Ekologiskt foder

F

fazella

Det är så väldigt på tapetern just nu att man skall äta ekologiskt, men hur är det med för pållarna? Någon som ger ekologiskt? Om det ens finns dvs. Jag känner folk som ger ex. morötter ekologiskt men hur är det med resten? Hö, all typ av kraftfoder, m.m.

Sv: Ekologiskt foder

Mina pållar får allt ekologiskt av den enkla anledningen att de två bönder jag handlar utav har ekologiskt foder.

Allt finns ekologiskt, sålänge vi talar 'grundfoder'. Men du kan köpa ekologiskt hö/hösilage, halm, havre, korn, kli etc. Betfor och sånt vet jag inte.

Mina äter inget ekologiskt foder förutom under somrarna då de de timmar de står inne pga insekterna käkar ekologiskt hö. Av den enkla anledningen att grannbonden som jag köper av är KRAV-bonde ;)

Jag vet att den här tråden är 11 månader gammal men istället för att skapa en ny plockar jag upp den här. Vad har hänt under detta år? Har det börjat produceras ekologiskt kraftfoder till hästar? Jag skulle helt klart vara intresserad av att ge mina hästar det. Vill ju givetvis främja jordbruk som drivs i naturligare anda där inte konstgödning och kemisk bekämpning används på åkrarna.

Jag har ingen koll på det ekologiska utbudet, men det verkar inte vara så vansinnigt vanligt i "vanliga" foderbutiker. Det lilla foder jag har köpt i år har tyvärr inte funnits ekologiskt i min foderaffär. Man kan ju hoppas att det kommer mer!

Eggers*an har 2 sorters kraftfoder Ekologisk musli & även Ekologiska mineraler... !!!!

Jag ger hö, ensilage, halm, havre och korn ekologiskt.

Och betet förstås.

Resten är oekologiskt, som morötter,mineral,vitamin,betfoder,och diverse pelleterat foder.

Jag vet att den här tråden är 11 månader gammal men istället för att skapa en ny plockar jag upp den här. Vad har hänt under detta år? Har det börjat produceras ekologiskt kraftfoder till hästar? Jag skulle helt klart vara intresserad av att ge mina hästar det. Vill ju givetvis främja jordbruk som drivs i naturligare anda där inte konstgödning och kemisk bekämpning används på åkrarna.

För att det skall vara 100% ekologiskt får inte heller gödsel tas från icke ekologiska lantbruk. De djur, som producerar gödseln, får inte bahandlas med avmaskningsmedel om de inte är akut sjuka av parasitangrepp. Jag har hört fler bönder prata om detta och få vill utsätta sina djur för kraftiga parasitangrepp. Då de använder avmaskningsmedel får de inte klassas som ekologiska bönder och gödseln får inte gå till ekologiska jordbruk.

Jag köper inte ekologiska produkter av djurskyddsskäl.

Hur tänker du då?
Meningen med att undvika avmaskningsmedel och antibiotika är att mans ka arbeta mer förebyggande. Det går inte så långt att djuren lider, i många fall avlivas de (om det är köttdjur, och då är det ändå det som ska ske i slutändan). Köttdjuren är de jag har bäst koll på, skrev mitt projektarbete i djurskydd om slakterier och slakttransporter. (SLU-student, Etologi och djurskyddsprogrammet i Skara)
I mångt och mycket är KRAVs (det vi oftast associerar med ekologiskt, trots det är två olika saker) regler de samma som i djurskyddsbestämmelserna. Det som skiljer är KRAVs krav på mer förebyggande arbete. I min värld innebär det på många sätt att besättningarna måste bli mindre.

Oj, nu svävade jag ut! Men det är ett mycket kärt ämne för mig, djur och djurhantering. Det kan göra stor skillnad för djuren, men KRAV är på inget sätt perfekt.

Det svåra med kravodlad som jag tycker är att det svårt att hålla det ogräsfritt. Min sambo odlade ekologiskt för många år sedan men det var ju mer ogräs på vallen än användbart hö.
På skolan jag gick var allt ekologiskt, hö, havre, morötter mm. men jag tyckte havren blev otroligt skräpig med tistel och valmofrö?! tror jag att det var..
men det är både och med ekologiskt, för mig är det lika viktigt att det är närproducerat.

För att det skall vara 100% ekologiskt får inte heller gödsel tas från icke ekologiska lantbruk.
För att få märka och marknadsföra produkter som ekologiska krävs enligt EG:s regler att produktionen kontrolleras av ett godkänt kontrollorgan. I Sverige är Aranea Certifiering, SMAK och HS Certifiering ackrediterade kontrollorgan verksamma inom jordbruksområdet.

Vi odlar vårt foder själva, kallar det så klart inte ekologiskt (vi är inte certifierade) men vi följer principerna för ekologisk odling. Det som kan vara svårt är att hitta ekologiska eller "nära" ekologiska proteinfoder. Därför är det extra viktigt att få ett bra grovfoder. Självklart undviker man alger (stor energiåtgång och långa transporter) och soja (GMO och långa transporter).

kl

Själv så fodrar jag inte med något som är ekologiskt odlat, jag väljer en miljon gånger hellre närproducerat, även när jag köper mat till mig själv. Jag har absolut inget emot ekologiskt/KRAV odlat, men bara om det odals med moderna maskiner och inte några reliker från 1800-talet kallt.. Dels så spottar gamla maskiner ur sig mer avgaser, går oftare sönder än nya oc spiller därmed mer olja osv.. Och om man inte använder effektiva redskap och har stor kunskap om odling och vet vad man ska göra när så blir det ofta att man snarare stjälper än hjälper miljön. Alla vattendrag som det för några år sen var sånt rabalder om att de var övergöddahörs det inte alls så mycket om längre. Är det ett sammanträffande att den debbatten har tystnat samtidigt som det har blivit "modernt" att äta ekologiskt? Många, absolut inte alla vill jag poängtera, som odlar ekologiskt/KRAV öser på med gödsel(kväve?? dålig på detta..), men det blir alldeles för mycket som sen sköljs med regnet och naturen tar mer skada.

Så, om någon har orkat plöja sig igenom denna text så vet ni ju min ståndpunkt, men jag lägger mig absolut inte i hur andra resonerar och agerar utan det är ett val som alla gör själva!;)

Jag ger ekologiskt hösilage. Hörde en bonde som sade att ensileringsprocessen blir bättre med ekologiskt hösilage eftersom de ekologiska stråna ofta är finare, och därmed blir det mindre luft i balarna. Hästarna gillar det, men själv ser jag ingen skillnad mot icke ekologiskt.

Ang. kväve...så står lite här s. 9 bla men även på mer ställen !!!

http://www.sjv.se/download/18.3c40f0106de78b9888000265/Vallen.pdf

http://www.svd.se/nyheter/vetenskap/artikel_53524.svd

Anledningen att jag äter & förespråkar ekologiskt är :

Att inte få i sig alla konstiga tillsatser / syntetiskt / Kemiskt / folk ska dö för att jag vill ha bomullskläder med mycket mera!

Sedan uppskattar jag mest svenskt / närproducerat & ekologiskt....men lite svårt att hitta ex. svenskt kaffe m m

Om man väljer rätt i de viktigaste frågorna som : Kött / Tomater / Bananer / Kaffe / Bomull m m

Man behöver inte bli fanatisk men alla kan försöka så gott det går !!!

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_102444.svd

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article379558.ab

Detta ur SvD handlar ej om Ekologiskt men något att tänka på.....

”Urlakade jordar ett hot mot folkhälsan"
Publicerad: 30 juli 2006, 05.30. Senast ändrad: 11 oktober 2007, 06.22

Mängden järn minskar i spannmål – och frukt och grönsaker lider brist på näring och smak. Det har SvD berättat i en serie artiklar om mat med dålig kvalitet. I dag riktar den brittiske författaren Graham Harvey skarp kritik mot användningen av kemikalier inom jordbruket.

Textstorlek: Normal text Större text Störst text Skriv ut Läs vidare Läs merLäs tidigare artiklar i SvD om matens kvalitet
Urvattnade grönsaker och annan näringsfattig mat är ett hot mot folkhälsan. Det anser den prisbelönte brittiske författaren Graham Harvey, vars senaste bok väckt debatt i Storbritannien kring utarmningen av jorden.
En tesked frisk matjord innehåller fem biljoner mikroorganismer från 10 000 olika arter. Biologer har känt till deras existens i över hundra år, men först på senare tid har de börjat förstå hur samspelet mellan växter och jord skapar näringsrika grönsaker.
–Dagens kemikalieinriktade jordbruk där man bara tillsätter tre av alla de ämnen som urlakas – kväve, fosfor och kalium – slår ut detta myllrande liv, säger Graham Harvey till SvD.
Detta så kallade NPK-jordbruket är enligt honom ”den sista kvarvarande resten av den tyska reduktionistiska civilingenjörskonsten som växte fram med 1800-talets industrialisering”.
–Det är mycket märkligt att detta kunnat fortgå så länge och att ingen drar paralleller mellan dagens hälsoproblem och vad vi gör med jorden, fortsätter Graham Harvey.

Nyligen skrev han en teaterpjäs om den tyske kemisten Fritz Haber som uppfann NPK-gödslet och därmed förvandlade världen. Samma person uppfann också stridsgasen.
–Han var rysk jude och råkade senare illa ut, trots sina ansträngningar för Tyskland. Han var på många sätt en tragisk figur men jag ville undersöka hans liv och motiv, hans inflytande på mänskligheten är enormt.
Graham Harveys tidigare bok ”The killing of the countryside” vann British Petroleums stora miljöpris. Sin nya bok ”We want real food”, som fått stor uppmärksamhet i brittiska medier, ägnar den före detta agronomen och vetenskapsjournalisten helt åt jorden.
–Jag vet inte hur det är i Sverige, men här i England bombarderas vi med hälsobudskap om att inte äta mättat fett, inte äta salt, och så vidare. Men jag menar att det är irrelevant. Det viktiga är hur maten produceras. Animaliskt fett kan vara nyttigt om det kommer från djur som är uppfödda på näringsrika gräsängar med balanserat mineralinnehåll. Även mjölken var nyttigare förr, säger Graham Harvey.

Nyligen berättade SvD om den låga kvaliteten på frukt och grönsaker i svenska butiker. Fruktsaften klarade för det mesta inte kravet för fruktjuice, uttryckt i ett så kallat Brix-värde, ett mått på halten av fruktsocker.
Graham Harvey har själv gjort mätningar i brittiska butiker som gett samma nedslående resultat. Inför sin senaste bok intervjuade han en mängd forskare, odlare och konsulter inriktade på jordanalyser. De poängterade kopplingen mellan Brix-talet och grödans näringsinnehåll.
–Även ledande forskare knutna till industrin har uppfattningen att det finns ett sådant samband. Rakaste vägen till höga Brix-värden går via en jord med ett väl balanserat mineralinnehåll, hävdar Graham Harvey.

Graham Harvey nämner att hans granne hade problem med sjuka djur och angripna grödor. Genom att tillföra jod och selen har skördarna ökat radikalt och djuren blivit friska. Grödor med höga Brix-tal är dessutom mer motståndskraftiga mot frost, sjukdomar och insektsangrepp och kräver mindre besprutning.
–De största skälen till låga Brix-tal är att man odlar på jordar som är utarmade på mineraler och att man av ekonomiska skäl skördar innan produkten har mognat, säger Graham Harvey.
Låga Brix-tal kan också orsakas av att grödan förmås att växa för snabbt och bli för stor med hjälp av kvävegödsling och höjd koldioxidhalt i växthus. I decennier har statliga subventioner premierat ett jordbruk som inriktats på volym istället för kvalitet.
–Sambanden är tydliga, men ändå forskas det nästan ingenting kring detta, troligen för att industrin har för stort inflytande över forskningsanslagen, säger Graham Harvey.
Henrik Ennart

Fundera litet hur vår hästhållning stämmer/krockar med SJV definition av ekologisk djurhållning. Speciellt i stall som har många djur i förhållande till sin yta:

"Den ekologiska djurhållningen fungerar som en integrerad del i produktionsystemet. Djurtätheten anpassas till gårdens foderproduktionsförmåga. De stora djurkoncentrationerna som är den främsta orsaken till problem med växtnäringsläckaget är därför omöjliga vid ekologisk djurhållning."

Själv ger jag inte ekologiskt kraftfoder då jag inte hittat något. Min granne som jag köper hö av besprutar inte och så och tänker väldigt miljömedvetet men han är inte kravmärkt. Morötter köper jag alltid ekologiskt samt det mesta till mig själv!

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 754
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
6 730
Senast: Reville
·
Kropp & Själ Kanske ger jag mig ut på farligt vatten nu, men, då får det väl vara så, då. Jag har en längre tid varit sjukskriven på grund av...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 624
Senast: Squie
·
Foder & Strö Funderar över om det finns nån forskning kring hur länge en häst behöver tugga för att känna sig nöjd/mätt? Jag vet att hästar inte ska...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 450
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar