Ej rumsen - 3år!

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare fialotta333
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 41
  • Visningar Visningar 5 251
F

fialotta333

Ej rumsren Yorkie - 3 år

Vår Yorkshireterrier-tjej som nu har fyllt 3 år är inte rumsen och det börjar kännas JÄTTE-jobbigt!

Vi köpte henne dyrt med fin stamtavla när hon var 6 månader och upptäckte direkt att hon inte var rumsren-tränad alls. Vi kämpade hela sommaren med att få henne rumsren, att gå i koppel mm.
Det gick bra med koppel efter ett par månader, men rumsrenheten har vi inte lyckats med fortfarande.

Vi har provat alla råd man får som valpägare, men inget hjälper. Hon säger inte till utan kissar både på mattor och på golvet.

Bajsar gör hon bara på mattor. Ett tag provade vi att ta bort alla mattor men då sprang hon ner och kissade och bajsade på heltäckningsmattan i källaren. Vi satte en grind till trappen, men då gjorde hon på golvet uppe i stället.:(

Ibland kan hon kissa ute och sen kissar hon inne i alla fall efter en timme eller så. Hon säger aldrig till eller visar att hon är nödig, hon bara smiter iväg till en matta och man hinner inte med.
Numera är det bättre än när hon var yngre, men det går inte att lita på henne för 5 öre när hon aldrig säger till.
Hon har inte någon sjukdom heller, hon kissar inte så ofta utan det är mer beteendet i sig vi vill komma tillrätta med.

Det är jättejobbigt, man tycker det känns sunkigt överallt hemma och vågar aldrig ta med henne bort.

Varför gör hon så här och HUR kan vi få bukt med det??

Hon vill heller inte gå ut när det är kallt - vi har gott om sköna kläder som hon känner sig bekväm i, men hon vill inte gå ut i alla fall när det är kallt, då är det skönare att springa ner till heltäckningsmattan...:mad:

Sv: Ej rumsen - 3år!

vet inte om det funkar på äldre hundar, men med min lilla tjej gjorde jag så att varje gång hon gjorde något ute bjöd jag på godis (ca en veckas tid), och lyckades komma på henne "i akten" inomhus. fyade och släppte ut henne, och så godis när hon gjorde ute. sedan dess gör hon bara inne om det har gått för lång tid mellan rastningarn.
för att det inte ska hända olyckor inomhus behöver du ha stenkoll på hunden, så att hon inte KAN smita iväg. antingen ha henne i knäet, kopplad så att hon får följa med om du ska in i ett annat rum, eller stänga av en yta med kompostgaller eller liknande, och sedan börja om från början, igen... det är inte lätt, men jag önskar dig lycka till och hoppas att ni kommer tillrätta med problemet!

Jag har samma problem. Har en 5-årig tik som jag haft i snart ett år. I början kunde hon bara kissa/bajsa inne, aldrig ute. Jag började berömma jättemycket när hon väl gjorde nåt ute och fya när hon gjorde inne. Det har blivit mycket bättre och det mesta gör hon ute nu. Hon är hemma ensam med min andra hund 4 timmar om dagen och då har hon nästan alltid både kissat och bajsat inne när jag kommer hem. Detta trots att hon varit ordentligt rastad innan jag går. Hon blir nog lite stressad av att vara ensam.

Jag har nog gett upp hoppet om att hon ska bli 100% rumsren som min andra hund är.

Jag skulle slå en pling till en vet. bara så att du kan utesluta alla fyskiska men. Vetten kanske förslår lite prover.

Annars är det bara att kavla upp ärmarna, eller kanske tvärtom, ta på en varm jacka. Gå och alltid till samma "ruta" och stanna där tills hunden gör ifrån sig, låta det bli julafon när så sker.

Vi har provat beröm vid kiss och bajs ute ett otaliga gånger, men det har inte gett resultat.

Det är i stort sett omöjligt att "ha stenkoll" varje sekund på den lilla loppan. Vi är en aktiv familj med många järn i elden och det skulle inte funka att släpa runt henne i koppel när man har ett stort hus och ränner runt och fixar i stort sett jämt. Det skulle bli otroligt stressande för henne, hon skulle inte få vila många minuter.:grin:
När vi har varit borta har vi ibland haft henne kopplad, men hon kan ställa sig upp och kissa på en millisekund och då är det ju försent i alla fall:confused:.

Såg en hundtoalett på nätet - en grund plastbalja med en plastskiva med hål och sen konstgräs uppepå. Skulle det kunna hjälpa henne?

Typ att man ställer den mitt i huset och sen flyttar den närmare och närmare ytterdörren och till slut ställer man ut den så hon vill gå ut och gå på den?
Som man gör med tidningar till valpar?

Jag är jättebekymrad över detta och känner att jag inte orkar ha en kissande hund inomhus längre - min sambo och jag tycker inte lika där, han tycker inte det är så farligt, men jag orkar inte känna hur det blir mer och mer ofräscht.

Det påverkar vårat hem - vi har slängt ett antal mattor, resten behöver tvättas - heltäckningsmattan i gillestugan och ena dotterns rum skulle behöva bytas p g a snusket - hon har kissat i nya soffan så det luktar hundkiss när man sitter där - blä!
Hon har kissat ett antal gånger i husvagnen så nu börjar även den kännas sunkig.

Läget känns hopplöst - jag vill självklart inte "bli av" med henne (och vem skulle vilja ta över en kissande hund...), samtidigt som jag känner att jag inte är beredd att ha mitt hem på det här viset för en hunds skull.
Därför är jag verkligen tacksam för alla tips ni kan komma med!

Min italienare är över fyra år och ff inte helt rumsren. Och särskilt inte på vintern, och runt löpen. Det är bara att köra stenhårt med rumsrenhetsträning som om hon vore valp ff. Det är beröm ute när man kissar eller bajsar. Det är att försöka förekomma henne och lyfta ut henne innan det händer. Och som sagt, hon gillar inte väder så på med ordentliga kläder så hon inte fryser för mycket ute är också en framgångsfaktor.
Ibland när det blir mycket får hon sitta i kompostbur (den är ju inte på något sätt trång för min hund) när vi inte kan ha koll på henne. T ex på nätterna när hon löper. Där kissar hon inte.

Ojdå, fler som har bekymmer med vuxna hundar, undrar vad det beror på att dom inte kan lära sig att säga till:confused:

En sak till som våran krabat har bekymmer med är när man kommer hem och hon ska hälsa så kissar hon alltid på sig.
Det spelar ingen roll om hon är inne, ute, i vår säng eller i nån av sina egna sängar - det skvätter hejvilt ändå, det verkar inte som om hon märker det ens och då kan man ju inte gräla på henne heller...

Hej du!

Jag vill inte låta hård eller "elak" på något sätt, men det kan kanske komma att verka så i skrift :D

Jag vet verkligen hur det är att torka kiss i all oändlighet, tyvärr finns det ingen quick-fix. Är det inga fysiska fel tex uvi så måste ni bryta denna vana!
Ut hela tiden, hon ska inte få några chanser att kissa inne. Om hon kissar en timme efter ni varit ute, så ute igen efter en halvtimme. Ut efter sömn, mat och aktiviteter - precis som med en valp.

Plocka bort alla mattor och skura ordentligt rent där hon gjort ifrån sig tidigare - hela huset mao ;) Stäng av ner till heltäckningsmattan. Stäng alla dörrar och begränsa vart i huset hon har tillgång.

Jag tror att det är viktigt att du och din sambo snackar ihop er - är han kanske mer "slapp" i sitt sätt att hantera problemet kanske?

Det låter lite i ditt inlägg som att du vill att detta bara ska lösa sig, utan att ni ska behöva lägga om era vanor. Och det är helt ok att känna så, men tyvärr kommer det krävas mycket av er för att bryta detta. Ni kanske kan ta skift i att vaka över henne som en hök?

Det kommer kännas tungt innan det blir bättre, men är ni konsekventa och står på så kommer det ordna sig! :)

Vad har ni för rutiner? Vad får hon för stimulans? Har ni andra djur hemma?
Min hund kan kissa inne om inte rutinerna följs, om han får för lite stimulans och när ena katten löper (innekatt som inte går att kastrera pga medicinska skäl).

Har ni varit hos veterinären med henne och uteslutit medicinska orsaker? Att hon kissar på sig när hon ska hälsa låter ju inte som något normalt beteende. Jag skulle gissa att hon antingen är väldigt stressad eller att hon helt enkelt har något fel på urinvägarna.

Jag skulle börja med att utreda hos veterinär och hittas inget där så skulle jag göra upp rutiner som följs slaviskt så att hon vet vad som ska hända hela tiden. Ge henne en stimulerande tillvaro så att hon blir trött och verkligen vilar när hon ska. Kan hon vila som det är nu eller verkar hon stressad?
Sedan skulle jag dela av huset så att hon inte kan vara överallt utan har sitt eget så hon slipper hålla koll överallt för även det kan vara stressande att ha ett stort hus att hålla koll på.

Tack för svar -du låter inte elak Anine.

Absolut kan vi lägga om en del vanor om det skulle hjälpa men jag tror inte vi är beredda att förändra våra liv för att få detta att fungera, det ska jag säga helt ärligt. Quick-fix är väl allas dröm! ;)
Vi är aktiva och har mycket för oss, sitta still gör vi en stund framför TV:n. Annars är vi mycket ute, fixar och bygger om, renoverar huset, är ute med husvagnen mm.
Vi har dåligt med fasta rutiner på helger. Vardagarna är enklare.

Hon är ensam på dagarna, ung från 8-9 tiden beroende på när tonåringarna börjar skolan, men får alltid en ordentlig lunchpromenad, sen kommer oftast någon hem vid 2-3 tiden på em.
Jag vet att det kan bli lite väl länge vissa dagar, men när vi köpte henne jobbade jag skift och hon hade sällskap i stort sett hela tiden. Nu har jag bytt jobb och jobbar bara dag. Men hon är aldrig ensam så länge i sträck så hon skulle behöva kissa inne tycker jag. (Max 4 timmar.)

Men hennes kissande har pågått hela tiden, när vi fick hem henne hade hon sällskap dygnet runt i flera månader, vi jobbade hårt med rumsrenheten redan då.

Vi kanske få backa bandet och prova igen - ta bort alla mattor och stänga av till källartrappen, hmmm.:crazy:

I övrigt är hon verkligen inte en stresshund, hon är väldigt harmonisk för det mesta, enda gången hon stressar är när hon åker bil, då mår hon illa.
Hon är lätt att ta med bort, lätt att ha med på camping o s v.
Väldigt kärvänlig och glad när det kommer folk, vill gärna bli klappad och buren.
Hon sover alltid mellan oss i sängen och hon leker glatt med katten.

Hon har aldrig visat några tendenser till avvikande beteende så som morr eller utfall, tvärtom. Möjligen kan hon vara lite ängslig med nya människor, speciellt karlar, men det brukar släppa efter en stund.

Hon har väldigt dålig andedräkt, så vi tänkte ta henne till vet. Kanske ska kolla urinvägarna i alla fall då? Har inte tänkt att det kan vara det eftersom hon kan hålla sig från 23 på kvällen till 9 på morgonen, lätt.

Vad bra :D

Det är en tuff sits ni sitter i, såklart aldrig kul att få hem i 6-månaders valp som inte är tränad alls.
Men backa bandet rejält som du säger, börja om på nytt.

Sen kanske ni har någon i er närhet som kan ta hunden i en period? Det är svårt att få en hund rumsren om den är hemma själv, då är det ju fritt fram så att säga ;) Kolla om någon faster eller bekant vill passa henne några veckor, då får både ni och hunden en paus och kan ladda batterierna. Eller hitta en dagmatte.
Tänk på att det bara är en period ni måste ändra era vanor om ni lyckas få henne ren!

Kolla gärna hos vet. Men om hon är frisk hade inte jag oroat mig för glädjekissandet. Hon bli helt enkelt så exalterad när ni kommer att hon inte kan kontrollera blåsan. Detta är ju ganska vanligt med icke rumsrena valpar och brukar växa bort när de lär sig knipa :)

Vi kanske få backa bandet och prova igen - ta bort alla mattor och stänga av till källartrappen, hmmm.:crazy:

(..)

Hon har väldigt dålig andedräkt, så vi tänkte ta henne till vet. Kanske ska kolla urinvägarna i alla fall då? Har inte tänkt att det kan vara det eftersom hon kan hålla sig från 23 på kvällen till 9 på morgonen, lätt.

Det tror jag ni behöver göra, alltså först kolla så att allt står rätt till och sedan börja om lite från början. Om ni har stort hus så skärma av med kompostgaller så att hon inte kan springa omkring för mycket och att det blir lättare att ha henne under uppsikt. Upprätta ordentliga rastningsrutiner och gå även ut efter lek, mat, sömn, osv.

Jag har själv en valp/unghund som är nästan rumsren. Det går bra i veckor, men så "glömmer hon av sig" och vi backa bandet lite. Ibland tror jag att det är en fråga om bekvämlighet och i andra fall att hon inte riktigt riktigt har förstått att man uteslutande ska kissa ute. Det senaste backandet består i att återigen ta bort alla mattor och se till att hon inte får chansen att kissa inne.

Förstår att det är jobbigt och tråkigt. Önskar er lycka till och hoppas ni får ordning på det! :)

En fråga? När bör en hund vara rumsren? Alltså vid hur många månaders ålder innan man kan börja misstänka att något är galet?

Har just nu blivit tillfälligt med en 8 månaders rottis-tik pga av tragiska händelser i en familj så deras 2 hundar ska bo här en tid tills allt lugnar sig.. "valpen" är inte rumsren alls utan pissar och skiter hur som helst trots att de tränat henne som sjutton.. Jag håller på att bli galen av allt torkande och skurande.. Jag tyckte det kändes underligt att en 8 månaders var så pass o-rumsren! Olyckor kan jag acceptera men har hon inte varit ute på en timme så händer det nåt direkt och en hel natt går inte.. då har hon gjort i från sig minst 3 ggr trots rastning precis inna läggåendet och långt efter senaste måltid..

Jag har hört så olika när det gäller tiden för när hunden har fysisk kontroll över blåsan. En del säger fem månader, andra sex månader. Min hundinstruktör på valpkursen säger vid 7 månaders ålder. Men det är säkert som så mycket annat individuellt. Dessutom så gäller det ju att de har förstått att man ska uträtta sina behov utomhus.

Hon har alltså varit likadan även i sitt tidigare hem?

Jag skulle prova med att begränsa utrymmet hon har att vara på. Dom vill sällan göra ifrån sig där dom måste vistas utan smiter gärna iväg och gör sina behov.
Vi har ett ganska stort gammalt hus som vi håller på att renovera och vi vill inte att hundarna ska sätta i sig ngt onyttigt samt så har sista hunden/valpen inte varit rumsren förrens nu. Vi har löst det så att vi har köpt ett gäng kompostgaller och satt ihop så att vår lilla chihuahua har ca 3 kvm att röra sig på. Så fort vi ska göra något som gör att vi inte kan ha koll på honom så stänger vi in honom där, det har fungerat på båda våra chihuahuor.

Nu stänger vi bara in den yngsta på natten eftersom han har en tendens att vilja äta allt möjligt som inte är nyttigt för honom... Rumsrenheten är dock 100% nu:idea:

Jag skulle prova med att begränsa utrymmet hon har att vara på. Dom vill sällan göra ifrån sig där dom måste vistas utan smiter gärna iväg och gör sina behov.
Vi har ett ganska stort gammalt hus som vi håller på att renovera och vi vill inte att hundarna ska sätta i sig ngt onyttigt samt så har sista hunden/valpen inte varit rumsren förrens nu. Vi har löst det så att vi har köpt ett gäng kompostgaller och satt ihop så att vår lilla chihuahua har ca 3 kvm att röra sig på. Så fort vi ska göra något som gör att vi inte kan ha koll på honom så stänger vi in honom där, det har fungerat på båda våra chihuahuor.

Nu stänger vi bara in den yngsta på natten eftersom han har en tendens att vilja äta allt möjligt som inte är nyttigt för honom... Rumsrenheten är dock 100% nu:idea:

Måste bara fråga - när han får komma ut ur hagen, tar ni ut honom varje gång då för rastning?
Har ni vatten och säng i hagen? Accepterar han att vara där inne utan gnäll eller hur har ni vant honom? Man vill ju inte skapa en stress-situation för hunden.

Har pratat med vet idag (ska dit i morgon), men hon trodde inte det hade med nåt fysiskt fel att göra (t ex UVI).

Ja precis likadan.. de har slitit sina hår över detta.. hon gör ifrån sig överallt.. även i sängar.
Hon är ganska ouppfostrad men man kan inte begära så mycket av en så ung hund men det är ganska långt till sitt och ligg.. jag hålller på att bli galen på det här torkandet!
Även om vi precis haft henne ute så kan hon gå och sätta sig igen när vi kommer in. Då har hon gjort i från sig flera gånger under turen.

Om valpen har haft en stressig situation i hemmet (du skrev att något tragiskt hade hänt) och sedan flyttas till en ny miljö tycker jag inte att det verkar så konstigt att hon "backar" i utvecklingen.
Vår valp kunde kissa inne när vi bodde borta långt efter han var rumsren hemma.

Till TS:

Det låter som ni är en aktiv familj med mycket på schemat. Kan det vara så att ni inte haft tillräckligt med tid att lära hunden rumsrenhet?
Det är trots allt ett väldigt tidskrävande jobb som kräver mer engagemang än man tror. Vissa individer verkar ha lätt för det medan andra har lite svårare och kräver med arbete.
Hur gjorde ni när hunden var valp för att lära den att bli rumsren?

Vi har ju haft hagen till båda från första början så det har inte varit några konstigheter, han har tillgång till en koja (transportbur i plast som vi tagit bort grinden på och stoppat in mjuk filt i), mjuk dyna utanför att ligga på, leksaker, tuggben, mat och vatten.

Vi har hagen i vardagsrummet bredvid soffan och han är bara instängd när vi lagar mat, renoverar etc kort sagt bara när vi inte kan övervaka honom ordentligt. Vi satte även hemtelefonen på sk babywatch på nätterna så vi skulle höra om han var ledsen samt att jag sov på soffan första veckorna, men det var aldrig några problem.

I början var han där så fort han skulle sova/ta det lungt och kom bara ut när vi hade lekstunder/kelstunder och för rastning. Vi rastade då varje gång han hade druckit vatten, ätit och lekt. Efter ett tag så rastade vi ungefär var annan timme och sedan utökade vi till var 3e timme osv. Nu håller dom sig utan problem 4-5 tim och sover hela nätterna igenom.

Vi har inte haft några problem med pip och gnäll förutom första gångerna vi lämnade på dagtid, då ylade dom, men bara första gångerna.

Nu vet jag inte om du kommer att stöta på patrull eftersom din hund är van att springa runt i huset som den vill. Men du får försöka att göra det till en trevlig plats där man kan ta det lungt och få vara ifred. Du får försöka ignorera pipet som förmodligen kommer och komma och bara ta upp hunden och belöna henne när hon är tyst. Ge all mat i hagen osv.:idea:

Liknande trådar

Hundträning Jag tog emot en omplaceringshund för två månader sedan, en tik som snart är fem år. Hon har levt hela sitt liv hos uppfödaren och fått...
Svar
8
· Visningar
921
Senast: Blyger
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 293
Senast: Red_Chili
·
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
1 320
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 817
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka