Egen risk? eller inte??

S

sassan

Hej

Jag vet inte var jag ska placera den här tråden men jag provar här.

Det jag undrar är vad som gäller i det här scenariot:
En familj äger några hästar, en flicka (minderårig) som inte är bekant med familjen går in till hästarna i hagen, utan att ha frågat familjen om lov eller att någon ur familjen som äger hästarna är med henne. Hon blir då, på ett eller annat sätt, skadad av en häst, sparkad eller dylikt. Får familjen som äger hästarna då betala skadestånd, läkarvård osv eller går flickan in på egen risk?

Behöver hjälp med detta, eftersom det är vad som pågår i mina hästars hage. Flickan har inte blivit skadad men vad händer om hon blir det??? :eek:

//Sassan:)

Sv: Egen risk? eller inte??

Jag vet att hästar försäkrade i Agria har någon form av personförsäkring även om det inte är ägarna som blir skadade, men om den kan gälla i detta fall vet jag inte.

Men eftersom nu ungen är minderårig är det föräldrarna som är ansvariga för att ungen INTE ska orsaka skada genom ovarsamhet... Vilket ungen ju i så fall gör mot sej själv då den inte har tillåtelse att vara i eran hästhage...

Kan ni inte prata med föräldrarna ?

Svar nej, föräldrarna är ansvariga så ni måste prata med dom. Säkert är det utanför deras kännedom, så får de själva prata med flickan.

En hundägare har alltid strikt ansvar för vad hunden tar sig för, men det har man inte för hästar, kor eller andra "kreatur". Av ren medmänsklighet tycker jag att bör du både säga till flickan och hennes föräldrar. Bestäm dig före samtalet om du inte vill att flickan alls ska gå in till hästarna, eller om du tycker det är ok om hon går in, men vill påtala faran med det hela. Påpeka för tydlighetens skull även att du inte kan hållas ansvarig för ev olyckor.

Som hästägare blir du bara ansvarig om du genom vårdslöshet vållat en skada - i det nämnda fallet blir du alltså inte skadeståndsskyldig. Den enda gång en hästägare har ett strikt ansvar är vid stängselgenombrott och om skada då uppstår på mark eller fastighetstillbehör (5:47 Ägofredslagen).

Du blir alltså inte skadeståndsskyldig om flickan skadas.

Däremot är det ju en obehaglig situation och jag skulle ha valt att gå hem till tösen och tala med henne och hennes föräldrar samtidigt. Berättat vad hästarna väger, berättat lite om deras flyktbeteende och hur de interagerar i hagen samt förklarat att även om alla hästarna är jättesnälla så kan de springa på henne eller börja bråka sinsemellan och att hon då kan bli skadad. Kanske kan hon få komma och mysa lite med din häst när han/hon är inne i stallet i stället? Eller kanske kan hon gå till hästarna utan att gå in i hagen? Eller kanske har hon någon hästkunnig vuxen som kan vara med henne åtminstone?

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 280
Senast: lizzie
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 978
Senast: Mabuse
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 641
Hästmänniskan Jag är bara lite nyfiken på hur andra hästägare gör med broddar på bakskorna, när ens häst går tillsammans med andras hästar. Själv har...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
7 400
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka