Eget brännmärke?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare BeastieBabe
  • Startdatum Startdatum
B

BeastieBabe

Får man sätta ett eget brännmärke (eller frysa in det som man brukar göra) på avkommor som man själv fött upp om man har ett stuteri? :confused:
och om man får det, får man BARA göra så på renrasiga hästar eller kan man ha på en speciell typ av korsning (fjording/fullblod och fjording/russ) och märka dem med sitt eget tecken? :confused:

Jag är lite inne på det spåret då jag bara älskar fjordingar och fjordkorsningar så det blir nog en stor grann fjordhingst och några fullblods- och russ-ston att avla på.. i framtiden.. :smirk:

Öhh, kan inte svara på din fråga men undrar varför du korsar fullblod med fjording? :confused:

jag vill blanda fjordingens härliga färg och dess underbara temperament och goda vilja med någonting med lite mer storlek och smidighet.. :love:

Vem har du tänkt dig skall köpa dessa annorlunda korsningarna? Inte tänker du väl behålla alla själv?

fjordkorsningar är ofta mycket lugna och trevliga hästar.. de 4-5 st jag känner kan ägaren absolut inte tänka sig sälja (olika ägare till alla).
Barnfamiljer, försthästsköpare, ridskolor, körskolor, och de som vill köpa en trygg fritidshäst är nog intresserade..

tro mig.. det finns folk som faktiskt gillar fjordingar.. :smirk:

Jag har inget emot fjordingar. Det är bara kobinationen jag anser annorlunda.

Skulle jag leta häst till mig så vore detta en blandning som jag absolut inte skulle titta åt.

Letar för övrigt ponny åt min son, men även här anser jag korsningen i sig inte värdig att odsla tid på.

Men som sagt va, det beror ju helt på vad man vill ha.

Vi är flera som gillar fjordingar! Men vi gillar dom som dom är, inte korsade med någon ras som tar bort deras karaktär, vilket jag tror att fullblod kan göra.

Den enda lyckade fjordkorsningen jag känt var korsad med islänning. Han var skäck med "fjordfärgade" fläckar! Jättesöt!

Vet tyvärr inget om brännmärkning, men måste tillägga att jag tror att det säkert kan bli en trevlig häst av sådan korsning. Håller fullt med om att man kan korsa en tyngre häst med en lättare och på så sätt få fram en lugnare men endå smidig häst. :banana:

Bild 1
Bild 2
Bild 3
Bild 4

de här hästarna såg väl riktigt ovärdiga ut enligt dig va?
själv tycker jag att alla ser underbara ut..

jag skulle hellre köpa en lugn trygg ponny åt mitt barn (om jag hade barn) än att leta något "renrasigt" som kanske inte alls passar..
sedan kanske stamtavlan oxå spelar roll, en fjordkorsning med 5 ledsstamtavla eller en "renrasig" utan stamtavla??

Jag har också sett en sån korsning, samma färg! Kanske samma häst? :) En granne köpte honom, kommer inte i håg när han var född men han var ganska gammal när dom köpte honom och det var ett par år sedan...

Jag tycker också det är en ypperlig korsning! Det finns en fjord/arab på den ridskola jag rider på och jag har även sett en fjord/arab på en annan ridskola. Ska man ha ett bruksdjur är ofta korsningar väldigt bra. Det är när man sedan avlar vidare som bakslagen kommer. Skulle jag leta ridhäst åt mitt barn skulle jag inte rynka på näsan åt korsningar, under förutsättningen att jag vet vilka raser som ingår och att jag inte ska avla på den.

Ja den hästen jag tänker på dog för 5-6 år sedan och han var ganska gammal då. Dom köpte honom som ridhäst till deras dotter men han var alldeles för stark och avlivades senare, vet inte om det var det som var orsaken.

NEJ, det är förbjudet enligt svensk djurskyddslag med brännmärkning annat än när veterinär T-märker.

Man får frysmärka (id-märka) och som sagt får vet brännmärka när det handlar om T-märkning. I övrigt tillåter Sverige INTE brännmärkning.

Så det spelar ingen roll vad du föder upp, det spelar ingen roll vem du är - det är inte tillåtet över huvud taget.

En quarter uppfödare på Gotland frysmärker sina uppfödningar.Men fråga mig inte hur?

Jag tycker att det är väldigt underligt att många tycker att man måste korsa fjordingen för att få fram en smidig och atletisk häst :confused:
Jag har träffat flera hundra fjordingar och de som varit normalviktiga och tränade (de allra flesta) har varit minst lika smidiga som vilken ponny som helst. Många av dem tävlar också ponnyhoppning och hävdar sig bra.

Jag har ridit en korsning Fjording/halvblod(med mycket fullblod i) och varit skötare på en korsning fjording/halvblod.
Synd att jag inte har bilder på dessa hästar för de båda är väldigt fina. Båda har vunnit dressyrklasser upp till L:A och hoppat har dom också gjort väldigt bra men inte blivit tävlade mer än till L:B i hoppning.
Hållbara har de också varit och trots att båda är över 15 år nu så har ingen av dom varit halt eller sjuk.

Frysmärka får man (lagligen alltså).

Och nu såg jag att någon skrev att även T-märkningen görs med frysmärkning numera, då får man inte brännmärka alls, oavsett anledning. (Tack för infon förresten, till den soms krev det)

Min renrasiga fjording har tävlat och vunnit samma klasser som de hästar du nämner, men har också fler meriter på sin lista bla. 5 DM-segrar i tre olika grenar. Skadefri till 20 års ålder...

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 931
Avel Jag har ett jättefint halvblodssto med bra stam som jag har tänkt låna ut till avel, då jag själv inte har råd att avla på henne, men nu...
Svar
17
· Visningar
2 541
Senast: Piraja
·
Avel Sitter här och lurar på lite olika tankar om att avel. Jag säger inte att det jag tänker är rätt på något sätt utan mer egna funderingar...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
16 697
Senast: Estivuz
·
Avel Hur är det egentligen ställt med svensk hästavel? -Har hört lite för många gånger att ston som skadas eller inte fungerar av olika...
Svar
16
· Visningar
2 230

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka