Pigalle

Trådstartare
Min häst har problem med båda knäna bak, är slapp och behöver muskla sig.
Enligt vetrinär ska han skos med kilsula bak och kort tå. Men min hovslagare ( som är fantastiskt duktig med sjukbeslag osv.) sa direkt att en eggsko med sidokapor är mer lämpligt.
Nån som använder sig av eggsko (el ringsko) på "knä"hästar som tycker det funkar bra?
Just nu går min häst barfota bak pga förra (skit)hovslagaren skott så hovarna blivit helt krumma. :(

Sv: Eggsko?

Gammal tråd, men jag vart nyfiken på om någon här på Buke använt eggskor. Jag har en häst som jag ska sko med egg sko pga skada i knäet och vet har ju inte rekommenderat annat än utdömning men hovis rekommenderade detta pga knäet blir totalt avlastat, så jag tänker vara lite civilt olydig och prova det jag kan för min vän så länge han inte har ont.

Min ponny skos med eggskor bak, hon har haft lätt för att bli lite överansträngd.
Nu är hon helt primaballerina i sina bakknän och har varit det sedan vi slog på eggskor.

Hur länge har din gått med egg skor? Ska hon alltid gå med dem? Rider du med dem på eller "vilar" hon? Vad var fel i hennes bakknän eftersom du slog på egg skorna?

Hon hade blivit lite överansträngd i knäna. Var egentligen inte ens halt.
Men så har hon lite instabila kotor bak vilket inte hjälper.

Hon har gått med eggskorna i kanske 2 år nu, kommer inte riktigt ihåg hur länge, kan vara lite
kortare eller lite längre. Hon rids med dom och kommer att ha dom så länge det fungerar.

Liknande trådar

Hästvård Min häst har fått en hovspricka som sitter bak mot trakten (där hoven vidgas som mest) på utsida av vänster fram. Hon har tydligen...
Svar
7
· Visningar
3 514
Hästvård Hej! Önskar era tankar ang en hälta som vi inte får bukt på. Nästa steg är MRI och vet inte hur jag ska resonera i detta läge. För...
2 3
Svar
48
· Visningar
8 094
Senast: Ray
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 683
Senast: Karminnie
·
Ekonomi & Juridik Hej! varnar för låååååångt inlägg men behöver lite "Push" just nu... Har haft ett uppehåll från att vara hästägare på några år men...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
15 171
Senast: fijja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar