Ej böjprov i tyskland

Sv: Ej böjprov i tyskland

Jag höjde min häst via telefon och inskickat brev utan att få reservation trots tidigare skada. Ingen ville se hästen eller krävde någon ny undersökning.
Nu rörde det sig ju inte om några enorma summor, då jag höjde 10 000 kr på livvärdet.

Nej, man behöver inte få res, men när man får reservation efter en skada kräver det någon förändring i försäkringen, eller att skadan fanns innan (då hade man redan res, men den behöver inte vara utskriven)

Var de kräver intyg/hur de sätter reservationer är nog olika från bolagen, men sitter i belopp med.

Jag höjde min valack från 20 till 30, med tidigare skador, via telefon, utan res och utan intyg. Sen när jag höjde från 30 till 40 ville de ha intyg, och petade dessutom in en reservation som var från en skada han hade när han var försäkrad i 20 K. Inte logiskt någonstans ;) Han försäkrades in för 20 från början via tfn och utan intyg.

Förra fbldamen krävde Agria intyg för att försökra in i 15 K (galoppör), nuvarande herre försäkrades in i 15 K i IF, också han galoppör, de ville inte se något intyg (trots att det fanns).

När jag försäkrade K som föl i Agria behövdes varken intyg eller ombudsbesiktning, bekantingen som försäkrade in sitt föl i samma summa i samma bolag behövde göra ombudsbesiktning.

Osv, så tycks vara en hel massa parametrar som styr. Men de sätter ju aldrig dit en reservation för att en häst försäkrad UA fått en skada, så jag menade. Utan har du inte haft res, får en kolik, och sen får reservationer för kolik så finns det annan info som inte kommit fram (ändring av försäkringen, uppgifter som framkommit att hästen tidigare haft kolik etc), de påför inga (de stora bolagen) i efterhand bara för att liksom, det jag menade.

Sv: Ej böjprov i tyskland

Krävde dom verkligen arbetsprov utöver böjprovet? Det kan väl inte vara så vanligt. Men jag så har jag ju inte haft agria heller.

Arbetsprov ingår i princip alltid i vetbes. Longeringen är ett arbetsprov =) De krävde alltså inte ridning, men en komplett vetbes, dvs med både böjprov och arbetsprov (i detta fall longering)

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 600
Hästvård Min lille ettåring har kastrerats på klinik för en månad sedan men sedan åkt på infektioner i skapet. Två antibiotikakurer senare tror...
Svar
7
· Visningar
751
Senast: Amk
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 962
Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 453
Senast: Zetly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka