Ehrlichia titrar på 1:1280!!!

J

janta

Och hästen är inte speciellt dålig. Jag har bara haft en diffus känsla av att något varit fel under vintern.
Är det vanligt med så högt? Mina två tidigare fall i stallet har haft mycket lägre titer men varit mkt sjukare. Beror det på hur länge sjukdomen funnits i kroppen? Hur vanligt är det att det övergår till en kronisk form?
Stackars lilla pålle...
 
Sv: Ehrlichia titrar på 1:1280!!!

Vad jag fått lära mig är att antalet titrar inte är lika med hur sjuk hästen är. Värdena kan vara skyhöga men hästen blir ej sjuk och tvärtom. Värdena visar bara att hästen utsatts för "smittan" och behöver inte betyda att den blir sjuk.(säger dom) men allt är så diffust beror på vilken veterinär man pratar med också.

Min hade lika höga värden som din (blev jätterädd!)men va ej "sjuk", kompisens häst hade 1:80, hon blev behandlad. (detta är 5 år sedan och trots höga värden så är min kuse fortfarande pigg & glad , även kompisens häst är OK. jag tog provet mest för att det va på "mode" då).

Kolla med olika veterinärkliniker vad dom säger. En del är mer uppdaterade på ämnet.
 
Sv: Ehrlichia titrar på 1:1280!!!

aha, det verkar ju rätt logiskt att det är så. I morgon börjar han sin behandling och jag hoppas allt går bra. Den förra fick fång av behandlingen.
 
Sv: Ehrlichia titrar på 1:1280!!!

janta skrev:
aha, det verkar ju rätt logiskt att det är så. I morgon börjar han sin behandling och jag hoppas allt går bra. Den förra fick fång av behandlingen.

Fång av behandlingen :confused: verkar helt otroligt !! Undra om det inte är så att du inte fick igång magen på hästen efter den hårda antibiotika behandligen, så att det bidrog på något sätt.
 
Sv: Ehrlichia titrar på 1:1280!!!

Nån mer än jag som har hört att behandlingen av ehrlician kan vara farlig, rentav att hästar kan dö av den?
 
Sv: Ehrlichia titrar på 1:1280!!!

varför är det så otroligt?
Att hästen fick fång alltså. Störningar i magen av olika saker foder/medicinering m.m. kan orsaka fång.
 
Sv: Ehrlichia titrar på 1:1280!!!

Ja hästar kan dö av behandlingen pga att mag/tarm-systemet kan slås ut.
Det är dock inte så vanligt.
 
Sv: Ehrlichia titrar på 1:1280!!!

Ja magen slogs ut och han fick fång. Är tydligen inte allt för ovanligt.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 891
Senast: QueenLilith
·
Kropp & Själ Jag varnar för lite långt och kanske rörigt inlägg. Jag borde nog vara anonym men orkar inte skapa ett nytt nick just nu. Jag behöver...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
10 895
Senast: EmmaW
·
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 633
Senast: Fille
·
Hästvård Ja, rubriken säger det mesta ;) Jag är djupt oroad över min ena pålle som inte känns hundra fräsch :( Bakgrund: Hästen är ett...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 076
Senast: Jate Volim
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp