Ekologisk kattmat

Lager

Trådstartare
Gör en likadan tråd som kattsandstråden. :D

Utfordrar någon här med Herrmans ekologiska kattmat?

Såg den på nätet och tyckte det lät jättebra, men är lite nyfiken på fler åsikter eller om någon testat den. Ekologiskt, allt kött kommer från eko-gårdar, djuren ska slaktas humant, etc - en hel del krav som lät utmärkta. Dessutom 96% kötthalt i produkterna.

För bra för att vara sant? Någon som man genast ska köpa på sig? Tyckte priset var rätt humant ändå...

Vi är inne i en vägra-bozita-period så jag ska testa ett annat märke och se om det faller Fröknarna bättre i smaken. Vill väldigt gärna ha ekologiskt och gärna KRAV om möjligt. Yallah var ett annat märke (felstavat?), är det någon som testat?

Herrmans kattmat är kompletteringsfoder så du måste komplettera med vitaminer och mineraler om du ger det. Har inte provat det själv.

Yarrah innehöll senast jag kollade mycket spannmål vilket är ganska typiskt för ekologisk kattmat. Det är svårt att tillverka ett ekologiskt helfoder till katt till en rimlig kostnad om man inte späder ut med spannmål.

Mm. Nåt trassel ska det vara... Vill ha ett bra ekologiskt fullfoder, slipper gärna hålla på med extratillskott.

Nu äter de applaws torrisar, och tjurar sig igenom den sista blöta bozitan. Kan ju ge applaws blötfoder också iofs.

Tack för svar Sol!

Är det någon annan som har erfarenhet av eko-kattmat så skriv gärna och tipsa, eller skriv om det negativa - det är också viktigt.

Livar upp en gammal tråd eftersom jag också stött på Herrmans på nätet och google sedan förde mig tillbaka hit :D. @Sol , är du säker på att det är ett kompletteringsfoder? När jag tittar på en butiks hemsida verkar det dels finnas ett kompletteringsfoder, men också ett komplettfoder (våtfoder) för katt? Dock lite dåligt beskrivet, men jag tycker att det ser ut som att det ska gå att använda utan annat foder? :)

"Morötter, spenat och pumpor från certifierade ekologiska gårdar (Demeterförbundet) ger viktiga vitaminer och mineraler samt fibrer som främjar en regelbunden och sund matsmältning" står det bl.a. på produktbeskrivningen, liksom "En liten andel ris, kamut, quinoa in fodret ger nödvändiga kolhydrater för styrka och uthållighet samt olika näringsämnen".

Livar upp en gammal tråd eftersom jag också stött på Herrmans på nätet och google sedan förde mig tillbaka hit :D. @Sol , är du säker på att det är ett kompletteringsfoder? När jag tittar på en butiks hemsida verkar det dels finnas ett kompletteringsfoder, men också ett komplettfoder (våtfoder) för katt? Dock lite dåligt beskrivet, men jag tycker att det ser ut som att det ska gå att använda utan annat foder? :)

"Morötter, spenat och pumpor från certifierade ekologiska gårdar (Demeterförbundet) ger viktiga vitaminer och mineraler samt fibrer som främjar en regelbunden och sund matsmältning" står det bl.a. på produktbeskrivningen, liksom "En liten andel ris, kamut, quinoa in fodret ger nödvändiga kolhydrater för styrka och uthållighet samt olika näringsämnen".

Tack för inlägg!

Fortsättning på tråden:

Jag testade med en burk Yarrah rätt nyss och missarna uppskattade det inte. Pip och gnäll, och nästan allting var kvar när jag kom hem. Gick tillbaka till applaws.

Hermanns kanske har kommit med någonting mer. Det går ju att köpa på sig en burk och se vad de tycker i alla fall. Kommer ändå fortsätta med att de har torrfoder framme också.

Skönhetsmissen piper och dundrar lyckligt omkring. Hon och mornar alltså... Brunetten och jag har givit upp försöken att få lugn och ro.

Det är vaga beskrivningar men eftersom det ingenstans står att det är helfoder och de poängterar att maten inte innehåller några tillsatser skulle jag tro att det inte är helfoder. Kött (bröst, hals, hjärta), kamut, morötter (som exempel) kan inte ge ett helfoder.

Det är vaga beskrivningar men eftersom det ingenstans står att det är helfoder och de poängterar att maten inte innehåller några tillsatser skulle jag tro att det inte är helfoder. Kött (bröst, hals, hjärta), kamut, morötter (som exempel) kan inte ge ett helfoder.
Jag kikade igen, och det står faktiskt "helfoder" på den jag tänker på! Till skillnad från en annan sort som de också har, där de skriver att den bör kompletteras med spannmål. Däremot står det inget om tillsatta mineraler och vitaminer, så frågan är ju om det är tillräckligt :). Beställde i alla fall hem några olika smaker till katterna, om ingen av dem äter det så är det ju ingenting att fundera på i vilket fall.

Jag kikade igen, och det står faktiskt "helfoder" på den jag tänker på! Till skillnad från en annan sort som de också har, där de skriver att den bör kompletteras med spannmål. Däremot står det inget om tillsatta mineraler och vitaminer, så frågan är ju om det är tillräckligt :). Beställde i alla fall hem några olika smaker till katterna, om ingen av dem äter det så är det ju ingenting att fundera på i vilket fall.

Du får gärna skriva ut innehållsförteckningen. Det låter högst osannolikt att de kan lyckas göra ett helfoder utan några tillsatser öht.

Du får gärna skriva ut innehållsförteckningen. Det låter högst osannolikt att de kan lyckas göra ett helfoder utan några tillsatser öht.

"Ingredienser:

Kyckling med kamut & morötter:
Kött (bröst, hals, hjärta), kamut, morötter. Fisk med ekologiskt ris:
96% fisk, tillagningsvatten, organisk spenat, 1% organiskt ris.
Ekologiskt nötkött med quinoa:
96% ekologiskt nötkött (kött, hjärta, struphuvud, lunga), tillagningsvatten, organisk quinoa, organisk pumpa.
Ekologiskt nötkött med pasta:
96% ekologiskt nötkött (kött, hjärta, struphuvud, lunga), tillagningsvatten, 1% organisk pasta, organiska morötter.
Rådjur med organisk äpple.
bra hjort med organiskt äpple, päron och organisk kattmynta
Ekologisk anka med potatis och bananer:
Anka med färskpotatis och fin Bananpuré.
Ekologisk gås med yoghurt:
Ekologiskt gåskött (bröst kött, hals), med yoghurt, tomat och zucchini"

Ser det alltså orimligt ut att det ska vara ett helfoder? Suck, att det ska vara så svårt att hitta vettig kattmat!

"Ingredienser:

Kyckling med kamut & morötter:
Kött (bröst, hals, hjärta), kamut, morötter. Fisk med ekologiskt ris:
96% fisk, tillagningsvatten, organisk spenat, 1% organiskt ris.
Ekologiskt nötkött med quinoa:
96% ekologiskt nötkött (kött, hjärta, struphuvud, lunga), tillagningsvatten, organisk quinoa, organisk pumpa.
Ekologiskt nötkött med pasta:
96% ekologiskt nötkött (kött, hjärta, struphuvud, lunga), tillagningsvatten, 1% organisk pasta, organiska morötter.
Rådjur med organisk äpple.
bra hjort med organiskt äpple, päron och organisk kattmynta
Ekologisk anka med potatis och bananer:
Anka med färskpotatis och fin Bananpuré.
Ekologisk gås med yoghurt:
Ekologiskt gåskött (bröst kött, hals), med yoghurt, tomat och zucchini"

Ser det alltså orimligt ut att det ska vara ett helfoder? Suck, att det ska vara så svårt att hitta vettig kattmat!

Det är inte möjligt att de där är helfoder. Inte utan vitamin- och mineraltillskott. Kalcium, koppar, A-vitamin och jod är några näringsämnen jag direkt kan säga att de där inte innehåller tillräckligt av.

Det är inte möjligt att de där är helfoder. Inte utan vitamin- och mineraltillskott. Kalcium, koppar, A-vitamin och jod är några näringsämnen jag direkt kan säga att de där inte innehåller tillräckligt av.
Tack för att du delar med dig av kunskapen! Jag får lusläsa på förpackningarna när de kommer, och om det inte står något annat där så får jag väl ge det någon gång i bland som komplement till den vanliga maten.

Liknande trådar

Äldre Ska köpa (alla, helt) nya kryddor och vilja välja ett märke som har ekologiska baskryddor att komplettera vid behov. Är ingen finsmakare...
2
Svar
21
· Visningar
1 836
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 409
Hästmänniskan Nu behöver jag er hjälp! fort..... Min häst åkte på foder till en medelålders kvinna i Köping, Januari 2012 (35mil) ifrån mig då jag...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
22 117
Senast: Lobelia
·
Hästvård Har hamnat i en konstig, overklig sits. Blev just av med min medryttarhäst och fick redan innan erbjudande om ett par nya, bland...
Svar
18
· Visningar
1 889
Senast: wildrose
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama