste behållas). Andra företag kan efter motivering om hur djuren används skriva av dem på andra sätt. Notera att detta dock INTE är komplett information, men det finns rättsfall som styrker ovanstående.
Djur i lantbruk skall bokföras som lager och då gäller den här 80% regleln. Dock behöver ett djur aldrig bokföras till högre värde än marknadsvärdet och marknadsvärdet är ju inte entydigt eller enkelt att fastställa.

Har man inte lantbruk så bokförs djur som inventarie och då kan man skriva av dem helt om jag förstått rätt.

Det här är som sagt lite snårigt eftersom hästar ibland och ibland inte ses som lantbruk.

Jag kan tillägga att min fråga inte gäller djur utan typ traktor och sånt...

Jag hoppar in i samma tråd och undrar om någon kan förklara hur man bokför inventarier som ska skrivas av. Jag gissar att man ska ha ett separat konto där man bokför "restvärdet"? När för man i så fall över till utgiftskontot - direkt vid köpet eller vid årsskiftet och hur gör man de kommande åren? Skulle bli mycket tacksam för en pedagogisk förklaring på vilka konton man bör använda och hur...

Sen har jag en nybörjarfråga om moms också... Ska jag ha separata konton för utgående och ingående moms och bara bokföra värdet utan moms på inkomst- och utgiftskontona? Eller ska jag bokföra inkl moms?

(Jag har ett nystartat företag (EF), och en kvittobunt som inte bokförts än... :o )

Så här kan man göra:
Inventarier bokförs mot typ 1200 Anläggningstillgångar.
När bokslut görs så använder man 7X00 för avskrivningar och bokför mot 1200, då är ju alltid restvärdet kvar på 1200 och utgiften på avskrivningar. Det räcker för BOKFÖRINGEN.

När det gäller deklarationen så får man hålla reda på lite mer detaljer de senaste 5 åren, men det bör inte ingå i bokföringen.

Ett stalltips jag fick är att skilja på deklaration av skatter och bokföring och inte blanda begreppen.

Ja, du ska ha separata konton. Enligt BAS bör man ha:

2610 för utgående 25% moms
2620 för utgående 12% moms
2630 för utgående 6% moms
2640 för ingående moms.

Du bokför inte inklusive moms utan moms hålls på dessa konton.Försäljning exkl moms redovisas på 30X0-konto. Det är då också lika med din omsättning.

Har man t.ex ridverksamhet med boende så får man oftast joxa med alla tre momssatserna!

Hoppas att jag fick allt rätt, annars får jag nog hjälp av Buke-expertisen att korrigera mig....

Jag kan tillägga att min fråga inte gäller djur utan typ traktor och sånt...

Det känns för svårt, i varje fall för mig, att förklara på ett forum. Jag rekommenderar en bok som start. Jag har Lantbrukarboken av Björn Lunden och den är både lättläst och innehållsrik på samma gång. Han har även andra böcker med andra inriktningar än lantbruk.

Det känns för svårt, i varje fall för mig, att förklara på ett forum. Jag rekommenderar en bok som start. Jag har Lantbrukarboken av Björn Lunden och den är både lättläst och innehållsrik på samma gång. Han har även andra böcker med andra inriktningar än lantbruk.

Jag håller med. Det finns mycket detaljer som man bör ha i åtanke och det är nog omöjligt att förmedla via ett forum. Nämnda bok är ganska bra. Har man mer detaljfrågor på skatteregler m.m. så besök SKV:s hemsida där du kan hitta info eller ställa frågor (de brukar vara bra på att svara ganska kvickt)

Åh, tack vad snällt! Precis vad jag behövde :)

Kontonumren i BAS, finns det någon bra länk där man kan hitta dem...?

Jag HAR gått kurs och lärt mig sånt här en gång i tiden, men det var länge sen och böckerna verkar har dränkt sig i någon flyttkartong...

1. Nej, det uppfyller inte BFN:s rekommendationer. Det är dock i sig inget lagbrott (har jag för mig i alla fall), men betraktas som "oseriöst" och kan bli problematiskt vid en revision.
Fast det där är mest skrämselskott. Det är helt ok att sköta det via Excel om det är ett mindre företag! En revision blir varken hårdare eller snällare om det är Excel eller ett dyrt program. Tvärtom så är det enkelt och lättare att upptäcka ev fel i Excel. :idea:
(enligt infoträffen på skatteverket!)

Fast det där är mest skrämselskott. Det är helt ok att sköta det via Excel om det är ett mindre företag! En revision blir varken hårdare eller snällare om det är Excel eller ett dyrt program. Tvärtom så är det enkelt och lättare att upptäcka ev fel i Excel. :idea:
(enligt infoträffen på skatteverket!)

Det är inte min information... Men det rör sig inte om dyrt eller billigt program! Kravet jag hänvisar till är att det inte ska gå att ändra/radera registrerad verifikation. Det uppfylls även av mitt 100-kronorsprogram.

Klippt från ett annat forum om bokföring:
"
Bokföring ska skötas med "svårutplånlig skrift" dvs med bäckpenna på papper, det ska inte gå att ändra posterna om man kör dator. Dvs ett enkelt Excel-blad är uteslutet ur juridiskt perspektiv. Man kan ju alltid chansa och hoppas att det inte blir revision, men om det händer så sitter man rejält fast med skägget i brevlådan så att säga.
"

Någon här som har tips på var jag kan hitta bra bokföringsprogram?
Gärna med en enkel länk så man kan ladda ner.
tack /Jezz

När startade du företaget? Vilken företagsform?

Det du måste göra i vilket fall är att bokföra från starten av företaget, antingen själv eller ta hjälp. Alla verifikationer (kvitton in/ut) ska bokföras och arkiveras i kronologisk ordning, direkt efter avslutad affärshändelse. Så om du har startat för ett tag sedan och inte BOKFÖRT alls har du jobb som måste fixas omgående. För deklarationen behöver man sedan en massa siffror som oftast kan hämtas direkt från bokföringen, från resultaträkning och balansräkning. Ett plus är om bokföringsprogrammet du använder kan lämna SRU-rapport, med Skatteverkets koder direkt.

I övrigt finns mycket information på www.skatteverket.se. Om det är en enskild firma du ska deklarera är det ganska rättframt och enkelt och det finns normalt inga revisorskrav.

Jag startade företaget i februari och det är en enskild firma.

Jag är mest undrande över hur jag skall deklarera det jag köpt in till företaget nu i uppstarten sas. Jag arbetar med "normalt" jobb vid sidan av och den enskilda firman startade jag för att jag vill ha min träningsverksamhet vit. Dock har jag ju investerat en del i firman nu i uppstarten och då undrar jag om man får ta upp allt som är inköpt i firman kontra mitt vanliga arbete??

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra... 10 11 12
Svar
223
· Visningar
11 891
Senast: lilsan
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 275
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första... 2
Svar
20
· Visningar
2 665
Senast: Brynja
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 413
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 31
  • Alternativ till försäkring