Eget brännmärke?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare BeastieBabe
  • Startdatum Startdatum
Sv: Eget brännmärke?

Jag vet inte riktigt om jag ska lägga mig i den här tråden........ :crazy:

Men, jag gör det i alla fall!!!

Korsningen fjord/fullblod eller fjord/russ är absolut inte en korsning som får mig att höja på ögonbrynen!!!! Det är ju inte större skilland än på ex welsh/halvblod, som en del använder flitigt för att få fram tävlingsponnyer, och fjord/ russ ligger så nära varandra rent typmässigt, bägge ponnymått, ungefär lika grova, fjordingen lite större.

Sen är det ju så med all avel, att man kan få problem, både vad gäller rasavel och korsningar. Jag tror inte att dessa bägge korsningar är så utsatta, som en del ovan har gjort gällande.
Ardenner/fullblod låter värre, och det hade ju inte gått så bra, som jag läste ovan....

Lite svinn får man räkna med.... :eek: :eek:
Knappt jag vågar skriva det, men så är det!!!
Och har man inte lagt ut så mycket pengar så kanske man inte anvisas med att hålla hästen vid liv så länge som möjligt, om den nu inte mår bra.
Hästen lider ju inte av att avlivas vid 2 års ålder, och inte få ha ett längre liv, den vet ju inte vad den missar, och den har inte tankar på framtiden..... Det är bara vi människor som lägger sådana värderingar i dens huvud. Hade den varit en vildhäst kanske den har blivit tagen av vargar när den var 2, och inte levt längre ändå.....

Summan av kardemumman..... Korsningen är inte fel i mina ögon, och alla uppfödare får räkna me att en del hästar får problem och att man kan bli tvungen att avliva en häst.
Personligen kan jag tycka att avlivning är ett bättre alternativ än att leva vidare ibland... Men då har vi problemet med att försäkringsbolaget inte dömer ut hästen istället, och då får vi inte tillbaka våra pengar. Ett helt annat problem dock..

Det här blev lite luddigt, och allt är inte riktat till malinsky? som jag svarade på.....

Nej, du får inte brännmärka din häst.

Djurskyddslag 1988:534
Operativa ingrepp m.m.

10 § Det är förbjudet att göra operativa ingrepp på eller ge injektioner till djur i andra fall än när det är befogat av
veterinärmedicinska skäl.
Första stycket gäller inte ingrepp som görs eller injektioner som ges i sådan verksamhet som har godkänts av en djurförsöksetisk nämnd.

11 § För operativa ingrepp på eller injektioner till djur skall en veterinär anlitas.. Detsamma gäller vid annan behandling i syfte att förebygga, påvisa, lindra eller bota sjukdom eller skada hos ett djur, om behandlingen kan orsaka lidande som inte är obetydligt. Första stycket gäller inte om behandlingen är så brådskande att en veterinär inte hinner anlitas.

SJVFS 2002:80
Statens jordbruksverks föreskrifter (SJVFS 1993:154) om operativa ingrepp på djur; Saknr L 41

2 § Följande operativa ingrepp på djur får utföras även om det inte är befogat av veterinärmedicinska skäl. Ingreppen får göras utan att veterinär behöver anlitas. Den som utför ett sådant operativt ingrepp som anges nedan skall ha sådana kunskaper att ingreppet kan ske på ett djurskyddsmässigt godtagbart sätt. Vid ingreppet skall god hygien iakttas och de instrument som används vid ingreppet skall vara avpassade för ändamålet.
3. Djur får identitetsmärkas genom inplantering av mikrochips. Märkningen får endast utföras av den som har genomgått sådan särskild utbildning som har godkänts av Jordbruksverket.
4. Hundar och katter får identitetsmärkas genom tatuering om det sker innan djuret har uppnått tio veckors ålder. Märkningen får endast utföras av den som har fått särskild utbildning för ändamålet.- Observera att det endast är tillåtet på hund och katt, inte andra djurslag. Andra regler gäller dock för försöksdjur - Min kommentar
6. Hästar får identitetsmärkas genom frysmärkning. Märkningen får endast utföras av den som har fått särskild utbildning för ändamålet.

Hela lagstiftningen hittar du på Djurskyddsmyndighetens hemsida

Hlsn Helena

Bara en fråga - varför i hela fridens namn hålla på och korsa hit och dit?? Det finns en massa bra och användbara raser redan som det är.Fjordingar är bra som de är, likaså russ, shettisar, fullblod - u name it!! Det finns ju en anledning till att man vill ha stamtavla på hästen. Därmed inte sagt att korsningsponnyer måste vara sämre på något vis, men det är inte alltid som genetiken funkar som man tänkt sig. Nog har jag sett många jättefina korsningar i mina dar, men jag har sett lika många helt vansinnigt fula korsningar.

Man bedövar inga travare för frysmärkning. Det är stor skillnad på frys och brännmärkning.

Kylan vid frysmärkning har en bedövande effekt. Det är tillåtet med frysmärkning på travare, huruvida det är tillåtet för andra raser har jag inte någon blekaste aning om, men det är mig veteligen samma djurskyddsregler för alla hästar i sverige.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 931
Avel Jag har ett jättefint halvblodssto med bra stam som jag har tänkt låna ut till avel, då jag själv inte har råd att avla på henne, men nu...
Svar
17
· Visningar
2 541
Senast: Piraja
·
Avel Sitter här och lurar på lite olika tankar om att avel. Jag säger inte att det jag tänker är rätt på något sätt utan mer egna funderingar...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
16 697
Senast: Estivuz
·
Avel Hur är det egentligen ställt med svensk hästavel? -Har hört lite för många gånger att ston som skadas eller inte fungerar av olika...
Svar
16
· Visningar
2 230

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka