Mina synpunkter på flera av dina inlägg i tråden:
Uppenbarligen så har ni inte arbetat med det hela tiden, för isf skulle hunden varit rumsren för länge sedan.
"Både jag och nej - vi har nog försökt men "gett upp" emellanåt då vi inte vetat hur vi ska gå vidare när det provat inte funkar..."
Att du o din sambo har olika syn på viktighetsaspekten betyder förmodligen att ni inte varit konsekventa.
"Absolut, det har inverkat, jag har kört med belöning så fort hon gör ute, men det vet jag att han varit slarvig med, där MÅSTE vi snacka ihop oss bättre."
Du verkar själv ha gett upp eftersom du skriver att ni inte är beredda att förändra era liv för att få hunden rumsren, nu behövs knappast så drastiska metoder, men konsekvens behövs.
"Nja, lite har man väl gett upp när man inte vet hur man går vidare, men det jag menade var typ att säga upp sig och jobba skift igen och den typen av drastiska förändringar".
En trygg o harmonisk hund kissar knappast på sig av glädje.
Om ingen i familjen har ro att sitta ner annat än en kort stund framför TVn på kvällen så kan man ju undra över hur hunden skall kunna lära sig att vara trygg o avslappnad?
"Där har du inte rätt, hunden är som jag skrev tidigare, en väldigt harmonisk hund och kan sova som en gris i sin säng när vi renoverar eller städar eller river runt. Hon är absolut inte ängslig, stirrig, nervös eller så. Jag anser att hon är väldigt trygg i sig själv, problemet ligger inte där."
Långt ifrån alla hundar säger till när de behöver gå ut, då gäller det att ta sig tid för att lära sig läsa av hunden o ta ut den när det behövs.
"Jo, det är precis det vi vill ha hjälp med. Känns fånigt att bära ut en vuxen hund så fort den vaknar om den relativt nyligen varit ute."
Hunden verkar ju vara ensam ganska många timmar per dygn, har ni ensamhetstränat den?
"Japp, hon har inga problem med det, sover i vår säng, ofta får man gå och hämta henne på lunchen när det är dags för promenad."
En variant är ju att ha en hundlucka ut till en hund/rastård o lära hunden att det är där, dvs ute som den skall kissa o bajsa.
"Hm, ja kanske, fast likväl som att hon skulle lära sig att gå ut genom den tycker jag hon skulle kunna lära sig att gå fram till ytterdörren när hon är nödig?"