Egoistiskt

Sv: Egoistiskt

Att kossorna måste mjölkas för att må bra är för att vi sätter igång mjölkproduktionen. En ko i naturen behöver inte mjölkas, den slutar producera mjölk när kanlven slutar dricka det och när den slutar gödas. Det är vi som driver fram en extrem mjölkproduktion hos djuren.

Samma sak med äggproduktion hos höns där vi avlat fram alldeles för stora ägg som produceras så fort att hönan själv i många fall blir lidande.

Och vår sjuka nivå på djurproduktion. Vi avlar fram tusentals kor/grisar/kycklingar som nog mått bättre av att inte födas. Folk vill ha mkt kött och billigt, så det går inte att producera så mycket på bete och gräs och frigång, utan det blir fabrik och massuppfödning. Finns bara två fläskfileer per gris, och vi verkar tycka att det är lagom att betala 39 kr per kilo. Hur den grisen fptts upp för de pengarna (efter att ica/coop tagit sitt på vägen) kan man ju räkna ut... Det är inte bra veterinärvård, bra foder, mycket plats och växa i sin takt liksom...

Jojo, det jag menade var bara att kossor finns det ingen nytta av egentligen om vi inte hade mjölkat dom, dom rids inte, dom gör egentligen ingenting plus att dom är ganska så dyra att ha. Därför om man slutade med att äta kött och allt det där, om alla hade blivit veganer då skulle det nog inte finnas några direkta kossor eller grisar osv kvar alls.

Och det går helt okej att köpa kött där djuren haft det bra. Det går att kolla upp varifrån köttet kommer. Och ägg osv köper jag också bara från ställen där hönsen har det bra. Men det är ju inte riktigt vad tråden handlade om.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 758
Senast: Fiorano
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 933
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 082
Senast: QueenLilith
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 594

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp