Egna recept på barnmat!

H

husvallalantbruk

Jag tänkte vi kunde samla egna recept och lite tips om barnmat i en tråd!!
Nåla gärna tråden :)
 
Sv: Egna recept på barnmat!

Då delar jag med mig av det här, hittade det i Mosboken!


2 äpplen
2 päron
0,5 dl vatten


Skala och kärna ur frukten, tärna den. Lägg i kastrull tillsammans med vattnet och koka till frukten är mjuk. Mixa till lagom konsistens.

Supergott!
 
Sv: Egna recept på barnmat!

Jag har alltid gjort all barnmat själv till våran dotter. Mkt enkelt: koka lämpliga födoämnen ;), mixa med en klick smör och lite vätska av ngt slag (mjölk, bröstmjölk,vatten, ersättning) och så småningom lite lämpliga kryddor.

När hon sedan blev lite större och inte ville ha helt slät mat längre, åt hon av våran. Vi tog ifrån en portion till henne innan vi saltade, och mosade den, ev med lite vätska och smör.

Det är busenkelt med barnmat!
 
Sv: Egna recept på barnmat!

Recept för barn som är 6 månader eller äldre:
Mixa den mat du själv ska äta, innan du kryddat den för mycket. Om det är svårmixat, ha på lite mjölk eller något.
 
Sv: Egna recept på barnmat!

Bidra med ett recept som också är från mosboken och som elivia tyckte smakade gott.

Kycklingpuré
1 kyckligfilé
1 lagerblad
½ lök

skär kycklingfilén i bitar och koka tillsammans med lagerbladet och löken. Mixa sedan kycklingen och blanda med tex mosad potatis eller annat grönsaksmos.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Att jag suger på att komma igång med matlagning är känt sedan länge, men det hindrar mig ändå inte från att vilja utforska nya recept...
2
Svar
22
· Visningar
2 263
Senast: Exile
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 630
Mat Eftersom priset på bröd är helt galet och många av oss kämpar för att hålla hushållskassan i schack, så tänkte jag att vi kanske kunde...
11 12 13
Svar
256
· Visningar
10 759
Senast: Enya
·
Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 124
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Sadelpadd eller inte?
  • Stötdämpning -sits

Omröstningar

Tillbaka
Upp