ej reggade i SKK?

S

scesar

Jag har kollat runt lite på nätet efter hundannonser och det är påfallande ofta det säljs både vuxna och valpar som INTE är registrerade i SKK, men de är chipade och har ofta pass. Varför väljer man att inte regga dem? Kan man "använda" dem ändå till tävling och som brukshundar? Är det för att slippa krav på röntgen etc?
Jag har bara naivt antagit att man ska bara köpa reggade renrasiga hundar, annars kan man lika gärna köpa en blandras.

Sv: ej reggade i SKK?

Kan vara så att uppfödaren betett sig olämpligt och blivit utesluten ur SKK.

En oreggad hund räknas som blandras, man får tävla lydnad men inte bruks. Man får inte heller ställa ut.

det kostar under 500/kr valp att regga valparna - men det höjjer valpriset med flera tusen.
Alltså har det ingen ekonomisk orsak.
de vanligaste andledningarna är

1. hundarna upfyller inte rasklubbens krav på tex fria höfter, ögonlysninge lelr kravet på känd mentalitet.(oddsen för att få en dålig hund ökar starkt!)
2 hundarna är inte alls renrasiga egentligen
3 upföadren har fuskat med tex för täta valpkullar, valpkull på för ung tik ect
4 upfödren har blivit utesluten av skk

Jag har bara naivt antagit att man ska bara köpa reggade renrasiga hundar, annars kan man lika gärna köpa en blandras.

Det är inte naivt utan det är precis så det är. Jag skulle inte lita på att en "renrasig" oreggad hund är helt renrasig - om den var det, så kunde de väl registrerat hundarna och tjänat lite mer?

Nej, fiffel, sjukdomar och andra oegentligheter ligger många gånger bakom de oreggade hundarna. Om inte uppsåtligt, så kanske indirekt - jag tänker på den renrasiga reggade hunden som blir tjuvbetäckt av grannens renrasiga, men oreggade hund.

Den oreggade är egentligen en hund utan någon som helst dokumentation, vilket är ett lika osäkert kort (om inte osäkrare) än en blandras mellan två reggade individer.

I övrigt håller jag med escodobe. Skälen kan vara olika, men ofta är det någon ljusskygghet bakom.

Därmed är inte sagt att alla kennlar är seriösa bara för att de tillhör SKK.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 272
Senast: MML
·
Hundavel & Ras Vet verkligen inte vad jag ska göra eller vad detta kommer få för konsekvenser... Behöver hjälp/råd/tips! Jag har en SKK-reggad hane...
2
Svar
24
· Visningar
4 496
Senast: Raderad medlem 94602
·
Hundavel & Ras Skulle någon vänlig själ kunna förklara för mig vad skillnaden mellan en vit schäfer och en vit herdehund är? Jag har försökt att googla...
8 9 10
Svar
180
· Visningar
18 605
Senast: mandalaki
·
Hundhälsa Vet inte var jag ska börja, kör med anonymt nick, detta börjar bli ohållbart. För att hålla oss anonyma vill jag inte gå ut med ras på...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 037
Senast: soom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar