Ej rumsen - 3år!

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare fialotta333
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 41
  • Visningar Visningar 5 251
Sv: Ej rumsen - 3år!

En fråga? När bör en hund vara rumsren? Alltså vid hur många månaders ålder innan man kan börja misstänka att något är galet?
Jag har haft en hel del valpar och jag hävdar med bestämdhet att om hunden inte är rumsren vid 3,5-4 månader så har man absolut problem inför framtiden. Men det är sällan man får en hund som med rätt träning inte är rumsren efter 4 månader. Jag har aldrig varit med om det själv.

Normalt tar det 3-4 veckor att få en hund rumsren. Även småhundar!!

Grejen är nog mest att hunden ska förstå att den ska göra sina behov utomhus. Att det händer olyckor inne är inget farligt tycker jag.
Min hund var rumsren när han var 4 månader (mentalt). Han kissade dock på nätterna, på tidning då, eftersom han inte kunde hålla sig så länge. Men senare när vi tog bort tidningen så slutade han. Och han kissar inte på tidningar idag om de ligger på golvet.

Men hon är inte rumsren hemma.. alltså innan det här hände och den saken som hände gick så fort så de fick komma hit direkt..
Däremot diaréen hon har haft senaste dagarna förklarar jag med stressen av ny miljö men KAN också vara mask då de båda är väldigt smala och matta i pälsen.. har köpt avmaskningsmedel så idag ska både vår och deras avmaskas ifall att..
För mig känns det också konstigt att hon inte är rumsren än, har aldrig varit med om att en så gammal valp inte är rumsren.

Vuxna hundar skall bara avmaskas om de har mask, eller för att det behövs pga internationella resor t ex.

Korrelationen mellan maskförekomst o rumsrenhet är förmodligen lika med 0 om inte hunden har lungorna fulla med mask o skiter på sig när den hostar.

Jag har haft en hel del valpar och jag hävdar med bestämdhet att om hunden inte är rumsren vid 3,5-4 månader så har man absolut problem inför framtiden. Men det är sällan man får en hund som med rätt träning inte är rumsren efter 4 månader. Jag har aldrig varit med om det själv.

Normalt tar det 3-4 veckor att få en hund rumsren. Även småhundar!!

Men jag skulle uppskappa konkreta förslag i min tråd. Min hund (TS) är tre år och det var det frågan gällde - hur får jag den rumsren, inte när du anser att valpar bör vara rumsrena...

Till Carolininen: läs hela tråden så har du svaren på din fråga, vi fick henne först när hon var 6 månader och har jobbat med detta problem sen dess eftersom uppfödaren uppenbarligen inte tränat ett smack på detta, men inte lyckats knäcka koden - hur får man henne att förstå att man gör ifrån sig utomhus - att man måste säga till istället för att smita undan...

Nu är ju inte vovven så gammal, men jag kan tänka mig att vissa saker inte behöver vara åldersrelaterat. Inkontinens? Överaktiv blåsa?
Kan nog tänka mig att har hon inte t ex UVI, så kanske hon behöver medicineras med något som lugnar blåsan, t ex Rinexin eller Incurin.

Mina synpunkter på flera av dina inlägg i tråden:

Uppenbarligen så har ni inte arbetat med det hela tiden, för isf skulle hunden varit rumsren för länge sedan.
Att du o din sambo har olika syn på viktighetsaspekten betyder förmodligen att ni inte varit konsekventa.

Du verkar själv ha gett upp eftersom du skriver att ni inte är beredda att förändra era liv för att få hunden rumsren, nu behövs knappast så drastiska metoder, men konsekvens behövs.

En trygg o harmonisk hund kissar knappast på sig av glädje.
Om ingen i familjen har ro att sitta ner annat än en kort stund framför TVn på kvällen så kan man ju undra över hur hunden skall kunna lära sig att vara trygg o avslappnad?

Långt ifrån alla hundar säger till när de behöver gå ut, då gäller det att ta sig tid för att lära sig läsa av hunden o ta ut den när det behövs.

Hunden verkar ju vara ensam ganska många timmar per dygn, har ni ensamhetstränat den?
En variant är ju att ha en hundlucka ut till en hund/rastård o lära hunden att det är där, dvs ute som den skall kissa o bajsa.

Mina synpunkter på flera av dina inlägg i tråden:

Uppenbarligen så har ni inte arbetat med det hela tiden, för isf skulle hunden varit rumsren för länge sedan.
"Både jag och nej - vi har nog försökt men "gett upp" emellanåt då vi inte vetat hur vi ska gå vidare när det provat inte funkar..."

Att du o din sambo har olika syn på viktighetsaspekten betyder förmodligen att ni inte varit konsekventa.
"Absolut, det har inverkat, jag har kört med belöning så fort hon gör ute, men det vet jag att han varit slarvig med, där MÅSTE vi snacka ihop oss bättre."

Du verkar själv ha gett upp eftersom du skriver att ni inte är beredda att förändra era liv för att få hunden rumsren, nu behövs knappast så drastiska metoder, men konsekvens behövs.
"Nja, lite har man väl gett upp när man inte vet hur man går vidare, men det jag menade var typ att säga upp sig och jobba skift igen och den typen av drastiska förändringar".

En trygg o harmonisk hund kissar knappast på sig av glädje.
Om ingen i familjen har ro att sitta ner annat än en kort stund framför TVn på kvällen så kan man ju undra över hur hunden skall kunna lära sig att vara trygg o avslappnad?
"Där har du inte rätt, hunden är som jag skrev tidigare, en väldigt harmonisk hund och kan sova som en gris i sin säng när vi renoverar eller städar eller river runt. Hon är absolut inte ängslig, stirrig, nervös eller så. Jag anser att hon är väldigt trygg i sig själv, problemet ligger inte där."

Långt ifrån alla hundar säger till när de behöver gå ut, då gäller det att ta sig tid för att lära sig läsa av hunden o ta ut den när det behövs.
"Jo, det är precis det vi vill ha hjälp med. Känns fånigt att bära ut en vuxen hund så fort den vaknar om den relativt nyligen varit ute."

Hunden verkar ju vara ensam ganska många timmar per dygn, har ni ensamhetstränat den?
"Japp, hon har inga problem med det, sover i vår säng, ofta får man gå och hämta henne på lunchen när det är dags för promenad."

En variant är ju att ha en hundlucka ut till en hund/rastård o lära hunden att det är där, dvs ute som den skall kissa o bajsa.
"Hm, ja kanske, fast likväl som att hon skulle lära sig att gå ut genom den tycker jag hon skulle kunna lära sig att gå fram till ytterdörren när hon är nödig?"

Tack för din input! Jag svarade i ditt inlägg efter varje synpunkt.

Men jag skulle uppskappa konkreta förslag i min tråd. Min hund (TS) är tre år och det var det frågan gällde
Ha hunden på en väldigt begränsad del av huset. Så går du ut och kissar med den varannan timme tills den lär sig att det är utomhus man gör sina behov.

Jag hade gått så långt att jag haft haft hunden i en större bur på dagen och gått långa promenader med den.

Aldrig att jag skulle ha en hund hemma som kissade och bajsade inne. Det är ju jätteäckligt!!

Senast ändrad:

Fast en hund som är 6 månader betraktar jag fortfarande som valp. Särskilt den här hunden som inte fått någon träning innan.
Vad jag funderade kring var det faktum att du skrev att ni inte hade lust att ändra era rutiner betydligt mycket för att träna rumsrenhet. Då undrar jag om ni gjorde det när hunden var valp (6 mån)?
Det är ju ett jäkla jobb i början.

Jo, visst är det jätteäckligt - det är därför vi så gärna vill ha hjälp med detta!:crazy:

Jag tror att tipsen att gränsa av inte alls är dumma, det känns som om det är det enda vi inte provat vid det här laget.
Det är ju enkelt med en sån liten hund.
Jag är bara liiite oroad att man ska skapa nåns slags stress när hon är van att gå fritt?

Ingen som gett respons på det där jag skrev om hundtoan - man placerar den nånstans där man tror hon kommer kissa och sen flyttar man den närmare och närmare dörren och till slut ställer ut den istället?

Håller med helt här! Ingen av de hundar jag har haft har sagt till när de har behövt gå ut mer än någon enstaka gång. Men likväl har de (med undantag av valpen/unghunden) varit helt rumsrena. Man får lära sig hundens hundens tarm och blåsa och sedan skapa rutiner utifrån det.

Fast en hund som är 6 månader betraktar jag fortfarande som valp. Särskilt den här hunden som inte fått någon träning innan.
Vad jag funderade kring var det faktum att du skrev att ni inte hade lust att ändra era rutiner betydligt mycket för att träna rumsrenhet. Då undrar jag om ni gjorde det när hunden var valp (6 mån)?
Det är ju ett jäkla jobb i början.

Självklart, vi har hundvana sen 25 år tillbaka, alla tidigare hundar har varit problemfria (utom möjligen vid löp och dylikt).
Sen har jag inte skrivit att vi inte vill ändra våra rutiner, självklart gör vi det om det krävs, det jag skrev att vi knappast var beredda att göra drastiska förändringar i vårat liv, t ex säga upp sig och byta arbetstider "bara" för att få det att fungera. Nånstans finns en gräns för hur mycket en hund får styra i vårat fall.
Jag vet att en del väljer att anpassa hela sitt liv efter sin hund eller vilket husdjur det nu må vara, men jag anser att vi har gjort ett val av ras (ren sällskapshund) som passar det liv vi lever och vill leva och att det borde gå att synka så det passar både familj och hund.

Problemet med den här lilla loppan är att hon inte var tränad för fem öre när hon kom till oss som 6-månadersvalp.

Vi tränade hela sommaren då vi var hemma hela dagarna, sen har vi självklart fortsatt under resans gång, men blivit uppgivna och villrådiga när inget hjälper.

Det har blivit bättre, men hon verkar fortfarande inte fatta grejen med att man ska gå ut och göra, när man lika gärna kan sätta sig på en varm och mjuk matta istället.
Hon fryser ute när det är under +15 grader...;).

Senast ändrad av en moderator:

Jag är bara liiite oroad att man ska skapa nåns slags stress när hon är van att gå fritt?

Det tycker jag inte att du ska vara. Många hundar tycker faktiskt att det är skönt att inte behöva ha tillgång till, och hålla koll på, hela huset. :)

När det gäller hundtoa så tror jag att det kan vara en absolut sista utväg när man verkligen har tömt ut alla andra sätt att få hunden rumsren. Det gör att det kommer att fungera i hemmet, men samtidigt blir det problematiskt om man ska bort. Så det löser ju inte alla era problem.

Håller med helt här! Ingen av de hundar jag har haft har sagt till när de har behövt gå ut mer än någon enstaka gång. Men likväl har de (med undantag av valpen/unghunden) varit helt rumsrena. Man får lära sig hundens hundens tarm och blåsa och sedan skapa rutiner utifrån det.

Helt sant, jag har varit hemma och varit sjukskriven några veckor nu efter en operation och inga olyckor har hänt - jag följer henne noggrant under dagarna och har kommit fram till att det är kvällarna som är största risktiden för olycka.

Hon får gå ut en till två gånger på eftermiddagen (alltid när vi kommer hem), men ändå kan det bli olycka lite senare.
Troligen beror det på att hon helst äter när vi också äter. Ska absolut ta ut henne efter att hon ätit (hon smygäter så man märker inte när hon är i matskålen och knaprar), även om det bara är nån timme efter att hon varit ute sist.

Man är bara så van vid att hundarna alltid säger till om det skulle vara bråttom, så man tänker inte på att kolla henne när hon så nyligen varit ute, men det ska vi absolut bli bättre på - Sherlock H!:)

Så hon äter lite när hon vill? Det kan ju göra att hon blir nödig lite oregelbundet, vilket gör att det blir svårare att få koll på när hon behöver gå ut. Inför fasta mattider, morgon och kväll. Eftersom de ofta dricker i samband med att de har ätit så blir det lättare att både kontrollera tidpunkterna för promenad. :)

Så hon äter lite när hon vill? Det kan ju göra att hon blir nödig lite oregelbundet, vilket gör att det blir svårare att få koll på när hon behöver gå ut. Inför fasta mattider, morgon och kväll. Eftersom de ofta dricker i samband med att de har ätit så blir det lättare att både kontrollera tidpunkterna för promenad. :)

Jo, vi har funderat på det, problemet är att hon har noll matlust och är väldigt smal, så vi är glada för minsta lilla kula hon petar i sig.

Vi har provat all slags mat, mjuk, hård, burk, uppblött, 10-15 olika sorter, men hon är supersvår att få och äta, därför har vi maten framme jämt.

Men det kan absolut vara värt att prova att införa måltids-tider.

Ska man ta bort maten på morgonen innan man åker om hon inte ätit nåt?
Ska hon få vara hungrig till på kvällen då?

Du har fått jättemånga tips och det kräver en hel del arbete men är säkert genomförbart.

Med risk för att blli totalt idiotförklarad kan jag berätta om en bekant som har en liten hund som går på lådan. Jag skulle faktiskt föredra den lösningen som komplement om alternativet är att ha kiss överallt annars, men det är jag det.

De tips jag har för att få en hund rumsren är att skaffa tydliga rutiner för hunden! Inte alltid så lätt men man får försöka så gott man kan.
Begränsa utrymmet för hunden. Antingen en stor bur eller en "hage" av kompostgaller tex. Ta ut hunden ofta och alltid efter mat, lek och sovning. Inför fasta mattider för hunden. Om den inte vill äta på morgonen, prova att bara ge ett mål på kvällen. Helst inte för sent- man vill ju hinna rasta hunden innan man går och lägger sig.

Kl:
För mina valpar har det tagit betydligt längre tid än 3-4 veckor innan de blivit helt rumsrena trots träning efter konstens alla regler. Den ena blev helt rumsren vid 6 månader och min nya har faktiskt helt nyligen blivit rumsren och hon är nästan 9 månader. En hund jag hade tillfälligt hemma blev rumsren vid 7-8 månaders ålder.

Vuxna hundar skall bara avmaskas om de har mask, eller för att det behövs pga internationella resor t ex.

Korrelationen mellan maskförekomst o rumsrenhet är förmodligen lika med 0 om inte hunden har lungorna fulla med mask o skiter på sig när den hostar.

Jo, men jag menade inte att jag trodde o-rumsrenheten berodde på mask utan det var att de båda hundarna är väldigt smala (mot magra) och matta i pälsen.. Därav misstänker jag mask hos dem då de äter som hästar båda två.. O-rumsrenheten misstänker jag däremot kanske kan vara något annat medicinskt då hon är 8 månader (snart 9 mån) och det så vitt jag vet tränats mycket på att bli rumsren. En 8 månaders borde väl ändå kunna hålla sig en natt mellan kl 24-07 utan att göra flera pölar? Längre än så har det inte gåttutan rastning på natten.

Liknande trådar

Hundträning Jag tog emot en omplaceringshund för två månader sedan, en tik som snart är fem år. Hon har levt hela sitt liv hos uppfödaren och fått...
Svar
8
· Visningar
921
Senast: Blyger
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 293
Senast: Red_Chili
·
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
1 320
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 817
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka