Eget företag!

Sv: Eget företag!

Jodå- jag gör gärna alla glada. Även mig själv... Som jag har skrivit tidigare i mina inlägg så har jag börjat tråden för att kunna göra "rätt för mig".
Vill inte bli den som man "pekar" på o säger hon vill jobba svart för att jag är nyfiken på detta... Då hade jag väl glatt struntat i att undra från början...

Bara den andel som krävs för hyresgästerna får tas upp som kostnader. Och rimligtvis bör du ju i alla fall gå jämnt upp, men för en hobbyverksamhet finns inga sådana krav. Du får gärna gå med hur mycket förlust som helst, eftersom det inte finns någon rätt till förlustavdrag för hobbyverksamhet.

Det som är görviktigt är att du sparar alla kvitton på intäkter och kostnader eftersom SKV kan vilja omtaxera dig av olika orsaker om de inte tycker att du har valt rätt redovisning. Ju mer underlag man har desto roligare är det den dagen.

Nu vet jag inte om jag hänger med riktigt. Jag kan vara lite trög ibland. :crazy:
Om jag har fattat rätt så är all din hästverksamhet, både dina egna hästar och de inhyrda, hobbyverksamhet. Jag känner mig lite osäker nu men huvudregeln är i vart fall att när du räknar ut hus stort överskott du har på din verksamhet, så får du bara beakta de kostnader som har samband med inkomsten. Det skulle för dig innebära att du bara får "dra av" den del av kostnaderna som har förorsakats av de inhyrda hästarna.
Men även dig vill jag för säkerhets skull hänvisa till Skatteupplysningen. Det skulle kunna vara så att man får lov att dra av hela kostnaden när det är en och samma hobbyverksamhet. Men jag har svårt att tro det. Det borde vara så att du endast får dra av de kostnader som har samband med inkomsten.

Jag skrev kanske lite rörigt - men du har uppfattat det rätt, jag har min/a hästar som hobby, hyr ut boxar för att få sällskap (då blir det ju också hobbyverksamhet efters kriterierna för att det skall vara företag inte är uppfyllt). Eller rättare sagt kommer att ha - jag har inget stall ännu - bara 2 ha mark som skall bli hage.

Jag misstänkte att det var så - att det var kostnader som hade samband med inkomsten jag fick dra av. Man får ju se till att det går jämnt upp så att man slipper skatta, men inte heller finansierar någon annans hobby. Men jag skall kolla upp det här mer noggrant när det blir aktuellt.

Bara den andel som krävs för hyresgästerna får tas upp som kostnader. Och rimligtvis bör du ju i alla fall gå jämnt upp, men för en hobbyverksamhet finns inga sådana krav. Du får gärna gå med hur mycket förlust som helst, eftersom det inte finns någon rätt till förlustavdrag för hobbyverksamhet.

Det som är görviktigt är att du sparar alla kvitton på intäkter och kostnader eftersom SKV kan vilja omtaxera dig av olika orsaker om de inte tycker att du har valt rätt redovisning. Ju mer underlag man har desto roligare är det den dagen.

Det var det jag trodde. Än så länge har jag inga hyresgäster (har inget stall heller, bara 2 ha mark som förhoppningsvis skall bli en hage nästa år eller året därefter).

Då skall jag alltså se till att spara alla kvitton på kostnader jag har för att ställa i ordning hagen. Får man dela upp kostnaderna på flera år - som man gör med investeringar i ett företag? Så att jag kan dra av kostnader jag har i år (plöjning), nästa år (sådd, putsning och staket) mot inkomster jag ev kommer att få 2009 när jag kan ha sommarbete till en eller två hästar utöver min egen? Alltså flytta förlusten och kvitta mot kommande "vinst"?

Kanske bäst att fråga skatteverket, men jag har försökt det tidigare och då har de bara svarat att de inte kan ange något exakt... Känns som att man måste vänta med att få reda på något tills man skickat in alla papper.

Tictac - civilekonom med noll koll på hobbyverksamhet

*kl*
Nu har jag varit på ett möte om att starta företag. hon gillade min idé men sa att jag skulle ligga lågt till en början och räkna med att tjäna 5000:-/mån.....
Det är inte speciellt lågt när man har det som bisyssla. Tror inte att mina stallgäster vill betala 2500.-+ kostnader för allt för att ha sin häst os mig direkt... hmmm...
är det dessutom så att man får tjäna 40000:-/år i sin hobbyverksamhet utan att betala skatt?
För då ligger jag ju absolut inte i klistret ändå...

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 330
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 471
Senast: Bee
·
Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 870
Senast: Inte_Ung
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 548
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Oseriös avel 2023