Eget rum till nyfödd?

J

Jackie Brown

Funderar, funderar och funderar på det här med när man låter bebisen sova i eget rum. De allra flesta verkar inte vilja låta dem sova i eget fören de är flera månader gammla, upp till ett år.

Medans jag känner vagt att jag kanske skulle vilja vänja bebis med att sova ensam från början. Är jag galen?

Sv: Eget rum till nyfödd?

Nej du är inte galen. Jag tror den största anledningen till varför man har bebisar i sitt eget rum är för att man ska slippa gå upp på natten när man ammar, det är så mycket enklare att bara flytta över bebisen till sängen. Jag flyttade över vår dotter när hon var 2 månader och det funkade hur bra som helst. Tyvärr började vi senare låta henne sova i vår säng och nu har vi stora problem hur vi ska lyckas vänja henne av med det (hon är 17 mån nu).

Precis som Ulda säger är det sååå mkt enklare att ha dem i samma rum så länge man nattammar. De kan absolut lära sig sova själva i egen säng i alla fall, jag har haft en bebis som inte gick att ha i vuxensängen för han sparkade ut alla på golvet :o Jag hade spjälsängen alldeles intill vuxensängen så man bara behövde dra till sig bebin vid tankning. (sänkbar sida är smart)

Sedan har jag flyttat ut dem på andra sidan väggen när det var dags att lära sig sova hela natten, för att vi skulle väckt varann i onödan annars.

Men det är ett himla spring i början...

Våra har inte börjat sova i eget rum än pga platsbrist, men de har däremot blivit vänjda att sova i egen säng redan från början.

Utgångspunkten när vi nattat har alltid varit att lägga dem i sina sängar. Sen har vi varit flexibla om vi märkt att de haft ett större närhetsbehov. Då har de självklart fått sova hos oss.

Jag tror det är bra att veta från början hur man vill ha det, men att sedan lyssna till barnets behov och rätta sig efter det. Den utgångspunkten har vi haft iaf. Då blir det inte så att man vänjer bebisen vid att få vara nära 24 timmar och sedan så helt plötsligt så ska den sova själv.

Tror att det underlättat om fler föräldrar tänkt efter före! :)

/Timsetim

Tack för era svar! Det känns som en lättnad att veta att jag inte är en hemsk förälder om det blir så, när det är dags, att liten får sova i eget rum redan från början.

Förstår att det av amningsskäl och sömnlösa nätter är smidigare att ha bebis i samma rum, vilket man får se när det väl kommit till den punkten vilket som är lättast för oss.

Är ju ett par månader kvar till November så vi hinner fundera över det 100 gånger om. :)

Visst är det bra att ha tänkt efter före, men jag tror att man måste ha en pragmatisk inställning iallafall.

Mina har varit så olika. De två första sov i eget rum ifrån början. De sov hela nätter från 2 månaders ålder inga nattammningar där inte.

Så var inte trean. Vi försökte samma koncept men det passade inte honom. SÅ han somnade i egen säng (eget rum), men efter första nattammningen blev han kvar i vår. Han ville inte bli tillbakalämnad i sin säng då.

Personligen tycker jag att det känns fel att bebisen ska sova i ett eget rum redan från början. Bebisar vill vara nära och speciellt som nyfödd. Det betyder trygghet att kunna känna mammas lukt och höra mammas andetag närsomhelst bebisen behöver det på dygnet.
Det är inget jag skulle vilja ta ifrån min bebis.

Jag tycker att det känns fel att ens ha hunden i ett eget rum skulle aldrig vilja lämmna min lilla barn i ett annat rum.
Småbarn är som nästan alla däggdjur vänlösa och beroende av sina föräldrar för trygghet.

Det finns ju vissa risker med att inte ha dem under uppsikt.
Jag ville ha mina små nära för att kunna agera fort om de kräktes eller trasslade in sig i något.
Det är långt till ett annat rum i det läget, om man ens märker något.

*kl*
Vi har haft våra i samma rum men inte i vår säng, har haft spjälsängen bredvid vuxensängen så att man kan ta på varandra.
När de blivit lite äldre har vi flyttat barnets säng till ett eget hörn av sovrummet så det har blivit mer lättstädat.
De har fått egna rum och har flyttat sängen när de velat, två av dem har flyttat tillbaka i vissa perioder när de varit mer oroliga och drömt mardrömmar.
Jag har inte velat ha dem i egna rum när de varit små för min egen skull, det har inte känts bra. Dessutom tror jag att barnen sovit bättre för att vi kunnat prata till dem så fort de gnytt, hade de sovit i ett annat rum har de varit helvakna innan vi kommit dit.

Vi flyttade vår son till eget rum när han var 1 månad tror jag. Han förde sånt himla väsen när han sov så jag kunde inte slappna av en sekund. Rummet låg vägg i vägg med vårt sovrum, vi hade dörrarna öppna så jag hörde fortfarande hur han andades men fick ändå lite distans till det hela.

MEN, hade gärna haft kvar honom i vårt sovrum ett bra tag till. Kändes inte bra att flytta bort han från oss på det viset. Ändå var det så pass nära... Jag hör ju ändå om han bara "gruffar" lite så jag hinner in där innan han vaknar till ordentligt

Senast ändrad:

Gör det som känns bäst för er. Vår son visade väldigt tydligt att han ville sova i egen säng när han var 8 dagar gammal. Varken han eller jag fick någon bra sömn när han låg mellan oss i dubbelsängen. Sen låg han i spjälsängen tätt bredvid min säng fram till 7 mån ålder. Då flyttade han in i eget rum, alldeles bredvid vårt (90 graders vinkel). Och det gick hur bra som helst. Både han och jag sov ännu bättre när vi slutade väcka varandra på nätterna. :D

Igår flyttade vi ner i källaren, har ett inrett rum där, och håller på och gör om vårt fd sovrum till lekrum. Vi sov första natten där nere i natt och jag hör vår son jättebra i alla fall. :)

KL
Våran kommer sova i vårt rum, vi har inte så många att välja på. Men det finns egen säng och vår att välja på, vi kommer ta det lite som det kommer och se vad som händer. Spjälsängen står precis brecvid vår säng så det är lätt att bara "dra" över bebisen vid behov.

För egen bekvämlighets skull kommer vi ha bebisen i vårat rum så länge det blir att kliva upp på natten för att mata/byta osv. När bebisen sen sover hela natten kommer bebisen få eget rum. Kommer inte dela säng då det redan är trångt som det är. kommer ha spjälsängen med ena långsidan borttagen intill min sida av sängen i början.

Det är i alla fall planen. hur det blir sen åtestår att se=)

Jag tycker att det känns fel att ens ha hunden i ett eget rum skulle aldrig vilja lämmna min lilla barn i ett annat rum.
Småbarn är som nästan alla däggdjur vänlösa och beroende av sina föräldrar för trygghet.

Nu har jag väldigt svårt att jämnföra en bebis och en hund, vill absolut inte ha katterna och hundarna i sovrummet. Räcker med att man han hår över allt ändå, i sovrummet vill man ju ha rent. :crazy:

Sen är det ju en individsfråga, jag vet inte om jag skulle kunna sova med bebisen i samma sovrum, jag skulle oroa mig hela tiden och förmodligen inte få en blund, därav min frågeställning.

Dock är det ju svårt att veta hur jag kommer känna i november när liten tittar ut.

Nu har jag väldigt svårt att jämnföra en bebis och en hund, vill absolut inte ha katterna och hundarna i sovrummet. Räcker med att man han hår över allt ändå, i sovrummet vill man ju ha rent. :crazy:

Sen är det ju en individsfråga, jag vet inte om jag skulle kunna sova med bebisen i samma sovrum, jag skulle oroa mig hela tiden och förmodligen inte få en blund, därav min frågeställning.

Dock är det ju svårt att veta hur jag kommer känna i november när liten tittar ut.

P.g.a renovering var vi tvugna att ha vår son i samma rum som oss redan från början, men det var ingenting vi tyckte var konstigt, det hade vi ju räknat med. Första två/tre månaderna sov han mellan oss i sängen hela nätterna, sedan när vi flyttade in i det riktigt sovrummet fick han ligga i vaggan kanske halva nätterna, vi la honom där på kvällen och sedan fick han komma tillbaka till oss i sängen när jag ammat första gången för natten. När han sedan bara började vilja ammas en gång/natt la jag tillbaka honom i vaggan även efter nattämningen, och nu sover han hela nätter i sin säng, utan avbrott, dock i vårat sovrum eftersom vi inte hunnit färdigt med hans egna rum ännu :o Han är nu knappt ett år.

Jag skulle inte ha gillat att ha honom i något annat rum, som nybliven förälder till en liten ville vi absolut kunna höra honom, ocg första tiden med honom mellan oss var helt :love: . Att höra honom snusa, att kunna gosa honom i nacken och kunna låta honom ammas hela tiden, ja det var my6cket värt att slippa springa upp flera gånger per natt. Dels väcker man inte upp honom mer än nödvändigt när man ska amma, och dels är det himla skönt att ha honom nära sig.

Många gillar inte att ha så små i sängen, och det råder delade uppfattningar om hur man bör göra. Men vi tvekade aldrig att ha honom hos oss. Vi hade honom hela tiden under uppsikt, och kunde justera honom och han hans lilla täcke utan problem.

Vi väntas få en till knodd i juli, och vi kommer göra samma sak med den lille, han kommer få sova mellan oss första tiden, och sedan succesivt flyttas över i vaggan.

Sedan har vi även en hund i sovrummet, men hon får bara vara där när vi alla ska sova. Tycker det är givet att hunden som är ett flockdjur ska få sova med flocken, och inte uteslutas.

Nu är ju jag införstådd med att jag kan känna helt tvärt emot när dagen väl kommer och liten är född. Men som jag känner nu skulle jag gärna vilja ha den lilla i eget rum, vägg i vägg med vårt eget. Men som sagt, man kan ju ändra uppfattning. Min fråga var ju huvudsakligen hur dålig förälder man anses vara om man väljer att ha bebisen i eget rum.

Nu hör ju inte hundar till diskussionen egentligen, men jag vill inte ha några djur i sovrummet, dels av hygienskäl och dels för att jag har lättare allergi. Ska hunden vara i sovrummet kan vi inte stänga dörren om katterna och då har man helt plötsligt massa katthår i sängar och kuddar som aldrig går att bli av med. Och eftersom vi har fler djur, och hunden från första stund valt att sova i hallen ser jag inte riktigt problematiken.

Vi har tänkt att ha vår bebis i eget rum för att den ska vänja sig vid det, känns som att jag inte skulle kunna slappna av om den låg emellan oss. Tänk om jag lägger mig på den:crazy: Men vi får se hur det blir när bebis kommer!

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag satt i kökssoffan med amningskudde och min 3 månader gamla dotter i knät. Jag tittar på när min man och treåring ”spelar” schack när...
Svar
8
· Visningar
1 462
Senast: Crossline
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 045
Senast: Anonymisten
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Håller på att vänja in mig på ny medicin och mår sådär helt ärligt. Vet att det kan ta några veckor men det känns som jag har fått typ...
Svar
0
· Visningar
613
Senast: miumiu
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 028
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar