Sv: Eget rum till nyfödd?
Nu har jag väldigt svårt att jämnföra en bebis och en hund, vill absolut inte ha katterna och hundarna i sovrummet. Räcker med att man han hår över allt ändå, i sovrummet vill man ju ha rent.
Sen är det ju en individsfråga, jag vet inte om jag skulle kunna sova med bebisen i samma sovrum, jag skulle oroa mig hela tiden och förmodligen inte få en blund, därav min frågeställning.
Dock är det ju svårt att veta hur jag kommer känna i november när liten tittar ut.
P.g.a renovering var vi tvugna att ha vår son i samma rum som oss redan från början, men det var ingenting vi tyckte var konstigt, det hade vi ju räknat med. Första två/tre månaderna sov han mellan oss i sängen hela nätterna, sedan när vi flyttade in i det riktigt sovrummet fick han ligga i vaggan kanske halva nätterna, vi la honom där på kvällen och sedan fick han komma tillbaka till oss i sängen när jag ammat första gången för natten. När han sedan bara började vilja ammas en gång/natt la jag tillbaka honom i vaggan även efter nattämningen, och nu sover han hela nätter i sin säng, utan avbrott, dock i vårat sovrum eftersom vi inte hunnit färdigt med hans egna rum ännu
Han är nu knappt ett år.
Jag skulle inte ha gillat att ha honom i något annat rum, som nybliven förälder till en liten ville vi absolut kunna höra honom, ocg första tiden med honom mellan oss var helt
. Att höra honom snusa, att kunna gosa honom i nacken och kunna låta honom ammas hela tiden, ja det var my6cket värt att slippa springa upp flera gånger per natt. Dels väcker man inte upp honom mer än nödvändigt när man ska amma, och dels är det himla skönt att ha honom nära sig.
Många gillar inte att ha så små i sängen, och det råder delade uppfattningar om hur man bör göra. Men vi tvekade aldrig att ha honom hos oss. Vi hade honom hela tiden under uppsikt, och kunde justera honom och han hans lilla täcke utan problem.
Vi väntas få en till knodd i juli, och vi kommer göra samma sak med den lille, han kommer få sova mellan oss första tiden, och sedan succesivt flyttas över i vaggan.
Sedan har vi även en hund i sovrummet, men hon får bara vara där när vi alla ska sova. Tycker det är givet att hunden som är ett flockdjur ska få sova med flocken, och inte uteslutas.