Eget brännmärke?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare BeastieBabe
  • Startdatum Startdatum
jag har haft svårt att hitta fjordingar på 155-160 cm.. har du några tips på vart jag kan leta?

hög fjordhingst + fullblod = hög avkomma eller får man en avkomma som mäter 138 av en fjordhingst på 145 och ett fullblod på 160?

Det har du rätt i.. det jag är ute efter är ju just fjordingen.. fast mindre brukshäst och mer ridhäst..

fjordingen är ypperligt bra i sig självt men jag gillar idén med korsningarna :smirk:

brännmärke (eller frysa in det som man brukar göra)

Men får man ha en egen stuterisymbol infryst på sina uppfödningar?
För det lät på ditt svar som att du bara talade om brännmärkning(dvs med hett järn) :smirk:

Egentligen ser jag ingen anledning till att det inte skulle gå att ha en egen frysmärkning med en stuterisymbol - även om det nog inte förekommer i Sverige idag.
Veterinär skulle behöva tillkallas varje gång för bedövning, men det är ju inget större problem.
Kanske är det snarast så att frysmärkningar inte alltid blir så snygga och "rena" som brännmärkningar. Syns inte på alla färger, ljusa färger såsom skimmel och isabell blir besvärligt.
Kan man hitta på en enkel symbol med rena linjer utan detaljer kanske det skulle gå? (Förutom på ljusa hästar då.)

varför frysmärka? Är det inte bättre att registrera hästarna från ditt stuteri med ett stuterinamn?

/Malin

Knöligheten med korsningar med raser med olika karaktär är att man oftast inte vet vad man får. Även helsyskon kan variera i mankhöjd, grovlek, temperament etc.

Jag har stött på många fina korsningar, även med fjording i, och skulle gärna ha en färdig, men däremot skulle jag inte ta risken att tillverka några. Hur många misslyckade försök gjordes? Vart tog de hästarna vägen? Hur många hästar är du villiga att kassera för att få fram din drömhäst?

Dessutom är fjordingen en så fin ras i sig själv och billig, vilket innebär att en kunnig människa kan få tag i bra avelsmaterial utan att göra KK. OK uppfödningen kanske inte lönar sig, men det gör nog inte korsningsavel heller.

Rena fjordingar är en topphäst att ha på ridskola, bara folk glömmer sina fördommar och rider hästarna och ger dem bra mat (de är ofta lättfödda och därmed lätta att överutfodra eller felfodra. De behöver fortfarande lika mycket mineraler, protein etc även om de behöver mindre energi. Behöver man lite mat ska man ha bra mat) En ren fjording kan vara både ponny och gå storhästlektioner utan problem. De är oftast friska. De är oerhört mångsidiga - eleverna kan få prova allt möjligt.

Det är inte helt vanligt med fjordingar över 1,50, men de finns. Dock har jag bara sett ett litet fåtal som varit 1,54-1,58 totalt 3-4 stycken tror jag.
Men fjordingen behöver inte vara stor. Den klarar i alla fall att bära en vuxen ryttare och hoppa 1,10 klasser om du vill. Skall man hoppa högre än så bör man nog välja en häst över ponnymåttet.

Tycker att det är synd att korsa fjordingen, vore bättre att ta vara på de kvalitéer de renrasiga hästarna har.

Fjordhästen är förresten från början en rid och packhäst. Men bara för att de är så allsidiga har de plötsligt fått en stämpel som brukshäst (antar att du menar körhäst) bara för att dom är bra på det också.
Däremot var halvblodet en körhäst från början och var inte som fjordingen avlad för ridning. Fundera på det ni som tycker att "körhästar" skall köras och "ridhästar" ridas.

Ohh, häftigt! :)
Har han vunnit L:B hoppning med? Vad är det för DM-grenar han har vunnit då?

Det vet jag inte om man får, frysa in alltså. Men frysmärkningar syns generellt sett DÅLIGT om pälsen inte är rakad. Är det vinterpäls så är det mest ett vitt "blurr" och för att se siffrorna måste man raka. Syns bättre på sommarpälsen men på den del hästar är det bara ett vitt "blurr" då med.

Sen ang din storleksfråga. Du KAN få en avkomma på 138 med en pappa på 150 och en mamma på 160 t ex. Avelslotteriet är inte logiskt och mycket just ett lotteri. Du kan dessutom få en häst med gjordhuvud och fjordben men fullblodskropp, eller en häst som ser exakt ut som en fjording men med fullblodsben. Eller en som ser exakt ut som fullblod men med fjordhuvud. Inget av exemplen blir vackra - tvärom. Dessutom blir de kraftigt oproportionerliga vilket är en risk för minskad hållbarhet.

Lotteri var ordet ;)

Nej, hon har vunnit L:A dressyr, gått felfritt i L:B hoppning och hoppat enstaka hinder 1,30.
3 st DM segrar i Brukskörning, 1 st i Skogskörning och 1 st i Bruksridning.
Har tävlat en hel massa annat med goda resultat också.

Antagligen tangentbordstroll, det ska nog vara fjordhuvud. F och G ligger ju bredvid varandra på tangentbordet. Fast jag undrade jag med först. :D

testar att lägga in en bild på fjordingen med fullblod i sig.

hubertus_orig_se.jpg

Hoppas det fungerar :smirk:

Och hur får en köpare reda på det rätt namnet om en oseriös mellanhand (en andra eller tredje köpare efter det att jag sålt hästen) har "tappat bort" papprena??
Då blir det bara "va heter hästen?" "tja den heter.. hmm.. Findus! och han är en korsning" även fast den har tokfin stam och heter Marsbackens Karino..

Säg mig har du aldrig funderat på var den där korsningsponnyn på ridskolan egentligen kom ifrån? för det är helt klart någon som lagt pengar på att betäcka stoet med en hingst för att få fram ett föl.. :)

Beror alltså den lilla egenskapen "envishet" på dålig hantering? :smirk:

då har det blivit något fel.. då ger folk upp för att rasen är klassad som envis fastän dom inte är det.. nu känner jag inte många fjordingar men är dom på något vis envisare än andra raser?

nej jag menar inte bara körhäst utan en häst man kan köra, sätta framför timmersläp, använda till voltige, turridning, ridskola, tävlingshopning, monté och även använda i jordbruk om man skulle vilja det.. (kallar inte att dra en plog eller nån stock och lite sly för att köra precis..)
Och brukshäst kommer av att fjordingen är just ett kallblod, en kraftigare drag och ridhäst..

Men jag vill (nu låter jag ruskigt bestämmande :D) ha avkommorna MER åt ridhästhållet än åt brukshållet när fjordingen ligger i mitten av skalan.. även fast fjordingen är bra i sig vill jag ha det så..

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 931
Avel Jag har ett jättefint halvblodssto med bra stam som jag har tänkt låna ut till avel, då jag själv inte har råd att avla på henne, men nu...
Svar
17
· Visningar
2 541
Senast: Piraja
·
Avel Sitter här och lurar på lite olika tankar om att avel. Jag säger inte att det jag tänker är rätt på något sätt utan mer egna funderingar...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
16 697
Senast: Estivuz
·
Avel Hur är det egentligen ställt med svensk hästavel? -Har hört lite för många gånger att ston som skadas eller inte fungerar av olika...
Svar
16
· Visningar
2 230

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka